Za volantem technologie Hybrid4 v Peugeotu 3008: když elektrifikace hraje prim
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýO Peugeotu 3008 jsme Vám psali už hodněkrát. Není tajností, že po svém představení v roce 2016 doslova rozbouřil vody celého automobilového průmyslu, stal se navíc Evropským autem roku – vítězem ankety, v níž se poslední roky francouzskému Peugeotu hodně daří. A světe div se, o čtyři roky je tu modernizace, o chlup dřív ale také slibovaná vrcholná verze označovaná Hybrid4. Jak už samo označení napovídá, elektrifikace hraje prim a vlastně se ani není čemu divit. Peugeot se na to ale rozhodl jít trochu jinak než ostatní – nesnaží se v plug-in hybridní verzi, která shodou okolností představuje jedinou možnost pohonu 4×4 v současné nabídce, tvářit lacině – za to ale nabídne úctyhodný výkon, slušné zrychlení, vyspělý pohon a vytříbený komfort na palubě. To vše pak především v kombinaci s nedávno představenou modernizací nás vedlo k jedinému – dalšímu dílu videorubriky za volantem. S Peugeotem 3008, který se shodou okolností stal i jedním ze žhavých kandidátů ankety čtenářské auto roku 2020, jsme mimo jiné zavítali do školícího střediska PSA v pražských Vysočanech. Nebylo to ale „jen tak“ – do vínku totiž nedávná modernizace dostala právě zmiňovanou vrcholnou verzi s označením Hybrid4. S jejím rozklíčováním nám pomohl Dalibor Krejčík, technický školitel PSA v ČR. My prozatím víme jen to, že se 3008 Hybrid4 umístila na krásném čtvrtém místě MOTORVIZE Fans Award 2020. Více už teď v prozatím posledním díle videorubriky Za Volantem.
PEUGEOT 3008 GT HYBRID4: pro různé cesty
Model Peugeot 3008, kterého se od uvedení na trh v roce 2016 prodalo více než 700 000 kusů získává s výkonnou verzí HYBRID4 novou dimenzi. Nabízí výkon, jakého žádný sériový vůz značky Peugeot nikdy nedosáhl! Tato verze je vybavena pohonem všech 4 kol a její výkon je ekvivalentem 300 k (220 kW). Jde o výsledek kombinace motoru PureTech o výkonu 200 k (147 kW) a dvou elektromotorů: jeden o výkonu 110 k (81 kW) je vpředu a je spojený s převodovkou e-EAT8, druhý umístěný na zadní nápravě poskytuje výkon 112 k (83 kW). Při obsazenosti pouze s řidičem se zrychlení z 0 na 100 km/hod dosáhne za 5,9 s. Kapacita baterie je 13,2 kWh. V plně elektrickém režimu je dojezd podle protokolu WLTP 59 kilometrů.
Plného nabití vozidla může být při zrychleném nabíjení pomocí Wallboxu dosaženo za 1 hodinu a 45 minut. Režim 4WD zajišťuje vylepšenou pohyblivost na obtížné silnici nebo terénu. Výsledkem je zlepšená přilnavost: na mokrých, blátivých, zasněžených nebo klikatých silnicích je síla rovnoměrně rozložena na všechna čtyři kola vozu. SUV Peugeot 3008 Hybrid4 tak nabízí výkon a pohon všech kol a současně normované emise C0₂ na úrovni 29 g CO2 / km podle protokolu WLTP.
Kombinace platformy EMP2 (Efficient Modular Platform) a nové víceramenné zadní nápravy poskytuje komfort a současně vynikající jízdní stabilitu. Začlenění zadní nápravy nemá žádný vliv na prostornost kabiny a objem zavazadlového prostoru. Motorizace HYBRID4 je k dispozici pouze pro úroveň výbavy GT, která je dodávána s čalouněním Alcantara v odstínu Šedá Gréval v kombinaci s pravým dubovým dřevem „Grey Oak“. Je také obohacena o nové asistenční systémy: adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu, které byly převzaty z nového Peugeotu 508.
A více ukáže ukáží kromě videa až uživatelské zkušenosti
Hybrid4 není jen tak obyčejným hybridem. Ať už jsou s námi zástupci kombinující výhody obou pohonů – spalovacího motoru a elektromotoru, už nějakou dobu, plug-in hybrid vyvinutý skupinou PSA je do jisté míry zcela novou technologií, která jen tak nemá obdoby. Může vyvolávat nedůvěru nebo řadu otázek. I samotná funkčnost pohonu kombinujícího hned 3 motory, z čehož přímou spolupráci musí vykonávat mimo jiné ty dva přední – spalovací a elektromotor, je do jisté míry záhadou. A mimo jiné právě proto jsme si nechali vysvětlit vše důležité ve školícím středisku PSA v pražských Vysočanech od toho nejpovolanějšího – jednotlivé komponenty a jejich funkcionalitu nám ukázal Dalibor Krejčík. Více dojmů pak nabídnou až klasické plnohodnotné recenze nebo uživatelské hodnocení. A i my se na něj poměrně hodně těšíme, protože jestli takhle má chutnat ta „nudná elektrifikovaná budoucnost“, pak nám rozhodně nevadí…
Jan Novotný