MINI Countryman S E: když COOL, tak proč (ne) hybridně

MINI Countryman S E: když COOL, tak proč (ne) hybridně

Pod názvem značky MINI si vždy vybavím to malé vozítko, se kterým jezdíval Mr. Bean. Časy se ale mění. Za posledních několik roků se portfolio značky značně rozrostlo, a to nejen po straně modelů, ale hlavně co se velikosti jednotlivých zástupců týká. Tím snad největším je kompaktní SUV MINI Countryman. Ten tu dnes máme před sebou v lahvově zelené (s označením „British Racing Green“) s drsně namračenou maskou, černými pruhy na kapotě a černou střechou, obutý na 18palcových kolech. A není to jen tak obyčejný country man, tento má na levém předním blatníku chromovanou kritku se žlutým znakem zástrčky. Ne není to čistě elektrický Countryman, ale jde o Plugin hybridní verzi, která kombinuje spalovací motor s motorem elektrickým, navíc s možností připojení do zásuvky.

 

Cool zvenku

Mini za poslední téměř dvě dekády, kdy se stalo součástí portfolia značek německé automobilky BMW, se přeměnilo na zcela stylovou značku, která z počátku uváděla pouze třídvéřové hatchbacky, ale postupem času přidala několik dalších modelů, ať už vezmeme pětidvéřové Mini nebo Clubman. No a v poslední době velkého rozmachu sportovně užitkových vozů i MINI přidalo do své modelové řady SUV. Countryman, měřící na délku 4.299 mm, šířku 1.822 mm a výšku 1.559 mm, je největším Mini vůbec. Je postaven na platformě BMW UKL2 s rozvorem 2.670 mm, která je shodná třeba s BMW X1 a také se zmíněným Mini Clubman. Přesto, že mám tvary moderních Mini rád, na tvary toho nafouknutého jsem si chvilku musel zvykat, a to asi nejvíce na přední část, které dominuje masivní maska chladiče. Ta totiž vypadá, dalo by se říci, až naštvaně. Vedle ní jsou pak mohutné světlomety, které nemají typicky mini kulatý tvar, nýbrž takový nepravidelný obdélník. Z masky se pak táhnou příplatkové rychlé pruhy v černé barvě až k čelnímu sklu. Černá vnější zpětná zrcátka, sloupky, střecha a zmiňované pruhy kontrastují se žlutozelenými prvky odkazujícími na eko pohon daného vozu. Vzadu naopak dominují pro Mini typická sdružená světla a po celé šířce pátých dveří chromový nápis C O U N T R Y M A N.

 

Cool uvnitř 

Ani interiér vozu se nikterak nevymyká rukopisu značky. Asi nejvýraznějším prvkem vnitřního prostoru je masivní kruhový rámeček uprostřed středového panelu, který je řešen LEDkami s možností měnit barvy. Ve svém středu pak skrývá hlavně displej informačního systému, pod ním ovládací tlačítka rádia a ovládání výstražných světel a asistentů nahoře. Světelné schéma diod v rámečku se mění podle nastavení nebo aktuálního režimu auta. Může znázorňovat otáčky motoru či ekonomiku jízdy anebo signalizaci při parkování, pokud se Countryman k něčemu blíží, v takovém případě se barva postupně mění do červena a upozorňuje na překážku. Věřím, že jsem nepřišel na všechny funkce, které takto ilustrativně umí zobrazit. Pod tímto kruhem se nachází sada mechanických ovladačů pro regulaci teploty a ventilace ve voze a třeba ještě tlačítka pro ovládání vyhřívání předních sedadel, což jsem v chladných dnech opravdu ocenil. Ještě níže se nachází páčkové ovladače typické pro značku, kde ten střední, určený pro nastartováni či vypnutí motoru, byl jasně žlutozelený odkazující opět na Plug-in hybridní pohon. Na to, jak je středová část extravagantní a moderní, ta přístrojová deska za tříramenným volantem s masivním věncem, je velmi strohá. Jde o velký kruhový rychloměr s malým displejem, na který z obou stran navazují půlkruhové ukazatele. Z levé strany je to ukazatel stylu jízdy a ze strany pravé množství paliva v nádrži, které je u plug-in hybridní verze pouhých 36 litrů, protože musela uvolnit část prostoru pro baterie. Před přístrojovou deskou se nachází head-up displej s velmi dobrou grafikou. Panel palubní desky před spolujezdcem je z lesklého pruhového plastu, jež ve tmě také svítí, a to v mnoha barvách, které se dají vybrat v systému. Celý informační systém lze ovládat buď dotykově přes displej nebo ovladačem iDrive, který je na můj vkus příliš utopený na středovém tunelu před loketní opěrkou, a tedy pro jeho ovládání je třeba ohnout ruku v zápěstí do vcelku nepřirozené polohy. Asi by stačilo středový tunel trochy zvýšit a hned by to bylo o poznání lepší. Obecně je ale ovládání celého informačního systému, který známe z vozů BMW, je velmi přehledný a intuitivní. Kéž by to tak bylo i u jiných vozů. Testovaný kus byl osazen koženými sedadly s výtečným bočním vedením jak v oblasti stehen, tak v oblasti zad. Strávil jsem v nich několik hodin a nemůžu jim vytknout jedinou vadu. To samé se nedělo ani v druhé řadě, tam je sice méně místa pro nohy. Já tak vzadu vozil především děti, které samozřejmě okopávaly přední sedačky. Mini Countryman není žádný stěhovák, základní objem kufru činí 405 litrů. V něm navíc zabírá místo taška s nabíjecími kabely. Běžný Countryman má dvojitou podlahu, pod kterou lze ledasco schovat, jenže u hybridního část z tohoto prostoru zabírají baterie. Navíc byl testovaný kus byl cool koženým sedátkem, schovaným pod zadní částí dvojitého dna. Úplně to vidím – vyjedeme si se ženou na večerní piknik někam k lesu, sedneme si do kufru, ona si dá sklenku vína a budeme pozorovat západ slunce. Až se setmí, já to pak za svitu měsíce budu drandit cestou necestou zpět do civilizace.

 

S Mini je jízda vždy jako po kolejích

Jak jsem psal v úvodu, testovaný Countryman je vybaven hybridním pohonem což znamená, že se o pohon stará spalovací motor podporovaný elektromotorem. U Mini jde o benzínový 1,5litrový tříválec s výkonem 134 koní a maximálním točivým momentem 220 Nm dostupným od 1250 otáček. Spalovací motor je spojen se šestistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic, která přenáší výkon na přední kola. Naopak elektromotor je umístěný v zadní části vozu a přidává Countrymanu dalších 87 koní výkonu a 165 Nm točivého momentu. Elektromotor však poskytuje svůj výkon již od nulových otáček a přenáší ho přes dvoustupňový převod na zadní nápravu. Celý systém dohromady poskytuje MINI SUV výkon 224 koní, což je na takovýto vůz slušné spřežení. Vzadu jsou také uloženy baterie o kapacitě 7,6 kWh, které lze dobíjet z veřejné dobíjecí stanice, ale i z běžné domácí zásuvky, což zabere cca čtyři a čtvrt hodiny. Baterie bohužel přidaly hybridní verzi cca. 150 kg navíc a naopak ubraly část místa v zavazadlovém prostoru. Místo v kufru by mi asi nechybělo, ale nádrž menší o 15 litrů oproti běžnému Countrymanu se mi zdá opravdu malá. Výrobce sice udává, že kombinovaná spotřeba by se měla pohybovat okolo 2,5 litrů na 100 km, mě se ji však při testovacích jízdách nepodařilo dostat pod 6 litrů, a to i přes skutečnost, že jsem nabíjel kdykoliv to bylo alespoň trochu možné. Pro řidiče jsou při jízdě důležité dva voliče na středovém panelu. Prvním z nich je eDrive, který nabízí volby Auto eDrive, Max eDrive a Save battery. Druhým je přepínač green / sport (resp. předvolený normal). Kombinací těchto dvou tlačítek docílíte změny jízdního chování od plně elektrického spořivého vozítka až po 210 koní silného čertíka, který se nenechá zahanbit na žádné křižovatce. Podvozek je naladěn měkčeji, než je u Mini zvykem, a tak bravurně tlumí běžné nerovnosti na českých okreskách. Na to, že Plug-in hybridní Countryman váží něco málo přes 1700 kilo, MINík svižně projíždí zatáčkami i vyšší rychlostí a nikde jsem neměl pocit, že s sebou tahá takovou váhu. Motory svižně reagují na pokyny plynového pedálu. Countryman má dobře čitelné a citlivé řízení a v mnoha případech si řidič může připadat, že nejede po silnici, ale po kolejích, protože ani při ostřejší jízdě nemá Countryman tendence nijak ujíždět či poskakovat po vozovce. Auto se nikterak nenaklání, a to jsem projel pár úseku opravdu tak ostřeji, kdy už jsem si říkal, že mi do toho začne kibicovat stabilizace a ejhle ne! Jízda s Mini je opravdu zábavná ve všech ohledech, již dlouho mě nebavilo SUV tak, jako Countryman. Vlastně, když si to tak uvědomím, nikdy mě žádné SUV nebavilo svým jízdním projevem tak jako Countryman, občas jsem až zapomínal, že jedu ve voze se zvýšenou stavbou. To teda má na svědomí i uložení sedadel, které je nižší, než v jiných vozech této kategorie. Bravo MINI, toto si opravdu zaslouží pochvalu.

 

Resumé aneb stylovka především 

Když vezmu vše tak nějak dokola, tak mi rukama prošel vůz s největším množstvím protikladů. Je to MINI, ale Countryman vlastně není vůbec „mini“, ale spíš maxi. S paketem John Cooper Works se tváří jako sportovní auto, ale tříválec, i když silný, ve sportovním autě? SE je plug-in hybrid, ale přitom s nízkým dojezdem čistě na elektriku, navíc s ne úplně nízkou spotřebou (chápu, že se na tom podepsal jízdní styl a teploty dost pod nulou v době testu) a k tomu dobíjení baterie z veřejné sítě typu mennekes v celku stále dlouhé době (více než 1 hodina). Kromě velikosti celého vozu je maxi i jeho cenovka. Zatímco základní Countryman SE aktuálně pořídíte od 982.800 Kč, konkrétně v naší specifikaci cena vyšplhá až na neuvěřitelných 1.357.048 Kč, což se snad ani nechce běžnému smrtelníkovi věřit. Za takové peníze už mě napadne mraky konkurenčních vozů schopných stíhat Mini ze všech možných úhlů. Co dodat na závěr, MINI Countryman je stylovka od předního nárazníku přes interiér až po zadní poslední centimetr zadní části. Svého kupce hledá mezi mladými lidmi, kteří chtějí vybočovat z běžného mainstreamu, a to se Countrymanu, podle mého názoru, daří nadmíru dobře, protože když se podívám okolo sebe, jezdí jich opravdu překvapivě hodně. Navzdory tomu jsou mé názory k dnes testovanému exempláři stále rozporuplné, a to hlavně směrem ke specifikaci S E. Nejsem sice nepřítelem moderních (alternativních) technologií, sám mám doma v garáži připravenou zásuvku na dobíjení elektromobilu, reálný dojezd 30 km, spotřeba srovnatelná s běžnými diesely, vysoko nastavená cena nebo snížený objem nádrže či zmenšený zavazadlový prostor mě příliš nepřesvědčili.

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.