Nový Range Rover Evoque poprvé v ČR

Nový Range Rover Evoque poprvé v ČR

Je tomu už přes 7 let, co značka Land Rover světu představila tehdy poměrně revoluční model. Šlo o první kompaktní nebo chcete-li především městské SUV, které z továren tehdy striktně na terénní vozy se orientující značky začalo vyjíždět. Šlo (a stále jde) o nejmenšího zástupce modelové řady Range Rover. Od roku 2011 se jej vyrobilo neskutečných téměř 800 tisíc kusů. Na nejrůznějších propagačních fotkách i videích jste již měli možnost jej spatřit i vy i my. Teď, teprve včera, necelé tři měsíce od prvních fotografíí dorazil první kus do tuzemska. Konkrétně v Autosalonu Dajbych v Praze Motole jsme měli společně s pár dalšími vyvolenými tu možnost jej spatřit jako první v republice. Na první pohled mi dělá radost, že se jeho design nechal inspirovat větším Velarem. Změny to ale oproti předchozí, velmi povedené generaci do značné míry inspirované a příliš se nelišící od původního konceptu, nebyly nikterak zásadní. Oproti designové evlouci se revoluce prý koná zejména v technice. Pod pokličkou najdeme zcela novou architekturu, nové motory, mild-hybridní i do budoucna také plug-in hybridní verzi nebo řadu vyspělých technologií. Pojďme se na ně při společném prvním setkání podívat…

 

Design a s ním spojený první dojem

Nová generace modelu Evoque, která je doma jak ve městě, tak na horách, přichází do modelové řady Range Rover s nabídkou hybridních pohonných jednotek. Range Rover Evoque coby zakladatel segmentu luxusních kompaktních SUV získal více než 217 mezinárodních ocenění a po celém světě bylo prodáno přes 772 096 exemplářů. Nový Range Rover Evoque vychází z původního jasně rozpoznatelného konceptu designu se siluetou blízkou karoserii kupé, typickou dynamicky se svažující střechou a stoupající linií spodní hrany bočních oken. Proporce vozu jsou zvýrazněny blatníky, které spolu s disky o velikosti až 21 palců vytvářejí silný a dynamický postoj. Nová extrémně úzká světla Matrix LED působí jako šperky a přináší sofistikovanější grafiku předních světlometů i zadních svítilen. Zapuštěné kliky dveří přidávají jemnou estetiku, zatímco dynamické blinkry vytváří jasný světelný podpis.

 

Nová platforma a její přínosy

Uvnitř jsou kombinovány čisté plochy s jednoduchými liniemi a pečlivě vybranými prémiovými materiály. Technické tkaniny vytvořené z recyklovaných plastů. Nechybí ani systém Touch Pro Duo s dvojicí dotykových obrazovek a nově s rychlejším softwarem, sedadla nastavitelná v šestnácti směrech nebo ionizace vzduchu. Vše navíc doplňuje zvětšený prostor pro posádku. Půdorys vozu zůstal téměř nezměněn, nově je ale Range Rover Evoque postaven na nové platformě Premium Transverse Architecture využívající různé druhy materiálů. V interiéru je proto více prostoru než dříve. Rozvor náprav prodloužený o 20 mm zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě a současně došlo ke zvětšení odkládacích přihrádek. Do zvětšené schránky před spolujezdcem nebo do přihrádky mezi předními sedadly teď můžete jednoduše odložit také třeba tablet, drobná zavazadla nebo láhve. Zavazadelník je o 10 % větší (591 l) a je také širší. Vůz snadno pojme složený kočárek nebo sadu golfových holí. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 vznikne prostor o velikosti až 1 383 litrů.

 

Všudypřítomné hybridy

Nová platforma byla vyvinuta s ohledem na elektrifikaci pohonných jednotek. Mild hybrid, který pracuje s napětím 48 V bude k dispozici hned od uvedení vozu na trh. O 12 měsíců později bude následovat plug-in hybridní model. Mild-hybridní pohonná jednotka představuje pro automobilku Land Rover premiéru. Systém prostřednictvím elektromotoru, který funguje jako startér/generátor spojeným s motorem pomocí řemenu ukládá do baterie umístěné pod podlahou energii, která by se běžně ztratila při brzdění. V průběhu zpomalování může být navíc spalovací motor vypnut už při rychlosti 17 km/h a nižší. Během akcelerace je naopak elektrická energie využívána jako asistence spalovací jednotce.

 

Technické vlastnosti

Mild-hybridní systém je dostupný v celé nabídce čtyřválcových vznětových i zážehových motorů řady Ingenium. Díky této technologii je dosaženo produkce emisí CO2 149 g/km, respektive spotřeby paliva od 5,6 l/100 km (podle normy NEDC). Vůz využívá systém pohonu všech kol, k dispozici je také druhá generace systému Active Driveline s možností zcela odpojit pohon spojovací hřídele (Driveline Disconnect), čímž opět dochází ke snížení spotřeby paliva. Systém Adaptive Dynamics zajistí optimální rovnováhu mezi pohodlím a agilitou. Terrain Response 2 – technologie, kterou jako první nabídl velký Range Rover – během jízdy rozpoznává povrch a následně automaticky upravuje nastavení vozu. Evoque navíc může přebrodit vodu hlubokou až 600 mm (brodivost první generace byla 500 mm).

 

Technologické novinky (vymoženosti)

Technologie ‘ClearSight rear-view mirror’ mění vnitřní zpětné zrcátko na obrazovku s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo větší náklad, řidič jednoduše zmáčkne tlačítko na spodní straně zrcátka. To se následně změní v displej zobrazující obraz kamery umístěné na automobilu. Range Rover Evoque nové generace je také prvním automobilem na světě vybaveným technologií Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Virtuální pohled na průhlednou přední část nabízí horní dotykový displej. Řidič tak má dokonalý přehled o tom, co je aktuálně pod předními koly. To se hodí zejména při parkování ve stísněných prostorech, manévrování kolem vysokých městských obrubníků a samozřejmě v drsném terénu. Evoque je první Land Rover se systémem Smart Settings využívajícím algoritmy umělé inteligence k učení zvyků řidiče. Tato technologie po určité době pracuje jako palubní komorník. Kromě polohy sedadla, hudby nebo nastavení klimatizace Evoque sleduje s ohledem na maximální komfort také nastavení sloupku řízení.

 

Nám nezbývá, než na závěr ještě jednou poděkovat Autosalonu Dajbych, který nás včera pohostil a umožnil nám první setkání s novým Evoquem. Zároveň se už teď velmi těšíme na první jízdy, po zkušenostech s Velara mi něco říká, že tohle bude stát za to.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..