Kia Xceed 1.5 T-GDI 7DCT: takový normální městský crossover
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýAuto, které jsem měl v dalším týdnu k dispozici pro redakční test, nese název, jak kdyby ho vymýšlel Elon Musk pro své potomky. V tomhle směru je ale podobnost čistě náhodná… S XCeedem samozřejmě nemá Elon nic společného a je to vlastně dobře. Kdybych ten nadpis článku měl zjednodušit, napsal bych: Kia XCeed – takové normální auto… Nebylo by v tom všechno, ale zároveň to o současné verzi modelu říká docela dost. Rozhodně ale nemějte pocit, že by v tomto případě označení „normální“ mělo mít nějaký negativní nádech. Čím vším si zasloužil malý městský crossover od značky Kia ono označení? Čím mě XCeed zaujal a čím naopak méně a jak jezdí s relativně normální, neelektrifikovanou zážehovou patnáctistovkou? To a mnohem více se dozvíte na následujících řádcích.
Exteriér: osobitý, moderní a se sportovním nádechem
Současné modely automobilky Kia se poměrně povedly. Na první dojem jsou identifikovatelné a originální. Naštěstí bez přehnané příměsi levné „exotiky“, která byla pro Kiu, Hynundai nebo dříve i SsangYong poměrně typická. Ta doba je ale pryč a já se tu dívám v podstatě na tradiční hatchback, pravda tedy na zvýšeném podvozku a s oplastováním. Kia říká, že je XCeed crossover a s tím můžu jedině souhlasit. Novinářský kousek je navíc tradičně pěkně naspecifikovaný. Zvlášť se mi líbí zvolená metalická zelená barva s názvem Celadon Spirit, která XCeedu dokonale sedí a to zelenou obvykle nemám rád. V kombinaci s černým plastovým lemováním, lišt okolo oken, černých zrcátek a dvoubarevných 18palcových litých kol ve zvolené verzi GT Line vypadá vážně dobře. Dominantní přední část je plná různorodých tvarů, které ale dávají dohromady oku lahodící celek. Černo-stříbrné detaily krásně vyniknou v přímém kontrastu s už zmiňovanou zelenou metalízou. Boční profil jsem už v podstatě trochu rozebral o pár řádků výš, ale ještě jednou tedy vyzdvihnu pěkná litá kola a jasně identifikovatelný profil hatchbacku tak, jak jej máme již pár generací rádi. Co je ale v dané kategorii minimálně z mého úhlu pohledu lahůdka, tak to je zadní část vozu. Je to tedy především o designu, ale grafika zadních světel se opravdu povedla, proporce jsou pěkně vyvážené a jako jediné zamrzí snad jen umělé koncovky výfuků. Reálně je tu jen jeden, a to a schovaný za nárazníkem. Inu taková už je dnes doba. Kia se ale co se týče vzhledu opravdu výrazně posunula a ať se na XCeed koukám odkudkoliv, to auto se mi líbí.
Interiér: prostorný, moderní a pohodlný
Ihned po nasednutí mne zaujal nový 12palcový digitální přístrojový štít. Dnes už je to samozřejmě běžná věc, ale dlouho jsem neměl možnost otestovat právě Kiu, a tak má u mě právě tohle řešení premiéru. Dále je uprostřed palubní desky k dispozici další obrazovka s multimediálním systémem a samozřejmě plnou mobilní konektivitou a také bezdrátovou nabíječkou ve středovém tunelu. Z pohledu mladých je tu tedy vše, ale co dál? Jaké to auto vlastně je? Zvenku i zevnitř je to opravdu aktuální a naprosto současný vůz. Prostoru mám ve všech směrech dostatek, a to i pro mladou rodinu. Jen zavazadlový prostor odpovídá své kategorii – není malý, ale kombík to není milý pane. To je třeba vidět nebo vyzkoušet. Sedadla jsou pohodlná, dobře nastavitelná, ta přední i vyhřívaná. K dispozici máme i vyhřívaný volant a vícezónovou klimatizaci. V rytmu současnosti se nesou i jízdní asistenti, mezi které patří adaptivní tempomat s centrováním v jízdním pruhu. To jsou všechno prvky, které Kia přidala do svých nových vozů již před lety a nutno říct, že vše funguje velmi pěkně. Bezklíčový přístup a startování jsou už jen příjemnou třešničkou na dortu. Jak to tedy jezdí?
Technika: neelektrifikovaný benzínový motor se 160 koňmi a 7stupňovým DCT
Jak by to jezdilo… Jezdí to dobře, jen jsem se musel napřed trochu přenastavit. Právě díky moderně a sportovně střiženému vzhledu jsem měl trochu zkreslené představy. Čekal jsem trochu sportovní feeling, rovnou ale říkám, že to, že tu není, mi nakonec vůbec nevadí. Pojďme se na to podívat trochu víc do hloubky. Nastartováno mám, dávám tedy „D“ na klasickém voliči převodovky a vyrážím vpřed. Souhru motoru s automatickou převodovkou považuji za příkladnou. Kvalty se mění hlavně na displeji přede mnou a XCeed si jede příjemným tempem vpřed. Podvozek je dobře utlumený a evidentně se zde myslelo především na jeho pohodlné naladění. Není vysloveně měkký, ale za to příjemně poddajný, žehlí drobné nerovnosti a snaží se mě izolovat od nedokonalostí povrchu pod koly a velmi dobře se mu to daří. Zároveň je ale přesný a jízda s XCeedem je tak především příjemná. Na to se rychle přizpůsobuji a různé kratší i delší cesty nikam nespěchám, nechávám se konejšit za rytmu vhodně zvolené hudby. V případě potřeby předjíždění se můžu spolehnout na příjemných 160 koní, díky kterým má tahle Kia příjemnou dynamiku. Po zařazení do svého pruhu se však vracím k pohodovému cestovnímu tempu.
Jízdní projev mi sice moc nesedí k exteriéru i interiéru auta, kde obojí dává takový ten feeling, že by mohla být nějaká sranda a ta nakonec úplně nepřichází. Je však nahrazená a skvěle vykompenzovaná pohodovou, dostatečnou dynamikou. Pokud je třeba, i dynamičtější průjezdy zatáčkou samozřejmě zvládne, jen to není to, co by XCeed chtěl opravdu dělat. Já ale říkám, že to vůbec nevadí, tohle nemá být hothatch, byť vzhledem by klidně mohl být. Tohle má být rodinné auto pro každý den a jako takové je Kia Xceed vážně příjemným parťákem. Pokud by se navíc přeci jen našel nějaký ten otec od rodiny s duší závodníka, Kia má překvapivě v nabídce ještě jednu o něco silnější benzínovou motorizaci. Do XCeedu je možné si totiž vybrat i silnější 1.6 T-GDI s až 204 koňmi výkonu. Případně je možné si onu „zábavnost“ vykompenzovat volbou manuální převodovky, která je k dispozici pro námi testovanou motorizaci.
TEST: Kia Ceed SW 1.5 T-GDI – neoprávněně přehlížené rodinné kombi
Závěr: takový příjemný městský crossover pro ty, kteří nechtějí Škodovku
Kia XCeed umí zaujmout na první, druhý i třetí pohled. Vypadá vážně dobře zvenku i uvnitř. Trochu tím, jak vypadá, možná mate, protože se tváří poměrně drsně. Reálně je to velmi dobré auto pro každý den. Auto, které není hlučné ani tvrdé, nabízí dostatek prostoru, bohatou výbavu a komfortní prvky, které ještě nedávno byly k dispozici jen u luxusních značek. To je dnešní současnost, která se ale projeví i na ceně. Základní cena modelu XCeed se pohybuje okolo půl milionu korun (akční cena s odečtením výkupního bonusu dokonce začíná na 489.980 Kč vč. DPH). Za testovanou verzi si však automobilka řekne už přes 700 tis. To ale záleží na každém zájemci, kolik je ochoten připlatit a co opravdu potřebuje. Osobně si myslím, že velmi dobrý XCeed by bylo možné nakonfigurovat za cenu okolo 650 000 Kč a to sice není málo, ale zároveň v přímé konkurenci představuje poměrně hodně muziky za adekvátní sumu, a to vše navíc v opravdu originálním balení. Tento kompaktní balíček se za mě Jihokorejcům opravdu povedl!
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | XCeed 1.5 T-GDI |
Výkon | 118 kW |
Točivý moment | 253 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1500 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.2 s |
Max. rychlost | 208 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 7 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1482 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.4 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/45R18V |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1870 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1400 kg |
Přívěs s brzdami | 1410 kg |
Náklad | 470 kg |
Přívěs (bez brzd) | 600 kg |
modelová řada | |
Název generace | CD |
Uveden | 07/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4395 mm |
Rozvor | 2650 mm |
Šířka | 1826 mm |
Prostor pro zavazadla | 426 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1378 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1495 mm |
Světlá výška | 184 mm |
Průměr otáčení | 10.6 m |
Sedadla | 5 |