Bude 479 litrů stačit? První čistě elektrické kombi, MG5 přijíždí do ČR.
Autor: Vít Bukač · Fotografie: M Motors CZ s.r.o.Přichází elektrická ofenziva britsko-čínského MG. Po uvedení MG4 – mírně futuristického, ale cenově přijatelného elektrického vozu, přichází praktičtější kombi MG5. Je to tedy první elektromobil s karoserií kombi na českém trhu. Tímto ovšem MG nekončí, ještě letos se představí „starý“ známý ZS EV, MG4 LR, MG4 XP a v příštím roce snad i klasicky střižený dvousedadlový kabriolet. U příležitostí prvního českého představení novinky MG5 jsme v každém případě nesměli chybět a právě teď přinášíme přehled jeho nejdůležitějších novinek, atributů a zejména předností. Vypálí elektrické kombi rybník zaběhlým automobilovým značkám? To a mnohem více jsme se snažili při prvním obhlédnutí zjistit.
První dojmy a předpoklady
Na úvod je třeba říct, že MG5 není úplně nové auto. Ti z vás, kdo častěji pobývají v zahraničí, se s ním již mohli na silnicích setkat. Design vozu je zvenku starší, ale pro usedlého Středoevropana o to líbivější. Jedná se o klasicky střižené auto s karoserií kombi, v tom případě s mírně zvýšeným podvozkem a full-LED světlomety.
Uvnitř vozu je to už moderna. Před řidičem je 12,3palcový digitální přístrojový štít a jemu pak sekunduje 10,25palcový displej multimediálního systému. Samozřejmostí je konektivita Android Auto a Apple CarPlay. Navíc nabízí aplikaci „Pilot“, která umožňuje ovládání a sledování vozu odkudkoliv. Můžete tedy zjistit, kde vůz aktuálně stojí, jaký je dojezd, zapnout si klimatizaci nebo odemknout vůz mobilem bez nutnosti mít u sebe klíčky.
Co se týče prostoru, nabídka MG 5 je velkorysá. Za řidiče 180 cm vysokého se pohodlně stejně velký člověk usadí. Auto je tedy prostorné a vzdušné. Vzadu klasicky u elektromobilu chybí středový tunel, takže ani pátá osoba v autě nemá problém kam dát své nohy. Zavazadlový prostor nabídne objem 479 l. Záleží pak na tom, zda si doobjednáte dojezdovou rezervu nebo budete mít i dvojitou podlahu, která dokáže eliminovat na minimum hrb po sklopení zadních sedadel (v poměru 60:40).
Technologická vybavenost za stále dostupnou cenu
Co se týče výbavy vozu, je zde celá plejáda asistentů, přesněji 10, kteří různě spolupracují s adaptivním tempomatem. Dále je pak MG5 vybaveno V2L funkcí, kdy je uživateli umožněno nabíjet pomocí kabelu jiná elektrická zařízení. Myšleno je také na bezpečnost „návratu“, můžete si tak nastavit, kolik vám musí v baterii vozu zůstat energie na cestu domů. K tomu, abyste V2L funkci mohli využívat, si ale musíte pořídit speciální kabel. Dle ceníku si zatím můžete připlatit pouze za barvu, kabel k V2L, rezervu s heverem, střešní nosič a tažné zařízení. Proč tedy máme dva výbavové stupně Emotion a Excite? Je to z důvodu toho, že se v blízké budoucnosti nebudou elektrické vozy prodávat v různých stupních vnitřní výbavy, ale na základě velikosti baterie a výkonu. V našem případě se jedná o již zmiňovaný výbavový stupeň Emotion za 889 940 KČ, kdy v této specifikaci je MG5 vybaveno synchronním elektromotorem o výkonu 130 kW a akumulátorem o kapacitě 50,3kWh a s technologií LFP (lithium-železo-fosfátová). Za tuto cenu nabízí normovaný kombinovaný dojezd 320 kilometrů. Dražší Excite za cenu 999 940 KČ, má paradoxně nižší výkon synchronního elektromotoru a to konkrétně 115 kW, ale větší 61,1 kWh baterii s technologií NMC (nikl-mangan-kobalt). Díky tomu nabídne deklarovaný dojezd 400 kilometrů kombinovaně a čistě ve městě více jak 530 kilometrů. Oba motory mají točivý moment shodných 280 Nm a u obou se uvádí průměrná spotřeba 17,5kWh na 100 km. Zrychlení dosahují také stejného, a to 0-100 km/h za 8,3s. Maximální rychlost MG5 je na poměry elektrovozů takřka nevídaných 185 km/h. Rychlonabíjením můžete dobít z 10 % na 80 % kapacity baterie už za 35 minut při využití maximálního výkonu 87 kW. Alternativu představuje standardní a pro baterii příznivější AC nabíjení s výkonem 11 kW.
MG sází v Česku na nově uvedený model HS. Ten láká cenou i atraktivní výbavou
Pár slov závěrem – bude to stačit?
Ambice MG je prodávat tyto vozy nejen rodinám, ale i do firemního fleetu. Čas tedy ukáže, jestli chalupářům, či firemním zákazníkům 479 l kufru v kombinaci s 400km dojezdem a cenou pod milion budou stačit, nebo se bude muset MG ještě více pochlapit u cenovky ZS EV, které by mělo v dohledné době dorazit. Nám už teď nezbývá než se těšit na první svezení a klasický test. Jako první se k nám ale podívá již před časem uvedený větší elektrický sourozenec, MG4.
David Šamša