Kandidát #3 MOTORVIZE Fans Award 2019: Mitsubishi L200
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýMitsubishi není žádným nováčkem v anketě „Čtenářské auto roku“. I samotný 2. bestseller značky se už v anketě ukázal, a to před dvěma lety, kdy představoval především hodně zajímavé zpestření kategorie Mainstream, jež si o nějaký ten výstřední kousek vyloženě říká. Hlavní část programu letošního ročníku MOTORVIZE Fans Award vás, naše čtenáře, čeká už 9.11. v prostorách Sportovního a výcvikového areálu ÚAMK v Pardubicích. Kromě již zaběhlého testování novinek v rámci čtenářské poroty pro vás bude letos připraven i motoristický sraz, automobilová výstava, kurzy bezpečného ovládání vozu a semináře / panelové diskuze se zkušenými redaktory. Teď už ale zpět k celkově třetímu kandidátovi letošní ankety a k druhému v kategorii Mainstream. L200 je skutečným celosvětovým trhákem, dá se říci synonymem terénního pick-upu. I my jsme toho s ním zažili už docela dost. A jaká je tedy jeho současná, nová generace? Vypadá při nejmenším hodně našlapaně. Rozhodnutí už ale bude jen a jen na vás.
NOVÉ MITSUBISHI L200
Přesně 40 let po uvedení svého prvního jednotunového pick-upu představila značka Mitsubishišestou generaci modelu L200. Celosvětově se tak zatím prodalo přes 4,7 milionu vozů a z toho 416 000 je v Evropě stále v provozu. L200 se prodává ve 150 zemích světa a je současně celosvětově druhým nejprodávanějším modelem značky Mitsubishi. L200 nové generace spojuje spolehlivost, vylepšené schopnosti na silnici i v terénu – především díky přídavné rozdělovací převodovce systému pohonu všech kol Super Select 4WD II, nebo rozšířenému novému režimu „Off Road“ a systému HDC pro sjíždění svahů a pohodlí i výbavu na úrovni osobních automobilů. L200 reprezentuje to nejlepší ze zástupců opravdových čtyřkolek Mitsubishi – ve své formě i obsahu – a kráčí tak ve šlépějích legendárního Pajera.
Návrh podle konstrukční filozofie ‚Beyond Tough‘
Napříč celou čtyřicetiletou historií pick-upů značky Mitsubishi hraje design tradičně důležitou roli, kterou je přimět zákazníka navštívit autosalon, a to bez ohledu na světový region. Tyto vozy se vždy pyšnily svými schopnostmi, ale současně i hezkým vzhledem. L200 se chlubí zbrusu novou karoserií v přední i zadní části kabiny, ale současně si zachovává typické rysy Mitsubishi, jako je okenní čára, zaoblený přechod mezi kabinou a ložnou plochou nebo robustní horizontální charakteristické křivky, které podtrhují vzezření karoserie jako celku. Bez ohledu na robustní vzhled věnovali designéři nemalé úsilí vylepšení aerodynamiky L200, o čemž vypovídá např. nový spoiler v prostoru mezi kabinou a ložnou plochou pro hladší proudění vzduchu a snížení aerodynamického hluku (provedení Club Cab) a nový design vnějších zpětných zrcátek. Výchozím bodem nové designové dynamiky a současně hlavním stylistickým prvkem je předek nové generace L200, zhmotňující nejnovější verzi vizuální identity modelů Mitsubishi – „Dynamic Shield – Dynamický štít“.
Zcela přepracovaná ložná plocha je hranatější a působí robustněji; zadní světla nyní téměř dosahují nejvyšší úrovně výklopné zádě a svým protažením do zadních blatníků působí jako širší, hlubší a stabilnější.
Charakteristický design koncových a brzdových LED světel propůjčuje L200 výraznější vizuální identitu při pohledu zezadu a současně zlepšuje viditelnost. O něco níže zaujme robustnější a lépe integrovaný zadní nárazník pro důkladnější ochranu bez negativních dopadů na zadní nájezdový úhel (stále 22° jako v minulosti). Celková hmotnost je také klíčovou podmínkou nízké spotřeby paliva, a tedy i nízkých emisí CO2 , což v důsledku znamená nízké provozní náklady například firemních uživatelů.
Jízdní vlastnosti a systém pohonu všech kol
L200 nové generace může opět posunout dynamiku jednotunových pick-upů na novou úroveň. L200, jakožto předchůdce moderní éry systémů 4WD od Mitsubishi Motors z počátku 80. let, si po všech pět následných generací uchoval konkurenční výhodu, zejména pak uvedením první přídavné rozdělovací převodovky Super Select v roce 1991 – jediného podobného systému na trhu, který dokázal nabídnout stálý pohon 4WD na silnici A ZÁROVEŇ stálý pohon všech kol 4WD (s redukcí) pro jízdu v terénu.
Systém Super Select (nyní s označením „Super Select 4WD-II“), původně vyvinutý pro model Pajero, umožňuje řidiči zvolit nejvhodnější nastavení podle aktuálního terénu a jízdních podmínek. Lze jej přepínat mezi režimy 2WD a 4WD bez nutnosti zastavovat (až do rychlosti 100 km/h – s výjimkou režimů 4WD Low / Lock pro jízdu v extrémních podmínkách), a to na jakémkoli povrchu. Systém Super Select 4WD II pak výrazně zlepšuje trakční schopnosti při jízdě s prázdnou korbou. Součástí systému je uzávěrka mezinápravového diferenciálu, která zajišťuje mimořádné schopnosti při jízdě v terénu. Když není zařazena uzávěrka mezinápravového diferenciálu, L200 využívá samosvorných schopností mezinápravového diferenciálu Torsen LSD, který je jeho součástí, a který velmi citlivě reguluje rozdělení točivého momentu mezi nápravami v režimu 4H, kdy přispívá k výtečné ovladatelnosti a snadné jízdě na nejrůznějších površích, od kvalitního asfaltu až po obtížné terénní úseky.
Nový režim Off-road se aktivuje spínačem vedle otočného voliče 4WD a je k dispozici pro vozy vybavené manuální i automatickou převodovkou; v závislosti na jízdních podmínkách umožňuje volit z jízdních režimů GRAVEL (štěrk), MUD/SNOW (bahno/sníh), SAND (písek) a ROCK (kamení, pouze v režimu 4LLc).
L200 šesté generace kromě nových režimů Off Road a pomocníka pro sjíždění svahů překonává předchůdce v řadě dalších oblastí s cílem nabídnout vyšší úroveň aktivní bezpečnost, jízdního pohodlí a odolnosti: pevnější podvozek, odladěné zavěšení, posílení brzd, nový dieselový motor o objemu 2 268 ccm a nová 6st. automatická převodovka.
Pohodlí
U vozu, který se používá denně za náročných podmínek (které v nejodlehlejších částech světa bývají často extrémní) má ochrana posádky v pečlivě navrženém interiéru tu nejvyšší důležitost. L200 šesté generace staví na výhodách předchůdce a přináší vylepšení v několika klíčových oblastech: Výrazné orámování středového panelu s dokonalým začleněním vertikálních a horizontálních prvků pro dosažení konzistentního vzhledu, Lepší začlenění všech spínacích prvků, Vylepšení vzhledu kontrastními měkkými výplněmi na středovém panelu, kolenních opěrkách, loketní opěrce mezi předními sedadly, ve výplních dveří a na páce parkovací brzdy, Vylepšené úložné prostory na drobnosti, např. přihrádka na chytrý telefon vpředu i vzadu (stejně tak jako nové USB porty pro přední i zadní cestující), Propracovanější design nových přístrojů s vyšším kontrastem zobrazení, promyšlená grafika, středový LCD displej.
Ještě vyšší bezpečnost
Nová robustní L200 přináší vyšší bezpečnost v terénu díky novému pomocníkovi pro sjíždění svahů a režimu Off-Road, ale současně je bezpečnější i na zpevněných cestách, a to uvnitř i zvenčí. Bezpečnost začíná lepším výhledem, který vyplývá z nového tvarování přední části vozu s vyšší kapotou (pro lepší odhad obrysů vozidla) a níže položených stěračů (pro ničím nerušený výhled směrem vpřed). Nový design čelní partie však nijak nezhoršil bezpečnost chodců. L200 šesté generace navíc přináší několik nových důležitých bezpečnostních prvků, z nichž některé jsou v tomto segmentu a v této cenové kategorii jedinečné: Funkce všesměrového sledování, Systém zmírňování následků čelní kolize (FCM), Systém pro sledování slepých úhlů s asistentem pro změnu jízdního pruhu (BSW + LCA), Systém pro monitorování provozu za vozidlem (RCTA) a Ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla (UMS).
I Nové mitsubishi l200 BUDE NA FANS AWARD UŽ 9.11. A CO VY?
Ano, Fans Award s ročníkem 2019 se už nenávratně blíží a něco (nejen Mitsubishi L200) mi napovídá, že nuda v prostorách Sportovního a výcvikového areálu ÚAMK Pardubice 9.11. určitě nebude. L200 bude jednoznačně zajímavým zpestřením celé akce, stejně jako tomu bylo v ročníku 2017. I my se na tuto horkou novinku těšíme. Zbývá nám však představit ještě minimálně 9 dalších kandidátů, které vám (i nám) budou dělat společnost v rámci MOTORVIZE Fans Award 2019. Pokud ještě nejste zaregistrováni, můžete zde: Přihláška MOTORVIZE Fans Award 2019: výstava, motoristický sraz, kurzy bezpečné jízdy a semináře, více informací je pak k dispozici zde: Výstava, motoristický sraz a kurz, semináře i testovací jízdy: MOTORVIZE Fans award 2019!
TEST předchozí generace: Mitsubishi L200 Expedition: srdcem dobrodruha
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.