Kandidát #13 MOTORVIZE Fans Award 2019: Mazda 3

Kandidát #13 MOTORVIZE Fans Award 2019: Mazda 3

A je tu další den a s ním i další auto, které na vás bude čekat na MOTORVIZE Fans Award. Každý rok pro vás připravujeme společně s anketou “Čtenářské auto roku” i bohatý doprovodný program. Tentokrát je to například kurz bezpečné jízdy, motoristický sraz nebo semináře se zkušenými redaktory. Těšíme se, že nás svou návštěvou tentokrát poctí nejen čtenáři MOTORVIZE.cz, ale také Expressauto.cz, Autohled.cz a #HORIZONTFULL. Už jsme tu měli velké množství kandidátů, ale abyste se nebáli, tak tu máme také z kdysi nejpopulárnější nižší střední třídy, a to ke všemu japonský kompaktní hatchback. Je tu 13. kandidát, Mazda 3, kterou jsme měli možnost testovat v červenci roku 2019 a nyní budete mít stejnou možnost i vy – jak se vám bude líbit, na to jsme sami zvědaví.

 

Ztělesnění vášně

Když Mazda před dvěma roky ukázala koncept Kai, jen málokdo si tehdy dokázal představit, že se automobil s takto originálním a vyzývavým vzhledem může jen s minimálními úpravami objevit v sériové výrobě. Premiéra Mazdy 3, která proběhla na autosalonu Los Angeles Auto Show 2018, proto byla doslova senzací. Mazda svoji novinku ukázala nejen jako sportovně laděný hatchback, ale také jako elegantní sedan.

Obě verze ohromí svým stylem, který je další evolucí designérského stylu Kodo, poprvé předvedeného v roce 2010 na předchozí generaci Mazdy CX-5. Plynulé tvary dávají jasně vyniknout fascinujícím proporcím s dlouhou přední kapotou a vyzývavě zvýšenou zádí hatchbacku. V automobilu se přitažlivou formou světla a stínů kombinuje napětí s elegancí a uvolněností. Nezaměnitelnou tváří Mazdy je přední část s dominantní maskou chladiče, nicméně optické zvýraznění právě nižší a širší masky a současně potlačení nízkých světlometů vytváří soustředěný a sebevědomý výraz. Dlouhá přední kapota vzbuzuje dojem síly. Zadní část oproti tomu vytváří dojem, že je vyrobena spolu s kabinou z jednoho kusu. Mazda pro své modely tradičně vyvíjí speciální barevné odstíny. Mezi typické patří červená Soul Red Crystal s hlubokým leskem. Speciálně pro hatchback Mazda3 ale vznikla originální šedá barva Polymetal Grey, připomínající tekutý kov a současně měnící svůj odstín podle úhlu dopadajícího světla.

 

VNITŘNÍ PROPOJENÍ

Interiér nové Mazdy3 je navržen v podobném duchu jako evoluce designového jazyka Kodo použitého na exteriéru – i zde je mottem „méně je více“. V praxi to znamená snahu o maximální zjednodušení všech prvků uvnitř vozu, což umožní vnímat kokpit jako jeden celek. Právě tento přístup je pro propojení řidiče s jeho vozem důležitý. Centrálním prvkem palubní desky je přirozená osa volant–přístroje–head-up displej. Jejich zpracování a důraz na detail jsou na zcela nové úrovni a jsou navrženy tak, aby působily maximálně přirozeně a povědomě. Tento přístup se již mnoho let osvědčuje například u sportovního roadsteru Mazda MX-5 a přispívá k tomu, že řidič se při jízdě nemusí soustředit na samotné prvky obsluhy, ale rovnou na pohyby karoserie či reakce vozy na nejrůznější podněty. Zmiňovaná jednoduchost je patrná především z takřka nepřerušené horizontální linie palubní desky, která je navržena ve vrstvách a může být zvýrazněna barevným čalouněním pravou kůží. Z tohoto celku spíše nenápadně vystupují ovladače klimatizace a 8,8palcový širokoúhlý centrální displej navigačního a multimediálního systému, stejně jako třeba výdechy ventilace. 

 

V NOVÉM TĚLE ČILÝ dUCH

Propojení řidiče bylo jedním z hlavních hledisek i při vývoji podvozku a motorů nové Mazdy3. Nový model posouvá soubor známých technologií Skyactiv na zcela novou úroveň. Od základu nově je navržena již karoserie s dlouhým rozvorem náprav a téměř třetinou svého skeletu vyrobenou z vysokopevnostních ocelí. Tím došlo ke zvýšení tuhosti celé karoserie, což s sebou přináší větší odolnost a ochranu v případě nárazu, ale také pevnější základ pro podvozek, a tudíž lepší jízdní vlastnosti. V neposlední řadě dochází takék omezení přenosu vibrací, a tím nižší hlučnosti a většímu komfortu jízdy. Vyšší tuhost umožnila inženýrům Mazdy přepracovat podvozek a jeho spojení s karoserií. Cílem byly rychlejší a přesnější reakce na pohyby volantu a stabilita. Pro citlivou zpětnou vazbu je potřeba, aby reakce vozu nebyly rušeny nežádoucími vibracemi a hlukem. Z tohoto důvodu se Mazda při vývoji nové generace Mazdy3 zaměřila na hledání jednotlivých zdrojů hluku a směru jeho působení. Nová generace „trojky“ je například první Mazdou využívající koberce čalounění podlahy pro izolaci a tlumení průniku hluku. Vývoj šel v tomto směru tak daleko, že se konstruktéři snažili omezit také množství otvorů v čalounění podlahyi dalších částech vnitřního prostoru.

 

ORIGINÁLNÍ MOTOR a 4X4

Technologiemi motorů Skyactiv-G a Skyactiv-D jsou vozy mazda pověstné Pro Mazdu3 si japonská automobilka kromě obvyklých motorů připravila i jednu specialitu. Tou je inovativní dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-X SPCCI, vyznačující se vysokou účinností provozu. Unikátní vlastností tohoto benzínového motoru je v některých režimech schopnost zapálení směsi kompresí,a nikoliv jiskrou, jak je u benzín spalujících motorů obvyklé. Motor i zásluhou přeplňování kompresorem a nového inteligentního hybridního systémuM Hybrid nabídne kombinaci nižší spotřeby paliva a v neposlední řadě i výkonnosti a potěšení z jízdy. Pro evropské trhy má Mazda připravenou dvojici čtyřválcových motorů. Benzínovou jednotku Skyactiv-G s objemem 2,0 litru doplní moderní turbodiesel 1,8 l Skyactiv-D, který měl v minulém roce premiéru v modernizované Mazdě CX-3.

Významnou novinkou Mazdy 3 je možnost objednat verzi s pohonem všech kol i-Activ AWD. Její specialitou je implementace aktivního pohonu všech kol do celého systému řízení jízdní dynamiky, a to včetně unikátní funkce G-Vectoring Control Plus omezující nedotáčivost v nájezdu do zatáček. Pohon všech kol je navržen tak, aby zajistil variabilní distribuci hnací síly mezi nápravy s rychlými reakcemi na měnící se podmínky, a přitom minimalizoval mechanické ztráty o přibližně 60 procent. 

 

POMÁHÁ ŘIdIČI HLÍdaT I ŘÍdIT

Bezpečnost je vždy na prvním místě, což nová Mazda3 dokládá svojí extrémně tuhou karoserií nebo standardně dodávaným kolenním airbagem doplňujícím paletu obvyklých „nafukovacích ochránců“. Samotná ochrana posádky při nárazu již ale dávno nestačí, nehodám je třeba předcházet. Proto Mazda neustále zdokonaluje svůj komplexní systém aktivní bezpečnosti i-Activsense. Ten je navržen tak, aby řidiče upozornil na případné nebezpečné situace, ale současně mu poskytl pomoc v monotónních jízdních situacích. Hlavním prvkem systému i-Activesense nové Mazdy3 je přirozeně systém přednárazového brzdění. V tomto případě je ale propojen s novým systémem monitorujícím bdělost a pozornost řidiče prostřednictvím infračerveného systému s LED a kamerou. Systém hlídá nejen polohu hlavy, ale také dokáže rozpoznat počet mrknutí a otevření očí. Nová Mazda3 dokáže hlídat též protijedoucí vozy při odbočování a nově je připravena pro poloautomatický provoz na dálnicích, případně v kolonách. Systém obsluhuje jak zrychlování a brzdění, tak reguluje směr jízdy.

 

JEdINEČNÝ KOMPaKTNÍ VŮz

Nová Mazda 3 je v mnoha ohledech originální vůz svého segmentu. Má výrazný vzhled, důmyslně navržený interiér, propracovanou karoserii s podvozkem a promyšlenou nabídku moderních motorů. Ve své třetí generaci je Mazda 3 štikou, která bez nejmenších pochyb rozčeří poklidné vody nižší střední třídy 

I Jeden z nejlepších hatchbacků současnosti, mazda 3, bude na Fans Award, a co vy?

Mazda vždy vyráběla vozy, které byly srdcovou záležitostí – s novou trojkou jen potvrdila, že technicky zajímavé řešení a emotivní vozy jí nejsou cizí – pojďte si vůz také vyzkoušet – kiž 9.11. ve Sportovním a výcvikovém areálu ÚAMK Pardubice. Pokud ještě nejste zaregistrováni, můžete zde: Přihláška MOTORVIZE Fans Award 2019: výstava, motoristický sraz, kurzy bezpečné jízdy a semináře, více informací je pak k dispozici zde: Výstava, motoristický sraz a kurz, semináře i testovací jízdy: MOTORVIZE Fans award 2019!

 

TEST: Mazda 3 G122: konečně atmosféra!

 

Jan Nemrava

#AUTOHLED.cz

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..