Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd
Již tuto sobotu startuje 10. sezóna Formule E – na co se můžeme těšit? Málo toho není!

Již tuto sobotu startuje 10. sezóna Formule E – na co se můžeme těšit? Málo toho není!

Autor: Jan Novotný, zdroj: DS Automobiles & Formula E Operations Ltd · Fotografie: Formula E Operations Ltd

Formule E se o nadcházejícím víkendu vrací prvním závodem 10. sezóny do Mexico City. Tento úvodní podnik se pojede na zkrácené verzi slavného okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez a střetne se v něm hned sedm nejprestižnějších světových automobilek, přičemž proti sobě bude stát celkem 11 závodních týmů. Právě zde se znovu rozhoří soupeření a intenzivní závodní boj, díky němuž byla minulá sezóna historicky nejsoutěživější v rámci světového šampionátu ABB FIA Formula E. O titulu se rozhodovalo až o posledním závodním víkendu.

Nakonec to byl Brit Jake Dennis (Andretti Formula E), kdo v červenci v Londýně triumfoval a získal svůj první světový titul. Díky přesunům, k nimž došlo mimo sezónu, však jeho dva nejbližší soupeři z minulé sezóny – Nick Cassidy a Mitch Evans – nyní tvoří impozantní jezdeckou sestavu Jaguar TCS Racing. Cassidy totiž přestoupil z týmu Envision Racing.

S bývalým mistrem světa Formule E Nyckem de Vriesem, který se do seriálu vrací z Formule 1 s týmem Mahindra Racing, a se změnami jezdců v osmi z 11 týmů slibuje sobotní Hankook Mexico City E-Prix 2024 další nepředvídatelný a ostře konkurenční závod.

Přibližně 40 000 diváků zaplní tribuny slavného okruhu Foro Sol při osmé návštěvě Formule E na historickém Autódromo Hermanos Rodríguez, který je oblíbeným místem fanoušků i jezdců a jedním z vrcholů sezóny.

V aktualizovaném kalendáři 10. sezóny, který zahrnuje 16 závodů v 10 ikonických světových městech, se objeví premiérový závod v ulicích Tokia a dlouho očekávaný návrat do Číny s prvním závodem v Šanghaji a také nové italské dějiště v Misanu. Sezóna bude zakončena opět v Londýně o víkendu 20. a 21. července.

 

PŘÍBĚHY 9. SEZÓNY: v gesci GEN3

Loňský rok přinesl uvedení GEN3 – nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy zkonstruován – který během své první sezóny překonával jeden rekord za druhým.

Na startovním roštu se v 9. sezóně objevilo 11 týmů s 22 vozy, ve vedení šampionátu se vystřídalo sedm různých jezdců a v 16 závodech také hned 11 závodníků na stupních vítězů, přičemž 19 různých jezdců vedlo závod alespoň jedno kolo.

Inženýři týmů strávili mimosezónní období prací na tom, aby ze svých závodních vozů GEN3 vytěžili důležité desetiny sekundy, a určitě využili zkušeností z loňského roku ke zvýšení výkonu. Výsledkem je, že více než polovina jezdců na startovním roštu vstupuje do Hankook Mexico City E-Prix s jistotou, že mají šanci na světový titul. Pozor především na úřadujícícho mistra světa Jakea Dennise.

 

Týmové sestavy V SEZÓNĚ 10

Před prvním závodem v Mexico City je takřka vše změněno. Pouze 3 z 11 týmů si ponechaly stejné dvojice z 9. sezóny: TAG Heuer Porsche Formula E Team s Pascalem Wehrleinem a šampionem 6. sezóny Antóniem Félixem da Costou; DS PENSKE se Stoffelem Vandoornem a Jeanem-Éricem Vergnem (tři tituly ve Formuli E); a ERT Formula E Team, původně NIO 333 Racing, s Danem Ticktumem a Sergiem Setté Câmarou.

Zdá se, že Nick Cassidy se v týmu Jaguar TCS Racing dobře zabydlel a na testu ve Valencii zajel druhý nejrychlejší čas za novým týmovým kolegou Mitchem Evansem.

Robin Frijns, Cassidyho nástupce v týmu Envision Racing a dvojnásobný vítěz závodů Formule E, skončil sedmý a postaví se po bok Sébastiena Buemiho.

Jedním z největších témat, o kterých se v Mexico City mluví, je návrat Nycka de Vriese. Šampion osmé sezóny opustil plně elektrický šampionát a vydal se na zkušenou do Formule 1, ale nyní se vrací do série, kterou dlouho nazýval svým domovem.

Od jeho působení ve Formuli E se toho hodně změnilo, včetně zcela nové generace vozu. To vše bude mít na starosti po boku Edoarda Mortary, který přechází z Maserati MSG Racing do anglo-indického týmu, jenž v 9. sezóně bojoval s adaptací na GEN3. Mortara si však v testech dojel pro slibné šesté místo.

Maserati opět nasadí Maximiliana Günthera, který je optimistou poté, co se forma týmu v druhé polovině 9. sezóny zlepšila a Günther vyhrál v Jakartě a v Římě se postavil na stupně vítězů. Jako Güntherův týmový kolega nastupuje indický nováček Jehan Daruvala.

Norman Nato dokázal při své premiéře v týmu Andretti Formula E zajet na testu ve Valencii rychlejší čas než šampion sezóny 9 Jake Dennis.

Další pozorně sledovanou událostí je působení Sama Birda v týmu NEOM McLaren Formula E. Brit skončil v předsezónním testování na 14. místě. Připojil se tak ke svému britskému kolegovi Jakeu Hughesovi, který ve své debutové sezóně zaujal dvěma póly.

Lucas di Grassi se emotivně vrátil do týmu, s nímž získal titul ve třetí sezóně; Brazilec se spojil s Nicem Müllerem v týmu ABT CUPRA Formula E Team. Di Grassi je nejúspěšnějším jezdcem Formule E na mexické půdě.

 

Tým DS Penske a jeho ambice

Francouzský závodník Jean-Eric Vergne (jediný dvojnásobný šampion v historii Formule E) a šampion z roku 2022 Stoffel Vandoorne z Belgie se na startovním roštu postaví za DS Automobiles proti dalším 20 jezdcům.

Francouzský prémiový automobilový výrobce se může pochlubit rekordními úspěchy ve Formuli E, a to díky dvěma dvojnásobným titulům, 16 vítězstvím a 47 umístěním na stupních vítězů, stejně jako světoznámým know-how v oblasti elektromobility. Z toho vyplývá jasný cíl – znovu se zařadit mezi lídry šampionátu.

 

Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance, dodává:

“Při prvním závodě sezóny jsou emoce vždycky velké! V první řadě proto, že je pro nás všechny obrovskou radostí být opět pohromadě. Nakonec, Formule E je jako velká rodina: velmi blízká komunita, která se společně snaží, aby byl šampionát ještě zajímavější. A pak samozřejmě proto, že první závod vždy poskytuje možnost porovnat naše výkony s výkony našich soupeřů. Všichni v DS Performance a PENSKE AUTOSPORT v posledních pěti měsících usilovně pracovali na vylepšení vozu DS E-TENSE FE23. Zaměřili jsme se zejména na vývoj softwaru, vzhledem k tomu, že pohonná jednotka je stejná jako v loňském roce. V Mexiku uvidíme, jakého pokroku jsme dosáhli ve srovnání s našimi soupeři. V každém případě jsme připraveni pracovat ještě usilovněji, abychom dosáhli lepších výsledků než loni.”

 

První závod letošní sezóny startuje v sobotu ve 21:00 hodin středoevropského času a je možné jej sledovat výhradně prostřednictvím kanálů EUROSPORT. Reportáž pak bude v psané formě k dispozici samozřejmě i na Motorvizi, které pro vás v letošním roce chystá kompletní zpravodajství z celého šampionátu a její redaktoři budou i v místě dění hned několika závodů. Určitě proto zůstaňte s námi!

 

Jan Novotný

Sdílet: