Invelt Rally Pačejov 2020: rally rodina stále žije!

Invelt Rally Pačejov 2020: rally rodina stále žije!

Autor: Jan Novotný, Zdroj: Media Peugeot Česká Republika, ŠKODA Motorsport, Laureta Auto Škoda Team, Mogul BENZINA Racing21 Team · Fotografie: Tomáš Kaňa (pro Peugeot Česká Republika, ŠKODA Motorsport, Laureta Auto Škoda Team, Mogul BENZINA Racing21 Team)

Ano, časy to v letošním roce rozhodně nejsou lehké. Asi bych se opakoval, když bych dlouze rozváděl, s jakým omezením se potýkají pořadatelé i závodníci většiny sportovních disciplín. Teď nechci samozřejmě tvrdit, že nejhorší dopady má současná epidemiologická situace právě na sport – nemá. Chci tedy jen upozornit, že i do tohoto odvětví zasahuje a ne málo. Jsme tak konkrétně v případě rally svědky soutěží, kterým více či méně chybí náboj a ač jsme převelice rádi, že se vůbec ještě můžeme na něco dívat, jako by přeci jen něco chybělo. Mám na mysli třeba zákaz vstupu veřejnosti do prostoru servisu (parkoviště závodních vozů). Nedávno jsme si třeba mohli všimnout plošného zavedení roušek pro diváky podél tratí. S Rally Pačejov ale svitla naděje a u tratí kolem Horažďovic jsme tak mohli být svědky soudržnosti rally rodiny, kterou jsme dlouho neviděli. Ano, byla zima, chvílema pršelo a celkově by podmínky rozhodně nešlo považovat za ideální, i tak se ale premiéra Rally Pačejov jakožto součásti MČR v rally povedla na jedničku! To, jak se jednotlivým týmům či konkrétním jezdcům v rámci vložených šampionátů vedlo, vám teď přinášíme v klasickém kompletním poohlédnutí.

 

Začněme dvoukolkami: náročnou pačejovskou „zkoušku“ vyhrál v rámci Peugeot Rally Cupu Dominik Stříteský

Prozatím nejnáročnější závod letošní sezóny za sebou mají posádky našeho domácího šampionátu v rally. Jednačtyřicátý ročník Invelt Rally Pačejov výrazně ovlivnilo počasí a především druhá etapa byla doslova „bojem o přežití“. Udržet vozy na úzkých, mokrých a zablácených tratích nebylo vůbec jednoduché. Studená fronta a především vydatný déšť ovlivnil průběh závodu už na sobotním shakedownu, což ale kvitoval Dominik Stříteský. Na mokrém povrchu se s Peugeotem 208 R2 ještě nesvezl a mohl si tak před samotným závodem vyzkoušet nastavení, pneumatiky i chování vozu. Průběžný lídr tabulky to na vodě umí a v náročných podmínkách dokázal vyhrát dvanáct testů z celkových čtrnácti. V cíli se mohl radovat nejen z vítězství v Peugeot Rally Cupu, ale také z prvního místa ve třídě 6 a druhé pozice ve dvoukolkách. Po vlažnějším začátku se na konečné druhé místo v cíli propracoval stabilními časy Jiří Pohlídal navigovaný Janem Kubalou. Tímto výsledkem se mladá dvojice posunula na stejnou pozici i v celkovém pořadí. Zatím nejvýraznější letošní výsledek v podobě třetího místa zaznamenali David Soldát a Jan Winzig. Soldát se dlouho držel na druhé pozici, nicméně špatná volba pneumatik ho v závěru soutěže o stříbro připravila.

O největší drama se postaral čerstvě devatenáctiletý Lukáš Krupička, který na pátém testu těžce havaroval. V rychlé levé zatáčce byl příliš optimistický, po smyku narazil do stromu a po mnoha kotrmelcích se zastavil až o desítky metrů dále. Video pohotových kameramanů oběhlo velmi rychle všechny sociální sítě, ale pro nás je nejdůležitější fakt, že oba členové posádky vyvázli z této hrůzostrašné havárie bez zranění, což ale vůbec nelze říci o jejich vozu.

 

Dominik Stříteský se z vítězství v dalším závodě Peugeot Rally Cupu radoval takto:

„Musím říci, že Pačejov považuji zatím za nejhezčí závod letošní sezóny. Krásné erzety a skvělá práce pořadatelů. Já jsem si to moc užil, hlavně v pondělí. Na vodě jsem jel s Peugeotem poprvé, ale skvěle nám to sedlo a z dosaženého umístění jsem opravdu nadšený. Dokázali jsme vyhrát v cupu, ve třídě šest a ve dvoukolkách jsme obsadili druhé místo za Honzou Dohnalem.“

 

Dlouho chtěné a očekávané první vítězství továrního týmu: boj o titul se dramatizuje!

Cestu za prvenstvím na letošním třetím podniku domácího šampionátu začala tovární posádka hned v neděli. Od rána výrazně ujížděla svým soupeřům a na konci prvního dne měla na druhé místo náskok 35,4 sekundy. Do druhé etapy tak Kopecký s Hlouškem mohli vyrazit s pohodlným náskokem. Navzdory tomu ale hned v ranní sekci navyšovali na rychlostních zkouškách po vteřinách své vedení. Do cíle nakonec dorazili s náskokem 1:07,7 sekundy na posádku Pech/Uhel. Rychlá jízda na limitu byla zároveň nejlepším testem soutěžního speciálu ŠKODA FABIA Rally2 evo, jehož tovární nasazení v soutěžích MČR pro tým ŠKODA Motorsport představuje důležitý zdroj sběru technických dat pro další vylepšení tohoto sportovně i komerčně úspěšného vozu.

Stylem start-cíl nakonec vyhráli Jan Kopecký s Janem Hlouškem Invelt Rally Pačejov. Své první společné vítězství na soutěži českého rally seriálu navíc tovární dvojice korunovala vysokým rozdílem času v podobě více než minutového náskoku. Na předchozích soutěžích se přitom posádky české špičky přetahovaly doslova o desetiny sekund.

 

Své nadšení neskrýval ani Honza Kopecký:

„Vyplatila se nám naše dlouhodobá strategie v podobě špičkově připraveného a precizně naladěného auta. Vůz znovu fungoval na 100 %, a to samé můžu říct o naší spolupráci se spolujezdcem Honzou Hlouškem. Na neznámých tratích jsem se mohl zcela spolehnout na jeho bezchybnou navigaci a skvěle připravený rozpis. Velký dík patří všem z týmu ŠKODA Motorsport.“

 

Filipu Marešovi na Pačejově došlo…

V netradičním termínu se letos potřetí na stratu závodu MČR v rally představil dealerský tým LAURETA AUTO ŠKODA TEAM. V jeho barvách se tradičně prezentovala mladoboleslavská posádka Filip Mareš – Radovan Bucha, jež měla, v průběhu Invelt Rally Pačejov, za úkol hájit průběžné třetí místo v tabulce domácího mistrovství. Vstup do soutěže, netradičně nedělní etapou, ale dvojici přiliš nevyšel. První erzety znamenaly nejen neuspokojivé dílčí časy až ve druhé polovině první desítky, ale také půlminutovou časovou ztrátu na čelo závodu. Prostřední sekce ale přinesla výrazné zlepšení a Filip s Radkem se začali přibližovat trojici nejrychlejších posádek. Tempo posádky gradovalo i na posledních dvou vložkách, kde Fabia Rally2 Evo v barvách liberecké firmy Entry engineering držela tempo nejrychlejších. Po první etapě tak ze čtvrté příčky chyběly na průběžně bronzového Jana Černého už „jen“ tři vteřiny, na druhého Václava Pecha dalších 15.

Do okolí Pačejova se v pondělí na sv. Václava vrátil déšť, přesto hned první erzeta ukázala, že to Filip s útokem na stupně vítězů myslí vážně. Zajel druhý nejrychlejší čas a posunul se na bronzový stupínek. Následným skvělým časem na populárním „muničáku“ ukousl hned několik vteřin ze ztráty na druhého Pecha, kterému se přiblížil na rozdíl 8 sekund. Nejdelší „rychlostku“ závodu, obávané Čečelovice, už ale Filip s Radkem dokončili se signalizací, která nevěstila nic dobrého.

 

Hořké chvíle a propad v tabulce průběžného hodnocení na 4. místo komentoval Filip Mareš takto:

„Do pondělní etapy jsme vstoupili o dost lépe než v neděli. Seděl nám rozpis, skvěle fungovalo auto i pneumatiky Michelin MW1. Chutnalo nám to a na kluzkých tratích jsme si věřili. Na posledním kilometru čečelovické erzety ale auto začalo kuckat a signalizovat nízký tlak paliva. Jen tak tak jsme protnuli časomíru. Ve stopce motor naší Fabie Rally2 Evo zhasl a už se nám jej nepodařilo oživit. Pokusy o nouzový start nefungovali a po chvíli nám bylo jasné, že na vině je skutečně prázdná palivová nádrž. Z našeho zbytečného odstoupení v boji o celkové podium v šampionátu jsem hodně zklamaný a ani s odstupem několika dnů, se mi o té situaci nemluví snadno. Mrzí mě to vůči našim fanouškům, celému týmu, ale především partnerům, kterým se tímto ještě jednou omlouvám. Nedostatek paliva způsobilo několik faktorů, jak lidských, tak technickcýh. Jisté ale je, že se tomu dalo předejít.“

 

Honza Černý v Pačejově bronzový

Na startu samozřejmě nemohla chybět posádka Jan Černý – Petr Černohorský s osvědčeným Volkswagen Polo Gti R5 a zázemím týmu Mogul Benzina Racing 21. Po třetím místě na sprintu ve Vyškově, který posloužil jako příprava právě na Pačejov, chtěla posádka na stupně vítězů útočit i tentokrát. V cestě za tímto cílem jim ale stála kompletně celá domácí špička. V neděli se na první etapu udělalo docela vyčasilo a hlavně přestalo po několika dnech pršet. Honza Černý vstoupil do soutěže velmi dobře a od počátku se usadil na třetím místě celkové klasifikace, které si udržel až do konce etapy. Druhá, netradičně pondělní etapa ale přinesla zásadní změnu počasí, když začalo znovu pršet. Krásná soutěž, kterou pořadatelé připravili, se tak stala ještě náročnější. Úvodní sekce tří rychlostních zkoušek se Honzovi s Petrem příliš nepovedla a Filip Mareš je v celkovém pořadí předstihl. Jenže než mohl tým v servisu popřemýšlet, jak ještě odpoledne zabojovat, přišla nečekaná zpráva o odstoupení Filipa Mareše vzhledem k nedostatku paliva. Honza s Petrem tak najednou přišli o nejbližší soupeře a mohli si tak celkem v klidu pohlídat třetí místo. Třetí místo v Pačejově znamená i posun na třetí příčku v hodnocení šampionátu. Do jeho konce už zbývá jen odjet Rally Klatovy v listopadu.

 

Honza Černý na závěr dodává:

„Musíme všichni doufat, že se soutěž pojede a nejlépe i s fanoušky kolem tratí. Na Pačejově jich bylo neuvěřitelně a skvěle nám fandili, za což jim moc děkuji, byli jste skvělí.“

 

A na závěr tak zbývá jen podpořit Honzovu myšlenku, jako další závod by totiž nás a hlavně závodníky měl čekat v termínu 6.-7.11., a to Rallye Klatovy. I my se hodně těšíme. Shodou okolností i okolo tratí jsme zaslechli teorie o tom, jak velká rally rodina jsme a jak bychom se dokázali semknout tak, aby se rally obešla bez problémů i za přísnějších epidemiologických restrikcí ze strany vlády. Ukáže ale až čas. Věřím, že tohle nebyl náš poslední letošní článek o rally. Tak zase někdy (a brzy) příště!

 

Konečné výsledky 41. Invelt Rally Pačejov 2020:

1. Jan Kopecký/Jan Hloušek (ŠKODA Motorsport/ŠKODA FABIA Rally2 evo) 1:17:59,1
2. Václav Pech/Petr Uhel (EuroOil Team/Ford Focus RS WRC ‘06) +1:07,7
3. Jan Černý/Petr Černohorský (Mogul Benzina Racing 21/Volkswagen Polo R5) + 1:49,1
4. Roman Odložilík/Martin Tureček (SK DER Rally Team/ŠKODA FABIA Rally2 evo) + 2:22,6
5. Miroslav Jakeš/Petr Machů (Samohýl ŠKODA Team/ŠKODA FABIA Rally2) + 2:30,7

 

Průběžné pořadí Sonax MČR v rally 2020 po 3 podnicích ze 4:

1. Václav Pech/Petr Uhel (EuroOil Team/Ford Focus WRC 06) 163 bodů
2. Jan Kopecký/Jan Hloušek (ŠKODA Motorsport/ŠKODA FABIA Rally2 evo) 156 bodů
3. Jan Černý/Petr Černohorský (Mogul Benzina Racing 21/Volkswagen Polo R5) 93 bodů
4. Filip Mareš/Radovan Bucha (Laureta Auto ŠKODA Team/ŠKODA FABIA Rally2 evo) 80 bodů
5. Miroslav Jakeš/Petr Machů (Samohýl ŠKODA Team/ŠKODA FABIA Rally2) 65 bodů

 

Jan Novotný

Související články:
https://www.motorvize.cz/s-peugeotem-e-208-za-vitezstvim-v-eco-energy-rally-bohemia-2020-pribeh/

Sdílet: