S Peugeot Rally Cup na Rallye du Var: tak trochu jiný „mistrák“

S Peugeot Rally Cup na Rallye du Var: tak trochu jiný „mistrák“

Slyšeli jste někdy o Rally du Var? Že ne? Musím se přiznat, že ani já jsem nebyl až takový rallyový nadšenec, abych si tuhle soutěž spojil s konkrétní představou, a to alespoň do doby, než Peugeot a Autoklub ČR oznámili, že v rámci Autoklub Peugeot Rally Talent a Peugeot Rally Cup se jí budou moci zúčastnit hned dvě vítězné posádky. Asi vás nepřekvapí, že mají ve Francii takový podobný rally „mistrák,“ jako máme my v Čechách. A teď, pokud si spojíte všechny výše uvedené informace, vám určitě dojde, že jsme využili příležitosti a společně se dvěma českými posádkami Peugeot Rally Cupu vyrazili do malebného okolí francouzské přímořské Marseille. Nebudu lhát, není to pro mě poprvé, kdy mohu přihlížet na zahraniční soutěž rallyových speciálů. Když se tak nějak zamyslím, dochází mi, že jsem byl zatím ve světě jen na vyšší soutěžích, ty národní mě nějak míjeli, i proto jsem se na Rally du Var hodně těšil. Ne, že bych chtěl jakkoliv upozadit naše kluky, Honzu Talaše a Jirku Pohlídala, o nich bude řeč ale až za chvíli. Ono třídenní klání, na něž jsme vyrazili, je tradičním závěrem francouzské sezóny – něco mi říká, že tyhle tři dny nebudou ani v nejmenším odpočinkové. Víc už ale nakousávat nebudu, pojďme na to.

Vítězné posádky Autoklub Peugeot Rally Talent a jejich unikátní možnost porovnat se s celoevropskou konkurencí

Letošní ročník Peugeot Rally Cupu skončil na legendární Barum Czech Rally Zlín. Dvě nejlepší posádky v kategorii do 25 let dostali možnost českou variantu populárního 208 cupu reprezentovat na listopadové Rallye du Var. Ačkoliv se absolutním vítězem Peugeot Rally Cupu v ČR stal René Dohnal, do Francie se podívat nemohl, neb limitem evropského klání 208 cupu je 25 let. Jiří Pohlídal přijel v srpnu do Zlína už jako jasný vítěz projektu Autoklub Peugeot Rally Talent. Třetím místem v cíli potvrdil rovněž konečné druhé místo v Peugeot Rally Cupu. Sbírání zkušeností a pravidelné umístění na bodech se mu tak vyplatilo a mladá posádka ve složení Jiří Pohlídal a Jan Kubala se mohla již neodmyslitelně těšit na svoji velkou premiéru ve Francii. Tyto dva doplnili ještě Jan Talaš s Tomášem Šmídem, kteří skončili druzí v hodnocení Autoklub Peugeot Rally Talent, ačkoliv do cíle Barum Czech Rally nedojeli. Zde jejich závodní speciál trápily problémy s elektronikou. Byla to tehdy velká škoda, protože právě Talaš vyhrál úvodní zlínskou superspeciálku i následujících 5 RZ. Pro mladého klatovského jezdce pak bylo nejnáročnějších 14 dní před závodem, protože po havárii v Německu musel společně s mechaniky postavit svého Peugeota 208 R2 kompletně znovu. A stihli to na hodinu přesně, i když to bylo na úkor několika probdělých nocí.

 

Pátek odpoledne: letiště čeká a (francouzský) déšť se hlásí o slovo

Jak jsem již zmínil v úvodu, francouzský závěrečný podnik se jel jako třídenní soutěž. Mě tak trochu od začátku mrzelo, že se nemůžeme zúčastnit programu prvního dne, ale znáte to – povinnosti jsou povinnosti. Letadlo z Prahy do Marseille (autem to kvůli jednomu víkendu jezdit nechcete) nám letělo lehce před páteční šestou hodinou večerní a kolem osmé jsme už byli zase zpět na zemi. Když vystupujete z letadla, obvykle jako první vjem zrovna déšť neočekáváte. Zas tak překvapen jsem ale nebyl, předpověď počasí byla totiž zcela nekompromisní. Vytahuji kapuci a jdu dále. Čeká nás převzetí nejmenovaného francouzského auta a cesta do blízkosti centra dění. K mému překvapení jedeme zhruba dvě hodiny z letiště, což není zrovna málo. Celou cestu mimochodem více či méně prší. I tak se ale nesmírně těším, a to nejen na přední francouzské jezdce, ale třeba i na jedno WRCéčko ve startovním poli (v Čechách tuším něco nemyslitelného), evropskou špičku a hlavně celé startovní pole Peugeot Rally Cupu, v němž se ve Francii setkávají všechny národní šampionáty Peugeotu pro mladé talenty. Do Hyères Côte D’Azur, kde máme tu možnost konečně složit hlavy a odkud to další den máme do centra dění, akreditačního centra, místa přeskupení a startovní i cílové rampy další zhruba hodinu a půl, přijíždíme lehce po desáté hodině večerní. Nemůže chybět rychlá první porada ohledně programu na nadcházející den. V té době se ještě neustávajícím deštěm nezabýváme a počítáme s tím, že ráno vyrážíme směr Sainte-Maxime, kde bychom si bez problému měli převzít akreditace. O tom, jak to všechno dopadlo, se dočtete dále.

 

Sobota ráno: déšť neustává, i přes to jsme v centru dění

Plán zněl jasně. Snídáme tedy časně z rána a zhruba v 8 hodin usedáme do auta. Už těch prvních pár kroků bylo mokrých – prostě a jednoduše jsme zmokli. I tak si žádné komplikace zatím nepřipouštím, usedám za volant a naprosto v klidu vyrážíme. Vzhledem k počasí zatím nebylo jasné, k jakým RZ se dnes dostaneme, ale jak má pověst praví, chci toho i tentokrát stihnout co nejvíce. Když dorazíme po necelých dvou hodinách (snažím se jet „na vodě“ co nejopatrněji), nejdůležitější je najít parkovací místo co nejblíže akreditačnímu centru tak, abychom nezmokli. Do press centra vcházím jako poslední, neboť jako řidič jsem právě já tím, kdo jako oběť hledá nejbližší parkovací místo. K mému překvapení drží mí kolegové jen jednu visačku na krk. Až po chvilce slyším strohé vysvětlení „prostě už na vás nevyzbylo,“ a nad dalšími větami typu „hodně akreditací jsme odmítli“ už zůstávám stát s otevřenou pusou. Náladu mi ale toto zjištění nekazí a honem rychle usedám k programu, v němž s kolegou vybíráme druhou nejbližší RZ a zdánlivě jednoduše dosažitelné místo zhruba 20 minut ze Sainte-Maximu. Ve chvíli, kdy naši (hlavní) silnici zavírají hasiči kvůli odklízení spadlého stromu přes silnici nebo odčerpávání vody, začíná i moje jistota lehce opadat. Na horských silnicích objíždějíc uzavřenou hlavní se však i tak cítím jako doma a cestu si kupodivu docela užívám. Když už se konečně dostaneme poblíž místa určení, nejsme vpuštěni kvůli nedalekému cíli RZ, objížďka č. 2 startuje. K mému zjištění jsem pro změnu zastaven kolegy ve vozidle, kteří nesebrali odvahu brodit další „řeku“ protíkající přes silnici. Vzdávám to i já. Stále se ale těším na další RZ a její divácké místo, které by sice mělo být narvané spoustou diváků, za to ale dobře přístupné. Až na půli cesty se dozvídáme, že tudy cesta nevede. Celá sobotní etapa Rally du Var 2019 byla kvůli povodním zrušena. Jen prvních pár závodníků odjelo celou trasu první rychlostky, ti další už absolvovali jen průjezd „bez helem“ a ke konci dostali jediný úkol – jakkoliv se dopravit do ÚP. Organizaci v této krizové situaci lze označit jedním slovem za strašnou. A to snad ani nemusím zmiňovat minimálně jednu doslova utopenou Fiestu R5. No nic, tenhle den vyloženě nevyšel. My si však celou náladu vynahrazujeme přátelskými rozhovory s oběma jezdci Peugeot Rally Cup CZ, kteří se na Rallye Du Var vydali. O nich ale až o chvilku později, budou pro vás totiž již brzy zpracovány ve videoreportáži. V našem příběhu bohužel vysel otazník i nad nedělním programem, někteří z otazníku rovnou dělali vykřičník a považovali soutěž za ukončenou…

 

Neděle: mokro, ale pozitiva přeci jen

Na nedělní ráno si dávám budíka „rozumně,“ i přes to ale nedokážu dospat a těším se, že konečně uvidím ostré rallye. A teď bych si dovolil malou odbočku. Říká vám něco rally-base nebo Rally4Now? Pokud jste správný motoristickým nadšencem, určitě ano, a pak podobný informační servis očekáváte na každé větší než regionální rally soutěži. Opak je ale pravdou. Na Rally du nejen že neexistují texty v Angličtině, na výsledky v reálném čase můžete zapomenout. V jakémsi „online systému“ výsledků na mě v neděli brzo ráno vysvitl mezi pár slovy rozpoznatelný start prvního novodobého vozu, z čehož jsem si odvodil, že se opravdu něco nakonec pojede. S velkou radostí tak vstávám a běžím na snídani, abych si svou informaci potvrdil. Rychle balím a vyrážím na RZ 14, poslední trať celé soutěže, kde kousek od startu zvládám sledovat celé závodní pole. Mám pak navíc ještě příležitost popojet cca. 10 km do hor úzkou silničkou, kde vidím oba naše jezdce v ostrém tempu. Nedokážete si představit, s jak velkou radostí jsem pozoroval okolo sebe projíždějící závodníky. Nakonec i díky dobrému umístění dvou posledních RZ stíháme vyzpovídat posádky Pohlídal/Kubala a Talaš/Šmíd před poslední tratí. A zase vás mohu tak maximálně pozvat na videoreportáž, kterou pro vás připravujeme.

 

Nakonec všichni (včetně nás) v cíli: tohle byla jízda!

Dlouho jsem přemýšlel o závěru tohohle příběhu a kupodivu je zcela jednoznačný: „Pokud tohle měla být ta největší možná zkouška pro české posádky Peugeot Rally Cupu, pak splnila své poslání na 100 %.“ Opravdu. Sobotní etapa, ta nejdelší, byla sice zrušena, najet si ale všechny tratě, absolvovat tréninky, napsat rozpis, být součástí zahraniční soutěže a to vše aplikovat na povodněmi zaplavených tratích, to jsou zkušenosti k nezaplacení a minimálně za sebe musím uznat, že je jezdcům sám závidím. Ta možnost být součástí něčeho tak velkého a cenného je skvělá! A jak naši kluci dopadli? Z celkového počtu čtrnácti rychlostních zkoušek se nakonec v závodním tempu odjelo pouze šest testů, tři v pátek a tři v neděli. Lepší z našich posádek, Pohlídal / Kubala se umístila na 11. místě, Honza Talaš s Tomášem Šmídem pak brali místo 13. Důležité ale je, že máme obě posádky úspěšně v cíli, a to bez ztráty kytičky. Nejrychlejší posádka s Peugeotem 208 R2 Patrick Magnou / Anthony Vilanova (FRA) se umístila na skvělém 13. místě celkového pořadí a zanechala za sebou minimálně tři závodníky s R5 a řadu startujících na vozech kategorie R3.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..