Zdroj úvodní fotky: DS Automobiles
Tři závody letošní Formule E za námi, nástup Gen3 významně zamíchal kartami

Tři závody letošní Formule E za námi, nástup Gen3 významně zamíchal kartami

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Media Centre Formula E (FEO), DS Automobiles

Spolu s novým rokem odstartovala další sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E. Na startovní čáru se postavil také tým DS Automobiles, který si v nadcházejících závodech brousí zuby na pódiová umístění i cenné body. V doposud odjetých třech závodech byly ale karty rozdány úplně jinak, než se očekávalo. Kromě týmu DS Penske, který zaměstnává dvojnásobného šampiona Formule E a loňského mistra světa, se s pouhým sběrem zkušeností (zejm. s novou generací Formule E – Gen3) namísto velkých bodových přídělů museli spokojit také u Jaguaru, Nissanu, Maserati i Cupry. Všechny tyto týmy pokukují po pódiových umístěních a čekaly při nejmenším o trochu lepší pozici po třech odjetých závodech. Naopak velkých úspěchů se dočkalo Porsche (loni celkově až sedmý tým, letos prozatím druhý). Nepředbíhejme ale, výkony jednotlivých týmů a jejich jezdců bude možné porovnávat i nadále, a to třeba už příští víkend, v sobotu 11.2. v Haidarábádu (Indie). Teď už ale k rychlému shrnutí prvních třech závodů v nové, technologicky nejrozvinutější éře Formule E označované jako Gen3.

 

Mexico City hostilo první závod sezony

Dennis se vyšplhal na první místo a vyhrál závod před Pascalem Wehrleinem startujícím ze šestého místa a Lucasem di Grassim, který startoval z Julius Baer Pole Position. Dennis se poté těšil z obdivu publika při historickém debutu GEN3, závodního vozu fungujícího na samé hranici inovací. Ve 12. kole Dennis využil příležitosti, kterou mu dal di Grassi, a vytvořil si náskok, který udržel i během Safety Caru. Wehrlein se probojoval na druhé místo před di Grassiho a Porsche skončilo v první desítce se čtyřmi jím poháněnými vozy. Hughes skončil na pátém místě. Da Costa získal sedmé místo pro Porsche, Evans získal body pro Jaguar na osmém místě, Cassidy získal deváté místo pro Envision Racing a Vandoorne dovezl svůj DS PENSKE na jediný bod. Dennis také získal nejrychlejší kolo TAG Heuer.

Tým DS odjel všechny tři závody a odjede i všechny nadcházející v rámci letošní sezóny v monopostu DS E-Tence FE23 a za volant usedli již známý jezdci – Jean-Eric Vergne (oba dva tituly získané právě s DS) a nová tvář týmu Stoffel Vandoorne, loňský mistr světa Formule E. Pojďme se podívat, jak probíhaly první tři závody a jak se dařilo francouzskému týmu v závodech elektrických formulí.

Devátá sezona oficiálně odstartovala v Mexiku na okruhu Hermanos Rodriguez. Kvalifikační testy nebyly vůbec jednoduché, přesto se tým DS PENSKE dokázal prosadit. V prvním podniku se divákům představil monopost Gen3, na kterém se poctivě loni pracovalo, aby byl výkonnějším a účinnějším elektrickým strojem. Ve volných trénincích s ním zajel jezdec J.-É. Vergne svůj nejlepší čas a obsadil druhé místo. Jeho stájový kolega Vandoorne dojel dvakrát pátý. Během kvalifikace to nebylo už tak slavné a ani v samotném závodě se tolik nedařilo. Jezdci nakonec dojeli na 10. a 12. místě.

 

Stoffel Vandoorne, úřadující šampion Formule E, po prvním závodě:

„Je evidentní, že to nebyl ideální víkend. Myslím, že všichni v týmu doufali, že z Mexika odjedeme s více body. Nicméně i jeden bod se vyplatí a je to lepší než nic. Volné tréninky začaly dobře a oba vozy se pokaždé umístily v první pětce. Měl jsem z toho dobrý pocit, ale v kvalifikaci to nevyšlo podle plánu, zejména kvůli provozu na trati. Nepodařilo se nám optimalizovat všechny aspekty. Startoval jsem ze 14. místa a věděl jsem, že to nebude snadné. Závod byl svižný, několikrát do něj zasahoval Safety Car a my jsme se toho hodně naučili. Bylo však velmi obtížné předjíždět a nemohl jsem se vyšplhat výš než na 10. místo.“

 

Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, po prvním závodě:

„Je zřejmé, že to není výsledek, ve který jsme doufali. Bojoval jsem opravdu tvrdě, abych získal bodové umístění, a bohužel jsem měl těsně před cílem problém s baterií. Je to frustrující, protože jsem do toho dal všechno, abych získal body, které mohou na konci sezóny rozhodnout. Ale chci si odnést to pozitivní: naše auto je dobré a o tomto víkendu jsme zjistili spoustu zajímavých věcí. Sezóna bude velmi dlouhá. S výkonným monopostem a tím, co jsme se dnes naučili, jsem přesvědčen, že si v příštích závodech povedeme lépe.“

ROZHOVOR: Nejen o napínavém závěru sezóny a atraktivní London ePrix s A.F. da Costou z DS

 

Pokračování šampionátu Formula e 2023 v Diryah

Wehrlein byl při druhém závodě na trati nejrychlejší, jak se prokousával bodovými pozicemi až na čelo. Převzetí vedení přišlo při 30. kole, Sam Bird (Jaguar TCS Racing) nemohl udržet tempo Wehrleina s vozem 99X Electric Gen3. Oba řidiči i jejich auta ale vypadali dominantně už po druhý závod v řadě. Pro 28letého Wehrleina to bylo emoční vítězství, které opět připsal svému týmu za ohromnou práci mimo trati, aby vše na trati fungovalo tak, jak má. Jake Dennis v Porsche-poháněném Avalanche Andretti bojoval až do cíle s továrním Porsche svého protivníka, začínajícím z 11. místa na startovním roštu, ale nenašel způsob, jak předjet Wehrleina – který potvrdil svou dominanci vítězstvím ve Formuli E při svém 50. startu. Výsledek byl opakem dvojitého vítězství před dvěma týdny v Mexico City E-Prix – a oba týmy TAG Heuer Porsche a Avalanche Andretti představují výzvu ostatním týmům, jak se závod o vývoj GEN3 rozjíždí v plném tempu. Sam Bird byl nadšený, že se dostal poprvé na stupně vítězů od svého vítězství v New Yorku v 7. sezóně – nazval to „malým vítězstvím“ pro sebe a Jaguar po těžké 8. sezóně pro Brita – jediné sezóně, ve které se mu nepodařilo získat formulové stříbro. Sébastian Buemi (Envision Racing) začal z Julius Baer Pole Position a dojel čtvrtý, což bylo jeho nejlepší umístění od finále 6. sezóny v Berlíně. René Rast z NEOM McLaren Formula E Team začal pátý a skončil pátý po dlouhé bitvě uprostřed bodovaných pozic. Také si vybojoval „TAG Heuer Fastest Lap“.

Kvalifikováním se na pátém místě místo devátého místa o den dříve udělal Wehrlein věci jednoduššími před třetím kolem pod kouzelnými světly v Diriyah, kde bylo více než 35 000 fanoušků během víkendu a vidělo debut v Perském zálivu pro všechny nové vozy GEN3 – nejrychlejšího, nejlehčího, nejmocnějšího a nejúčinnějšího elektrického závodního vozu na světě. Z pátého místa vypadal německý jezdec jako hrozba pro ty před ním. Mitch Evans z Jaguar TCS Racing vedl od prvního kola po překonání Jaka Hughesa z NEOM McLaren startujícího z pole position. Poté Rast krátce vedl po svém prvním kole s 50kW zvýšením (attack mode), než Wehrlein zrychlil, počkal na vedoucí trojici a hlídal svou energii. Předjížděcí manévry na Hughese a pak na Evanse, vždy v zatáčce 16, ho posadily přímo za vedoucího jezdce Rasta. Wehrlein projel kolem Rasta během ATTACK MODU a vyrazil do dvousekundového vedení. Jezdec Avalanche Andretti si 21. kola vzal páté místo od Edoarda Mortary (Maserati MSG Racing), zatímco Bird následoval typicky drzým manévrem při posledním kole. Jen o kolo dříve se Dennis prodral kolem Hughesa na čtvrté místo a v rychlém sledu porazil Evansa a získal třetí místo od Rasta.

Závodníkům DS Saudská Arábie, leč země s krásnou krajinou, nepřinesla příliš štěstí. Jednalo se zatím o jeden z nejsmolnějších závodních víkendů pro tým, kterému poslední lednový víkend hvězdy prostě nepřály. Avšak nic není ztraceno, protože se nacházíme ještě docela na začátku sezony. Při druhém závodu sezóny, v pátek dojel Jean-Éric Vergne na sedmém místě a jeho týmový kolega Stoffel Vandoorne skončil čtyři pozice za ním. Podle umístění jezdců se zdálo, že se nemůže nic pokazit.

Vandoorne měl totiž o den později smůlu s porouchanou vysílačkou. Nedostali se k němu potřebné informace, aby se na trati mohl lépe prosadit. V sobotním třetím závodě tak dokončil závod na 11. příčce, nicméně ještě po dojezdu byl penalizován, když během závodu neaktivoval druhý útočný mód. Tato penalizace znamenala propad o devět míst dolů. Podobnou smůlu měl také Vergne, který skončil v třetím závodě na 16. místě. O umístění se zřejmě postarala také psychická stránka jezdce, který se v závodě měl dostat do kontaktu s bývalým týmovým kolegou Antoniem Félixem Da Costou.

 

Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance:

„Byl to velmi poučný víkend, který nám přinesl některé velmi pozitivní zážitky a jiné komplikovanější zkušenosti, které nás nicméně hodně naučily. Tým má velkou motivaci se ze všech poznatků poučit a už teď se soustředíme na další závod v Indii!“

 

Po intenzivním začátku sezóny bude jasným cílem DS zvrátit trend na zbrusu novém okruhu v indickém Hajdarábádu, který bude hostit čtvrtý závod letošní 9. sezóny. Termín dalšího kola mistrovství světa ABB FIA Formula E je stanoven na 11. února. První trénink proběhne již v pátek v poledne, kvalifikaci pak bude možné sledovat v sobotu ráno od 6:10 do 7:25 a samotný závod by měl odstartovat v 10:33 (našeho, českého času).

 

Michaela Rubešová

Sdílet:


Array
(
    [type] => 8192
    [message] => Creation of dynamic property Dibi\Row::$internalPath is deprecated
    [file] => /var/www/carspecslab.com/www/vendor/dibi/dibi/src/Dibi/Row.php
    [line] => 21
)