Na český trh dorazila nová automobilka. Ineos nabízí terénní schopnosti i bavorský klenot

Na český trh dorazila nová automobilka. Ineos nabízí terénní schopnosti i bavorský klenot

Autor: Jan Nemrava · Fotografie: Autocentrum Dajbych

Věřili byste tomu, že se v dnešní době objeví nová automobilka, která začne vyrábět jako jediné své auto těžký offroad? A věřili byste tomu, že bude mít pod kapotou klenoty od BMW? A věřili byste, že bude mít sídlo v Británii, výzkum v Německu a vyrábět se bude ve Francii? Ne? Tak věřte. Přesně tohle je totiž nová automobilka Ineos se svým novým modelem Grenadier, který právě přichází na český trh. Uvedení na český trh jsme si nemohli nechat ujít a díky tomu máme za sebou i první jízdy. Shrnutí toho, jak se nám novinka líbila, přinášíme na následujících několika řádcích.

 

Technicky opravdu vyspělé auto

Má ty nejlepší atributy pravověrných offroadů. Především má rámovou konstrukci, velmi robustní podvozek, mechanickou uzávěrku mezinápravového diferenciálu, redukci a skvělé šestiválce od BMW s automatickou převodovku ZF. Nabízí se v několika výbavách, takže z něj můžete mít úplně ten nejvíc hardcore vůz s uzávěrou předního i zadního diferenciálu, šnorchlem nebo různými expedičními kity. Fantazii se meze nekladou, záleží hlavně k jakému účelu vozidlo potřebujete a kolik vám chrastí mincí v matraci.

 

Přehled verzí – variabilitě se meze nekladou

Výhradním dovozcem značky Ineos je plzeňská firma Dajbych, která nás pozvala na první ochutnávku těchto vozů. V rámci třech výbav si lze vybrat od více civilní až po čistě pracovní verzi. Verze Trialmaster Edition je navržena s ohledem na extrémní terénní jízdy. Bez ohledu na terén vás přední a zadní uzávěrky diferenciálu, pneumatiky BFGoodrich All-Terrain a zvýšené sání vzduchu udrží v pohybu. Vybavení můžete upevnit vnějším pomocným pásem nebo pomocí vnitřních užitkových kolejnic. Díky vlastnosti plug and play můžete své vybavení používat s pomocí zátěžového přídavného panelu spínačů a přídavné baterie. Verze Fieldmaster Edition je navržena pro všechna vaše dobrodružství – na vozovce i v terénu. Přináší pohodlí, styl a rafinovanost díky kůži v interiéru, podlahovým koberečkům a 17“ kolům z lehkých slitin. A když začne svítit slunce, zvednete nebo zcela vyjmete okna Safari pro zážitky na čerstvém vzduchu. Verze Utility Wagon je certifikována jako N1 vozidlo. Dvoumístná verze má po celé délce rovnou podlahu, která je schopna pojmout standardní europaletu (1 200 mm x 800 mm). V pětimístné konfiguraci poskytuje optimální rovnováhu mezi užitečným zatížením a schopností přepravovat cestující. Nedávno byla v Godwoodu představena ještě verze pick-up na prodlouženém rozvoru.

 

Bavorský klenot

Pod kapotou nalezneme velmi dobře známé jednotky, které si jako jedny z mála zaslouží výše uvedené označení – vznětový a zážehový šestiválec od BMW kombinovaný s osmistupňovou převodovkou ZF. Dieselový motor dosahuje výkonu 183 kW a 550 Nm a dle WLTP spotřebuje 10,5–12,2 l/100 km, benzínový motor má 210 kW a 450 Nm a spotřebuje dle WLTP 14,4–14,9 l/100 km. Automobilka plánuje ve svém výrobním závodě ve francouzském Hambach vyrobit až 30 tisíc kusů ročně. Dajbych už eviduje zhruba 40 objednávek, zhruba v polovičním poměru naftových a benzínových motorů. Ročně plánují prodat zhruba 100 ks tohoto vozu, jehož cena začíná na 1,7 milionu Kč. Verze Fieldmaster je k dispozici zhruba od 2 milionů Kč s tím, že obě dvě motorizace vyjdou na stejnou cenu.

 

Naše první dojmy

Měli jsme možnost svézt se s verzí Fieldmaster vybavenou benzínovým motorem a silničními pneumatikami a verzí Trailmaster s naftovým motorem a All-Terrain pneumatikami. Auta jsme vyzkoušeli jak na silnici, tak v terénu na polygonu Autocentra Dajbych. Nepřekvapí to, že terénní možnosti Ineosu výrazně převyšují jak typ terénu, který v Čechách najdeme, tak moje schopnosti a odvahu zdolat některé překážky. Už jen se zařazenou mezinápravovou uzávěrou a redukcí jsou i na silničních pneumatikách schopnosti fascinující. Lehkost a snadnost, s jakou Grenadier proplouvá terénem, je úžasná. Auto působí pevným dojmem, je z něj dobře vidět a mohutná síla motoru kombinovaná s jemnou prací automatické převodovky umožňuje snadný pohyb terénem. K dispozici je i pár elektronických pomocníků například pro sjezd prudkých kopců nebo Offroad režim, který omezí zásahy stabilizace a ABS, vypne například varování před nezapnutými pásy a další varování, které v terénu nepotřebujete. 

 

Ani na silnici se neztratí

Grenadier pak překvapí i na silnici. Jisté jízdní vlastnosti, pohodlná kabina se všemi komfortními doplňky, které můžete cestou potřebovat (od klimatizace, po vyhřívání sedadel, Apple CarPlay a další). Oproti běžnému autu je však potřeba trochu více se na řízení soustředit, protože Grenadier měří na šířku bez zrcátek 1930 mm a největší rozdíl jsem pocítil u řízení, které má jednak velmi pomalý převod, ale hlavně se pomalu vrací a často je mu potřeba pomoci s návratem do středové polohy. Velmi plavně se pohybuje přes nerovnosti, ale nezklame ani na dálnici. Překvapivě malý rozdíl v kvalitě jízdy byl mezi naftovým a benzínovým motorem, benzínová verze má samozřejmě o něco kultivovanější chod, ale ten naftový se zase s autem těžkým 2,7 tuny o dost lépe sbírá z nízkých otáček. Na detailnější dojmy si budeme muset počkat na klasický redakční test.

REPORTÁŽ: Offroadové překvapení s Dajbychem jako žádné jiné

 

Pár slov závěrem

Ineos s Grenadierem cílí na relativně úzkou skupinu firemních zákazníků, kteří využijí schopnosti těchto vozů. Mohou to být například energetici, těžaři nebo lesníci. Koncoví zákazníci pak budou především z řad těch, kteří potřebují nějaké expediční auto pro výlety mimo zpevněné silnice. Ineos Grenadier je velmi zajímavým a kvalitním terénním vozem, který si zaslouží pozornost všech milovníků off-roadu. Jeho cena je relativně vysoká (od 1,7 milionu korun), ale odpovídá jeho schopnostem a vybavení. Už teď se v každém případě těšíme na další, a to hloubkovější prověření této novinky.. 

 

Jan Nemrava

Sdílet: