BMW 440i M Performance – kódové označení pro adrenalin, luxus a eleganci

BMW 440i M Performance – kódové označení pro adrenalin, luxus a eleganci

…Přesně tak lze druhý nejsportovnější vůz řady 4 od Mnichovské automobilky popsat. Elegantní kupé ve výrazně modré barvě s karbonovými prvky nelze přehlédnout a laděný šestiválec s výfukovým systémem pro změnu nikdo nepřeslechne. Za tímhle autem se ohlédne téměř každý. 440i není v nabídce BMW nováčkem, až nyní ji ale díky prvkům M Performance můžeme označit za plnohodnotný předstupeň pro někoho až moc brutální M4. V čem by ale kruci mělo být lepší sportovní auto slabší než slavná a opěvovaná nejsilnější varianta? Že by snad mělo jít o auto více na denní ježdění či jen o něco civilnější? Tak se ukaž…

 

Elegán v modrém obleku

Siluetu tohoto elegána krásně podtrhuje zvolená barva, kterou ve fabrice pojmenovali Santorini Blue a opravdu připomíná barvu Středozemního moře kolem proslulého řeckého ostrova. Chybí jen tradiční bílé střechy kostelíků. Až agresivní je vizáž předního nárazníku, který doplňuje karbonový spoiler, na nějž budete myslet pokaždé, při přejíždění zvýšených přechodů pro chodce nebo v naší zemi četných příčných prahů. Při pohledu z boku nelze přehlédnout černá devatenáctipalcová kola. I když se u takových aut výrobci i zákazníci kloní k větším kolům, zvolený rozměr perfektně spojuje stabilitu, vedení v zatáčkách a zároveň komfortní pocit z jízdy. Jednoduše řečeno nevytřesou z vás duši. Nechybí zde ani tradiční výdechy v blatníku a typické znaky M nad nimi. Pohled zezadu upoutá difuzor s dvěma koncovkami výfuku nebo pozměněná grafika zadních lamp. Své samozřejmě hrají i přední světlomety, tady samozřejmě s technologií FULL LED Matrix, o nich ale až za chvíli.

 

Luxus a ergonomie uvnitř především…

Uvnitř vás na první dobrou upoutá barva interiéru – světle hnědá v kombinaci s černou. Přiznám se, že pro sportovně laděný vůz bych čekal spíše celočerný interiér. Nicméně stejně jako u venkovního laku zde najdeme jakési spojení asociací. Světle hnědé sportovní sedačky s jemným prošíváním bílou nití svou barvou připomínají koňské sedlo… Snad proto, abyste při krocení divokého stáda 360 koní měli ten správný pocit. Důležitější ale je, že do sedačky zapadnete jakoby vaše tělo bylo vzorem. A kdyby ne, je možné boční vedení stejně jako bederní opěrku pneumaticky upravit. Nechybí samozřejmě ani paměť pro nastavení. Příjemným doplňkem, který dodnes nabízí BMW jako vůbec jediná automobilka, je individuální nastavení teploty výdechů klimatizace ve středovém panelu.

Ergonomii lze málo co vytknout. Vše je tam, kde má být. Ovládání asistenčních systémů je ovšem stejně jako například hlídání jízdy v pruzích nebo hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek umístěno kdesi vlevo dole pod ovladačem světlometů. Stejné umístění měl i nedávno testovaný Jaguar E pace. Infotainmentu je možné podávat informace prostřednictvím joysticku, který je umístěn ve středovém panelu u opěrky nebo přes dotykový displej. Ten je ale bohužel umístěn relativně daleko a řidič se k němu musí předklonit a hodně natáhnout ruku, aby na něj dosáhl. Dá se předpokládat, že konstruktéři počítají spíše s ovládáním přes již zaběhlý a léty odzkoušený otočný ovladač iDrive doplněný o možnost psaní písmen v případě potřeby na dotykovou plochu zeshora. Luxus interiéru doplňuje obšití kůži nebo třeba jemné modro červené prošití bezpečnostních pásů. Dokonale vám do ruky padne také eMkový volant s přiměřeně objemným věncem. Nechybí head-up displej, který se promítá přímo na čelní sklo, čili žádný štítek v palubní desce. Co musím pochválit, to jsou adaptivní LED Matrix světla. Při jízdě v noci fungují perfektně. Jednotlivé segmenty se zapínají a vypínají tak, aby neoslňovaly ostatní. Citlivost a rychlost odezvy je mnohem přesnější než u konkurenčních obdobných řešení. Samostatnou kapitolou je pak jejich svítivosti, intenzita a s tím spojený maximální dosvit, troufl bych si jej označit za opravdu dechberoucí.

 

Adrenalin stoupá, když…

Ukazováček se blíží ke kouzelnému tlačítku s nápisem START/STOP engine. Krátký stisk probudí stádo 360 koní k akci, jež jsou produkovány z nám již dobře známého oturbeného třílitrového šestiválce. Už ze zvyku dalším stiskem vypínám dnes nutný systém Start/Stop (S/S), o němž si myslím své… Nutno říci, že BMW má v tomto jasno a při jízdě ve sportovním režimu se S/S automaticky vypne. S autem se dá jezdit při lehké noze i docela úsporně, to je ale přeci jen spíše vedlejší kapitolou v dnešním článku. Na okresce se auto chová příjemně a cestování je i přes občasné nerovnosti stále na dobré úrovni komfortu i přes nízkoprofilové pneumatiky. Plnou dávku adrenalinu si ovšem užijete až přepnutím do režimu SPORT nebo spíše SPORT+. Nejen že palubní štít změní grafiku s červeným podsvícením a na středovém panelu se objeví další 2 budíky s hodnotami aktuálního výkonu v kW a točivého momentu v Nm. Tuhle vychytávku vnímám spíše jako výstřelek. Nic, co by bylo nějak nutné. Prudké sešlápnutí plynu ale představuje okamžitou reakci. Auto vystřelí kupředu a vy si vychutnáte symfonii pro 6 válců, hřmění z výfuků a přetížení, které vás zatlačí do sedačky. Z nuly na sto budete za 4,4 sekundy. Rychle a vcelku příjemně řadí i osmistupňový automat. I díky skutečnosti, že jde o klasický hydrodynamický měnič, si nemusíme ani jeden na druhého zvykat a automat, můj dnešní přítel, řadí přesně tak, jak já chci za dané situace. I přesto můžete jeho činnost řídit sami přes typická pádla pod volantem. Chce to ale cvik. Při opravdu prudkém sešlápnutí plynu (v případě režimu SPORT+) ucítíte, jak se zezadu auto stáčí do smyku. Kola se prostě pod tak prudkým výkonem začnou ihned protáčet. Pokud zůstane v akci stabilizační systém, bude to jen krátké škubnutí. Pokud se cítíte, pak lze stabilizaci úplně vypnout a užít si zadní náhon „naplno“. Ovšem tohle doporučuji jen opravdu zkušeným řidičům. Na druhou stranu právě pro ně v tuto chvíli začíná ta pravá „radost z jízdy“, která umí vykouzlit úsměv od ucha k uchu řidiči snad za každé situace. Dostáváme se totiž k tomu hlavnímu, čím 440i M Performance je. Je to pravý „baworák“ přesně takový, jaký by měl být. Byť není převýkonovaný a brzdy i podvozek by snesly podstatně více výkonu, nabídne takovou porci zábavy, jež nejednomu z nás nedá spát. Zároveň ale umí být příkladně komfortní, tichý a dokonce i úsporný v režimu „ECO PRO“. Já sám jsem se při klidné jízdě kombinovaným cyklem dostal pod 7 l/100km, což mi snad ani nebudete chtít věřit.

 

Co říci závěrem, jaké je? Všestranně skvělé…

BMW 440i M Performance je kompaktní kupé, které má DNA sporťáku zkřížené s běžným autem. Můžete s ním pokoušet své bodové konto, ale zároveň se s ním dá jezdit naprosto bez problému a docela komfortně každý den do práce, tedy pokud máte zbytečných několik milionů. A v tom tkví asi hlavní kouzlo tohoto konkrétního kusu. Samozřejmě nejde o levné auto a nemůžeme u něj úplně hodnotit index value for money (kolik hodnoty dostanu za své peníze), je ale pořád o dost dostupnější než klasická M4 a v režimu ECO PRO s ní ani o půlnoci nevzbudíte půlku sousedů. Pokud bych měl dát na svůj první dojem, snad bych i řekl, že by mi pár koní navíc nevadilo. Víte co? Čert je vem. Tohle si nekupujete na závodění, ani na drag race. 440i si koupíte, aby vám dělala radost. Věřte, že i na těch sprintech ze semaforu vás jen tak někdo nepředjede, ale to není to hlavní. Můžete být relativně nenápadní a za volantem tohoto BMW se smát od ucha k uchu kdykoliv se vám za chce. Dovnitř přeci (téměř) nikdo nevidí…

 

 

David Bitner

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.