AUDI S5 4.2 V8 (2008): charakterní GT blízké minulosti

AUDI S5 4.2 V8 (2008): charakterní GT blízké minulosti

Autor: Petr Jakušev · Zdroj foto: redakce

Poměrně často debatujeme v redakci nad novými tématy a vzhledem k poměrně širokému rozptylu našich soukromých vozů takhle jednou přišla myšlenka, které jsme se ochotně chytili. Zněla: „Pojďme udělat pár článků o tom, čím jezdíme, když pro vás zrovna netestujeme novinky na trhu.“ A abychom začali něčím zajímavým, bude prvním kouskem AUDI S5 z roku 2008. Jedná se o kupé v dnes už netypické konfiguraci – srdcem vozu je atmosfericky plněný osmiválcový benzinový motor o objemu 4,2 litru, a to ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Ano, čtete správně – MANUÁLNÍ převodovkou. Samozřejmostí je trvalý pohon všech kol Quattro. Líbila se mi výprava 10 let zpět do minulosti? Jaký projev asi tak má ta stará poctivá V8 s manuálem? To vše se dočtete v následujících řádcích…

 

PRVNÍ DOJMY: HRAČKA PRO „VELKÉ KLUKY“ 

AUDI S5 mě okamžitě zaujala svými rozměry. Je to poměrně velké auto, na silnici opravdu široce rozkročené, což umocňuje nízká silueta kupé. Jeden z prvních masivních předních grilů v kontextu dnešní doby nevypadá nepatřičně a v kombinaci s agresivněji tvarovaným předním nárazníkem pěkně zapadá do celkově uhlazeného designu tohoto manažerského kupé. Jemné linky LED světelných pásků předních světel dávají najevo nadčasovost tohoto modelu. Při pohledu z boku a zezadu působí až nenápadným dojmem, který umocňuje i zvolená barva lakování – stříbrná metalíza. Jediným ukazatelem jsou čtyři koncovky výfuku. Nenápadné – myšleno na pohled – zvukem jej určitě zaznamenáte. Pro nezkušené oko může být ve finále velkým překvapením. Vnějším designem maskuje svůj potenciál a může být lehce zaměněna za obvyklejší slabší nebo dieselové motorizace. Všechny tyhle myšlenky spolehlivě rozežene ihned po nastartování motoru…

INTERIÉR: AUDI NA PRVNí pohled, kvalita a nadčasový design

Po otevření rozměrných dveří a poskládání se do interiéru vozu mě oslovilo pár základních vjemů. U tohoto konkrétního kusu – dvoubarevné sedačky s výrazným bočním vedením v provedení černá kůže a bílá alcantara se zřetelným logem S5. Jsou samozřejmě elektricky nastavitelné, vyhřívané a zapadl jsem do nich na „první dobrou.“  Podle očekávání – pohodlné i na delší cesty. Zadní sedačky působí nouzovým dojmem, ale to asi stejně jako vždy u karoserie kupé – bude záležet na konkrétních rozměrech posádky. Určitě zvládne odvézt i čtyři cestující, jen to nebudou čtyřikrát dva metry. Z pohledu řidiče si prohlížím palubní desku a užívám si trochu nostalgie. V kontrastu dnešní doby vkusně zapůsobí analogové přístroje, které jsou jasné, přehledné a na svém místě – navíc dobře čitelné. Rudé podsvícení „tvrdí“ atmosféru. Kaplička je zde rozměrná a nad úrovní středu palubní desky skrývá jeden z prvních systému MMI, ovládaný kolečkem za řadící pákou. Upřímně jsem ho moc nevyužíval a vystačil si s klasickými tlačítky. Řešení interiéru bylo ve své době nadčasové. Nové vozy jakoby se zdejší architekturou přímo inspirovaly. S5 byla téměř na samém vrcholu “potravního řetězce“ a tomu odpovídá nadprůměrná výbava – jen krátce – parkovací senzory, protiskluzový systém, stabilizace – vypínatelná, dvouzónová klimatizace, navigace, prémiový soundsystém Bang&Olufsen, bi-xenony a tempomat. Samozřejmostí je multifunkční volant, ten má sice větší průměr, ale skvěle padne do ruky. V autě je vše, co považuji za příjemné a víc toho většinou nepotřebuji ani v moderních modelech.

 

TECHNIKA: 4.2 V8 FSI, 355 koní, 440 nm, 1705 kg

A je to tady, moment, na který se těším od chvíle, co jsem se postavil čelem přímo AUDI S5. Jdu startovat, opět moderně a bezklíčově. Tedy s „klíčem“ v kapse a spojkou na podlaze držím tlačítko startu na středové konzole. Motor se chvilku naprázdno zavrtí a pak s výrazným bručením naskočí a jemně zacloumá celou karoserií. Jak to říkají ti Amíci: „Objem ničím nenahradíš…“ Začíná to tak pomalu vypadat. Šlapu tužší pedál spojky do podlahy, zabírá až u koberečku, řadím na klasickém háčku jedničku a téměř bez pedálu plynu se rozjíždím vstříc provozu velkoměsta. Síla motoru je zřejmá po prvních pár metrech. Reakce jsou okamžité. V běžném provozu není třeba vytáčet tuhle strojovnu nad 2 tisíce otáček, a přesto splynete s okolním světem a nebudete brzdou provozu. Tímhle stylem opouštím město a konečně přichází příležitost okusit, co má AUDI S5 pod kapotou. Pedál plynu do podlahy, motor se okamžitě sbírá, zaráží mě do sedačky a ručička otáčkoměru atakuje 7000 ot/min. – spojka, dvojka, plný plyn a znovu stejný neutuchající zátah velkého motoru, spojka, trojka a opět to samé – jen v rychlosti, která už překračuje dálniční limity. Dobrá trochu tedy zvolním. Ano, dnes jsou samozřejmě auta rychlejší, ale tady je toho tolik, co si můžete užívat. Zátah je prostě fenomenální, naprosto plynulý, plyn je skvěle dávkovatelný. Okamžité reakce na povely pravé nohy – k dispozici. Brzdy jsou ostré a účinné. Podvozek je tuhý a přesný. Kombinace s pohonem kol Quattro představuje i přes takto silný motor efektivní stabilitu a ovladatelnost. Nejlépe jí sedí režim „pomalu dovnitř, rychle ven,“ a to i vzhledem k vyšší hmotnosti. Jak tušíte, funguje velmi dobře. Zvuk, to by mohla být samostatná kapitola. To, co si můžete poslechnout v galerii u článku, je dobré, ale naživo je to násobně lepší. Motor v nízkých otáčkách vydává typické osmiválcové „bublání,“ které s otáčkami plynule zrychluje, až se promění v bezostyšný řev na hranici 7000 ot/min. Po ubrání plynu s klesajícími otáčkami práská do výfuků, a to vše se děje v sériové konfiguraci. Nenajdete v něm žádné klapky, speciální koncovky, nic takového. Prostě AUDI S5 – „basic setup.“ Nic jiného tu k dispozici není. Wau, tak tohle mě baví. Pedály nejsou pro meziplyny umístěné ideálně, ale při troše snahy se dá noha dostatečně pokroutit a pak jsem si užíval bublání a praskání v každé chvíli.

 

JÍZDNÍ projev… je to sportovní auto?

Vzhledem k tuhému naladění podvozku jsem ze začátku hledal možnost přepnout auto do komfortu. Taková alternativa tu ale není. Setup je jeden a naladění podvozku označuji pro Prahu jako hodně tuhé. Během pár dní jsem se adaptoval. Když začnete na S5 tlačit, podvozek funguje a čím jedete rychleji, tím odvádí svou práci lépe. Dobře zvládá náklony poměrně těžkého vozu. Řízení je bohužel trochu přeposilované, ale přesné. Audi je, jak je jejím zvykem, dlouho neutrální a pokud přeženete rychlost v zatáčce, reaguje bezpečnou a plynulou nedotáčivostí. Tohle asi každý čekal, zvlášť s tím obřím motorem na předku. Ale pozor na to, výkonu je tady tolik, že minimálně vytočená jednička s dvojkou i navzdory pohonu čtyř kol znamená, že když budete stateční a podržíte nohu na plynu, S5 na výjezdu odsadí zadek. Nedotáčivost zmizí, situaci pak řešíte lehkým kontra na volantu a samozřejmě pravou nohou na plynu. Protiprokluzový systém i stabilizace se dají vypnout a vy si tak můžete při troše tréninku, odvahy a dostatku prostoru kupé opravdu rozparádit. Tohle všechno nabízí na suchu… Z toho tedy vyplývá, že na vodě s ní bude opravdu zábava. Sníh už bude jen vtipný a hodně příjemný bonus.

 

opravdu má manuál

Ano má. Silnější sestřička – AUDI RS 5 nabízí jedině automat a kdybych někdy řešil tohle dilema – kterou z nich si pořídit – tak koně nejsou všechno a díky možnosti volby manuální převodovky bych skočil raději do S5. Kulisa řazení je i po 10 letech provozu naprosto přesná, hladká a funguje bez sebemenších problémů. Prvních pár kilometrů bylo potřeba překalibrovat levou nohu na spojce. Ta je opravdu tuhá, zabírá nad koberečkem a dává najevo potenciál, který musí přenést. Mě takový přístup baví a upřímně jsem ho od AUDI nečekal. Dnes už mě ani nenapadá moderní evropská alternativa „espětky,“ která by nabídla V8 a manuál. Ta doba je pryč a pokud si ji chcete užít, máte jedinečnou příležitost zapátrat v minulosti.

 

ZÁVĚR: SPORťák nebo tradiční gt.?

Jedno vím jistě, i přes nepopiratelnou rychlost a obrovskou porci charakteru, sporťák to není. Díky tuhému podvozku, bez možnosti jednoduše „přepnout,“ jak je dnes zvykem, se příliš neztotožňuji ani s kategorií GT, která by dle mého názoru měla nabídnout vyšší míru pohodlí a komfortnější jízdní projev. Vysoká hmotnost a přeposilované řízení jsou v jasném rozporu se sportovní jízdou. Rychlá jízda je ale něco jiného, a tu S5 zvládá opravdu dobře. Je to tedy něco mezi, říkejme jí „sportovní GT“ – umí od všeho trochu a dohromady je to dost. Zároveň nabídne jízdní zážitky odkazující na tradiční hodnoty předchozí doby, které je dnes v době vyspělých asistentů a elektrifikace už stále těžší a těžší najít. V současné době už pravděpodobně nebude jediným vozidlem v garáži, které musí pokrýt mnoho situací. Myslím, že její místo je u někoho, komu se zalíbí charakterní projev motoru ve spojení s manuální převodovkou, která umocňuje vnímání veškeré síly, jenž nabízí. Ideální majitel by byl asi fanoušek Audi, jehož auto odmění na každé cestě, kterou si naplánuje a určitě mu bude dělat radost. Mě rozhodně po dobu testu hodně bavila. Navíc se s ohledem na další a další omezení jedná o vymírající druh… A už jsem Vám říkal o tom motoru? Pusťte si ho ještě jednou… Nebudou…

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..