Ford Focus Active: nejen chalupářův sen

Ford Focus Active: nejen chalupářův sen

Dnes začnu hádankou – jestlipak víte, co mají společného roky 1999, 2006, 2012 a 2019? Pro ty z vás, kteří tipovali něco s auty, přihořívá. Pro ty z vás, co se ve světě aut orientují, odpověď asi nebude překvapením. Odpověď je, že všechny tyto roky v České republice byl vybrán za auto roku Ford Focus. Čtvrtá generace Fordu, který je nástupcem legendárního Escorta, oslovila české novináře natolik, že ji označili za auto roku stejně jako všechny předchůdce. Já osobně mám zkušenost s prvními dvěma generacemi, kde podle mého názoru ta první byla opravdu skvělé auto a s tou druhou jsme si moc nesedli. A to jsem měl jako služební vůz jedinečný kus, protože se mi po nějakém čase odlouplo písmenko f, a tak jsem z něj měl jen Ford ocus. S třetí generací Focuse jsem se svezl jen krátce a teď tu přede mnou stojí generace čtvrtá. Má očekávání jsou veliká, protože jde o úřadující auto roku v České Republice, a tak by mělo udávat směr přinejmenším ve své třídě. Udává?

 

Ani Focus už se nebojí do lesa.

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství SUV různých velikostí a tvarů. I sám Ford je jednou z automobilek, která má ve svém portfoliu nemalé množství takových vozů a hlavně tedy na americkém trhu jsou právě SUV vozy Ford velmi populární. I my s ženou jsme při svých cestách po USA zvolili model Escape právě od Fordu. Na nedávném frankfurtském autosalonu Ford také představil novou Pumu. Bohužel to není nástupce legendárního malého třídvéřového kupé, ale jde právě o malé SUV. V tomto téměř nepřeberném množství SUV je ale jen málo vozů, se kterými si troufnete do sebemenšího terénu. Přestože mají zvýšenou stavbu, jsou mnohdy vybaveny velkými ráfky s nízkým profilem gum, nebo plastovými prvky, které by měly vůz ochránit, jsou od pohledu jen na okrasu, takže vydat se s takovým vozem na hrbolatější cestu může znamenat nemalá poškození a s tím spojené náklady na opravu. Ale proč o tom mluvím. Přede mnou nestojí žádný obyčejný kombík. Ford Focus Active je totiž zástupce vozů v nižší střední třídě, které se tváří, že se nebojí terénu. Jde o model s mírně zvýšenou stavbou a oplastovanými prahy a nárazníky. Tento „drsňák“ vyzývá domácího rivala Octavii Scout, která je v tomto segmetu již druhou generací velmi dominantní, a to hlavně na českém trhu. Vlastně kromě zmíněné Octavie v daném segmentu lze pořídit „oplastovaný“ Golf AllTrack nebo Seat Leon X-Perience a tím, jestli mě paměť neklame, výběr končí. Verze Active se navíc nabízí ve dvou karoseriích, a to kombi, kterou tu mám teď já, ale navíc v tomto segmentu výjimečně jako pětidvéřový hatchback, kde příplatek za kombi verzi je 20 000 Kč v ceníku. Active má oproti „běžnému“ Focusu větší světlou výšku, a to o 30 mm vpředu a 34 mm vzadu. Vlastně je celý podvozek přepracovaný. Jsou zde jiné pružiny, tlumiče či stabilizátory. Bohužel v jeho výbavě nelze přiobjednat adaptivní tlumiče, což je škoda.

Vnitřek: prostorný, příjemný i funkční

V interiéru se zvenku oplastovaná verze od těch ostatních prakticky neliší, možná jen modře prošívaným čalouněním. Vše je na svém místě dobře dostupné, kvalitně zpracované. Focus disponuje velmi slušným prostorem pro posádku, a to na všech sedadlech. Navíc k tomu dodává i objemný kufr, na který si čeští zákazníci hodně potrpí. Základní objem činí 541 litrů a po složení zadních sedadel do roviny naroste až na 1620 litrů. Sedadla se samozřejmě dají složit pomocí táhel přímo z kufru. Ještě bych se rád zastavil u voliče jízdy automatické převodovky. Není to žádná velká páka ani joystick, na které jsme zvyklí u většiny vozů na trhu, jde o drobné kolečko, které nijak nehyzdí prostor na tunelu, je velmi intuitivní a dá se na něj zvyknout během první jízdy. Občas se mi stalo, že jsem při snaze o rychlé parkování skočil z eRka hned na Pé, na to si je potřeba dávat pozor. Ale není to nic tragického. Testovaný vůz byl velmi dobře vybavený. Jako perličku zmíním sound systém Bang & Olufsen, který hraje vskutku výtečně a já jsem si užíval každý jemný tón mých oblíbených skladeb. Další samostatnou kapitolou jsou jízdní asistenti. Focus měl samozřejmě všechny, na které si vzpomenete. Velmi často si na funkci moderních „pomocníků“ stěžuji, že jsou příliš hlasité nebo agresivní. No a podařilo se, existuje výrobce, který to dělá jinak. První, o čem bych se zmínil, je adaptivní tempomat s automatickým dodržováním rychlosti podle informací uložených v navigaci, případně podle značek. Když jsem před pár lety četl o tom, že Ford toto chystá do sériových vozů, byl jsem dost skeptický, že systém, který mě 1 m za značkou 70 „zašlápne“ brzdu k zemi, bude spíše nebezpečný, než užitečný. A jak to tedy funguje? Systém nastaví o 3 km/h více, než je rychlost udávaná na značce a pokud řidič nezareaguje (nechce jet jinou rychlostí), Ford plynule zpomalí nebo zrychlí na udanou rychlost. Vlastně asi jediným limitem tohoto systému může být zastarávání informací v navigaci. Dalším asistentem, který mě opravdu příjemně překvapil, byly automatické LED světlomety typu matrix. Už mám za sebou nějakou tu zkušenost s takovými lampami a vždy jsem jim něco málo vytknul, buď reagovaly pomaleji, než by člověk čekal, nebo měly krátký dosvit čistě na potkávací světla anebo že si naopak v automatickém režimu může řidič připadat jak na diskotéce, když jednotlivé segmenty rychle blikají. Nechci, aby moje slova zněla tak, že tento typ světlometů je špatný – to ne spíše naopak, hlavně ve vyšších třídách. Ale v tomto segmentu prostě mívají drobné mušky. Světlomety ve Focusu ale netrpí ani jednou z nich. Asi bych si troufnul je srovnat se světlomety z Opelu Insignia, které v mainstreamu patří k tomu nejlepšímu, co jsem měl možnost si vyzkoušet. Jak jsem psal, Ford Focus je oplastován ze všech stran, aby byly ochráněny plechové díly. A také na dveřích se skrývá plastová ochrana proti poškození. Řešení je jednoduché, mechanické, funkční a ochrání dveře před nárazy na parkovištích. Škoda, že to nemají všechny vozy, aby byl ochráněn lak od bouchnutí.

 

Takže hurá na chalupu…

Testovaný Focus byl vybaven nejsilnější motorizací. Šlo o naftový čtyřválcový turbodiesel nové generace o objemu 2 litry. Motor disponuje výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 370 Nm. Spojený je v našem případě s osmistupňovou automatickou převodovkou a hydrodynamickým měničem. Motor je pružný a hlavně úsporný, jde totiž o nejnovější generaci 2.0 EcoBlue s litinovým blokem a ocelovými písty. Nové jsou i piexoelektrické vstřikovače. Převodovku Ford vyvíjel ve spolupráci s konkurenčním koncernem GM. Ta přenáší sílu pouze na přední kola, a to ve všech možných variantách, protože do Focusu nelze objednat pohon všech kol. Převodovka se snaží držet otáčky motoru co nejníže, a tak jsem se dost podivil, když nahoru do barrandovského kopce měl Focus zařazen sedmý stupeň a motor točil 1100 otáček. Vše by bylo v pořádku až na to, že mi zvuk motoru trhal uši – takže jsem musel ručně podřadit. Převodovka by obecně chtěla ještě nějakou péči v oblasti software, protože občas v nižších otáčkách prazvláštně cukala. Mně osobně chyběla i absence snahy o brzdění motorem – podřazování při zpomalování. Jak se ale dostala do vyšších otáček, vše se uklidnilo a řadila velmi hladce, občas až neznatelně. Fordy Focus jsou známé výtečnými podvozky a jinak tomu není ani u námi testovaného drsňáka. Přestože se zvětšila světlá výška, vůz se v zatáčkách nijak nenaklání a drží stopu, jak má. K tomu se přidá dobré odtlumení a odhlučnění interiéru a za jízdy si připadáte jako v bavlnce, kde vás uspává klidným sebevíc rozbitá silnice třetí třídy. S testovaným Focusem jsem se vydal i na nezpevněné cesty. Trošku mi u toho pršelo, tak jsem si říkal, že to je ideální počasí na prověření drsňákovy schopnosti. Pustil jsem se na polňačky a travnaté kopce zjistit, jestli mi 3 centimetry pomůžou překonat připravené nástrahy.
Pro případ nouze jsem měl v záloze kamaráda s opravdovým offroadem, který by mě pomohl dostat se z nějaké šlamastyky. To nakonec ale nebylo potřeba, Focus zvládl téměř vše, co jsem si pro něj připravil, tedy až na stoupání do prudkého kopce po namoklé trávě či polňačce, tam ho bohužel zradil pohon pouze předních kol. Ať si kdo chce říká o tom, že dnešní vozy mají perfektně připravené jízdní režimy na všelijaké typy cest, v takovýchto případech i sebelepší systém bez pohonu všech kol jede jak namydlený. Zase na druhou stranu pro 95 % lidí, co občas vyjedou mimo cestu, je čtyřkolka zbytečná zátěž a zvýšená prvotní investice, když ji využijí 5 minut za 50 000 km. Spolu s Focusem jsme najeli něco kolem 500 kilometrů a z toho většinu po Praze a blízkém okolí. Samozřejmě můj výlet mimo cesty nebyl nic spořivého, ale zase šlo v součtu třeba o 15 km. Za celou dobu se spotřeba dvoulitrového dieselu ustálila na 6,3 litrech na sto kilometrů. Prostě nafta má stále Evropě co říct – naftanenímrtvá.cz.

 

Verdikt: auto roku jak má být

Popravdě mě Focus opravdu překvapil svoji komplexností, jde o velmi dobře zpracovaný vůz s vynikajícími jízdními vlastnostmi. A k tomu všemu s prvky výbavy, za které se nemusí stydět mnozí zástupci střední třídy. Titul auto roku, byť jen u nás, si Focus právem zaslouží. Věřím, že si najde své kupce mezi lidmi, kteří nechtějí moderní SUV, ale stále preferují „obyčejné“ hatchbacky a kombíky a občas potřebují vyjet mimo zpevněné cesty. A k tomu jim Focus poslouží náramně dobře. Dalším plusem Focusu je příznivá cenová politika Fordu, kdy základního verzi můžete pořídit od 380 tisíc a první cena verze Active činí po zvýhodnění 525 tisíc korun. Za testovanou motorizaci s automatem a verzi kombi včetně nadstandardní výbavy je třeba si připlatit, a tak se cena testovaného modelu vyšplhá k osmistům tisícům. Jak jsme psal v úvodu, konkurence je málo, a když se podíváte do jejich ceníků, zjistíte, že teprve základ „oplastovaného“ modelu začíná nad zmiňovanými osmi sty. Takže ptáte-li se mě, zda-li Focus Active udává směr ve své kategorii, tvrdím, že ano. Mě smysl určitě dává.

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..