DS 4: kandidát č. 21 na čtenářské auto roku 2022

DS 4: kandidát č. 21 na čtenářské auto roku 2022

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles (C Automobil Import s.r.o.)

V angličtině se říká „last but not least“, a přesně to by mělo platit i u posledního kandidáta letošního ročníku čtenářské auto roku 2022. Bude francouzský šarm zabalený v komplexním balíčku prémiové DS 4 tím zlatým hřebem večera? O tom rozhodnete právě a jenom vy, naši čtenáři a fanoušci motorismu už od 17. do 30.11. v rámci on-line hlasování. 15 z vás se pak bude moct zúčastnit i finálových testovacích jízd, v nichž bude možné vyzkoušet TOP 3 – 4 kandidáty z každé kategorie. Abych nezapomněl, 20 odevzdaných hlasů odměníme hodnotnými cenami. Teď už ale zpět k naší třešničce na dortu, která nemůže spadat jinam než do premium segmentu. Ačkoliv zaujme hned na první pohled svým extravagantním designem a stylem, který nemá obdoby, nebude to mít v letošním ročníku výroční ankety motorvize vůbec jednoduché. Proti se totiž staví kandidáti mnohdy i několikanásobně dražší. Naštěstí ale nejde jen o ceníkovou cenu, resp. jde o ní spíše naopak. A co všechno, že kompaktní prémiový vůz z Francie nabízí? Na to se teď pojďme společně podívat…

 

CHARISMATICKÝ DESIGN

Přední strana získala nový světelný podpis. Velmi propracované světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Doplňují je denní světla tvořená dvěma řadami LED diod na každé straně (celkem 98 LED). Systém DS Wings spojuje světlomety s maskou chladiče. V závislosti na verzi se skládá z dvoudílné struktury s motivy hrotů diamantů, které se postupně zvětšují a vystupují z trojrozměrné mřížky. DS 4 má pozoruhodné rozměry – vůz je široký 183 cm, má velká kola o průměru 72 cm (ráfky až 20 palců), přitom má kompaktní délku 440 cm a výšku pouze 147 cm. Poměr tloušťky karoserie a kol o velkém průměru (včetně 20palcového provedení s aerodynamickými prvky) je převzat od konceptu DS Aero Sport Lounge.

Odevzdat svůj hlas můžete ZDE

Střecha se v zadní části táhne velmi nízko podél strmě šikmého zadního okna se smaltovaným sítotiskem, jako vnějším symbolem know-how. Silueta je jak stylová, tak velmi aerodynamická. Zadní blatníky ukrývají zřetelnou muskulaturu vytvářející na karoserii výrazné křivky a ostré hrany. Při pohledu z boku upoutá C sloupek s leskle černým povrchem a vsazeným logem DS Automobiles. Vzadu se představuje nová generace světelného podpisu s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin. V rámci jednoho tvaru existuje více verzí DS 4. U hlavní verze DS 4 dominuje elegance se specifickým designem nárazníků, jemnými chromovanými prvky a střechou v kontrastní černé barvě, která vozu dodává impozantní sportovní vzhled.

DS 4 Cross sází na vizuální vzhled SUV, spodní část nárazníků má matně černý odstín a je zdůrazněna specifickým krytem. Celek dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska ​​chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. V rámci exkluzivní příplatkové výbavy může být DS 4 Cross vybaven systémem Advanced Traction Control s režimem písek, sníh a bláto pro lepší přilnavost a funkcí Hill Assist Descent Control pro jízdu ze svahu. Dynamičtější verze DS 4 Performance Line nabízí kromě exkluzivního interiéru i černou verzi exteriéru s paketem Black (DS Wings, lišta mezi zadními světly, maska chladiče a rámy bočních oken) a výraznými černými koly.

 

ČISTÝ LADNÝ INTERIÉR

Umění cestovat je ilustrováno novým uspořádáním ovladačů, které jsou seskupeny do tří zón pro snazší užívání. Jejich hlavní součásti zdobí gilošovaný vzor „Clous de Paris“. V interiéru DS 4 vznikly dvě vzájemně se prolínající zóny: jedna je kontaktní a zajišťuje komfort, druhá je interaktivní a je určena pro jednotlivá rozhraní. Dvoubarevná úprava ovladačů oken byla navržena tak, aby zlepšila kognitivní interakci.

Zvláštní pozornost byla věnována sedadlům, která mohou mít zabudované odvětrávání a v případě kožené verze nabízet i masážní funkci. Jejich koncepce se inspirovala ulitou, vytváří novou komfortní zónu tvořenou jediným tvarovaným kusem bez jediného řezu. Celé sedadlo je obaleno pěnou s vysokou hustotou, která zajišťuje výjimečnou úroveň pohodlí. Prodloužené sedadlo a tvar skořepiny nabízejí nebývalou hloubku a inovativní styl. Neviditelný ventilátor DS Air je inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, které jsou na výšku velmi kompaktní a jsou vybavené neviditelnými lamelami. Proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor, s optimální účinností.

Čalouničtí mistři posunuli v interiéru využití francouzského know-how zase o něco dál: skryté švy, kde je každý steh neviditelně ukončen, zvýrazňují kvalitu kůže na výplních dveří. Jedná se o jeden z mnoha „hand-made“ zásahů do interiéru, stejně jako dekory z hnědého jasanového dřeva nebo ručně šitý kožený potah volantu. Pocit harmonie v kabině podtrhuje i nepřímé vnitřní osvětlení, které lze upravit podle vlastního vkusu a nálady a které zvýrazňuje boční prvky a přispívá k celkovému pocitu klidu. Akustiku zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14 reproduktory, který doplňují akustická boční skla, což je další prvek, jenž se v tomto segmentu objevuje úplně poprvé.

 

Technologie a přiměřená míra elektrifikace

Vůz DS 4, který je postaven na nové vývojové verzi platformy EMP2, jež používá 70 % nových nebo exkluzivních dílů, nabízí od svého uvedení na trh hybridní plug-in technologii (225 koní a dojezd více než 50 kilometrů s nulovými emisemi v kombinovaném cyklu WLTP). DS 4 nabízí rovněž systém infotainmentu nové generace, v segmentu C-Premium zcela nové asistenční systémy řízení a inovativní systém promítání informací.

Nová modulární platforma je použitelná pro různé typy pohonů, je vždy dynamická a bezpečná. Nová vývojová verze platformy EMP2 používá nové složky z kompozitních materiálů, konstrukční díly lisované za tepla a kompaktnější prvky, jako je například klimatizační jednotka, čímž se také zvětšil úložný prostor. Objem zavazadlového prostoru je 430 litrů, má bezkontaktní, elektricky ovládané otevírání víka.

Platforma EMP2 byla navržena tak, aby do ní bylo možné zabudovat novou generaci plug-in hybridního hnacího ústrojí, aniž by se snížila prostornost kabiny nebo velikost zavazadlového prostoru. Přeplňovaný čtyřválcový motor o výkonu 180 k doplňuje elektromotor o výkonu 110 k spojený s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, celkový výkon tak dosahuje 225 k. Vše napájí výkonnější baterie s novými kompaktnějšími články s větší kapacitou umístěná za deformovatelným příčným nosníkem, která zajišťuje dojezd více než 50 kilometrů v režimu nulových emisí (kombinovaný cyklus WLTP).

V nabídce jsou rovněž benzinové verze PureTech o výkonu 130, 180 a 225 k a dieselová verze BlueHDi o výkonu 130 k. Všechny tyto modely budou vybaveny výhradně osmistupňovou automatickou převodovkou. DS 4 tak představuje širokou škálu velmi účinných verzí dostupných s různými typy motorů a špičková aerodynamická řešení.

TEST: DS 4 Rivoli Cross 1.2 PureTech 130 – sláva rozmanitosti

 

KONEKTIVITA V ELEGANTNÍM DIGITÁLNÍM INTERIÉRU

DS Extended Head Up Display je prvním krokem k rozšířené realitě. Pomocí nové technologie se životně důležité informace o řízení promítají přímo na silnici. Díky optickému efektu se údaje zobrazují čtyři metry před čelním sklem v ose pohledu řidiče, úhlopříčně ve vzdálenosti 21 palců, což je v daném segmentu zcela nové. Na silnici se promítají základní informace, jako je rychlost, údaje z asistenčních systémů řízení, navigace, varovné zprávy nebo dokonce skladba, kterou řidič poslouchá, nebo číslo či jméno volajícího.

Poloautonomní řízení 2. úrovně, což je nejvyšší úroveň, která je dnes na silnicích povolena, již je v nabídce u vozů DS 3 Crossback, DS 7 Crossback a DS 9, u vozu DS 4 se objevuje v nové verzi DS Drive Assist 2.0. Tempomat přizpůsobuje rychlost vozu podle okolního provozu a je schopen v dopravní zácpě zastavit a opět nastartovat. Systém také zajišťuje přesné umístění vozu v jízdním pruhu dle volby řidiče.  U DS 4 je tato funkce obohacená o tři nové prvky: asistent změny jízdního pruhu, úprava rychlosti v zatáčkách a očekávaná rychlost u dopravního značení.

Další technologií, kterou se DS Automobiles odlišuje od konkurence, je DS Night Vision, systém zajišťující lepší noční viditelnost silnice a jejích nebezpečí. Infračervená kamera v mřížce chladiče detekuje v noci a za slabého světla chodce a zvířata až do vzdálenosti 200 metrů.

 

Uspěje nová DS 4? I o tom rozhodujete právě vy a právě teď

Vše podstatné už bylo řečeno a teď už nezbývá nic jiného, než jen čekat na vaše hlasy a na vyhodnocení letošního ročníku ankety čtenářské auto roku. Hlasy on-line jsou přijímány až do 30.11. a finálové testovací jízdy 15 z vás čekají už 10.12. Nová DS 4 to v každém případě nebude mít v tvrdé konkurenci premium segmentu vůbec jednoduché. Určitě má ale co nabídnout – ať už je to šarm, který zaujme na první dobrou nebo třeba nevídaně široká nabídka motorů nebo luxusní materiály v interiéru společně s vytříbeným francouzským stylem. Jestli se však umístí v TOP 3 kandidátech, které se budou moci zúčastnit finálových testovacích jízdách, můžete rozhodnout jen vy. Tak snad brzy na shledanou!

 

Jan Novotný

Sdílet: