Kia Niro EV: kandidát č. 20 na čtenářské auto roku 2022
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: KIA exPRESS (Kia Czech s.r.o.)Jak je nám všem již dobře známo, na anketu čtenářské auto roku se nezapomíná. Je tu právě teď ten správný čas, kdy se zase rozjet a naplno zapojit i vás, naše čtenáře. To znamená, že nás čeká velkolepá oslava výročí redakce. Již od roku 2020 tvoří nedílnou součást ankety elektromobily, mezi něž se řadí i dnes představovaný kandidát. Jde mimochodem o druhou nejpočetnější kategorii, ve které rozhodně nebude jednoduché zvítězit. Já mám v každém případě tu čest představit zcela novou Kiu Niro EV. Rozhodnout budete moct opět právě a jenom vy. On-line hlasování je již v plném proudu a finálové testovací jízdy na 15 z vás čekají už 10.12. A co víc, 20 on-line hlasujících odměníme hodnotnými cenami. Teď už ale přichází čas jen na Kia Niro EV. Čím vším dokáže oslovit?
Exteriér – zcela nový design
Designový styl nového Nira je postaven na designové filozofii ‚Spojené protiklady‘, zde speciálně se zaměřením na pilíř ‚Radost z rozumu‘ (Joy for Reason), spojující emoce s racionální složkou a cílem navrhovat vozidla inspirující k pohybu. Nové Niro s rozhodným a atraktivním zevnějškem přináší do segmentu CUV tak žádanou estetickou přitažlivost.
Přední partie zcela nového Nira prezentuje nejnovější provedení ikonické tygří masky Kia, zde zvětšené natolik, že sahá dolů od kapoty až po přední blatníky. Velkorysé čelní sklo se vyznačuje jedinečným zdvojeným krytem pod čelním oknem, jehož horní a spodní část se vzájemně zrcadlí v podobě jednotného designu. K modernímu vzhledu přispívají ostře řezaná světla denního svícení ve tvaru křivky srdečního rytmu, zatímco o robustním charakteru vozu vypovídá nápadný ochranný kryt nárazníku společně s obklady karoserie.
Provedení EV se od plug-in hybridu a hybridu odlišuje dvoubarevnou uzavřenou maskou chladiče a jedinečnými bočními obklady v ocelově šedém odstínu. Dalším jedinečným prvkem Nira EV je jinak ztvárněná spodní část masky chladiče a nárazníku, jakož i 17″ litá kola, vyhrazená pouze tomuto provedení. Dobíjecí port čistě elektrické verze je prakticky umístěn uprostřed masky chladiče pro snadný přístup na všech dobíjecích místech.
Z boku se pohled stáčí od jednoduchých charakteristických křivek k výraznému Aero C-sloupku na zádi vozidla. Ten byl pečlivě vytvarován tak, aby napomohl k optimálnímu proudění vzduchu pod vozidlem ve prospěch lepších aerodynamických vlastností. Nové Niro tak vykazuje pozoruhodný koeficient odporu vzduchu (Cd) pouhých 0,29. K dobré aerodynamice přispívá i specifické provedení 16″ nebo 18″ litých kol u hybridního a plug-in hybridního provedení. Z bočního profilu a za C-sloupek zaujmou koncová LED světla ve tvaru bumerangu, která akcentují sportovní a cílevědomý postoj vozu. Ta jsou zasazena po stranách jednoduché kapsy na registrační značku, kde též najdeme logo Kia, zatímco podoba zadních odrazek ve tvaru křivky srdečního rytmu, robustního ochranného krytu a nápadného difuzoru odráží designové prvky z přídě vozidla.
Moderní interiér
Štíhlá konstrukce předních sedadel přinesla zvětšení prostoru pro zadní pasažéry, kteří mají v sedadlech i rychlé dobíjecí porty USB-C pro mobilní zařízení. Vozidlo již nemusíme vnímat pouze jako dočasný prostředek usnadňující pohyb; nové Niro naplňuje spíše roli funkčního rozšíření životního prostoru. Řidiče obklopuje asymetrická přístrojová deska, která se stáčí kolem pohodlného sedadla a nabízí ve snadném dosahu všechny nezbytné ovládací prvky. Dvojice hladce začleněných obrazovek o velikosti 10,25″ ukazuje jízdní údaje a pokyny navigace; ke snadnému ovládání palubního infotainmentu a funkcí topení slouží multifunkční dotykový displej. Head-up displej (HUD) o úhlopříčce 10″ promítá na čelní sklo klíčové jízdní informace, jako např. rychlost, údaje systému ADAS a pokyny navigace. Skvěle čitelná grafika se zobrazuje přímo před řidičem, který v zájmu vyšší bezpečnosti a pohodlí není nucen odklánět zrak od vozovky.
Vyspělý systém hlasového ovládání vozidla s podporou rozpoznávání přirozeného hlasu umožňuje cestujícím ovládat klíčové palubní funkce, jako např. nastavení teploty a audiosystémy. Díky nové funkci Multi-Command mohou cestující jediným pokynem ovládat hned několik funkcí současně. Život usnadňuje i elektrické ovládání výklopné zádě, která se automaticky otevírá při rozpoznání chytrého klíčku uživatele. Prostřednictvím aplikace Kia Connect pro Niro EV může řidič zobrazovat a ovládat stav dobíjení vozidla, jakož i plánovat trasu za pomoci online navigace, synchronizovat údaje kalendáře nebo používat palubní funkce, jako např. vyhledávat dobíjecí stanice a sledovat předpovědi počasí nebo dopravní informace v reálném čase.
Technologie – komplexní balíček
Zcela nové Niro v provedení EV kombinuje dlouhý dojezd normovaný na 463 km (podle WLTP) s agilním jízdním chováním, které vyplývá z maxima výkonu 150 kW v rozsahu 6000–14600 ot/min a okamžitě dostupného točivého momentu 255 Nm. Niro EV s nejvyšší rychlostí 167 km/h a zrychlením z místa na 100 km/h za pouhých 7,8 sekundy zprostředkuje řidiči hladkou a suverénní jízdu za všech podmínek. Nízký součinitel aerodynamického odporu Nira EV na úrovni pouhých 0,29 (Cd) krom toho garantuje minimální odpor vzduchu a maximální energetickou účinnost.
Za pomoci vhodné DC rychlodobíječky dokáže Niro EV dobít lithium-iont polymerový akumulátor o kapacitě 64,8 kWh z 10 na 80 % za pouhých 43 minut. Za nízkých teplot spouští Niro EV pomocí navigace předehřev akumulátoru, kdy po navolení dobíjecího místa začne akumulátor předehřívat, čímž pomáhá zkrátit čas dobíjení a vylepšit výkonové schopnosti akumulátoru po příjezdu k dobíjecí stanici. Zbrusu nové Niro zvyšuje uživatelské pohodlí standardním dobíjecím portem CCS.
Závěr – na co niro ev sází?
Za mě osobně se od minulého roku nabídka na straně čistých elektromobilů opravdu zvedla, jak jsem již psal v předchozím článku, a díky tomu je na tomto poli i opravdu velká konkurence. Kia Niro EV bude mít dle mého názoru opravdu co dělat. Rozhodně má ale na co navazovat, stačí připomenout předchůdce nebo tolik oceňovanou elektrickou vlajkovou loď značky, Kiu EV6, která je hrdým nositelem titulu Evropské auto roku 2022. Kia tedy není na poli elektromobility žádným nováčkem a nové Niro EV je toho jedině důkazem, když přiváží velmi komplexní balíček za poměrně rozumných podmínek, to se moc často nevidí… Teď ale přichází čas na vás, abyste se také vy zapojili a rozhodli o tom, které auto se dostane do finále (mezi TOP 3-4 kandidáty zúčastněné na finálových testovacích jízdách) a jaký z finalistů bude výhercem. V tuto chvíli vrcholí čekání a konečně je tak možné hlasovat, a to až do 30.11. Samozřejmě platí, že pro 20 z vás budeme mít hodnotné ceny a 15 z vás se bude moci zúčastnit finálových testovacích jízd. Bude na nich i Kia Niro EV?
Lukáš Jeřábek