Zdroj úvodní fotky: Volvo Cars Global Newsroom (Volvo Car Corporation)
Volvo EX90 se konečně ukázalo světu. Spolu s modelem startuje nová éra automobilky

Volvo EX90 se konečně ukázalo světu. Spolu s modelem startuje nová éra automobilky

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Volvo Cars Global Newsroom (Volvo Car Corporation)

Slavnostní premiéra nové vlajkové lodi značky proběhla ve Stockholmu. My jsme však do země švédských kuliček neodletěli, a místo toho přijali pozvání od českého zastoupení značky, abychom se zúčastnili živého vysílání v úzké skupině novinářů. Nástupce velmi populárního a tradičního SUV XC90 přichází v čistě elektrické podobě, budeme ho znát pod modelovým jménem EX90. Na trh se dostane jako sedmimístné auto, které ale stále bude mít obrovský kufr a řadu bezpečnostních asistentů. Ještě však musí uběhnout dlouhý čas, než se první vozy objeví na českých silnicích. Dle předpokladů by to mělo být až v roce 2024. Čím vším nás SUV elektrizující budoucnosti má zaujmout?

 

Dokonalé linie severského stylu

Již při prvním pohledu na auto jsou znát jeho kořeny. Ladný styl karoserie s aerodynamickými prvky, zapuštěné kliky, i pořádná dávka recyklovaného materiálu – ty čiší zejména z interiéru. Čím však nejvíce nový model zaujme, jsou právě nové světlomety. Již při představení jsem se do nich docela zamilovala. Jedná se o full-LED světla, která připomínají Thorovo kladivo, ostatně jakého jiného severského boha vybrat. Umí ale také zajímavou světelnou animaci, když se přepínají z denního do nočního režimu. Možná se ani slovy nedá popsat, jak to vlastně vypadá. Určitě se podívejte na video. A to není jediné překvapení. Jakmile totiž člověk k autu přijde, přivítá ho jakýmsi mrknutím. Důmyslné a nevšední.

Novinka také přichází s revolučním řešením odemykání. Rozlučte se s klasickým klíčem. Abyste tohle auto mohli řídit nebo jen prostě odemknout, budete muset mít nainstalovaný klíč v mobilním telefonu. Stačí tedy k autu pouze přijít a to se okamžitě otevře. Od té doby si už nikdy nezapomenete nabít telefon, jinak se totiž do auta s vypnutým smartphonem nedostanete.

Kromě světel a mohutnosti, upoutá na autě ještě jedna věc. Jedná se o takzvaný LIDAR, což je chytrá věc, která monitoruje vše, co se kolem auta děje. Rozpoznává chodce, auta i předměty na vozovce a to ve vzdálenosti až 250 metrů. Poté předává řidiči poznatky a nechává ho na situaci reagovat dle jeho uvážení. Pokud by se nedostavila reakce, teprve pak auto zasáhne, aby odvrátilo katastrofu. Překvapením pro mě bylo to, že stroj umí rozpoznat i zapomenuté dítě v autě. Detekuje totiž jeho dech a na situaci okamžitě reaguje.

 

Interiér jako oáza klidu na vrcholku fjordu

Když se řekne severský styl, představím si les, vodu a také nádherné výhledy na krajinu. Mimo to i čistý a nepřeplácaný nábytek a přesně tak na mě působí i interiér nové EX90. Celá kabina je totiž vzdušná. Vévodí tomu obrovský, na výšku položený, tablet uprostřed, na který si zřejmě někteří jedinci budou delší dobu zvykat. Hardwarová tlačítka totiž docela vymizela z tohoto světa. Celý multimediální systém běží na platformě Google, nicméně dá se připojit telefon i přes bezdrátový Apple CarPlay nebo Android Auto. Další obrazovka se pak vyskytuje před řidičem a tentokrát jde o podélný, tablet menších rozměrů. Na tom bude možné vyhledat všechny nejdůležitější parametry pro pohodlnou a bezproblémovou jízdu. Použité materiály v interiéru jsou z velké většiny recyklované.
Co rozhodně bude zajímat rodiny s dětmi, je zavazadlový prostor. Auto se sice bude vyrábět v sedmimístném provedení, ale i tak zbude dostatek prostoru na zavazadla. Při plném obsazení posádkou bude k dispozici 310 litrů objemu, pokud se však třetí řada sklopí, naroste prostor na 655 litrů. Každý elektromobilista ocení, že se v tomto prostoru neskladují kabely pro dobíjení. Ty mají svou kouzelnou skrytou schránku v přední kapotě.

 

Dvě motorizace a hodně koní

Jak už je u elektrických vozů zvykem, nabídnou pořádnou dávku výkonu, který bude na naše české cesty možná až příliš velký. Model EX90 se bude vyrábět ve dvou verzí. Základní Twin nabídne výkon 300 kW a druhá top verze Twin Performance naservíruje výkon 380 kW. Obě motorizace dostanou bez rozdílu stejnou baterii. Ta bude mít kapacitu 111 kWh a podle dostupných informací bude její využitelná kapacita činit 107 kWh. Lze tak očekávat, že by maximální kilometrový dojezd na jedno nabití měl dosáhnout na 600 kilometrů.

Rozhovor: nové auto už do 6 měsíců od objednání, i to je klíč k úspěchu Alicana Emiroğlu, šéfa českého Volva

 

Cena může zaskočit, přesto jsme nedočkaví

To nejdůležitější, co může zaskočit, je cena. Jedná se o prémiovou automobilku, a tak i částka, za kterou se vůz bude prodávat, nemusí být úplně nízká. Na druhou stranu budou auta hodně slušně vybavena i v zavádějících výbavách. Slabší motorizace by tedy měla vyjít zhruba na 2,7 milionku korun a u té silnější byste si ještě zhruba sto tisíc měli připlatit. Jedná se však o současné ceny, při uvedení na trh v roce 2024 se mohou, a zřejmě i budou, mírně lišit. Už teď se ale nemůžeme dočkat prvního tváří v tvář…

 

Michaela Rubešová

Sdílet: