Citroën C5 Aircross hybrid: nejen smysluplný rodinný přepravník

Citroën C5 Aircross hybrid: nejen smysluplný rodinný přepravník

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Velmi složitě se v řadách nových vozů určených pro novinářské recenze v současné době hledá něco „klasického“ nebo tradičního. Doba jde dopředu a ať se nám to líbí nebo ne, určitá míra elektrifikace u většiny moderních vozů je vynuceným faktem. Nový C5 Aircross ve své Plug-in hybridní verzi není výjimkou. Jak se ale povedl a drží se svých předků alespoň co se komfortu a plavné jízdy týká? A jak obstojí v roli rodinného přepravníku? Pojďme se na to spolu podívat.

Největší současné SUV značky Citroën jsme již testovali. Bylo to krátce po jeho uvedení na český trh a konkrétně v nejsilnější naftové verzi, která shodou okolností již není v nabídce. S postupem času ale Citroën právě tuto variantu nepřímo nahradil nejsilnějším hybridním ústrojím, které nabízí nejvyšší výkon v současné nabídce a slibuje zároveň rozumné provozní náklady a překvapivě dobrý poměr cena/výkon. Mimo jiné právě to, jestli se reklamní proklamace potkávají s realitou, jsme chtěli dnes ověřit. A nebude to to jediné, na co přineseme odpovědi. I vy se tak společně s námi pohodlně usaďte, protože právě taková bude dnešní jízda…

 

Exteriér: moderní a svůj…

Citroën společně s Peugeotem sdílí techniku, ale evidentně i odvahu v přístupu k designu nových vozů. Peugeot jde o něco dál a to nemusí sedět každému, Citroën na to jde trochu jinak, místy možná lehce konzervativněji, přesto zůstává svůj a napříč modely jasně identifikovatelný. Oblé tvary, kam se podívám, působí nenásilným a klidným dojmem, to mi u rodinného vozu naprosto vyhovuje. Přední část je poměrně vysoká a kombinuje různě zaoblené tvary do poměrně sebevědomého celku, kterému dominuje znak automobilky Citroën, jež se táhne přes celou šířku přední části až do rohů. Přímo v nich jsou umístěny denní světla a blikače, technologie LED je samozřejmostí. Příď má v současnosti největší SUV značky mohutnou a „klidnou“, k rodině mi celkem sedne. Přesouvám se plynule na bok a zde vystupují dva výraznější designové prvky. Jedním z nich je chromová lišta z vrchní i spodní strany bočních oken táhnoucí se od A sloupku přes C sloupek opět dopředu. Je velmi výrazná, zvlášť v kombinaci s tmavě zelenou metalízou, připomíná navíc písmeno D. Dalším prvkem je tmavé oplastování spodní části vozu, doplněné o jeden výrazný stříbrný prvek umístněný v přední části předních dveří. Když budeme pokračovat k zadní části vozu, i tady Citroën mile překvapí zachováním originálního přístupu. Pokračuje tu pěkný, zaoblený design jednotlivých částí, kterému vévodí opravdu pěkně graficky zpracovaná světla a dvojice koncovek výfuků. Dobrá, nedělejme si iluze, z těch výfuků se žádná symfonie neline. I tak jsou chromové koncovky zapracované do zadního nárazníku poměrně výrazné a dodávají rodinnému vozu příjemnou dávku „šmrncu“.

 

Interiér: čím je Citroën výjimečný?

I přes jasnou příbuznost a prvky, které z Peugeota známe, se i v interiéru podařilo udržet vlastní a osobitý styl. Volič převodovky se popřít nedá a v podstatě i středová konzole po určitém zjednodušení jasně odkazuje právě na dnes o něco výraznějšího bratříčka. Celkové řešení interiéru je moderní a kvalitní, vytříbenosti Peugeotu sice nedosahuje, to ale může být paradoxně oproti jeho extravaganci výhodou. Vše je uvnitř takové usedlejší, elegantnější. Vždy bude ale záviset i na konkrétním výběru barev a výbavy. Naše tmavá varianta se mi osobně líbí a k převozu ratolestí bude mnohem praktičtější, než jakákoliv světlejší verze. Prostoru na palubě budeme mít celá rodina k dispozici dostatek, čemuž pomáhá i jistá variabilita v interiéru. Zadní sedačky jsou nastavitelné a to jak svým posunem, tak sklonem opěradla, což mohu jedině kvitovat. Prostoru je zde ve všech směrech dost. Sedadla jsou navíc opět, řekl bych, francouzská. Ta přední nabídnou boční vedení v úrovni boků, sedák je spíš plochý. V každém případě po usednutí ihned poznáte, že tady se pojede na klid. Někdo by mohl sedadla hodnotit jako příliš měkká, ale k charakteru testovaného vozu sednou a i díky nim pak jízda zůstává tak uvolněnou. V jeden den jsem dokonce strávil kodrcáním se po Praze a v jejím okolí přes 350 km bez náznaku nepohodlí nebo bolavých zad. I tuto disciplínu tedy Citroën zvládá na jedničku. Pojďme ale ještě na chvilku zpět za volant. Zde jsem narazil na jeden, pro mne slabší bod. Tím jsou přístrojový štít a infotainmentu. Multimediální systém je v podstatě v pořádku, konektivita se zařízeními Apple nebo Android je samozřejmostí, i když pouze za využití kabelu. Různá zobrazení více či méně potřebných informací jsou k dispozici. Co mne ale trochu zklamalo, jsou v případě digitálního přístrojového štítu grafika a její přechody. Přechody nejsou úplně plynulé a zobrazení mi trochu připomnělo Windows 10 a jeho dlaždice. To moc nesedí k zakulacenému exteriéru a hlavně interiéru vozu, který se drží oblých jednoduchých tvarů a zakulacených rohů. Ostré obdélníky mi za týden ježdění stále dráždily oči. Jak jsem se ale zmínil výše, systém je funkční a přehledný. K tomu bych ještě přidal intuitivní a i díky tomu se na palubě „zabydlí“ celá rodina, která si bude užívat tu pohodu na cestách.

 

Technika: 225 koníků v kombinaci přeplňovaného benzínu a elektromotoru na přední nápravě

Citroën C5 Aircross není žádný prcek, a tak potřebuje určitou porci síly, aby splnil dnešní očekávání. A tu mu dodává právě hybridní systém, který ve spojení obou motorů poskytuje dostatečný výkon a zároveň dokáže vyhovět dnešním vysokým nárokům na efektivitu provozu. C5 při plném nabití nabídne až 50 km čistě elektrického provozu, alespoň pocitově lepší využití elektrické energie nacházím právě v její synergii se spalovacím motorem. Vše funguje podle očekávání. Převodovka funguje hladce a efektivně. Jednotlivé rychlosti vnímám maximálně na digitálním panelu přede mnou, je jich tu celkem osm. V městském provozu nebo při nižší zátěži se opravdu poměrně často pohybuji pouze na elektřinu. I díky tomu je možné reálně jezdit s takto rozměrným vozem i pod 5 l na sto kilometrů kombinované spotřeby, a to bez nějakého většího úsilí. I v takovém případě se ale sluší zdůraznit, že pořízení plug-in hybridního auta nedává smysl v případě řidiče, který nemá k dispozici domácí nabíjení. Za prvé se dobíjením z veřejné sítě provoz takového auta dost prodraží a za druhé pak ani není tak dobrým strojem, jak bychom očekávali – oproti konvenční verzi bude mít nenabité především díky vyšší hmotnosti zřejmě lehce vyšší spotřebu a horší agilitu. Pohonné ústrojí dále potěší svou kultivovaností, pružností a tichým chodem. Výkonu dává k dispozici dostatek pro běžného řidiče v jakékoliv myslitelné situaci s ohledem na zaměření C5. Samostatnou kapitolou je jízdní projev Citroënu. Ten mi dal alespoň zavzpomínat na starší modely této automobilky, které se vyznačovaly především plavnou jízdou díky tenkrát přelomovým řešením, kterými byly hydraulické podvozky. C5 Aircross nabízí standardně tlumiče s hydraulickými dorazy a definuje v tomto směru pohodlnou, klidnou a uvolněnou jízdu. Nenechte se ale zmást. Žádné velké náklony karoserie, nebo její houpání se nekonají. V jeden moment jsem se snažil trochu ho přitlačit na hranu možností a zůstal jsem jen mile překvapený nad jistotou, s jakou se usadil do oblouku a předvedl příkladnou spolupráci přední a zadní nápravy, kdy se opravdu ochotně stočil do oblouku. Opět, držme se toho, v jaké kategorii vozů se pohybujeme. Samozřejmě by nemělo význam pomýšlet na „sportovní“ jízdu, ta bájná rovnováha mezi stabilitou a komfortem je zde i tak na úrovní, která mne velmi mile překvapila.

REPORTÁŽ: technologie elektrifikace – co dělá elektromobily složité a nákladné

 

Závěr: Je tedy Citroën C5 Aircross tím pravým přepravníkem pro celou rodinu?

Myslím, že odpověď je zřejmé – je. Mám pár drobných vítek k interiéru, které ale vám třeba vadit vůbec nemusí. Oko redaktora je přeci jen trochu rozmazlené a hledá mnohdy nedůležité nedokonalosti a vnímání designu a prostoru je individuální disciplínou. V každém případě hodnoceno optikou rodinného vozu, věřím, že Citroën dokáže naplnit očekávání maminek a tatínků na kvalitní, moderní a především pohodlný rozvoz dítek do školy, na kroužky a poté sebe do práce za poslechu příjemné hudby a při uvolněné atmosféře na palubě. Delší dobu jsem Citroënem nejel a nedá mi to ho nesrovnávat s lehce výše postaveným Peugeotem, ale věřím, že si najde nejen své skalní příznivce pro svůj „abstraktněji“ pojatější balíček. Další výhodou bude i nižší cena, na příkladu plug-in hybridní varianty, kterou Citroën dokáže nabídnout ve slabší variantě s náhonem pouze předních kol, se v ceníku dostáváme dokonce o 110 tisíc Kč níže než v případě sesterské a dokonce o něco menší 3008. Cena tedy začíná u 895.000 Kč vč. DPH a konvenční verze s osvědčenou 1.2 PureTech se dostane dokonce na 580.00 Kč vč. DPH. Pak už jen na vás, jak moc se chcete nechat rozmazlovat, protože i v tomto směru má Citroën rozhodně co nabídnout. C5 Aircross bezesporu splní nároky a očekávání, které zákazník od tohoto typu může mít a často je dokonce i lehce předčí.

 

Petr Jakušev

Sdílet: