Baterie budou brzo o půlku lehčí a elektromobilita bezproblémová, říká v rozhovoru šéf Stellantisu Tavares
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýJsou tomu už dva týdny, co bylo na programu 6. a 7. kolo letošní sezóny Formule E v italském Misanu. Především díky tomu, že se jelo poměrně raritně na tradičním závodním okruhu, šlo o hodně zajímavou a mnohdy i zběsilou podívanou. O tom jsme ale psali ve dvou samostatných reportážích z obou závodů.
Misano E-Prix naskytla ale ještě jednu zajímavou příležitost, u níž jsme vzhledem k návštěvě italského okruhu nesměli chybět. Nejen ke sledování závodu totiž v sobotu, první ostrý závodní den, okolo poledne dorazil Carlos Tavares, CEO a nejvyšší představitel koncernu Stellantis, do něhož spadá mj. Maserati a DS Automobiles. Právě druhá ze zmíněných značek patří k těm, které tvořily historii Formule E. Překvapivě se ale rozhovor (resp. kulatý stůl) s tímto vysokým manažerem nenesl pouze v duchu motorsportu. Tak trochu byl poznamenaný tím, že doslova pár dní před tím Alfa Romeo představila nový model – Milano, pardon Junior. Došlo tedy i na směřování jednotlivých značek, jejich plánované (sportovní) aktivity nebo technologie, které můžeme v nadcházejících letech očekávat. Během zhruba 50 společně příjemně strávených minut padlo zkrátka hodně zajímavých informací. Ty nejdůležitější z nich přinášíme právě dnes…
Vize Stellantisu: využití motoristického sportu k podpoře rozvoje jednotlivých značek
U kulatého stolu se Carlos Tavares, generální ředitel koncernu Stellantis, podělil o podrobné strategické poznatky, které překvapivě předpovídají slibnou budoucnost celého portfolia značek pod hlavičkou Stellantis, včetně značek Alfy Romeo, Maserati a možná i Lancie. Nepředbíhejme ale. Tavares hovořil také o strategické reintegraci skupiny do motoristického sportu a zdůraznil význam načasování a strategických vstupních bodů pro maximalizaci dědictví a budoucího potenciálu všech značek.
Alfa Romeo a její strategie v oblasti motorsportu
Překvapivě – vzhledem k tomu, že kulatý stůl pro pár vyvolených evropských novinářů měly v gesci Maserati a DS Automobiles – se hned v úvodu diskuze stočila ke značce Alfa Romeo. Tavares na úvod diskuze ohledně možného návratu značky k závodním disciplínám podrobně popsal cyklickou povahu investic do motorsportu a vysvětlil, že toto odvětví obvykle zažívá fáze růstu, po nichž následuje rychlá inflace a následný pokles, než se cyklus opakuje. „Ve všech disciplínách motorsportu je cyklus vždy stejný: začíná rozumně, nafoukne se, praskne, klesne a pak se zase nafoukne,“ upřesnil Tavares. Zdůraznil, že je strategicky důležité vstoupit na scénu ve finančně rozumném okamžiku a vyhnout se vrcholům nafouknutých nákladů.
Při úvahách o strategickém plánu Alfy Romeo Tavares potvrdil: „Je zcela jasné, že v určitém okamžiku se Alfa Romeo vrátí do motorsportu, protože je to součást DNA značky, součást její historie.“ Tento návrat se netýká jen závodění, ale i péče o kapitál značky a jeho růstu prostřednictvím toho, co popsal jako „osu motoristického sportu“.
Rychle ale dodal, že rozhodnutí ohledně Alfy Romeo a jejího výběru konkrétní disciplíny nemáme očekávat do konce tohoto roku. J.-P. Imparato (CEO Alfa Romeo, pozn. red.) prý dostal za úkol, aby přišel s konkrétním návrhem podloženým detailní analýzou. A potom padne rozhodnutí. O tom, které varianty by připadaly v úvahu, Carlos Tavares mluvit nechtěl. Krátce ale ještě jednou zabrousil k F1, neb právě královna motorsportu byla poslední zastávkou značky, co se tohoto odvětví týče. Přesto, že je z pohledu finanční návratnosti považována za nejlepší investici do motorsportu, její volba představuje jeden zásadní etický aspekt, který Tavares popisuje takto:
„Formule 1 stojí 20 milionů EUR ročně. To pro mě představuje především etické omezení, na které jsem velmi citlivý, protože mám velmi blízko ke svým pracovníkům a velmi blízko ke své společnosti. Vůči všem těm, kteří pro Stellantis pracují, je velmi těžké si z etického úhlu pohledu obhájit tak obrovskou finanční injekci do motorsportu.“
Znovuzrození Lancie a její strategie
Když o něco později došlo na Lancii, další slavnou značku pod hlavičkou Stellantisu, Carlos Tavares se neubránil lehce entusiastickému a možná až emotivnímu poohlédnutí za převzetím jednotlivých značek bývalého FCA, z nichž vyčnívají právě Lancia a Alfa Romeo. „Víte, jsou tu dvě věci. Za prvé, na dveře mi klepala spousta lidí, kteří chtěli Alfu Romeo prodat. A já jsem řekl ne. A spousta lidí mi říkala, že bych měl Lancii nechat umřít. Je to ostuda. Řekl jsem ne. Takže dnes děláme to, co děláme. Za prvé, už jsme byznys obchod Alfy Romeo, tam už je hotovo. Ta značka je zisková. Děláme prostě správné věci správným způsobem. Kvalita se pekelně zlepšuje, takže teď se to hýbe a měli bychom, že to samé uděláme s oživením Lancie.“
Vášnivě pak popsal nedávné uvedení nového modelu Lancia Ypsilon, nadcházející projekty a naznačil, že tyto iniciativy mají za cíl solidně oživit přítomnost značky na trhu.
„Obnovení značky Lancia začíná tím, že se správně nastaví základy, zajistí se životaschopnost podniku a vozy osloví naše zákazníky,“ prohlásil Tavares. Naznačil možnou budoucnost značky Lancia v motoristickém sportu, která je podmíněna úspěchem jejího opětovného vstupu na trh: „Pokud bude podnik růst, pokud se lidem budou líbit její vozy, které přijdou v nadcházejícím období, pak bude v našem zájmu podpořit značku motorsportem, a to nejen jako lidí milujících motorsport. Ale také jako podnikatelů – abychom ještě více posílili úspěch tím, že budeme vidět v motorsportu.“
Motorsport není jen o marketingu…
Tavares také vyjádřil širší vizi motorsportu, než je jeho tradiční role marketingového nástroje. Popsal ho jako vývojovou platformu, která posouvá technologické hranice, což je důležité zejména v éře elektromobilů. „Motorsport je výzvou pro mozky mých inženýrů a vše, co se naučí, přenášejí do našich sériových vozů,“ vysvětlil. Tato symbióza mezi soutěžními závody a inovacemi běžných aut tvoří nedílnou součást strategie koncernu Stellantis, jejímž cílem je využít motoristický sport jako hlavní zdroj technologického pokroku.
A právě u tohoto tématu jsem do diskuze vstoupil i já. Bez předsudků jsem požádal C. Tavarese, aby se do problematiky ponořil hlouběji a přidal podrobnosti o tom, jak právě Formule E, během níž jsme se mohli rozhovoru účastnit, a další odvětví motorsportu slouží jako vývojová platforma pro technologie používané v silničních vozech. Zajímalo mě především to, jaká je vize ohledně budoucích sportovních vozů značek, ke kterým vůně benzínu jednoznačně patří – Alfa Romeo, Abarth nebo Maserati.
Tavares reagoval nadšeně a vyzdvihl model Alfa Romeo 33 Stradale jako vrcholný příklad integrace technologií z motorsportu s vývojem silničních vozů za přísného řízení společnosti, finanční kontroly a standardů kvality. „Tento projekt nevznikl ve stínu, prošel přísným hodnocením interních komisí a je ukázkou naší vášně a oddanosti k dokonalosti v automobilovém průmyslu,“ vysvětlil. Tavares zdůraznil, že tyto vysoce výkonné modely ztělesňují ducha motorsportu a zároveň směřují k nulovým emisím. „Neokázale se hlásíme k naší lásce k automobilům a k našemu poslání spojit sportovní charakter s udržitelností,“ dodal a pak poměrně nečekaně přišel s odvážným prohlášením, které pokud se vyplní, může změnit pohled na celý automobilový svět a vyřešit problémy dnešních elektromobilů:
„K vaší otázce a tomu, jestli budou v budoucnu všechny naše sportovní vozy čistě elektrické… Víte, jediným problémem elektromobilů, který nám zbývá vyřešit, nejsou baterie. Je to jejich hmotnost. To je vše. A jakmile docílíme jejich nového chemického složení, které zdvojnásobí hustotu energie článků, snížíme hmotnost baterií o 50 %. A od toho už dneska opravdu nejsme daleko. Takže za pět až sedm let s bateriemi, které budou o 50 % lehčí, si budete užívat závodní okruh a na konci dne se vás zeptám, o co tehdy šlo? Takový byl začátek, ano. Na ten si už ale ani nevzpomenete…“
Elektromobilita ano, všechny spalováky ale nenahradíme, tak co e-paliva?
Diskuse dále pokračovala tématy spojenými s udržitelností, stočila se ale směrem k e-palivům (synteticky vyráběná za využití obnovitelné energie, pozn. red.). Tavares uznal složitost dodržování politických a environmentálních směrnic. „Dogmatické rozhodnutí, které bylo učiněno (v Bruselu, pozn. red.), nyní naráží na zeď reality s tím, že je příliš nákladné,“ komentoval Tavares a zdůraznil problémy s cenovou dostupností současných bezemisních řešení (elektromobilů).
Přitom poukázal na potenciál e-paliv jako přechodného řešení pro obrovské množství vozidel se spalovacími motory, která jsou stále v celosvětovém provozu. Kriticky se u toho opřel do Evropské unie a jejich představitelů: „Celosvětově můžeme mluvit o ročním prodeji 10, 20 nebo 30 milionů elektromobilů za vysokou cenu. Na celkovém trhu 85 milionů vozů. Na světě je nyní v provozu 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory. A jaké je řešení? Myslíte si, že se Evropská unie rozhodne zakázat jejich používání? V Maroku, v Angole, v Mosambiku, v Uruguayi, v Chile, ve Venezuele? Myslíte si, že Brusel rozhodne?“
Tavares se proto vyslovil pro realistická a ekonomicky přijatelná řešení pro velkou část vozového parku, uvedl: „E-paliva jsou pro zmíněných 1,3 miliardy aut rozhodně dobrým řešením, protože mohou výrazně snížit emise a zároveň jsou praktickou možností, kterou si lidé budou moci dovolit, což ještě není případ dneška – záleží na vývoji.“ A hned v zápětí okomentoval přístup koncernu Stellantis: „My jsme již veřejně oznámili, že všechny naše spalovací motory jsou kompatibilní s e-palivy. To jsme již ověřili. A platí to napříč koncernem, tzn. že i vy můžete používat e-paliva na našich vozech všech 14 značek.“
Jednotlivé značky a jejich závodní disciplíny: symbióza Maserati a DS Automobiles funguje, ještě ale nebylo rozhodnuto o jejich pokračování ve Formuli E
Konečně se tematicky vracíme k motorsportu. V souvislosti s řízením více značek v motorsportu se Tavares vyslovil proti zahlcení jedné závodní disciplíny více vlastními značkami, což by mohlo vést ke snížení výnosů a vnitřní konkurenci. Vyzdvihl však také úspěch setrvání více značek ve Formuli E jako strategického kroku, který mladému publiku zprostředkovává dvojí poselství – inovace a konkurenceschopnost s nulovými emisemi. Co se týče budoucnost obou značek Stellantis ve Formuli E, jak zmiňuje Tavares, rozhodnutí ohledně Gen4 (od roku 2027) musí padnout brzy: „Tento pán. To je on (Jean-Marc Finot, šéf divize Stellantis motorsport, na fotce vpravo, pozn. red.). Brzy by za námi měl přijít s návrhem. A právě mi při obědě řekl, že se musíme rozhodnout do léta.“
Etické aspekty závěrem a výhled do budoucna
Na závěr diskuze se Tavares zastavil nad etickými aspekty nákladných investic do motoristického sportu, zejména do prestižních závodů, jako je Formule 1. „Naším cílem je nejen vítězit na trati, ale také dodržovat naši integritu a závazky vůči všem zúčastněným stranám,“ ujistil. Vyjádřil ale silný optimismus ohledně začlenění motorsportu do širšího strategického rámce společnosti Stellantis. „Směřujeme k budoucnosti, kde se tradice potkává s inovacemi, což zvyšuje prestiž a přitažlivost našich značek na trhu, který je stále více ekologicky orientovaný a konkurenční,“ uzavřel.
Výjimečná příležitost, kulatý stůl, kterého jsme se mohli během Misano E-Prix účastnit, ilustruje, že se Stellantis nevrací pouze k zašlé slávě svých jednotlivých značek, ale strategicky využívá motoristický sport ke katalyzování inovací, zvýšení hodnoty značek a zajištění udržitelné a vzrušující budoucnosti pro celé své portfolio. Rozhodně se proto máme na co těšit!
Jan Novotný