Jak šílený může být závod Formule E? První Misano E-Prix 2024 je za námi
Autor: Jan Novotný - Kateřina Novotná · Fotografie: Formula E OperationsKdybychom vám před startem řekli, že vyhraje António Félix Da Costa startující ze třináctého místa, a že v cíli oslavíme šestého jiného vítěze ze šesti závodů této sezóny, asi byste nás měli za blázny, ale i to je Formule E. Šampionát pokračuje tento víkend v italském Misanu a poměrně netradičně se závodí na běžném závodním okruhu. I to možná přispělo k napínavému průběhu prvního závodu víkendu. Jenže to nakonec všechno může být ještě úplně jinak. Proto zůstaňte s námi až do konce (reportáže) a nebudete o nic ochuzeni.
544 předjetí a střídající se lídři závodu, mnohdy startující i hluboko z druhé desítky
Samotný závod odstartovali všichni jezdci s respektem a snahou nepoškodit auto v prvních zatáčkách, i když průjezdy tří až čtyř aut vedle sebe byly opravdu na hraně a například z pohledu fanouška Formule 1 je takové závodění naprosto neuvěřitelné. Nabízí se proto otázka, jestli by neměla Formule E na běžný okruh zavítat častěji…
Pole jezdců se přelévalo neskutečnou rychlostí a bylo těžké sledovat, kde se kdo aktuálně nachází. Po chvíli se tak jezdci z druhé desítky dostali i do vedení a měli šanci bojovat o podium. Zhuštěné pole samozřejmě nahrálo několika kontaktům a kvůli poškození po střetu museli do boxů zajet nejdříve Cassidy, a o pár kol později i Wehrlein. Bohužel velké poškození, a také penalizaci 5 s si z těchto střetů odnesl Vergne, který měl do této chvíle dobře rozjetý víkend, šanci na reparát ale bude mít ještě zítra.
Závod dál rychle ubíhal a nikdo by si asi netroufl odhadnout vítěze dříve než v posledním kole, protože stát se může cokoliv, což ve Formuli E platí dvojnásob. Skoro každé kolo jsme měli jiného vedoucího závodníka. Nakonec o vítězi rozhodla správná taktika a schopnost i štěstí vyhnout všem kolizím. Da Costa a TAG Heuer Porsche tak mohli slavit. Jenže…
Dnešní závod byl intenzivním zážitkem pro každého diváka, někteří si ho možná pustíme ještě jednou, aby bylo možné vůbec pochytit, co vše se v té rychlosti vůbec stalo a bezpochyby se na podobný průběh můžeme těšit i v nedělním závodě. Uvidíme tak sedmého vítěze sezóny?
V Misanu se s penalizacemi a diskvalifikacemi nešetřilo…
O tom, že J.-É. Vergne obdržel řekněme lehce spornou penalizaci 5 vteřin za kolizi s Nickem Cassidym jsme psali o pár řádků výše. Na druhou stranu pro Nicka Cassidyho střet znamenal de facto konec nadějí na dobrý výsledek v sobotním závodě, neboť zastávku v boxech již za normálních okolností není ve Formuli E možné na trati kompenzovat.
Další „na řadě“ byl Sérgio Sette Camara, který si až dlouho po skončení závodu „zasloužil“ penalizaci za překročení limitu využitelné energie v závodě. To je na druhou stranu něco relativně běžného, Sette Camara holt využil nějakou – zřejmě velmi drobnou – porci rezervy z baterie. Penalizace ho po závodě zpětně posunula ze sedmé příčky až na patnácté místo.
A pak je tu překvapení večera, a to opravdu doslova. Slyšeli jste už někdy o „pružině tlumiče plynu“ (v Angličtině throttle damper spring)? Že ne? Pak vězte, že tato součástka dlouho nedá spát Antoniu Felixi da Costovi. Informace o tom, že jeho vůz není v souladu s pravidly, přitom přišla až ve 21:17, tedy více než neuvěřitelných 5 hodin po skončení závodu. A právě díky tomu byl nakonec z celého závodu diskvalifikován. Celé pole se tak posunulo o jednu příčku vpřed, díky čemuž se novým vítězem stal Oliver Rowland, následovaný úřadujícím mistrem světa Jakem Dennisem. Na třetím místě se pak umístil Maximilian Günther. A s touto hořkosladkou tečkou je čas pro dnešek skončit. Pojďme se společně podívat snad už jen na ohlasy jezdců a týmů…
António Félix da Costa, původní vítěz závodu, v cíli závodu (dlouho před diskvalifikací) řekl:
„Bylo to šílené. Ale užil jsem si spoustu zábavy. Je to spíš o tom být chytrý, neustále si uvědomovat, kde kdo je, byli jsme čtyři nebo pět vedle sebe, každý přijížděl ze všech stran. Párkrát jsem dostal ránu, ale naštěstí nic velkého pro moje auto. Opravdu jsem se snažil zatočit doprava. Ale udrželi jsme se, myslím, že strategie z hlediska energie byla perfektní. Vyrazili jsme ve správný čas. Byl to správný čas na skrytý útok.“
Oliver Rowland, č. 22, původně druhý, v konečném pořadí první v cíli, řekl:
„Myslím, že jsme měli megaúspěšný začátek roku se třemi umístěními na stupních vítězů. Věděli jsme, že přijet sem, na trať s vysokými nároky na účinnost, bude trochu složitější. Ale jsem příjemně překvapen, auto bylo mega. Hospodaření s energií bylo dobré. A měli jsme jedno z nejlepších umístění. Takže opravdu, opravdu sebevědomě a opravdu spokojeně.
Musel jsem se přizpůsobit, protože jsem samozřejmě chtěl ušetřit poměrně hodně energie. A pak taky byli ostatní na začátku docela hladoví. Takže jsem byl asi až dvanáctý, myslím, že jsem se pak rozhodl vrátit se směrem dopředu a usadit se zhruba na páté nebo šesté místo a pak, když jsem dostal informaci, že energie je dobrá, tak jsem se rozhodl jít do první trojky a myslím, že já, Jake a Antonio jsme dobře fungovali při blokování trati jako taková trojka, což bylo docela taktické. Pro mě bylo dnešní druhé místo dobrým výsledkem.“
Jean-Eric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, k závodu dodal:
„Dnes jsme měli velmi dobré auto! Během akčního závodu se se mnou dostalo do kontaktu několik dalších vozů, což nebyl zrovna příjemný zážitek. S vědomím, že jsem dojel s poškozeným předním křídlem a rozbitým zadním difuzorem, mohu být velmi rád, že jsem projel cílem třetí… Před tou penalizací, o které raději nechci mluvit. Takže nakonec jsem skončil s body za šesté místo. Pozitivní je, že jsme udělali dobrý pokrok a zítra máme další den na to, abychom náš dobrý výkon přetavili v dobrý výsledek.“
Stoffel Vandoorne, šampion Formule E z roku 2022, řekl:
„Z mého pohledu si myslím, že můžeme mluvit o dobrém boji v poli. Během kvalifikace jsme měli problémy s vynecháváním motoru, což mě odsunulo na konec startovního pole. To byla vzhledem k našemu výbornému tempu během volného tréninku velká škoda, protože jsme určitě mohli pomýšlet na umístění v první čtyřce. V průběhu závodu se toho dělo hodně, měli jsme dobrý start a solidně jsme postupovali vzhůru pořadím. V jednu chvíli jsem se dokonce ujal vedení. Bohužel mi nějaký kontakt poškodil přední křídlo a pak jsem ztratil několik míst. Nakonec to byl těžký závod, ale můžeme si z něj odnést i některá pozitiva a zítra budeme mít další šanci prokázat svou úroveň.“
Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance, přidal komentář:
„Dobrou zprávou je, že jsme od prvního závodu v Misanu viděli, že výkon našich dvou vozů je na velmi vysoké úrovni. JEV byl od volných tréninků až po kvalifikaci, kde byl klasifikován jako druhý, neustále rychlý a patřil mezi lídry. Stoffel byl také rychlý, ale v kvalifikaci měl větší smůlu. Závod se vyznačoval několika předjížděcími manévry s našimi jezdci v čele. Navzdory vozu, který měl poškozenou přední i zadní část, dokázal JEV projet cílem na třetím místě. Bohužel byl penalizován pěti sekundami za jeden z mnoha kontaktů, ke kterým během závodu došlo. Pokud jde o Stoffela, ten předvedl působivý boj z 18. na 9. místo. Zítra jedeme znovu: plni sebevědomí, protože máme očividně dva velmi konkurenceschopné jezdce a vozy!“
Jan Novotný & Kateřina Novotná