Zdroj úvodní fotky: Jan Nemrava
Land Cruiser 70 s převodovkou, na kterou se čekalo desetiletí a Ineos Grenadier Quartermaster Pick-up – v terénu s legendami, které můžete mít i vy

Land Cruiser 70 s převodovkou, na kterou se čekalo desetiletí a Ineos Grenadier Quartermaster Pick-up – v terénu s legendami, které můžete mít i vy

Autor: Jan Nemrava · Fotografie: Jan Nemrava

Možnost vyzkoušet dva pravé terénní automobily v těžkém terénu pod dohledem zkušených a velmi znalých odborníků od Dajbych 4×4, to jsem si nemohl nechat ujít. A tak jsem se s radostí dostavil do Hummer Centra, kde jsem měl možnost obě tyto novinky prozkoumat a vyzkoušet v náročném terénu. Tady jsou mé první, avšak kompletní dojmy!

 

Nový Land Cruiser 70 – žijící legenda a její tuzemská nabídka

Jestli můžeme nějaké auto prohlásit za legendu, tak tenhle vůz, který se vyrábí už 40 let. Aktuální facelift přináší pár technických změn a doplnění výbavy. Nutno zdůraznit, že vše důležité zůstává při starém – stále jde o odolný pracovní 4×4 vůz klasické koncepce a jednoduchých mechanických řešení vyzkoušených desetiletími po celém světě. Stejná je i nabídka karosářských verzí – krátký třídveřový LC71, pětidvéřový station wagon LC76, dlouhý třídveřový Troop Carrier LC78 a pick-upy single cab i double cab LC79 včetně šasí pro přestavby. Jak asi správně tušíte, takové auto by pro prodej v Evropě neprošlo homologacemi – například pro absenci elektronických asistenčních prvků. Vůz je ale vyráběn v Japonsku, a to primárně pro arabský trh. A právě Dajbych 4×4 zajišťuje jejich prodej v Čechách formou individuálního dovozu.

Protože je auto určeno pro arabský trh, najdeme na jeho boku přesně ty samolepky, které jsou tak populární v Arabských zemích. Novinkou v tomto voze je automatická šestistupňová převodovka Aisin, která dosud v nabídce nebyla. Na autě, jehož design nezapře 80. léta, působí nová velká obrazovka infotainmentu jako pěst na oko. Jenže on se samozřejmě Land Cruiser nevyrábí celou tu dobu zcela beze změn. Nepochybně se změnily v čase i materiály a mění se také nabídka motorů. LC můžete aktuálně mít „pouze“ s atmosférickým benzínovým šestiválcem o objemu 4 litry (výkon 167 kW / 227 k, krouťák 360 Nm). Možnost 2.8litrové nafty se prověřuje, momentálně dovézt nejde. Cena faceliftové verze modelu Land Cruiser 76 (station wagon) s automatickou převodovkou se bude pohybovat podle výbavy v rozpětí 1 500 000 – 1 700 000 Kč bez DPH.

 

Retro zážitek s jistotu takřka nepoznanou

Zcela kolmými dveřmi se šplhám dovnitř a usedám do kožených sedadel. Za volantem zažívám retro zážitek. Ty budíky jsou kouzelné, ten velký tenký volant, ten výhled z bohatě prosklené kabiny. Tohle je výlet do dob, kdy jsem ještě tahal kačera a jezdilo se vozy z RVHP. Vydáváme se do takového terénu, kam bych se sám nikdy neodvážil. Velká stoupání, děsivá klesání, vany, náklony i křížení. Když je stoupání opravdu strmé, zařadím po zastavení ruční pákou redukovanou čtyřkolku a držím plyn. Je sucho, a tak nápravové uzávěrky prakticky nepotřebujeme. Jedinou elektronikou, která na vás čeká, je sjezdový asistent – jeho úkolem je udržet auto v přímém směru a umožnit řízení vozu. V tomhle případě zastane ta elektronika práci, kterou by sebelepší řidič jen těžko zvládl lépe, protože jedním pedálem nezávisle ovládat každé kolo jaksi nelze.

 

Ineos Grenadier Quartermaster Pick-up – výkonem v terénu velmi podobný, přesto na to jde ale dosti jinak

Přesedám do auta, které je stejné, ale přece tak jiné. Stejné je v tom, že jde o terénní vozidlo, u kterého byl kladen důraz na vysokou úroveň terénní výbavy, kvalitu zpracování, ale hlavně trvanlivost a odolnost mechanických součástí. Auto, které nahrazuje hranatý Land Rover Defender po skončení jeho výroby a slibuje, že bude pokračovat v jeho schopnostech. Kvůli tomu dokonce vznikla zcela nová automobilka Ineos, která model Grenadier vyrábí. Je to zcela nový, v Evropě kompletně vyvinutý i vyrobený vůz. Pod kapotou může mít jeden ze dvou klenotů od BMW – třílitrový benzínový motor s automatem ZF, nebo stejný objem, ale s naftou, také od BMW.

Nový model Quartermaster je pick-up s double-cab kabinou. Podvozek má prodloužený rozvor o 305 mm (delší rozvor poskytuje vyšší stabilitu, zejména při tažení). Celkově je pick-up delší o 545 mm než station wagon. Korba má rozměry 1564 mm x 1619 mm a vejde se na ni EU paleta mezi podběhy kol. Zadní dveře široké 1280 mm unesou při otevření až 225 kg. Modelová řada pick-upu bude kopírovat modelovou řadu Station Wagon a bude k dispozici v základním provedení a také ve verzích Trialmaster a Fieldmaster. Quartermaster nabídne i řadu příslušenství na míru pro řidiče, kteří si jej budou chtít upravit podle svých potřeb. Nákladový prostor může být vybaven robustním rámem a nepromokavou plátěnou stříškou, uzamykatelným rolovacím krytem nebo příčníky a střešním nosičem, který dále zvyšuje přepravní kapacitu. Quartermaster pořídíte v různých výbavách od 1 900 000 Kč.

Quartermaster je vybaven nejmodernější elektronikou, ale terénní pohon zůstává mechanický. Kabina je skutečně luxusní místo, obklopeni jste kvalitně zpracovaným interiérem a sedí se na sedačkách Recaro. Na rozdíl od LC tu máme kompletní elektronickou komfortní i bezpečnostní výbavu. Projet stejnou trasu s tímto vozem je o poznání snazší a komfortnější, volantem se musí méně kroutit, řazení pohonu a redukce je trochu snazší a (asi) díky menšímu prosklení se ani tolik nebojím. Celkově působí civilnějším dojmem.

 

Netradiční zážitek v terénu a velmi solidní nabídka pro úzkou cílovou skupinu

Bylo skvělé mít možnost takhle přímo porovnat dvě auta, která se liší 40 lety od svého vzniku a přesto jsou si docela podobná. Minimálně tím, že zvládnou v terénu takřka nepředstavitelné. A právě to může být pro některé zákazníky, byť z úzké cílové skupiny, hodně zajímavé. Jisté je, že Dajbych 4×4 se opět ukázal jako opravdový odborník na terénní vozy.

Prodejním argumentem pro Land Cruiser zůstává jeho jednoduchost. Absence elektroniky z něj dělá pracovní stroj, který vydrží i v těžkém terénu navěky. Ineos zase nabízí schopnosti skutečného offroadu, ale svoji posádku umí hýčkat všemi moderními prvky, které dnes v autech na jednu stranu nikdo nechce, ale všichni je používají na stranu druhou.

 

Jan Nemrava

Sdílet: