Toyota Yaris Cross přijíždí do ČR: (ne)tradiční B-SUV zaujme i díky inteligentní čtyřkolce

Toyota Yaris Cross přijíždí do ČR: (ne)tradiční B-SUV zaujme i díky inteligentní čtyřkolce

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Toyota News (Toyota Motor Poland Company Limited)

Říká vám něco označení Yaris Cross anebo si alespoň vzpomínáte na relativně nedávné představení čtvrté generace veleúspěšného malého městského vozu Toyota Yaris? Je tomu přesně rok, co právě tato novinka dorazila poprvé do Čech a shodou okolností jen necelé tři měsíce, co jsme měli možnost poprvé Evropské auto roku 2021 krátce po vyhlášení ankety COTY otestovat. Teď už ale zpět k novince, která se nyní (konečně) dostává na český trh. Byli jsme totiž jedni z prvních v Čechách, kdo měl možnost nové nejmenší SUV značky Toyota spatřit. Ceny oznámeny, objednávky startují, jaké má ale nafouknutý Yaris vyhlídky? Stačí k úspěchu hybridní čtyřkolka a vytříbený vkus nebo nabídne i něco navíc?

S tím načasováním jsem v úvodu článku nezačal úplně náhodou. Toyota totiž svou žhavou novinku (model Yaris) přivezla na první české představení loni v červnu, a to v době, kdy už byla známa i podoba nadstavby, B-SUV Yaris Cross. Jenže na první svezení jsme si museli počkat a stejně tak je tomu i u dnes prezentované novinky. Uběhlo dlouhých 13 měsíců, než se Yaris Cross dostal na český trh, o další měsíc později máme možnost jej spatřit v předprodukční verzi i my a snad už se brzy i svezeme. „Na všechno, co stojí za to mít, se vyplatí počkat,“ řekla by Marilyn Monroe. Tak snad to platí i pro Yaris Cross. Jaké pro to má předpoklady si řekneme už nyní v rámci našich prvních českých dojmů.

TEST: Toyota Yaris 1.5 Hybrid – zajímavá volba do města i kousek za něj

 

První seznámení – nejde jen o nafouknutý Yaris

Úplně nový model Yaris Cross, se kterým Toyota nově vstupuje do segmentu B-SUV, je postaven na stejné podvozkové platformě GA-B jako nová Toyota Yaris. Hlavním rozdílem je však vyšší poloha za volantem i větší světlá výška, vůz je oproti klasickému Yarisu celkově delší, širší a prostornější. Podvozková platforma propůjčuje vozu výhody v podobě vysoké tuhosti karoserie, nízkého těžiště a vyváženého podvozku ve prospěch jízdní agility, hbitosti, ovladatelnosti a jízdního pohodlí.

 

Hybrid s možností pohonu 4×4

Pro všechny verze Toyoty Yaris Cross je k dispozici hybridní pohon, vycházející ze čtvrté generace systému s motorem 1,5 litru (116 k) pracujícím v Atkinsonově cyklu, poprvé uvedené v novém hatchbacku Yaris. S ohledem na hospodárnost tohoto systému se očekává, že Yaris Cross s pohonem předních kol bude vykazovat emise CO2 pod 100 g/km, u provedení AWD-i by emise neměly překročit 110 g/km .

Yaris Cross jako jediné kompaktní SUV s hybridním pohonem nabídne inteligentní systém pohonu všech kol (AWD-i), jenž zvyšuje bezpečnost cestování tím, že v závislosti na jízdních podmínkách automaticky přepíná mezi pohonem samotných předních kol a pohonem všech kol. Standardní součástí systému pohonu AWD-i jsou dále manuálně nastavitelné režimy ‚Trail‘ a ‚Snow‘ ke zvýšení stability vozidla za náročnějších jízdních podmínek.

 

Podvozková platforma Toyota GA-B umožňující jízdu ve městě i v terénu

Prostřednictvím modelu Yaris Cross nabízí Toyota originální SUV menších rozměrů, poskytující zákazníkům vyšší polohu za volantem, praktičnost a prostornost interiéru, požadovanou od vozidla kompaktních rozměrů a určeného převážně do městského provozu. Design s prvky robustnosti a účelnosti poukazuje na klasický vzhled SUV s vyšší karoserií a většími koly i pneumatikami. Yaris Cross používá stejný rozvor 2 560 mm jako nový hatchback Yaris, avšak je celkem o 240 mm delší (přední převis +60 mm, zadní převis +180 mm) ve prospěch většího prostoru v interiéru. Světlá výška je o 30 mm větší a vozidlo je celkově vyšší i širší – o 90, resp. 20 mm.

 

Toyota Smart Connect – konečně inovace v oblasti infotainmentu

Yaris Cross může být vybaven zbrusu novým multimediálním systémem Toyota Smart Connect, který nabízí zákazníkům bezproblémovou konektivitu mobilních zařízení bez použití kabelů. Systém s 9″ dotykovou obrazovkou s jemnou grafikou podporuje online aktualizace map prostřednictvím cloudu, dopravní informace v reálném čase a informace o událostech na cestě, jakožto i vyhledávání bodů zájmu online. Majitelé Yarisu Cross si pomocí mobilní aplikace MyT mohou odeslat předem naplánované trasy a nastavit palubní klimatizaci ještě před samotným nástupem do vozidla; na dálku je též možné vozidlo zamykat a odemykat.

 

Automatické parkování za pomocí parkovací kamery

Pokročilý parkovací asistent Toyota Teammate navede vůz na parkovací místo pomocí intuitivního ovládání na displeji multimediální soustavy. Propracovaná funkce poloautonomního parkování zajišťuje hladké zaparkování vozu se snazším manévrováním díky 360° panoramatické kameře, kdy systém vůz bezpečně navede do cílového místa, aniž by se řidič dotknul volantu nebo plynového pedálu. Systém funguje i v noci nebo v místech, kde není parkování označené čarami. Disponuje také paměťovou funkcí s možností uložit si konkrétní parkovací místo, třeba na příjezdové cestě u domu.

 

Praktičnost především ve znamená variabilního kufru

Vůz nabízí automatické otevírání výklopné zádě pohybem nohy nebo praktické dvojité dno kufru, umožňující snadno měnit výšku podlahy. Prostorný kufr o základním objemu 397 litrů (pro verze s pohonem předních kol, 320 litrů pro AWD-i) lze ještě zvětšit sklopením sedadel dělených a samostatně sklopných v poměru 40:20:40; vůz tak pojme lyže, horské kolo či zavazadla na týdenní dovolenou vč. možnosti upevnit náklad pomocí fixačních úchytů.

 

Yaris Cross startuje s předprodejem, my se těšíme na svezení!

Během května zprostředkuje klientům nabídku exkluzivně jakýkoliv z autorizovaných partnerů Toyota a během měsíce června bude zákaznický ceník zveřejněn i na webu toyota.cz. V průběhu letních měsíců pak bude možnost prohlédnout si vůz během roadshow po celé ČR – termíny pro konkrétní dealerství budou zveřejněna na začátku června webových stránkách toyota.cz. Období předprodeje bude doprovázet speciální akční nabídka na vybrané verze. První zákaznické vozy dorazí do ČR v průběhu října. Něco mi říká, že i my se budeme moci s touto novinkou projet na  přelomu léta a podzimu. Pro tuto chvíli se tak nezbývá než jen těšit na první jízdní dojmy. Yaris Cross totiž prozatím vypadá při nejmenším hodně zajímavě, a to třeba i díky zaváděcí ceně startující na 435.000 Kč s DPH. Zvědaví jsme určitě i na inteligentní pohon všech čtyř kol AWD-i a mě osobně zajímá i základní motorizace 1.5 Dynamic Force (125 k), která je jako jediná nabízena s manuální 6st. převodovkou a doposud se do redakce nepodívala ještě ani v menším Yarisu. Tak snad brzy!

 

Jan Novotný

Technická specifikace

motor

ModelYaris Cross 1.5 Hybrid 116
Výkon85 kW
Maximální točivý moment při otáčkách3800 RPM
Zrychlení 0-100km/h11.8 s
Max. rychlost170 km/h
PalivoSuper 95
Válců3
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Převodů1
Vstřikování palivaVstřikování
Objem1490 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)4.7 l/100km
Velikost nádrže36 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/50R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1775 kg
Prázdná hmotnost (EU)1260 kg
Přívěs s brzdami750 kg
Náklad515 kg
Přívěs (bez brzd)550 kg

modelová řada

Název generaceXPB1F
Uveden09/21
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaMalé vozy (např. Polo)

rozměry

Délka4180 mm
Rozvor2560 mm
Šířka1765 mm
Prostor pro zavazadla397 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1097 l
Max. zatížení střechy60 kg
Výška1595 mm
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: