50. ročník Barum Czech Rally je za námi: Peugeoty poměřily síly, vítězové hovoří o náročnosti

50. ročník Barum Czech Rally je za námi: Peugeoty poměřily síly, vítězové hovoří o náročnosti

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Tomáš Kaňa (pro P Automobil Import s.r.o. a Škoda Motorsport)

Čekalo se na ní dva roky, díky pandemii i přes silné naděje totiž nabrala roční zpoždění. Výsledkem budiž 786 víkendových kilometrů a 136 posádek za 21 zemí na startu, z čehož hned 21 „sedlalo“ vozy francouzské značky Peugeot, která měla druhé nejpočetnější zastoupení ve startovní listině. Už tradiční zahajovací, městská RZ mezi ikonickými baťovými domky v centru Zlína, na níž bývá vždy obrácené pořadí startujících, ukázala, že právě ve dvoukolkách bude na co koukat. Řeč je samozřejmě o jubilejním 50. ročníku Barum Czech Rally Zlín, do níž patří i vložený šampionát určený především talentovaným začínajícím jezdcům, Peugeot Rally Cup. Věhlasná „Barumka“ dává navíc českým talentům výjimečnou možnost poměřovat se s konkurencí, neboť jde o každoroční zastávku Mistrovství Evropy v rally. Novinkou tímto směrem je podpora mezinárodní podpora Peugeot Rally Cupu, v němž mohou zahraniční posádky na jeden podnik do zahraničí a utkat se se závodníky, z jiného národního šampionátu. Určitě tak není nutné opakovat, že rozhodně bylo i v letošním roce na co koukat. I proto doporučuji setrvat a ponořit se společně se mnou na tratě Barumky s ročníkem 2021. Tady je krátké poohlédnutí (ne)jen za Peugeoty 208 Rally4 a R2.

 

Začalo to věhlasně, i když…

Barum Rally začíná každý rok (vyjma toho loňského, který byl nakonec vynechán) něčím, co nemá v Evropě obdoby. Ne nadarmo se říká, že atmosféra v ulicích Zlína bývá nezapomenutelná. Nejinak tomu bylo ani letos, všechny ale trošku zlobilo počasí. Původní předpověď v podobě vydatných dešťů se nakonec Zlínu poměrně statečně vyhýbala skoro po celý závodní víkend, se západem slunce ale už v pátek přišla poměrně nepříjemná zima a vyčkat tak na přední jezdce bylo úkolem pro opravdu nadšeného fanouška. O ty ale ve Zlíně (a okolí) nebývá nouze. Troufnu si ale tvrdit, že o to víc jsme si všichni užívali průjezdy dvoukolek, u nichž tradiční prim drží právě značka Peugeot, jejíž divize Peugeot Sport se specializuje výhradně na vozy kategorie Rally4 (dříve R2). „První“ (odzadu) Peugeot 208 se ve startovním poli mohl pyšnit číslem 105, a tak čekání na ostré dvoukolky nebylo příliš dlouhé. Sluší se v tuto chvíli připomenout, že český Peugeot Rally Cup, do nějž bylo na Barumce přihlášeno hned 10 posádek, má jako jediný pro letošní rok výjimku pro akceptaci dvou typů závodní techniky – jedna kategorie je určena ozkoušené technice v podobě 208 R2 a druhá pak zbrusu novému, špičkovému vozu 208 Rally4. Nejvíce jsme se v tomto směru těšili na představení Rendy Dohnala, vítěze šampionátu z roku 2019, toho však hned po městské RZ 1 zradila poloosa. Vedení v šampionátu se pak v podstatě ihned ujala druhá nejostřejší 208 s Davidem Štefanem za volantem. Dominik Brož, současný lídr v kategorii R2, se ale vůbec nenechal zahanbit, když se starší technikou ztratil na první místo pouze 0,8 vteřiny.

 

Další dny ve znamení dravosti Rendy Dohnala a poměřování se zahraniční konkurencí

Čtete dobře, týmu Rendy Dohnala se podařilo prasklou poloosu skutečně opravit. Jenže jeho 208 Rally4 dojela do cíle první rychlostky se ztrátou 4,5 minuty na prvního Davida Štefana, na což nestačilo ani vítězství v deseti dalších rychlostních zkouškách. Ano, opravdu tak dravá byla jízda Rendy Dohnala. I proto tak lze tvrdit, že poměřování českých posádek s evropskou konkurencí rozhodně nabralo na obrátkách. Tomu všemu navíc přihlížel i Jaromír Tarabus, který pro Barum Rally výjimečně vystřídal výše postavenou kategorii R5 za moderní dvoukolku. Velmi pěkné výkony předváděl Dominik Brož, jenž stabilně v rámci celého víkendu obsazoval přední příčky v rámci třídy 6 (2WD). Za nejvýraznější z vozů 2WD lze považovat Peugeot 208 Rally4 španělské posádky ve složení Bassas Josep / Coronado Axel, kteří s velkým předstihem vyhráli svou kategorii. Peugeoty pak obsadily mezi vozy Rally4 3., 4., 5. a 6. místo, z čehož právě páté patřilo Davidu Štefanovi s O. Vichotorou, vítězné posádce českého Peugeot Rally Cupu. A mezi speciály R2 absolutní dominanci představoval už několikrát zmíněný Dominik Brož, jemuž ve třídě 6 nakonec v cíli patřilo krásné druhé místo. Nechal za sebou navíc řadu závodníků startujících s novějšími a papírově rychlejšími vozy Rally4 a má tak skvěle našlápnuto k titulu v Peugeot Rally Cupu.

Za Volantem s Rendou Dohnalem v Peugeotu 308 GTi

 

Vítězem „velké“ Barumky se (nakonec) stal opět Honza Kopecký

Každá rally končí až v cíli poslední rychlostní zkoušky. Toto zlaté pravidlo motoristického sportu platilo i na letošní Barum Czech Rally Zlín. Největším strašákem jubilejní 50. Barum Czech Rally Zlín mělo být počasí. Přestože se předpověď silných dešťových přeháněk nakonec nevyplnila, tradiční česká soutěž si i tak udržela pověst jedné z nejtěžších evropských soutěží. Už tak složité podmínky na technicky náročných silničkách zvlněné valašské krajiny komplikovalo množství nečistot – zejména kamení a bláta, které se vytahaly z provlhlých krajnic. Jan Kopecký s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo se stal vítězem poté, co do té doby suverénně vedoucí Erik Cais přibližně v polovině závěrečného testu havaroval. Tímto dramatickým vítězstvím si dvojice Kopecký – Hloušek zajistila dvě soutěže před koncem sezony titul mistrů ČR pro rok 2021. Na ikonické české rally se představily i další posádky s vozy ŠKODA. Pro druhé místo si nakonec dojel Andreas Mikkelsen. Nor startující za privátní stáj Toksport WRT podporovanou týmem ŠKODA Motorsport se dostal do průběžného vedení FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a míří za titulem kontinentálního šampióna. Velice dobře si na Barum Rally vedli Filip Mareš s Radovanem Buchou, kteří s nejnovější specifikací vozů ŠKODA FABIA Rally2 evo dojeli na třetím místě. Mezi nejlepší desítku jezdců se vešel i Miroslav Jakeš ze zlínského týmu ŠKODA Samohýl. Osm z deseti nejrychlejších vozů Barum Czech Rally Zlín 2021 vezlo na kapotě okřídlený šíp. Řada z týmu těžila přímo na místě soutěže z technického poradenství specialistů ŠKODA, kteří byli přítomni v servisní zóně v Otrokovicích.

 

Barumka se i přes komplikace a povedla, MČR v rally ani Peugeot Rally Cup ale ještě nekončí

K velmi pozitivnímu hodnocení soutěž, k níž mám i já osobní vztah a na jejíž start se každoročně velmi těším, musím dodat ještě jednu poznámku. Ať už to třeba byla nehoda a obrovské zklamání z odstoupení Erika Caise z do té doby vítězného tempa nebo nehody dalších závodníků evropského formátu, jubilejní 50. ročník jednoznačně ukázal, jak náročná zlínská rally opravdu je. Je otázka, zda je v tomto směru potřeba smeknout nebo se naopak zamyslet. To už nechám na vás a na organizátorech. Za sebe musím říci, že to byla i přes velké množství odstoupivších skvělá podívaná a dominance rekordmana Honzy Kopeckého zaslouží stále větší obdiv. I David Štefan je s Peugeotem 208 Rally4 stále výraznější, vyhrál čtyři testy a když ztrácel, tak jen lehce. Z náročné Barumky si odváží první místo v cupu, doplněné šestou příčkou ve dvoukolkách. Svoji dominanci ve třídě R2 opět potvrdil Dominik Brož, kterého navigoval Vítězslav Baďura. Dominik vyhrál třináct rychlostních zkoušek ze čtrnácti odjetých. Pouze v Biskupicích ho dokázal porazit domácí Jiří Pohlídal. Turnovský jezdec opět nenašel přemožitele a čtvrtým vítězstvím v řadě si pojistil celkové prvenství ve třídě R2. V mistrovské třídě 6 dokončil se svojí „dvěstěosmičkou“ jako druhý, obklopen modernějšími a výkonnějšími Fiestami Rally4. Následujícím podnikem pátého ročníku Peugeot Rally Cup je 42. Invelt Rally Pačejov, která je posunuta na termín 1. – 3. října 2021. SONAX Mistrovství České republiky v automobilových soutěžích má pak před sebou ještě dva podniky – kromě říjnové Rally Pačejov také listopadovou Rally Český Krumlov.

 

David Štefan, vítěz Peugeot Rally Cupu na Barumce, prozradil:

„Na Barumku jsme odjížděli s velkým respektem, chtěli jsme ji hlavně dojet, protože nás v minulosti docela vyškolila, a hlavně jsem ji jel pouze se slabším vozem. Takže jsme k tomu podle toho přistupovali. O to víc mě těší, že naše časy byly nakonec docela dobré, i když na špičku to ještě není. Z vítězství máme radost, letošní ročník Barumky byl opravdu velmi náročný.“

 

I Dominik Brož se vyjádřil k náročnosti Barum Czech Rally 2021:

„Zdaleka nemůžu říci, že by to bylo jednoduché. Barumka dala všem opět výrazně najevo, že je extrémně náročná. A počasí to ještě umocnilo. Třeba sobotní druhá Pindula, která byla kompletně mokrá a jela se za tmy, byla pekelná. Barum Rally má také nejdelší kilometráž, některé úseky jsou hodně rozbité, takže pořádně zabrat dostává i technika. Náš Peugeot fungoval i přes svůj věk perfektně. Užili jsme si to a s výsledkem jsme maximálně spokojení.“

 

Vítězný Honza Kopecký doplňuje k boji o přední příčky do posledního kilometru:

„Barumka je z tohoto pohledu šílená, zrádný je zde každý metr trati. Erik si zasloužil vyhrát, jel fantasticky. Zkoušeli jsme s ním bojovat až do cíle, štěstí bylo nakonec na naší straně. Děkuji týmu i spolujezdcovi za perfektní výkon.“

 

 

Výsledky Barum Czech Rally Zlín 2021:

  1. Jan Kopecký/Jan Hloušek (Agrotec ŠKODA Rally Team/ŠKODA FABIA Rally2 evo) – 2:00:07
  2. Andreas Mikkelsen/Jonas Andersson (Toksport WRT/ŠKODA FABIA Rally2 evo) – +40,1
  3. Filip Mareš/Radovan Bucha (Laureta Auto ŠKODA Team/ŠKODA FABIA Rally2 evo) – +1:40,2

 

Jan Novotný

Sdílet: