Yamaha KODIAK 450: čtyřkolka pro pohodu i adrenalin

Yamaha KODIAK 450: čtyřkolka pro pohodu i adrenalin

Je sobota odpoledne a já posedávám na staré židličce s plechovkou piva v ruce, vedle sebe mám nahozený prut a za sebou dřevěnou chatičku, kolem které se rozprostírá jezero a les. Není zde elektřina a jediné, co slyším, je štěbetání ptáčků. Pro nejednoho z nás ideálně strávený den na chatě. K večeři se chystám připravit uloveného kapra, ale není dřevo. Co s tím? Naštěstí zde mám zachránce v podobě užitkové čtyřkolky od Yamahy, která se jmenuje KODIAK 450. Není tedy nic jednoduššího, než zapřáhnout vozík a dojet pro klády do lesa. Tak přesně v takových situacích je absence čtyřkolek naprosto nepřípustná. Není tak překvapením, že tento test věnuji právě čtyřkolce KODIAK 450 power steering, která dle mého názoru nesmí chybět na žádné chatě „na samotě u lesa“. Jaké pocity ve mně jako fanouškovi KODIAK vzbudil a splní vůbec všechny úděly života?

 

ZELENÝ FANTOM

U všech aut, která testujeme, standardně popisujeme exteriér a interiér. Normálně by tomu tak bylo i teď, ale efekt interiéru a exteriéru se v KODIAKU jaksi ztrácí, když se jedná o čtyřkolku. Rozhodně neopomeneme moji první reakci při pohledu na KODIAKA. Ještě před tím, než jsem jej viděla, projela jsem si obrázky na internetu, kde vypadal obrovsky, asi tak jako grizzly, se kterým jsem jezdila jako malá. Při předání a reálně spatřeném KODIAKU se ukázalo, že zase tak velký přeci jen není. Možná o hodně menší, než jsem předpokládala. Velikost tohoto stroje ale nemění nic na tom, že při prvním posedu jsem se cítila jak Horymír na svém bájném Šemíkovi. Mému sebevědomí neubralo ani neustálé otáčení lidí za zvukem tohoto ďábla. Pocit nepřemožitelnosti KODIAK dodá především svým příjemným posedem, který je situován v prostřední části čtyřkolky. I při mé menší váze byla sedačka měkká a nebolelo z ní pozadí. Dle mého názoru bude sedačka ještě příjemnější pro ty, kteří váží víc, a jimž se sedačka vytvaruje pro potřebu řidiče. Jako menšího vzrůstu jsem při držení řidítek měla téměř natažené ruce, avšak i tak nebyla vzdálenost obtěžující. Vše, co řidič potřebuje při jízdě s KODIAKEM, má doslova na dosah ruky – ať už se jedná o blinkr, který je stejný jako na motorce, tak i o automatickou převodovku CVT Ultramatic, jejíž ovládání se nachází na levé straně. Řazení u čtyřkolky se ale přeci jen něčím liší od ostatních, například od aut. Je zde klasické P a R, které každý z nás jistě zná. Na rozdíl od D tu ale máme další dvě polohy, kterými jsou L a H. Mnozí z nás si nejsou jisti úlohou těchto dvou stupňů. Při zkoušce rozdílu těchto poloh téměř žádný rozdíl nepoznáte. Vědět bychom ale měli, že písmeno H je označováno za terénní redukci a písmeno L je spíše na rychlost dopředného. I když je zde o jedno písmeno více, rychle se v něm každý orientuje. V přední části již vidíme naviják WARN Vantage 2000, který je nezbytný pro užitkové čtyřkolky. Konkrétně tento naviják má tažnou kapacitu přes půl tuny, což je vzhledem k celkové velikosti testovaného stroje skoro k nevíře. Mimo posed a vše na dosah ruky zaujme design, který je přímo stvořený pro maskovanou jízdu mimo silnici. Tmavě zelený vojenský kabátek KODIAKU velmi slušel, a dodával mu jasné poselství nenápadnosti v terénu.

 

Dokonalá bestie

KODIAK je ve všech směrech téměř uspokojující čtyřkolka. Od té užitkové si samozřejmě nemůžeme nárokovat extrémní rychlostní zážitek. Vzhledem k tomu, že čtyřkolku pohání čtyřtaktní motor o objemu 421 ccm s vysokým točivým momentem, je tento typ přímo určený k zdolávání nerovných povrchů a díky tažnému zařízení i tažení různého nákladu. Nebude tedy žádným překvapením, když vám řeknu, že jsem tento test rozhodně neprováděla na silnicích. Vzhledem k tomu, že můj testovací stroj měl rychlostní omezení na 62 km/h, snažila jsem se co nejvíce zapojit do svého plánu terén, aby se rychlost kompenzovala zátěží. Při prvním náznaku terénu jsem objevila první skrytou výhodu tohoto stroje. V závislosti na obtížnosti terénu jsem si mohla při zastavení přepnout tlačítkem ovládaný systém pohonu 2WD a 4WD on Command. Musím přiznat, že mne velmi potěšila síla náhonu 4×2, při kterém byly zdolány téměř všechny překážky. Pohon všech kol tedy využijeme opravdu jen v nejnutnějších případech. Zátah tohoto čtyřnohého pavouka je také velmi užitečný. Při jízdě do kopce jde s tímto výkonem strach stranou a pouhým přidáním plynu vás KODIAK vynese na vrchol každého kopce. Na rozdíl od sportovních čtyřkolek KODIAK disponuje velkým pohodlím, což zapříčinily mimo jiné plynokapalinové tlumiče a odpružení s dlouhým zdvihem, díky čemuž se jízda v terénu bez námahy a škubání přizpůsobí nerovnostem. Jízda v tu ránu nebude jen adrenalinová, ale zároveň i trochu komfortní a po půl hodině vás nebude brnět pozadí. Jako užitková čtyřkolka má KODIAK výrazná dálkové světla, která při jízdě ve tmě osvětlí každou nerovnost a vy se tak vyvarujete selhání v podobě pádu. Za chválu stojí také objem palivové nádrže, který dosahuje 14 L, a tak za celou dobu mého testování nebylo nutné tankovat. Kupodivu jsem po dobu jízdy na KODIAKU nenašla žádné skryté vady, které by zmírnily moje nadšení. Až jsem z toho byla mírně v rozpacích. Při účelném zkoumání, abych vytyčila alespoň nějaké vady, mohu upozornit pouze na občasné popovyjetí navijáku, které je ale zanedbatelný a občasnou reakci plynu škubnutím. Vzhledem k těmto drobnostem, které bez stoprocentního soustředění skoro přehlédnete, mohu KODIAKA prohlásit za téměř bezchybnou užitkovou čtyřkolku.

 

Za všestrannost se platí, u Kodiaku pochopitelně taky…

Blíží se nám čas konce a já musím všechny zážitky shrnout do pár vět. Jelikož se nebavíme jen o jízdních vlastnostech KODIAKA, přišel čas lehce strhnout úsměvy z vašich tváří díky ceníkové ceně, kterou tento drak nosí na zádi. Bohužel za neomezené možnosti a zážitky s touto čtyřkolkou vždy zaplatíme kolem 200 000 Kč. Při zjištění ceny se zajisté nejen mně pocit větru ve vlasech a zdolávání kopců vzdaluje do velikosti mravence. Pro ty z vás, kteří si maskovaného pavouka přeci jen plánujete pořídit, mohu jen přitakávat, protože za takové srandy a užitečné činnosti, které se s tímto dají zažít, jej doporučíte bez debat každému. Když pomineme cenu, vidím před sebou stát zdroj zábavy, adrenalinu a užitečnosti, který vás nenechá ve strouze, ale pojede dál a odveze tam, kam potřebujete. Týden to byl především hodně výjimečný a já za něj ještě jednou na dálku děkuji.

 

Lucka Přádová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..