Škoda a její „sdílená mikromobilita“ BeRider: co si od toho slibovat?

Škoda a její „sdílená mikromobilita“ BeRider: co si od toho slibovat?

Je to už pár dní, co jsme přijali pozvání na jednu zajímavou tiskovou konferenci. V pozvánce stálo „představení nové sdílené služby“, což ve spojitosti s naší domácí automobilkou, Škoda Auto, prostě znělo více než lákavě. Není tajemstvím, že co se elektromobility týče, zrovna v tuzemsku se nejvíce čeká právě na mladoboleslavskou Škodovku – s tou by prý měl přijít ten opravdový boom. Po zkušenostech získaných z Hoppygo, která stejně jako dnes představovaný BeRider spadá pod DigiLab, se asi ani není čemu divit, když přijde pozvánka na představení sdílené služby. Dlouhé dny předem jsem si ale lámal hlavu nad produktem, který by měl zajišťovat onu „bezemisní mikromobilitu“ – Škoda má sice ve svém portfoliu několik prototypů elektrických Citigo (dosud jen převlečený e-UP), dávat ale do car sharingu produkt, který oficiálně není v produkci, by asi smysl nemělo a nové Citigo iV bude k dispozici až na přelomu roku. O to více jsem byl překvapen, když jsem na místo prezentace, nedaleko centra Prahy, dorazil. Pro úvod prozradím, že těch sdílených dopravních prostředků je pro pilotní projekt v Praze k dispozici hned 50. Jeden z nich jsme si shodou okolností i vyzkoušeli. Jaké jsou ale plány Škodovky do budoucna a proč se pouští do sdílení dopravního prostředku, který sama nevyrábí? Dnešní tiskovka dost možná napoví…

 

BeRider: jak už název napovídá, jde o „Simply Clever“ sdílený elektrický skútr

ŠKODA AUTO DigiLab v Praze uvádí službu sdílení elektrických skútrů „BeRider“. Nyní „BeRider“ startuje pilotní provoz. Elektrický pohon skútru zajišťují dvě lithium-iontové baterie. S LED-světlomety a kotoučovými brzdami vpředu a vzadu umožňuje „BeRider“ bezpečnou a efektivní jízdu v městském provozu. Díky nízké hmotnosti je elektrický skútr lehce ovladatelný. Velká kola a kvalitní odpružení poskytují komfortní jízdní vlastnosti. Jak je pro vozidla s elektrickým pohonem typické, má výrazné zrychlení a je schopen jet rychlostí až 66 km/h. S dojezdem až 70 km jsou tyto lokálně bezemisní elektrické skútry vhodné zejména pro krátké a střední vzdálenosti.

 

Jako skútr je i docela praktický…

Displej skútru ukazuje základní informace jako rychlost a dojezd. Držák mobilního telefonu na řídítkách usnadňuje navigaci přes mobilní telefon. Prostřednictvím integrovaného USB-konektoru lze za jízdy dobíjet mobilní telefony a další elektronická zařízení. Své tašky si řidič může bezpečně a pohodlně pověsit na háček, v uzamykatelném boxu se nachází dvě přilby pro jízdu ve dvou. Po dohodě s úřady městských částí bylo pro půjčování skútrů zvoleno širší centrum města. Tam mohou uživatelé skútry odstavit na libovolném legálním místě. Parkovací pozice, nabití a další data se v reálném čase přenáší dispečinku. Takto lze lokalizovat chybně zaparkované nebo vybité skútry a rychle odstraňovat případné problémy.

 

A jak začít?

Aby mohli uživatelé službu „BeRider“ využívat, musí si do svého chytrého telefonu bezplatně instalovat aplikaci „BeRider“ (k dispozici pro iOS a Android) a přes ni se přihlásit. Po úspěšné registraci mohou v aplikaci najít a rezervovat volný skútr a telefonem, bez klíče, odemknout a zamknout. Po skončení jízdy uloží příslušné přilby zpět do uzamykatelné schránky. Po krátkém potvrzení prostřednictvím aplikace doba používání končí. Půjčovné se pak platí kartou a účtuje se po minutách. Cena za 1 minutu činí 5,- Kč. Pro použití skútru je nutný řidičský průkaz skupiny B. Další informace a instrukce jsou také na oficiálních webových stránkách služby „BeRider“ www.be-rider.com.

 

Záměr Škody Auto osvětluje Jarmila Plachá, vedoucí ŠKODA AUTO DigiLabu:

„Naše služba ‚BeRider‘ skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze. Ať už na cestě do práce nebo při prohlídce pamětihodností. Elektrické skútry „BeRider“ jsou praktické, ekologické a jednoduché na obsluhu. Současně přinášíme i naši digitální odbornost: Každý skútr BeRider je vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase. Díky tomu zlepšujeme zákaznický zážitek při používání skútrů.“

 

Budoucnost a důvod vzniku BeRideru ještě lépe vysvětluje Andre Wehner, Chief Digital Officer společnosti ŠKODA AUTO:

„‚BeRider‘ podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů ŠKODA AUTO DigiLab. Naše inovační centrum tak v rámci Strategie 2025 přispívá k transformaci společnosti ŠKODA AUTO ve společnost přinášející chytrá řešení mobility podle motta SIMPLY CLEVER.“

 

Závěrem: o co tedy jde?

Ať si říká kdo chce, co chce, jsem přesvědčen o tom, že tohle je pro Škodovku jen začátek. Dokonce bych si dovolil v nejbližších měsících či letech očekávat spuštění podobného projektu s dvoustopým dopravním prostředkem. Ať už jednou i BeRider nabere na rozměrech a z původně zamýšlených 50 skútrů jezdících po širším centru Prahy se stane třeba čtyřnásobek či nikoliv, data, poznatky a zkušenosti získaná právě z tohoto pilotního projektu se naší domácí automobilce budou ještě zajisté hodit. Sám jsem se dlouze ptal uvnitř sebe, proč vlastně Škoda Auto uvádí sdílenou mobilitu s produkty, které sama nevyrábí. Odpovědí jen částečně uspokojivou mi byl cíl automobilky transformovat se od tradičního výrobce automobilů až po společnost nabízející a dodávající mobilitu (službu mobility). Zní to možná až moc odborně, ale vydedukovat se z toho dá závěr, že se v Mladé Boleslavi připravují na dobu, kdy už nepůjde generovat velké zisky z masové produkce a bude potřeba je hledat jinde – to samozřejmě může a nemusí přijít. Uvidíme…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..