Výsledky ankety čtenářské auto roku 2021 jsou tu – reportáž i fotogalerie
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýJe tomu už více než měsíc, co jste vy, čtenáři motorvize a hlavně fanoušci motorismu vybrali čtenářské auto roku 2021. V on-line verzi ankety, kterou jsme si všichni společně poprvé vyzkoušeli v loňském, pandemií utlumeném roce, se letos sešlo úctyhodných 314 odevzdaných hlasů. 16 z vás pak mělo možnost osobně se zúčastnit závěrečného testování, jímž se vrátil letošní ročník ke kořenům a výrazně vám přiblížil nominované novinky. Zatímco příjem on-line hlasů byl po 3denním prodloužení ukončen 4.11., testování se odehrálo 31.10. v areálu Motokáry Hořovice. Uplynulý měsíc věnovali zástupci MOTORVIZE.cz a AUTOHLED vyhodnocování výsledků a především přípravě jejich prezentace, která už tradičně probíhá výhradně on-line za pomocí závěrečné videoreportáže. I na ní máte možnost se dnes podívat. Mým hlavním úkolem je ale představit vám vítěze letošní ankety a samozřejmě i kompletní výsledky.
MOTORVIZE Fans Award: jak šel čas až k on-line hlasování a závěrečnému testování
Než se ale podíváme na výsledky, nabídnu ještě jedno krátké poohlédnutí za letošním ročníkem. Sluší se podotknout, že tradice výročních anket nazvaných MOTORVIZE Fans Award se píše už 7 let. Základní myšlenka akce, tedy oslavit výročí redakce, jejíž historie se začala psát 17.11.2014, zůstala nezměněna. Pravidelně jsme rok co rok nabízeli čtenářům svezení zajímavějšími a zajímavějšími novinkami. Za to samozřejmě vděčíme zástupcům automobilek, kteří jednak nominované kandidáty dle vlastního uvážení posílají do soutěže, zároveň ale jejich rukama prošel vývoj těch, kteří vás tolik oslovují. A že to sice poslední dobou vypadá bledě s emisními regulacemi EU, nemění nic na tom, že se auta hodně posouvají a rok od roku se objevují zajímavější novinky. Výsledkem budiž 27 nominovaných kandidátů od 18 automobilek v letošním klání. I celkový počet exemplářů, tedy 18, které pro vás byly připraveny v rámci závěrečného testování, je rekordních. V rámci psaní této ságy máme společně za sebou pouze jeden ročník, v rámci něhož se testování neodehrálo. Bylo to loni. Odměnou za to jsme se vám ale pokusili odvděčit představením co největšího množství kandidátů formou videí a co nejzajímavějšími cenami, které jsme poskytli jakožto odměnu za vaše odevzdané hlasy. A víte co se říká – vše zlé je pro něco dobré. Loňský ročník samozřejmě nebyl „zlý,“ určitě jsme ale nebyli jediní, komu to setkání v rámci námi pořádané tradiční akce chybělo. Pro letošní rok jsme se tak rozhodli spojit oba již vyzkoušené koncepty a vznikl extrémně povedený ročník. Když už jsem u toho, musím zmínit jeden postřeh – výsledky on-line ankety se poměrně značně odlišovaly od hlasů odevzdaných v rámci závěrečného testování. To bych teď ale předbíhal…
První ohlasy a reportáž přímo ze závěrečného testování nominovaných novinek naleznete ZDE
Milé povinnosti: vylosování 20 ze 314 on-line hlasujících a jejich ocenění
I protože základní myšlenkou MOTORVIZE Fans Award bylo, je a bude oslava výročí redakce především s vámi, našimi čtenáři, snažíme se s co největším množstvím z vás potkat. Když už jsme ale zavedli on-line koncept, částečně díky němuž se není možné s některými z vás potkat, museli jsme se vám onu oslavu alespoň pokusit vynahradit. Právě to byl jeden z důvodů, proč loni i letos odměňujeme vylosované hlasy cenami hodnotnými pro každého motoristického nadšence. Kromě prvních 15 z vás, kterým jsme nadělili možnost osobně se účastnit na závěrečném testování, bylo vylosováno dalších 20 on-line odevzdaných hlasů, jejímž vlastníkům v příštích dnech či týdnech odešleme 20 balíčků v čele s hlavní cenou, poukazem na víkendovou zápůjčku vozu značky Ford. Jste připraveni? Jdeme na to!
Zlatý hřeb celého letošního klání: výsledky ankety jsou tu!
A konečně přichází řada na to, na co určitě zvědavě čekáte. Jsou tu výsledky ankety čtenářské auto roku 2021. Už jsem to tak trochu naznačil, když jsem se zmiňoval o až překvapivě velkém rozdílu mezi hlasy odevzdanými on-line a při závěrečném testování. Jde o příklad kategorie mainstream, v níž při testování naprosto dominoval Opel Insignia GSi, obrácené pořadí pak při závěrečných jízdách vykazovali i dva rivalové, Hyundai IONIQ 5 a nakonec vítězná Škoda Enyaq iV. Teď už ale pojďme detailněji na jednotlivé kategorie.
Mainstream: úspěchem nejsou jen stupně vítězů
Ve chvíli, kdy vedle vás stojí dalších 11 konkurentů (celkem 12 nominovaných kandidátů), úspěchem nejsou jen stupně vítězů. O to sladší je ale výhra. Šéfredaktor MOTORVIZE.cz však v rámci závěrečné videoreportáže vyhlásil první pětku, na pátém místě se především díky výsledkům při testování dostalo Subaru Impreza. Čtvrté místo patřilo Citroënu C4 , který testující doslova ukolébal komfortním podvozkem. Na první medailovou pozici vyhouply výtečné jízdní vlastnosti již zmiňovaný Opel Insignia GSi, druhá pozice patří žhavé novince z Boleslavi, nástupci bestselleru, nové generaci Škoda Fabia. První je pak zásluhou skvělého poměru cena/výkon Hyundai Tucson.
Elektromobily: druhá nejnabitější kategorie a žhavý souboj o první místo
Pomalu ale jistě e elektromobily dostávají do povědomí společnosti. Rozhodně už se při setkání s takovým autem jen tak někdo nebude na silnici divit. Důkazem budiž skutečnost, že jde o druhou nejpočetnější skupinu v letošní anketě. Vyhlášeno opět bylo prvních pět umístěných, kdy nejzajímavější zůstal souboj o vítězství, a to především již zmiňovaným rozporem mezi on-line hlasováním a testováním. Vítězem se ale bez pochyb stala Škoda Enyaq iV, a to s velmi úctyhodným průměrným bodovým přídělem 9,0. Druhou příčku bere Hyundai IONIQ 5, jehož odpich 31.10.2021 v Hořovicích porotcům doslova bral dech. Třetímu umístěnému stačila účast pouze v on-line verzi ankety, jde o Mercedes-Benz EQS. Dále jej následují Opel Mokka-e a elektrická verze už jednou pěkně umístěného vozu, Citroën ë-C4.
Tradičně nejlepší z nejlepších: premium segment a příčka pomyslného absolutního vítěze
Dlouho to vypadalo, že nevyhlašovanou pozici absolutního vítěze ankety bude první rok brát elektromobil. I tak je odstup pouhé jedné setiny v rámci průměrného bodového hodnocení velkým překvapením. „Nejlepším z nejlepších“ se i tak stává Jaguar F-Pace, jehož „prémiovost“ vyvolávala (pozitivní) překvapení ve většině testujících. Druhou pozici obsadila prémiovka s inovovaným plug-in hybridním systémem, Volvo V90 Recharge. Jako třetí pak skončila novinka z Francie, úspěšný návrat Francouzů mezi prémiový segment, manažerský sedan DS 9. Čtvrtou příčku pak pouze s drobným odskokem bere nová Třída C od Mercedesu.
Jan Novotný