Dovolená s CITROEN BERLINGO: nejlepší přítel člověka?
Autor: #HORIZONTFULL · Fotografie: #HORIZONTFULLKaždý rok podnikáme minimálně jeden zatěžkávací test spojený s nějakým výletem a letos jsme si to schovali na konec prázdnin. Trip do Alp! Cestování, spaní jen v autě, kemping a túry – to byl náš plán. Když jsme vybírali auto, napadala náš pro tento účel klasika, jako je třeba VW Multivan anebo různé spací úpravy od jiných značek. My jsme se ale rozhodli jít jinou cestou a zvolili jsme nový Citroen Berlingo. Proč? Odjakživa vnímám Berlingo jako cenově dostupné auto „pro všechno“, ale nikdy jsem neměl možnost ho řídit. Nedávno se objevilo na trhu v nové generaci, která je podstatně větší a svým překopaným interiérem mě přivedla k myšlence, co to zkusit. Výsledkem je jeden týden strávený s Berlingem ve verzi 1.5 BlueHDi. Celou expedici jste den po dni mohli sledovat na našich sociálních sítích, kde jsme se s vámi podělili o pocity z cesty a odpovídali na dotazy všech fanoušků. Teď se ale v první řadě zaměříme na auto a pocity z jeho týdenního zatěžkávacího testu. Dokáže obstát, uspokojit a přinést i tolik vytoužený komfort? Vydržte s námi…
S BERINGEM ZA DOBRODRUŽSTVÍM aneb začínáme…
Plán byl jasný – cesta do Alp, žádné velké plánování, dálnice, okresky, horské cestičky a hlavně spaní v autě. Vybrali jsme si několik lokací, které jsme chtěli vidět a vyrazili jsme. Jako první zastávku jsme zvolili jezera na severu – Attersee a Traunsee nedaleko Salzburgu. Kdo tam někdy byl, určitě mi potvrdí, že jde o jedinečný pohled. Právě tady jsme si poprvé vyzkoušeli kemping a spaní v Berlingu. Pomalu jsme se tak seznamovali s multifunkčností praktického MPV a kvalitou naší lůžkové úpravy, kterou si probereme podrobně v dalších kapitolách. Po dvou dnech u jezer a výletu do Salzburgu jsme se převážně po dálnicích přesunuli do centra Rakouska nedaleko národního parku Gesause. Co vás opravdu nepotěší – v Rakousku je povolené vzájemné předjíždění nákladních aut, takže jsme několikrát vyzkoušeli kvalitu francouzských brzd, a to při brzdění na pár metrech ze 130 km/h na 90 km/h. Po přesunu k národnímu parku jsme na dva dny proměnili Berlingo v naší kempingovou úpravu. Věnovali se túrám, turistice a do auta jsme si chodili hlavně odpočinout a naplnit síly. Na poslední dny jsme se přesunuli ke Štýrskému Hradci, kde jsme si našli zapadlý kemp u jezera v horách, užívali si klidu, přírody a hlavně regenerovali. Dohromady jsme najeli něco málo přes 1200 km, ale jaká byla spotřeba, jak se v autě spalo a cestovalo, to si rozebereme v dalších kapitolách…
RODINNÁ PODOBA SE NEZAPŘE
Nové Berlingo navazuje designem na svoje rodinné příslušníky, a to nejen přední maskou, i když v dnešní době je právě ta maska s rozdělenými světlomety a linkou denního svícení hlavním rozpoznávacím znamením nových Citroenů. Po vzoru svých příbuzných zmohutnělo a přibralo na rozměrech, což mu dost sluší. Jako další poznávací prvek nechybí ani na Berlingu takzvaný Airbump – pružný plast na boku auta, který brání odření například na parkovištích. Jako poslední mateřské znaménko najdeme na celém autě donekonečna se opakující vzor obdélníků a lichoběžníku. Jednoduše rodinná podoba se prostě nezapře. Pár Citroenů nové generace už nám pod rukama prošlo a jejich design nám docela líbí. Dobrá barevná kombinace a hlavně odlišení na závěr, to, čemu lidi při příchodu Cactusu nevěřili, se teď stává trendem. Zajímavé je, že když jsme se přátel a rodiny ptali, jak se jim nové Berlingo líbí oproti starším generacím, padaly stejné odpovědi typu – je jiný, je zajímavý a moderní. A my? Souhlasíme…
POHODLNÉ SPANÍ I CESTOVÁNÍ?
Jak už víte, Berlingo jsme využívali nejen jako dopravní prostředek, ale bylo to naše týdenní zázemí i postel. Co se týče cestování, upřímně jsme měli ze začátku trošku obavy ze sedaček, kterým chybí větší boční vedení, ale ty se nakonec ukázaly jako zbytečné. V sedadlech je příjemný posaz a za celý týden cestování jsme nezískali ani náznak bolesti zad, naopak čím delší cesta nás čekala, tím víc jsme si užívali pohodlí, hodně prostoru a třešničkou na dortu byli loketní opěrky pro oba cestující vpředu. Ale co spánek? Ten byl celkem velkou neznámou, protože nové Berlingo nemá oproti předchůdcům vyndavací zadní řadu sedadel, tím pádem nemůžete po sklopení počítat s absolutní rovinou. My to vyřešili molitanovou matrací, kterou jsme přizpůsobili tvarům interiéru, tím nám vznikla pohodlná postel o délce 200 cm a šířce 150 cm (u hlavy) a 120 cm (u nohou). Batohy a tašky putovaly na přední sedačky a zbytek věcí jsme rozprostřeli po interiéru po různých přihrádkách. Tím se dostáváme k nejsilnější stránce interiéru Berlinga, a to jsou přihrádky a odkládací prostory. Je až neuvěřitelné, kolik je v tomhle autě odkládacích míst, ať už jsou to kapsy nad hlavami, obrovská přihrádka v tunelu, dlouhá lišta pod střechou, která je ještě navíc nádherně podsvícená anebo kapsa nad kufrem, která funguje skvěle jako místo na odkládání věcí těsně před spaním a je přístupná z obou stran, držáky na nápoje, zajímavá tajná přihrádka pod rohožkou cestujících vzadu, jež může fungovat jako úkryt pro cennosti + další desítky schovávaček po autě… No stručně řečeno, kdyby si tam pirát schoval poklad, tak má jistotu, že ho jen tak nějaký cizák nenajde. K tomu je potřeba říct, že ta místa jsou až neuvěřitelně dobře zvolená. Jako obrovský plus jsme uvítali zásuvku na 220 V u nohou spolujezdce + další dvě na 12V a USB, čímž o nabíjení čehokoliv fakt nebyla nouze. „SIMPLY CLEVER“ po francouzsku nás moc baví. Jedna z mála věcí, která nám trochu vadila, byla občasně poněkud pomalá odezva dotykové obrazovky infotainmentu, ale šlo spíš o zvyk. A ještě jedna maličkost, kterou jsme v interiéru marně hledali, základní věc v ženském světě, a to zrcátko ve clonítku spolujezdce.
SPORTOVNÍHO DUCHA VYSTŘÍDALO CESTOVATELSKÉ SRDCE
Jak nadpis napoví, žádné sportovní zážitky samozřejmě nečekejte. Berlingo si ani na nic takového nahraje, což je dobře. V našem testovaném modelu šlapal motor 1.5 BlueHdi o 130 koních spojený se šestistupňovým manuálem. Co k tomu motoru říct? Francouzi ty svoje HDI prostě umí, asi si dokážeme představit, kdyby pod kapotou byl (pro nás oblíbený) 2.0 Hdi, ale na naše pohodlné cestování a bezpečné předjíždění byla 1.5tka dostačující. Navíc, když budete jezdit podle předpisů, příjemně vás překvapí spotřeba. Právě „nežíznivosti“ je parametr, který rozzáří každého českého cestovatele a chalupníka. Naše průměrná spotřeba na konci výletu činila 5,8 l/ 100 km. To představuje za 1200 km po Rakousku a Česku, z toho tak 40% dálnice 30% okresky a 30% horské cestičky, dva lidi, středně naložený auto, jízda na hranici povolený rychlosti, žádná přehnaná snaha o úsporný styl, prostě pohoda a nechybějící výkon, za nás velkou spokojenost.
Co se týče převodovky, za nás jde o krásně odstupňovaný manuální šestikvalt. Jen ty dráhy řazení jsou takové typicky „francouzské“ a postrádají přesnost. Jednoduše řečeno – jde o zvyk. Kdo nikdy neměl Citroen, bude remcat, ale pokud jste někdy Citroen měli, víte, o čem mluvíme.
Co se týče podvozku, tak ani ten nepostrádá cestovatelského ducha. Je laděný hlavně do pohodlí, a to uvítáte právě při delší cestě. Nějakou svižnější, rychlou jízdu po okreskách bychom úplně nedoporučovali, protože Berlingo nastavením podvozku v člověku navozuje dojem, že řídí mnohem větší auto a v podstatě vám samo ukáže, jak chce, abyste s ním jezdili tak, aby přitom zůstalo pro všechny komfortní. Když už jsme u těch jízdních vlastností, určitě stojí za vyzdvihnutí systém GRIP CONTROL, který jsme si vyzkoušeli už u Citroenu C5 Aircross. Opět jsme získali jednu možnost si ho vyzkoušet na ostro, když jsme odbočili z hlavní silnice a směřovali po písečné cestě strmě nahoru podél sjezdovky. Hned po odbočení na písek začalo auto ztrácet výkon a prohrabávat. Takže jsme okamžitě zastavili, přepnuli na „povrch písek“ a bez jediného zaváhání se rozjeli až k vrcholu. Systém, nad kterým spoustu lidí ohrnovalo nos, se opět ukázal jako skvěle funkční…
MULTIFUNKČNÍ ČLEN RODINY
Citroen Berlingo leží po generace v podvědomí lidí jako cenově dostupné auto „pro všechno“ a my teď můžeme s klidným svědomím prohlásit, že ani nové Berlingo se v tomto nemění. Naopak u Citroenu zapracovali hlavně na tom, co starým modelům chybělo a zvětšili tím jeho multifunkčnost. Jeden týden můžete vozit děti do školy, druhý týden na dovolenou do hor a třetí týden v něm můžete vozit pytle s cementem. Strávili jsme s Berlingem týden v Alpách a můžeme vám říct, že jsme si jej moc oblíbili. Záměrně jsme si nevybrali žádnou kempovací verzi, ale čistokrevné obyčejné Berlingo, které se dokázalo skvěle přizpůsobit našim potřebám. Díky Citroenu za pravověrné MPV, které ctí své tradice a i v přesyceném automobilovém trhu má stále svou chuť.
Vojta Šrein
Technická specifikace
motor | |
Model | Berlingo M BlueHDi 130 Stop&Start |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 11.5 s |
Max. rychlost | 186 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3750 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1499 ccm |
Ventily | 2 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 4.3 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 4.8 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP (WLTP) 36BG-BI |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/60R16 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2120 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1505 kg |
Přívěs s brzdami | 1500 kg |
Náklad | 615 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | E |
Uveden | 09/18 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Vysoký kombík |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4403 mm |
Rozvor | 2785 mm |
Šířka | 1848 mm |
Prostor pro zavazadla | 775 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1844 mm |
Průměr otáčení | 10.8 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.