Renault Talisman Grandtour: svižná vlajková loď pro všechny generace

Renault Talisman Grandtour: svižná vlajková loď pro všechny generace

Je ráno, procházíte skrz orosenou trávu, avšak jakmile se ohlédnete, spatříte ho. Ladné křivky, sportovní nádech a interiér nabytý technologiemi. Ano, řeč je tu o luxusním voze tovární značky Renault, konkurent takových vozů jako je třeba Škoda Superb třetí generace nebo Volkswagen Passat. Není tedy divu, že radost na sebe nenechala dlouho čekat, když jsem měla možnost tento vůz testovat. Plány na víkend byly více než jasné, sluníčko svítilo, takže stačilo jen skočit do Talismana a jet. Co je na něm vlastně tak výjimečného? Splnil tento lichotivý Grandtour má očekávání nebo je dokonce i předčil? Pokud vás odpovědi zajímají, pak mi věnujte ještě pár dalších minut…

 

Detail vedle detailu

První pohled? Neskutečně designové auto. V rámci testu jsem měla tu čest vyzkoušet sportovní výbavu S-Edition, která je po Initaile Paris druhou nejdražší variantou dostupnou pro model Talisman. Co nás na tomto voze jednoznačně zaujme, jsou 18“ kola, jež díky netradičnímu černému lakování naprosto křičí po obdivu. Jde o můj nejoblíbenější prvek celého exteriéru, na nějž se můžu koukat donekonečna, a to třebaže i k jinak relativně obyčejné tmavě modré metalíze skvěle ladí. Byť by kombinace dvou tmavých barev asi už jen z principu nešla označit za kontrastní, tady spolu vytvářejí poměrně lákavou a očím lahodící atmosféru. Kola ale nejsou jediným prvkem, který vás zaujme. Další super designovkou jsou světla LED pure vision, kdy každý přední světlomet obsahuje 5 diodek, které vyzařují světlo přes symetricky dělenou čočku. Jízda v noci je s tímto vozem tudíž naprosto bezproblémová i pro jedince, kteří nemají jízdu za tmy rádi. Po designové stránce musím zmínit, že jsou světlomety protáhlé téměř po celé přední masce a právě tento styl dodává Talismanu přísnost, ale zároveň lehkou dávku elegance. Podobně je tomu i v zadní části vozu, v níž má Talisman opět světla protažená téměř po celé šířce pátých dveří. Právě u Renaultů se tak poprvé zmiňuje inovativní pojem „světelný podpis“, jenž i v případě mnou testovaného modelu dodává notnou dávku extravagance. Nechybí zde ani zrcátka s hlídáním mrtvého úhlu a samozřejmě, jak již bývá zvykem u dnešních aut, „efektní“ fingované koncovky výfuku.

 

Pohodlí se sportovním nádechem

Sportovní nádech S-Edition není jen zvenčí, ale i uvnitř auta. Námi testovaná verze byla interiérově čtvrtou výbavou Talismana Grandtour. Samozřejmostí tedy jsou elektricky ovládaná přední sedadla, kdy řidičovo umožňovalo i masážní funkci. Vyhřívání i odvětrávání vč. paměti je k dispozici i pro spolujezdce. Dále je tu i možnost prodloužit sedák, což někteří lidé jistě uvítají. Vozidlo také disponuje funkcí komfortního vystupování a nastupování. Při vypnutí motoru a otevření dveří se sedadlo řidiče odsune úplně dozadu a přisune zpět až po nastartování, vystupování a nastupování je pak daleko snazší. Celý interiér je pak obohacen černým čalouněním Riviera s červeným prošíváním, ke kterému snad nejde vytknout absolutně nic. Multifunkční volant je zde také samozřejmostí, kdy k mému překvapení není ovládání hlasitosti rádia přímo na volantu, jak je tomu u většiny konkurentů zvykem, ale pod volantem. Dominantou interiéru je nepochybně obří dotykový displej, který vzdáleně připomíná Teslu – je totiž širokoúhlý vertikálně (nikoliv horizontálně). V interiéru oplývajícím technologiemi nechybí ani head up displej, který funguje přes vysunuté sklíčko při nastartování motoru. Na můj vkus vysouvací sklíčko není nejvhodnějším řešením, jelikož může někomu lehce překážet v zorném poli – pro takové z nás hluboko v nastavení však existuje možnost, jak jej vypnout. Jako poslední a pro hodně lidí nejdůležitější informací je prostornost kufru, a to tím spíše, že se v tuto chvíli bavíme o verzi Grandtour (kombi). Když jsem otevřela zadní dveře vozidla, nestačila jsem se divit, protože takový prostor by asi nečekal nikdo z nás. Jestli chcete kufr, kam se vejde půlka fotbalového týmu, rozhodně je Talisman nejlepší volbou. Konkrétně 572 litrů základního objemu sice někteří konkurenti předčí, i tak jde ale o úctyhodnou porci, jejímu praktickému využití navíc v kufru nic nebrání.

 

Spanilá jízda s kombíkem

Nastartovat a můžeme vyrazit. Jako u každého nového kousku najdeme i v tomto vozidle funkci start stop, která se dá díky bohu vypnout. Tudíž šlo o mnou prvně vyhledané tlačítko ihned po nastartování. Příjemným překvapením byl již zmiňovaný nový motor 1.8 TCe 225, který si v nízkých otáčkách hezky brumlá, při vysokých již zvuk není tak oslnivý, i tak ale vzhledem k nižšímu objemu mile překvapuje. S výkonem 165 kW se jedná jen o trochu slabší verzi motoru, který pohání Mégane R. S. K dispozici je k němu (pro motoristického nadšence bohužel) pouze sedmistupňová samočinná převodovka EDC, která mne osobně moc nenadchnula. Rozjíždění s ní není úplně plynulé, auto jakoby se zapomnělo a po chvilce vyčkávání s sebou najednou škubne, zabere a vyrazí tak rychle, jak ani nečekáte. Na chvilku bych se však ještě jednou vrátila k motoru. Navzdory tomu, že už kvůli novým emisním normám musí být jeho součástí filtr pevných částic GPF, netrpí nedostatkem výkonu (a dušením) v nižších otáčkách, v těch vyšších pak ukazuje opravdový výkonový vrchol. Daní za to kupodivu není ani spotřeba, my jsme se dlouhodobě udrželi pod 8 l/100 km a kolega Honza se dostal dokonce k hranici 6,5 l, což je na více než dvousetkoňové kombi střední třídy skoro až zázračná hodnota. Před novým hnacím ústrojím tak musím jednoznačně smeknout, Renaultu se opravdu povedlo!

Jak už to bývá u modernějších aut, i tady máme možnost přizpůsobit si nastavení vozu vlastním potřebám, a to díky rozhraní Multi-Sense. Různé styly jízdy se dají nastavit tlačítkem na středovém tunelu anebo na dotykovém displeji. Mimo výchozího režimu Neutral je dostupný také Comfort, Sport, Eco a Perso. Perso, jak už název napovídá, poté umožňuje individuální nastavení jednotlivých částí vozu. První vada nastává po zvolení některého z uvedených režimů a následném vypnutí motoru. Po opětovném nastartování je režim přepnut zpět do Neutralu a musíte si „ten svůj“ volit znovu a znovu. Tento zbytečný úkon navíc si vozidlo zasloužilo zřejmě díky současné emisní normě Euro 6. Další věc, co mne trochu znepokojila, je výše otáček při režimu Sport, které se často drží na mě až zbytečně vysoko i ve chvíli, kdy vzhledem k lehké noze na plynu výkon příliš nepotřebuji. Tím pádem se zvyšuje spotřeba paliva a samozřejmě hlučnost. Funkce, kterou je Renault výjimečný, a u Talismana ji k dispozici máme, je řiditelná zadní náprava 4Control. V nízké rychlosti tuto funkci většina z nás uvítá. Zatáčky ve městě jsou plynulejší a auto se s nimi krásně vypořádá. Největší výhodou řiditelné zadní nápravy je především parkování, kdy se z velkého auta rázem stane takový kamarád, se kterým zaparkujete všude. Horší už je to ve větší rychlosti, kdy si v zatáčce myslíte, že má auto tendenci naznačovat přetáčivost a vy pak jen těžko poznáváte, jestli vás zadní náprava opravdu předbíhá směrem do příkopu či nikoliv. I tato funkce se přizpůsobuje zvolenému režimu jízdy, přičemž se zadní kola třeba v režimu Sport natáčejí výrazněji než v Comfortu. Celkově si jízdu s Talismanem ale skvěle užijete a vzhledem k vytříbené technice (kombinaci skvělého motoru, stabilního podvozku a slušných brzd) se po celou dobu budete cítit hodně sebejistě.

 

Luxus něco stojí: jaká je to daň u Renaultu?

Co říci na závěr? Tak velkou četností superlativ se pár chyb, který Talisman má, skoro ztratí. Za těch pár dní, kdy pohodlnost a eleganci střídá rychlost a kvalitní jízda, si na auto neuvěřitelně zvyknete. Zarazit vás může snad jen prvotní pohled na cenu naší specifikace, ta totiž odpovídá 1.032.900 Kč. Základ pro tento motor je však 857.900 a samotný Talisman Grandtour startuje na 729.900 Kč. Ani to ale není úplně málo, a tak můžete namítat, že není úplně pro každého. To je za jisté pravda, jde ale přeci jen o zástupce střední třídy. Přímí konkurenti a obzvláště etalony trhu (z řad VW) budou ve srovnatelné specifikaci (se silným benzínem, automatem a plnou výbavou) o stovky tisíc dražší. Talisman, zvlášť s tímto novým motorem, je dle mého názoru více než obstojný konkurent pro většinu zástupců třídy. O zadní řiditelné nápravě 4Control více mluvit nemusíme, protože ta je naprosto výjimečná a zatímco jeden ji může vynášet až do nebes, druhý z ní bude mít při nejmenším rozpačité dojmy. Automobilka Renault od počátku udělala razantní pokrok ve vývoji automobilů a jsem zvědavá, na co se můžeme těšit příště. Rozhodne-li se někdo pro sportovní vzhled, ale zároveň elegantní a svižnou jízdu plnou pohodlí, je pro něj Renault Talisman ve sportovním kabátu S-Design a skvělým motorem 1.8 TCE pravděpodobně 100% volbou.

 

Lucie Přádová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.