Test Honda CRF 1100L Africa Twin – zase o kus lepší
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýModel Africa Twin od Hondy má dlouhou a bohatou historii, která sahá až do roku 1988, kdy byla uvedena na trh první Africa Twin XRV650. Od té doby se stala ikonou v kategorii adventure motocyklů a ani u nás v redakci není žádným nováčkem. První generace byla známá pro svou robustnost a spolehlivost v náročných terénních podmínkách. V roce 2016 byla uvedena nová generace CRF1000L, která přinesla moderní technologie a lepší výkon. V roce 2018 dostala Afrika volitelnou automatickou převodovku DCT a v modelovém roce 2020 přišla Honda s větším motorem o objemu 1084 cm3. Modelový rok 2024 přináší další řadu inovací a vylepšení, které posouvají Africa Twin CRF1100L zase o kousek výš. Mezi nejvýznamnější změny patří zvýšení výkonu motoru, který aktuálně dává 75 kW a maximální točivý moment 112 Nm. Přepracovaná horní část kapotáže, nové sedlo a větší stavitelný plexi štítek pak zvýšily komfort při jízdě. Kromě upraveného motoru a přepracované kapotáže byly zavedeny bezdušové pneumatiky pro snadnější opravy v terénu a další zlepšení.
Africa Twin je motorka, ke které se vždycky rád vracím. Ty víc než tři dekády od chvíle, kdy do Evropy poprvé vstoupila, se Honda pořád drží stejné filosofie a i když je to technicky od ventilků až po zrcátka zcela nový motocykl, pořád má toho stejného ducha dakarského speciálu. Skvělé jízdní vlastnosti na silnici, ovladatelnost, vyváženost a především nekompromisní výkony v terénu udělaly z Afriky jednu z nejlepších a nejúspěšnějších motorek na trhu. Honda motorku pro rok 2024 zase posunula kousek dál s důrazem na agresivní a kompaktní rallye styl a na ještě lepší vlastnosti v terénu. Naštěstí se pořád drží tradice a nesklouzla k nějakému neslanému, nemastnému univerzálu, a to se dnes cení. To, že se jedná o moderní stroj s mimořádnou popularitou, dokládá i ta skutečnost, že od návratu na trh Honda prodala přes 85 000 kusů motorek, které mají v názvu „Africa Twin“.
Technika pro rok 2024
Nově jsou k dispozici dvě verze. CRF1100L Africa Twin a CRF1100L Africa Twin ES. Obě varianty modelu Africa Twin mají společný robustní ocelový rám, hliníkovou kyvnou vidlici odvozenou od modelu CRF450R, geometrii podvozku, zdvihy odpružení a světlou výšku, které se oproti předchozímu roku nezměnily.
Variata ES je ale vybavená super-moderním elektronicky nastavitelným odpružením Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™). Showa EERA™ nabízí optimalizované tlumení za všech jízdních podmínek, ale také možnost měnit předpětí zadní pružiny za jízdy. Standardní výbava verze CRF1100L Africa Twin ES zahrnuje také 12V zásuvku a vyhřívané rukojeti, stejně jako její sourozenec CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. Já měl Afriku na testování ještě v dubnu a i když globální oteplování řádí a duben byl nadprůměrně teplý, v týdnu, kdy jsem měl Afriku, to neplatilo. Déšť, teploty kolem 8 stupňů nejsou žádná paráda, ale na Africe – pohoda. Úprava plexi za mě na jedničku a hefty hřejou jak peklo. I když byla pořádná zima, tak na víc než na třetí stupeň vyhřívání jsem nejezdil.
Samozřejmostí u každé nové motorky je elektronika – pomáhá, zlepšuje, odpouští, ale občas je fajn, když do toho moc nekecá, hlavně v terénu. Na druhou stranu ruku na srdce, kdo z vás by chtěl jet pilu na mokrém asfaltu třeba bez ABS? Afrika v tomhle ohledu drží krok se světovou špičkou a díky flexibilnímu nastavení si můžete celou tu elektroniku přizpůsobit podle sebe, nebo využít nastavení od výrobce. Šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU) řídí nejen sedmiúrovňový systém HSTC, ale také systém pro zamezení zvedání předního a zadního kola se 3 úrovněmi (Wheelie Control a Rear Lift Control), ABS umožňující brzdění v zatáčkách (s nastavením pro jízdu v terénu) a systém detekce průjezdu zatáčkou pro verzi s převodovkou DCT. Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: URBAN, TOUR, GRAVEL a OFF-ROAD, nebo využít dvou nastavení USER, která jsou plně konfigurovatelná. Dvě světla pro denní svícení (DRL) zajišťují optimální viditelnost, čímž přispívají k vyšší bezpečnosti, součástí standardní výbavy je také tempomat. Barevný TFT dotykový multifunkční informační displej (Multi Information Display – MID) s úhlopříčkou 6,5 palce nabízí přímou interakci se systémy stroje a navíc podporuje technologie Apple CarPlay®, Android Auto® a Bluetooth konektivitu.
Cestou necestou..
Pozice při jízdě, která byla navržena s důrazem na perfektní kontrolu, těží z kombinace úzkého sedla a výše posazených řídítek. Že to je mašina do terénu poznáte i podle malých a skvěle funkčních detailů. Stupačky jsou bytelné, pevné a poskytují skvělou oporu pro nohy v sedě i ve stoje. Sedlo je úzké, ale pohodlné i na delší trasy, nádrž je optimálně tvarovaná pro stání a štítek dobře předsunutý, abyste mohli pružit v loktech a nezakousli jste se do něj ani při divočejší jízdě. Perfektní kombinace, která posouvá ovladatelnost motorky na úplně jinou úroveň. Prostě si s motorkou jen tak hrajete a necháváte ji dělat to, co dokáže nejlépe – projet jakýmkoliv terénem. Hlavně se s motorkou neperte, ví, co dělá. K stabilitě a ovladatelnosti pak přispívají již zmíněné elektronicky řízené tlumiče Showa. Jednoduše řečeno, se systémem Showa EERA™ jezdec získává komfort při pomalé jízdě, stabilitu ve vysokých rychlostech, sportovní výkony na silnici a dynamickou odezvu v terénu – vše pouhým dotykem na displeji. Odpružení Mid, Hard, Soft a Off-road se nastavuje automaticky podle jízdního režimu, ale v režimu USER (máte možnost uložit 2 konfigurace) si můžete nastavovat jak přední tak zadní odpružení tak, jak vám bude vyhovovat. Celkem máte k dispozici 24 kroků. To, co oceníte, je i vyváženost pevnosti a tuhosti ocelového dvoukolébkového rámu. Navíc je díky přišroubovanému hliníkovému podsedlovému rámu Africa v prostoru pod jezdcem velmi úzká (195 mm), což je zásadní pro snadný dosah na zem. I když to možná na první dobrou nevypadá, Afrika není žádná vysoká koza a není problém z ní dosáhnout na zem. Jen pro zajímavost, lehké hliníkové kyvné rameno vychází z konstrukčního řešení použitého u modelu CRF450R, stejně jako ventilový rozvod Honda SOHC Unicam, který je převzatý z toho stejného motokrosového závodního modelu, takže to s těma offroad schopnostma opravdu berou u Hondy vážně.
Já měl na test motorku se standardní převodovkou, ale Afriku můžete mít i s DCT. Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 Honda v Evropě prodala přes 240 000 motocyklů vybavených automatickou spojkou DCT! Měl jsem tu čest DCT na pár modelech od Hondy vyzkoušet a funguje až překvapivě dobře. Pro zajímavost, v roce 2023 DCT verze modelu CRF1100L Africa Twin představovaly 49 % z celkového počtu prodaných kusů. Pro modelový rok 2024 byla převodovka DCT opět vylepšena, je jemnější a systém byl navíc upraven tak, aby využíval vyššího točivého momentu motoru, proto k podřazování dochází dříve.
Kamkoliv za jakýchkoliv podmínek
Modelový rok 2024 představuje další významný pokrok ve vývoji ikonické CRF1100L Africa Twin. Díky novému elektronickému odpružení (ES), vyššímu točivému momentu motoru, dalším vylepšením převodovky DCT a bohatší výbavě je tahle motorka skvělou volbou pro každého cestovatele.
Stejně jako v minulosti přináší i Afrika 2024 to nejlepší, co je na motocyklovém trhu k dispozici. Honda dokáže nabídnout skvělý jezdecký zážitek ve všech podmínkách. Vysoký výkon pro dravou jízdu a řezání zatáček na silnici, zároveň ale pohodlnou vzpřímenou polohu a dobrý výhled. V terénu pak oceníte mimořádně štíhlý profil a úzké sedlo, na kterém se dá snadno pohybovat vpřed a vzad a komfortní ovládání stroje při jízdě ve stoje i vsedě či bezprecedentní ovladatelnost. Africa Twin je zas o něco lepší a pořád skvělá.
Jiří Babický