TEST: Honda NT1100 – cestovatel se sportovní DNA

TEST: Honda NT1100 – cestovatel se sportovní DNA

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Jelikož nám počasí přeje a motorek na testování je letos opravdu požehnaně, dalším kouskem v redakci, který jsme měli možnost prověřit, je Honda NT1100 DCT. Model byl poprvé představen v roce 2021 jako přímý pokračovatel dnes již legendární Deauville, avšak tentokrát Honda vsadila na moderní platformu Africa Twin, kterou přetvořila v civilnější silniční verzi pro každodenní cestování i dlouhé výpravy napříč kontinentem. Zrodil se tak skvělý silniční cesťák. Zkratka DCT pak napovídá, že motorka je osazena automatickou dvouspojkovou převodovkou.

 

Komfort s dynamikou

Na prvni pohled motorka zaujme neotřelým designem, který přímo vybízí k nějaké dlouhé expedici, nebo aspoň víkendovém výletu. Plně nastrojená se všemi kufry představuje na první dobrou ztělesnění svižného cestování. Vizuálně je skvěle zpracovaná, a především přední maska si zaslouží pochvalu – je výrazná a funkční. Některé cestovní motorky působí zavalitě a těžkopádně, ale NT1100 si uchovává lehkost a sportovní šmrnc, který jí dodává svěží, ale ne přehnaně agresivní vzhled. A jak vypadá, tak i jezdí.

Aerodynamika u NT1100 není jen marketingový pojem a kapotáž není pouze designovým cvičením. Díky jejímu tvarování a efektivnímu větrnému štítu, jehož výšku lze jednoduše upravovat jednou rukou i během jízdy, je cestování komfortní i při vyšších rychlostech. Proudění vzduchu je perfektně řízeno, nikde na vás nefouká a jste dobře chráněni za každého počasí. Celá motorka působí extrémně stabilně a skvěle se ovládá. Boční kufry nepřesahují siluetu stroje a působí jako přirozené pokračování zadních partií. Celek je kompaktní, promyšlený a nepůsobí jako slepenec prvků, ale jako skvěle promyšlená koncepce. 

Po usednutí za řídítka okamžitě poznáte jak dobře je ergonomicky navržena pozice jezdce. Pohodlné sedlo ve výšce 820 mm a široká řídítka zajišťují přirozený, pohodlný úchop a skvělou kontrolu. Motorka, i když není žádný drobeček, má sedlo tak dobře tvarované a umístěné, že snadno dosáhnete nohama na zem. Vzpřímená pozice přispívá k celkové pohodě a neunaví vás ani po několika hodinách jízdy – jestli to teda nebudete řezat jak na okruhu. Motor o objemu 1084 cm³ s kapalinovým chlazením a 270° klikovým hřídelem vychází z osvědčeného dvouválce z Africa Twin. A dává lehce přes 100 koní – přesně 75 kW při 7500 otáčkách a točivý moment 112 Nm při 5500 ot./min. To je slušné stádo, které dokáže motorku pěkně rozparádit. 

Testovaný model byl vybaven automatickou dvouspojkovou převodovkou DCT, která si zaslouží samostatnou zmínku. Je to systém, který má své kouzlo, jen je potřeba se ho naučit používat. Automaty nejsou na motorkách novinkou a Honda je se svojí DCT na špičce vývoje. I když je to trochu nezvyk, tak pro silniční cesťáky je automatická převodovka praktická volba, jen si musíte pohrát s výběrem režimu. Z mého osobního pohledu, motorka v nastavení Road drží otáčky až moc dole a dost se dusí. Nezhasne, ale pocitově má na kahánku a nepůsobí příliš živě. Sice žije a jede, ale lapá po dechu. Po chvíli ladění a zkoušení jsem skončil na nastavení SII. Tady mašina šlape jak hodinky, řadí skoro přesně tak, jako by mi četla myšlenky. Už to není přiškrcený turista, ale svižný atlet, co perfektně reaguje na plyn. No a pokud chcete, pořád do řazení můžete kecat tlačítky na řídítkách, nebo přejít na plně manuální režim.

 

Ultimátní Cesťák 

NT1100 je cesťák nejen na první pohled, ale i na první svezení. Kultivovaný, pohodlný a ergonomicky skvěle navržený stroj. Design NT1100 je nejen moderní, ale hlavně funkční. Kapotáž skvěle odvádí vzduch i vodu. I když je obložená kuframa (samozřejmě být nemusí, ale cesťák bez kufru, to je jak tahač bez návěsu), vše je aerodynamické, s hladkými přechody. Samozřejmostí je tempomat, vyhřívané heft a další doplňky, které zpříjemní dlouhou cestu. Pochvalu určitě zaslouží LED osvětlení, které doceníte při nočních přejezdech. Je vidět, že někdo skutečně přemýšlel nad tím, co motorkáři v praxi potřebují. Např. kufry pojmou i integrální helmu, což zvyšuje praktičnost na každodenních i vícedenních výletech. S hmotností 248 kg v DCT verzi je motorka lehčí, než jsem čekal. Hondě se povedlo minimalizovat hmotnost a navíc je těžiště nízko a motorka působí velmi vyváženě. Na okreskách není problém zvýšit tempo a užívat si svižné průjezdy zatáčkami. Sportovního ducha a kořeny v Africa Twin v sobě NT1100 rozhodně nezapře. Váhu necítíte, aerodynamika je super, prostě není nad to, když si na dlouhé cestě trochu zablbnete a trochu zasportujete v klikatých serpentinách. Máte na to rozhodně dost výkonu i skvělé brzdy. Odpružení je tvořeno vpředu 43mm inverzní vidlicí Showa SFF-BP a vzadu systémem Pro-Link s centrálním tlumičem Showa. Tady záleží na verzi motorky, kterou zvolíte, ale z mé zkušenosti, na elektronickém odpružení bych určitě nešetřil. Honda vám tady dá nejen pohodlí na dálnicích, ale také úžasnou stabilitu a lehkost při klopení zatáček a ani rozdrcené okresky nejsou problém. Motorka se do oblouků poklápí s jistotou a citem, což společně s ostrými brzdami přináší slušnou dávku sportovního charakteru. Zlepšovákem je i větrný štítek, který lze upravovat i za jízdy a který skvěle odvádí proud vzduchu pryč od jezdce. I ve vysokých rychlostech nad naše běžné dopravní limity zůstává posez komfortní a dobře chráněný.

 

Shrnutí a hodnocení

Honda NT1100 rozhodně patří mezi nejlepší sportovně-cestovní motocykly na trhu. Do detailu promyšlená motorka s nejnovější technikou, skvělou ergonomii a schopností být doma jak v koloně, tak na dálnici i okresce. Pokud hledáte stroj, který zvládne všední provoz, dlouhé týdenní trasy i občasnou sportovnější projížďku, Honda NT1100 je určitě zajímavá volba. Určitě bych se nebál ani DCT. Když si ji dobře nastavíte, odvděčí se vám jízdními vlastnostmi, které byste od cestovní motorky nečekali a užijete si každý kilometr. Ve světě plném univerzálních motorek představuje Honda NT1100 poctivý a dobře odladěný cestovní stroj s duší sportovce.

 

Jirka Babický

Sdílet: