Test BMW F 900 GS 2025: Střední třída, která umí!
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýKdyž BMW oznámilo příchod nové motorky v kategorii středních adventure mašin, měl jsem smíšené pocity a hromadu očekávání. Upřímně, 850 díru do světa moc neudělala a nijak extra se ani neprodávala. Já osobně jsem ji měl rád, bavila mě, a tak jsem byl na novou BMW F900 GS dost zvědavý. Povede se BMW udělat mašinu, která vykročí ze stínu legendární GS 1250 a dokáže napodobit její úspěch ve třídě středních adventure motorek?
Po prvním testu je jasné, že tohle není jen „poladění“ staršího modelu. F 900 GS je úplně nový a extra zábavný stroj. Tahle motorka je bestie s dobře nastavenýma otěžema. Ohromný výkon, skvělá ergonomie, spousta praktických vychytávek a elektronika, která pomáhá a neotravuje… Více už teď na následujících řádcích.
Od historie k revoluci
Řada F byla vždy tak trochu v pozadí ikonických boxeřích GS modelů. Tahle řada byla přeci jen víc směřovaná do terénu a nebyl to takový univerzál jako velké GS. Rok 2023 ale přinesl zásadní změnu – BMW se rozhodlo přepracovat nejen motor, ale celou filozofii střední třídy adventure. F 900 GS je tak od základu úplně nová motorka. Nový rám, tlumiče, motor… Prostě komplet nová mašina na zbrusu nové dobrodružství.
Stačí jeden pohled na motorku a je jasné, že tenhle stroj je přímo určený na objevování nových cest, jak by řekli ve Star Treku: „Odvážně se vydávat tam, kam se dosud nikdo nevydal“.
Rám F 900 GS je optimalizovaný primárně pro jízdu v terénu: vyšší řídítka, hlubší stupačky. Páka nožní brzdy je také výš a lépe dosažitelná, mimo jiné díky hlubším stupačkám. Také sklopná nášlapná plocha zaručuje optimální dosažitelnost ať už jedeš vestoje, nebo vsedě. Možná to vypadá jako drobnost, ale při jízdě v terénu nebo na šotolině je to sakra zásadní vychytávka.
Celá kapotáž F 900 GS taky prošla evolucí a není jen funkční, ale i zatraceně hezká. Minimalistická a skvěle zapadá do celého konceptu motorky. Já měl na testování krásný kousek ve verzi Trophy, tj. s kryty chladiče v provedení Lightwhite s proužky v modré/červené barvě, bílý zadní rám a zlaté ráfky. Kapotáž má nádherně sportovní charakter, který působí velmi štíhle. Ze začátku jsem měl dokonce pocit, že jedu na mnohem menší motorce. Ale jakmile otočíte zostra plynem, zjistíte, že v tom litru je fakt hromada koní – což v kombinaci s 21palcovým předním kolem znamená, že fofrem ležíte na nádrži, nebo jedete po zadním kole. K pocitu lehkosti a štíhlosti hodně přispívá i nová nádrž. Váží o 62 % méně než ocelová nádrž, vejde se do ní ale celých 14,5 l a je skvěle tvarovaná jak pro jízdu v sedě, tak hlavně pro jízdu ve stoje.
Že tahle motorka není jen převlečený crossover v enduro kabátku podtrhují i delší zdvihy, podvozek laděný na off-road, tlumiče, kola a spousta detailů – jako je třeba větrný štítek, nad který se můžete naklonit a nepraští vás do nosu, nebo třeba enduro chrániče rukou s kovovými výztuhami u testovaného modelu. Tohle je opravdový univerzál, který se terénu nezalekne.
Nekonečná zábava
Na silnici působí F 900 GS vyváženě a dost sportovně – není to sice sportovní motorka, ale díky nové ergonomii a předsunuté pozici řídítek se dá zatáčet skoro jako na silničce, jen si musíte trochu víc lehnout, protože vepředu zkrátka máte 21palcové kolo. Když si trochu zvyknete, je to skvělá zábava. Motorka má dobrou váhu. Řadový dvouválec o objemu 895 ccm naladěný na 105 koní a 93 Nm má nejen dostatek výkonu, ale hlavně lineární zátah už od spodních otáček. Ochotně jde do otáček, bez vibrací a s chutí hnát se nekompromisně dopředu.
Výkonu máte hromadu, ale dokážete ho dostat bezpečně pod kontrolu. Elektronika je totiž další dobře zvládnutou položkou na seznamu skvělých prvků, které tahle motorka dostala. U BMW je elektronika všude. Občas jí je ale až moc a někdy máte pocit, že vás motorka u řídítek vlastně moc nepotřebuje. Tady je to jiné. Elektronika pomáhá, koriguje, ale jen do té míry, aby ježdění byla pořád zábava.
K tomu přidejte nový výfuk, přepracované airboxy a znatelně lepší odezvu na plyn. Tlumiče Showa a ZF fungují i na rozbitých stezkách bez problému – a to bez elektroniky. Manuální nastavování je přesné a citelné. BMW ukazuje, že na střední třídě se šetřit nemusí. Máte vše, co potřebujete, ve vysoké kvalitě a bez kompromisů.
V terénu ale přichází to hlavní: s výkonným motorem a hmotností 219 kg je motorka lehká, přesná, intuitivní a suverénně se prodírá jakýmkoliv terénem. Nízké těžiště, parádní kontrola ve stoje a 21″ kolo vpředu znamená, že se F 900 GS nezalekne kamenů ani bláta. Na šotolině absolutně skvělá zábava a nebojí se ani těžšího terénu. Je jen na vás, kam se vydáte. Motorka zvládne víc, než čekáte. Ovládací prvky, elektronika a informace přehledně servírované na TFT displeji s úhlopříčkou 6,5” s rychlou odezvou a napojením na aplikaci BMW Connected jsou jen třešničkou na dortu. Režim Enduro Pro dovolí ABS na zadním kole úplně vypnout, což zkušenější ocení.
Adventure, který nedělá kompromisy
BMW F 900 GS 2025 je přesně ta motorka, kterou jsme dlouho chtěli: relativně lehká, výkonná a s výbavou, která dává smysl. Jako výborný all-round a skutečný adventure, který se nebojí žádného povrchu. Není to kompromis, je to plnokrevná motorka a skutečně povedený univerzál.
Volitelné balíčky jako Dynamic nebo Enduro Pro přidávají další funkce, ale i v základu je výbava nadstandardní. Na mojí testovací motorce byla i navigace přímo od BMW umístěná nad displejem a propojená se softwarem a ovládacími prvky motorky. To jsem ale, přiznám se, nevyužíval. Dotyková obrazovka fungovala bezchybně i v rukavicích, což významně zjednodušilo veškeré nastavování.
Jirka Babický