Zdroj úvodní fotky: Jiří Babický
Test BMW R 1300 GS – větší je lepší!

Test BMW R 1300 GS – větší je lepší!

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

R 1300 GS pro rok 2024 je nejnovější přírůstek do dlouhé linie ikonických G/S mašin od BMW. Historie sahá až do roku 1980, kdy byl představen první R 80 G/S. Tento model byl taková malá revoluce a dokázal výrazně změnit svět cestovních motocyklů. Postupně se vyvíjel přes R 1100 GS, R 1150 GS až ke známému R 1200 GS. Každý model přinesl inovace v oblasti výkonu, pohodlí a technologie, čímž si získal mnoho příznivců z řad motorkářů po celém světě. Následující generace, R 1250 GS posunula techniku zase o kus dopředu díky proměnlivému časování ventilů a samozřejmě i vylepšeným elektronickým balíčkem jak se na 21. století sluší a patří. A teď je tu R 1300 GS, který stojí na pomyslném vrcholu tohoto potravního řetězce a zuby má pořádně nabroušené. I když se na první pohled může zdát, že to je jen další velká motorka s boxerem, tak tahle mašina začíná psát ne další kapitolu, ale úplně nový příběh.

 

Větší je lepší, nebo spíš trochu jiný

Tak co vlastně tahle motorka přináší nového a jiného? Bystřejší už si stačili všimnout, že podle názvu asi trochu větší motor. Tohle je zatím ten největší boxer, který BMW ve váhové kategorii GS poslalo do ringu (ještě je tu samozřejmě mega boxer v R18, ale to je trochu jiná záležitost). Tahle třináctistovka si už od prvního seznámení snaží získat respekt. Po nastartování s vámi škubne lehce do strany. Na tohle se u BMW vždycky těším a pořád mě to baví. Motor vyvine 145 koní při 7750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činí 149 Nm už při 6500 otáčkách za minutu. To znamená, že koní je pořád dost a jestli si nedáte pozor, tak vám můžou taky nakopnout zadek. Motor je ale jen jedna součást téhle symfonie technologií poskládaných na dvou kolech. Nový hlavní mostový rám z ocelových plechů a zadní rám z hliníkového odlitku v kombinaci s elektronickým nastavováním Dynamic Suspension Adjustment (DSA) slibují jedinečný zážitek na každém povrchu. Tahle mašina se dokáže skvěle přizpůsobit každé cestě a navíc máte pořád velmi dobrou odezvu a víte, co se pod vámi děje. A už jen třešnička na dortu a zároveň připomínka, že jedete na pravém, technicky vychytaném BMW, je automatické snižování podvozku při zastavení. Teda ono se to sníží už, když jedete pomalu, ale ocení to hlavně motorkáři s krátkýma nohama. Prostě když nastupujete, vystupujete, nebo jen musíte zastavit, celá motorka se sníží a v pohodě dosáhnete na zem. Tahle vychytávka je prostě super. 

Samozřejmostí jsou i jízdní asistenti, jako je kontrola točivého momentu motoru (MSR), která hlídá prokluz zadního kola při rychlém podřazování, dynamická brzdová asistence (DBC), pomoc při rozjezdu do kopce (HSC) a dynamická kontrola trakce (DTC). Jízdní režimy „Eco“, „Rain“ a „Road“ upravují MSR s cílením na maximální jízdní stabilitu, zatímco v jízdních režimech „Dynamic“ a „Dynamic Pro“ umožňují o něco větší prokluz. V režimu „Enduro“ je točivý moment motoru při prokluzu kola snížen jen minimálně, aby bylo možné tento efekt využít ke zlepšení trakce. V režimu „Enduro Pro“ je systém MSR deaktivován, takže ten, kdo to v terénu umí mnohem líp než já, může skluz zadního kola řešit pomocí spojkové páčky – například pro jízdu řízeným smykem. To je taková ta frajeřina co jsme všichni viděli v reklamě.

 

Funkční design v klasickém kabátě

Design motorky je skvělou kombinací funkčnosti a tradice BMW. Snad jen to přední světlo se trochu vymyká ze zaběhnutého stylu BMW, ale funkčně je to naprosto perfektní. Výrobce přišel s velmi malým full-LED světlometem, který je naprostá špička a při nočním cestováním je to pomocník k nezaplacení. Světlomet se skládá ze dvou LED jednotek pro potkávací a dálková světla spolu se čtyřmi dalšími LED jednotkami pro denní svícení a boční osvětlení, navíc se s volitelným světlometem „Headlight Pro“  paprsek standardního full-LED světlometu stáčí do zatáčky podle náklonu. Jestli se vám líbí, je na vás. Za mě je to zajímavé oživení a hlavně výborně fungující kus hardware, který rozzáří každou zatáčku jak vánoční stromek. Co na designu světel R 1300 GS rozhodně zaujme, jsou LED směrové ukazatele, neboli blinkry – vpředu zabudované do chráničů rukou. Vypadá to super, ale radši motorku nezkoušejte položit. Chránič rukou to odnese snad vždycky i když mašina spadne ze stojanu a tady si asi za náhradní díl lehce připlatíte. Pod hlavním světlem máme klasicky tvarovaný blatník předního kola a pak už jen naprosto perfektní hladké linie. Díky nové hliníkové palivové nádrži, která je oproti předchozím modelům mnohem plošší, má právě celkový profil velkou zásluhu na dynamickém a lehkém vzhledu. Celá mašina vypadá sportovně, lehce agresivně a odhaluje spoustu techniky a inovací, kterými je doslova prošpikována. Novinkou, kterou vidite na první pohled, je za prvé lehký výfukový systém z nerezové oceli a pak hlavní rám motorky. Hlavní mostový rám je svařený z ocelových plechů a díky konstrukci má vyšší tuhost než u předchozího modelu. U zadního rámu byla předchozí trubková ocelová konstrukce nahrazena hliníkovým odlitkem. A aby toho nebylo málo, inženýři od BMW přidali i nové vedení předního kola EVO Telelever s pružinou a přepracované odpružení zadního kola EVO Paralever. K tomu ještě elektronické nastavení podvozku Dynamic Suspension Adjustment (DSA) jako volitelná výbava s dynamickým přizpůsobením tlumení a odpružení a také s vyrovnáváním zatížení. Dohromady to znamená super jízdní vlastnosti, ovladatelnost a mnohem lepší a sportovnější zážitek ať už na asfaltu, nebo v terénu. 

Abych úplně neutek od designu, tak já měl tuhle krásku v barevné verzi Option 719 Tramuntana. Tahle varianta se vyznačuje kombinací zlatých paprskových kol a zelené metalízy Aurelius s frézovanými hliníkovými díly. Ale můžete sáhnout i po variantě Triple Black, Bílé Lightwihite nebo po modré metalíze Racingblue. 

 

GS pro zábavu na každý povrch.

Musím přiznat, že to, co mě na téhle motorce zajímalo nejvíc, bylo jaký bude rozdíl proti standardnímu R 1250 GS. Jasně je to 1300 ne 1250, ale… Už po prvních pár kilometrech bylo jasné, že tahle motorka je opravdu jiná, specifická a z čistě mého subjektivního pohledu i zábavnější. Je znát, že celá mašina je naladěná více sportovně, díky nové konstrukci je velmi kompaktní a BMW se navíc povedlo celkem dost snížit celkovou váhu. Provozní hmotnost 237 kg je na třináctistovku až překvapivě atletická. 

Motorka je tak až nečekaně lehce ovladatelná jak při nízkých tak hlavně při vyšších rychlostech. Řezání zatáček je nekonečná zábava a motorka poslouchá jak hraničářský pes. Reaguje naprosto precizně a navíc vám díky veškeré výbavě odpustí spoustu chyb. Díky podvozku se nemusíte bát ani ostřejší jízdy na hrbolatých silnicích. Motorka drží směr, nenechá se rozhodit ani rozhoupat. Nerovnosti žehlí naprosto precizně, ale pořád tak, že máte dobrou odezvu a kontakt s vozovkou. 

Motor si přede v nízkých otáčkách, ale nejlíp je mu někde nad 3500 otáček, tam se nadechne a koníci pořádně zaberou. BMW ShiftCam pro variabilní časování a zdvih sacích ventilů je prostě špička. Jádrem technologie je jednodílný sací vačkový hřídel, který má dvě vačky na ventil. Částečně a plně zatíženou vačku, každou s odlišnou a optimální geometrií navrženou přímo pro R 1300 GS. Zatímco vačka pro částečné zatížení byla nakonfigurována pro zajištění optimální spotřeby paliva a kultivovanost, vačka pro plné zatížení byla koncipována pro zvýšení výkonu. Právě tuhle vačku budete milovat. 

Motorka přímo letí za plynem a když ji budete držet ve vyšších otáčkách, budete mít tolik koníků, že je ani nevyužijete. Dynamika a akcelerace jsou špička. K tomu i brzdy, které by za mě mohly být o trochu tvrdší, ale motorku krotí naprosto bezpečně a i když za ně vezmete z ostra, motorka drží směr, jak kdyby byla na kolejích. U brzd ještě zajímavost. Je to sice drobnost, ale mě úplně nadchla a zároveň to ukazuje, jak precizní jsou u BMW a jak je motorka promyšlená do posledního detailu. Mrkněte ve fotkách na zadní brzdu. Jednoduchým pohybem můžete měnit výšku nášlapu. Naprosto geniální řešení! Brzdu tak máte v ideální poloze jak pro jízdu na silnici, tak pro jízdu v terénu. U téhle mašiny určitě nebudete mimo silnici lepit páskou šutr na pedál, abyste mohli brzdit. Když už jsme u toho terénu, tak i tady motorka neztrácí nic ze svojí ovladatelnosti a hravosti. Do úplneho bahna je to sice trochu zbytečně velká potvora, ale na šotolině nebo slušné polňačce budete mít ústa od uchu k uchu. 

Celou tuhle symfonii technologie pak ovládáte pomocí standardních BMW tlačítek a kolečka, tedy přesně BMW Motorrad Multi-Controller, díky kterému máte rychlý přístup k funkcím motocyklu a konektivity. Vše se zobrazuje na 6,5palcovém barevném TFT displeji s velmi dobrou grafikou. Na obrazovce Sport pak můžete zobrazit další informace o úhlu náklonu motocyklu, trakci a chování při brzdění, sportovní otáčkoměr s ukazatelem zařazeného rychlostního stupně. Na mašině si můžete nastavit snad všechno, co vás napadne. S novým jízdním asistentem Riding Assistant si můžete zapnout adaptivní tempomat, nebo můžete všechno vypnout a v nastavení ABS Pro je možné pomocí nožní brzdy zablokovat zadní kolo, upravit trakci atd. Prostě si můžete ladit, co budete chtít. 

No a jelikož jsem motorku testoval hned v dubnu, nejde nezmínit sedla Comfort, která mají vyhřívání pro jezdce i spolujezdce. V kombinaci s vyhřívanými hefty a skvěle tvarovaným předním štítem můžete v pohodě jezdit i při teplotách pod 10 stupňů. 

 

Evoluce pokračuje

Technicky vzato je R 1300 GS skvost. Motor boxer s technologií ShiftCam, elektronická kontrola trakce, několik režimů jízdy pro různé povrchy, a dynamický systém tlumení, nový rám atd., to vše řízeno nejnovějším softwarem je prostě perfektní spojení prvotřídních komponent do jednoho skvělého celku. Doplněno o výraznější a agresivnější design a prvotřídní schopnosti na silnici i v terénu dělají z téhle motorky špičku ve své kategorii. 

Moderní dashboard s TFT displejem, integrace s mobilními zařízeními, adaptivní tempomat, systém varování při opuštění jízdního pruhu, elektronicky nastavitelný přední štítek, vyhřívání sedadel a rukojetí a rozměrově nastavitelné kufry z něj zase dělají úžasného společníka na dlouhé a pohodlné cestování ve svižném stylu.

 

Jirka Babický 

Sdílet: