Suzuki Vitara přijíždí v plně hybridní verzi – první dojmy zde

Suzuki Vitara přijíždí v plně hybridní verzi – první dojmy zde

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Magyar Suzuki Corporation Ltd. branch office Czech Republic

Vitara je dnes už vlastně takovou stálicí, a to nejen z pohledu japonské značky Suzuki, nýbrž v rámci celého trhu. Z určitého úhlu pohledu jde o vrchol evropské nabídky značky a ačkoliv se čtvrtá generace tohoto bestselleru vyrábí už od roku 2015, vcelku pochopitelně právě tento model dostává jako první zcela novou technologii plně hybridního ústrojí označovaného jako „strong hybrid“. Čtyřválcová atmosférická jednotka společně s elektromotorem se zdají být povědomou kombinací. Opak je ale pravdou. Jde o technologii od základu vyvinutou Suzuki, která nabídne i několik ne zcela tradičních řešení. I díky tomu, že minimálně u nás je Vitara opravdu populárním vozem (jak v prodejích, tak např. v našich testech), jsme nemohli chybět mezi prvními, kteří měli tu čest novinku vyzkoušet. Příchod mild-hybridní jednotky 1.4 BoosterJet Hybrid, která zůstává v nabídce nyní už jen s manuální převodovkou, v nás původně vzbuzoval obavy, ty však byly hned po prvním svezení odvráceny. Bude mít podobný osud i nová technologie představující v současnosti jedinou možnost při požadavku automatické převodovky? Jízdní vlastnosti, praktickou stránku věci a také to, zda Suzuki obhájí příplatek za vyšší míru elektrifikace, jsme se vydali ověřit mimo jiné i na jedny z posledních českých zasněžených silnic…

Strong hybrid vrací pod kapotu atmosférický motor, změn je ale více

Nový pohon pod kapotou Suzuki Vitara sází na kombinaci úsporného atmosférického čtyřválce a výkonného elektromotoru. Oba motory mohou Vitaru pohánět společně, nové pohonné ústrojí je ale na rozdíl od dosud nabízeného mild hybridu schopné jet i čistě na elektřinu v režimu EV. Hybridní pohon vlastní konstrukce Suzuki je tvořen benzinovým motorem 1.5 DualJet, elektrickým motor-generátorem MGU, samočinnou převodovkou AGS a 140V lithium-iontovou baterií. Všechny části pohonného ústrojí se nachází pod kapotou motoru s výjimkou baterie a invertoru, které jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru.

Čtyřválcový motor Suzuki K15C o objemu 1,5 litru pro model Vitara znamená návrat k atmosférickým motorům. V zájmu dosažení co nejvyšší účinnosti využívá zdvojené vstřikování paliva DualJet se vstřikovači umístěnými poblíž každého sacího ventilu. K dalším úsporným opatřením patří vysoký kompresní poměr, systém recirkulace výfukových plynů EGR, variabilní časování ventilů a vahadla s valivými ložisky. Benzinový motor dosahuje výkonu 75 kW.

K solidnímu výkonu za pomocí elektromotoru MGU a netradiční převodovky AGS

Elektromotor MGU má parametry 24,5 kW a 60 Nm. V elektrickém režimu EV dokáže pohánět vůz samostatně, v hybridním režimu pomáhá spalovacímu motoru při zrychlování. Při jízdě ustálenou rychlostí nebo při zpomalování slouží jako generátor elektrické energie pro dobíjení baterie. Dále MGU vyhlazuje pokles točivého momentu, když je během řazení rozpojená spojka.

Samočinná převodovka AGS kombinuje výhody manuální a automatické převodovky. Řadí automaticky, ale přímo bez prokluzu měniče. Šestice převodů pro jízdu vpřed má optimálně nastavený rozsah a přeskoky mezi převody. Díky tomu, že elektromotor roztáčí samostatnou vstupní hřídel převodovky, se mohou obě pohonné jednotky připojovat a odpojovat nezávisle na sobě.

TEST: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 6AT – velmi komplexní a hlavně rozumná volba

 

Jízdní dojmy: jede i funguje dobře, navíc se krotí se spotřebou, stojí ale za to?

Když jsem v úvodu zmínil, že už příchod mild hybridních ústrojí vyvolával jisté obavy a že něco takového platí i u strong hybridu, myslel jsem to opravdu doslova. Už v rámci prvních dojmů s 1.4 BoosterJet bylo jasné, že si čtyřválcová čtrnáctistovka ponechala své pozitivní atributy a snad jediné negativum jsem dosud spatřoval pouze v lehce neplynulém nástupu rekuperace. To překvapivě příliš nevadilo u Swiftu Sport, u něhož plynulost rozhodně nepředstavuje hlavní očekávání. Jisté vyhlazení projevu pak představovalo spojení nového hnacího ústrojí s automatickou převodovkou. Tuto variantu navíc dodnes hodnotím jako tu mnou nejoblíbenější. Teď už ale zpět k 1.5 DualJet Hybrid, kterou v těchto dnech Suzuki do své české nabídky uvádí ve Vitaře a později se na ni budeme moci těšit i v S-Crossu. V ceníku u nového hnacího ústrojí Suzuki uvádí výkon „jen“ 75 kW, což je hned o 20 kW méně než u oturbené, mild hybridní čtrnáctistovky. Jenže je potřeba ještě připočítat výkon elektromotoru. Sice nejde o prostý součet, neboť Suzuki systémový výkon neuvádí a naplno ve stejnou chvíli zřejmě oba motory nikdy nepracují, pocitově ale hodnotím agilitu auta a odezvu na plynový pedál jako při nejmenším srovnatelnou, ba dokonce někdy i lepší. Limitem je tak především kapacita akumulátoru, která především při těžší noze na plynu nebo v táhlejším stoupání nemusí stačit. V takovou chvíli pak samozřejmě na 1 320 kg hmotnosti (o 80 kg více než u mild hybridu) 1.5 DualJet samostatně úplně nestačí. To jsou ale extrémní případy, proto se vracím ve svých myšlenkách zpět do města, kde je strong hybridu o něco lépe. Přesto není teritoriem tak vyhraněný jako tolik známé full-hybridní ústrojí od Toyoty. A může za to primárně převodovka. Ta umožňuje dostat spotřebu na rozumnou úroveň i mimo město a případně na dálnici. Na druhou stranu ale přeci jen nelze změnit převodový stupeň úplně neznatelně, a tak město, místo vhodné pro využití rekuperace a později také elektrické energie pro výkon elektromotoru, lze jako vhodné teritorium označit jen, pokud udržíte lehkou nohu na plynu. Zkrátka tak, jako každá jiná „věc“, má i tahle svá pro a proti a já zatím (po pár kilometrech) jen nejsem schopen posoudit, která část převažuje. I tak jsem ale rád, že šlo Suzuki svou vlastní cestou a do značné míry se s full-hybridem odlišilo od jeho největšího protagonisty. Na širší hodnocení či vyřčení nějakých větších závěrů si ale přeci jen budeme muset ještě počkat – při nejmenším na klasický redakční test…

 

Cena od 615 900 Kč vč. Dph, pětiletá záruka standardem

Nový pohonný systém strong hybrid doplňuje v nabídce modelu Vitara dosud nabízený motor 1.4 BoosterJet s mild hybridním pohonem. Ten zůstává v prodeji i nadále, a to výhradně s manuální převodovkou. Novinka nahrazuje stávající verzi 1.4 BoosterJet s automatickou převodovkou. Vitara s novým pohonem vstupuje na český trh s cenou od 615 900 Kč ve výbavě Premium. K dispozici je i provedení s pohonem všech kol AllGrip Select, a to za 679 900 Kč ve verzi Premium. Ceny nově zahrnují dosud příplatkovou pětiletou záruku.

Vitara strong hybrid rozvíjí komplexní nabídku úsporných osobních vozů Suzuki. Všechny modely se pyšní určitým stupněm elektrifikace, ať už jde o mild hybridy Vitara, S-Cross, Ignis a Swift, full hybrid od technologického partnera Toyoty v kombi Swace, nebo o plug-in hybrid s dobíjením ze zásuvky ve vrcholném modelu Across. Systém strong hybrid bude ještě v průběhu roku 2022 nasazen také do loni uvedené nové generace modelu S-Cross, kde taktéž nahradí dosavadní verzi s automatickou převodovkou. U obou modelů se už teď nemůžeme dočkat, až k nám dorazí na redakční test. Už jen tím, co vše inovativního nový strong hybrid přináší, vzbuzuje velký zájem a nutnost hlubšího zkoumání, na kterou se rozhodně těšíme…

 

Jan Novotný

Sdílet: