Nové Suzuki S-CROSS přijíždí překvapivě rychle do ČR – první dojmy zde

Nové Suzuki S-CROSS přijíždí překvapivě rychle do ČR – první dojmy zde

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Není to ještě ani měsíc, co tohle auto vůbec poprvé spatřilo světlo světa, a už jej máme i v ČR, kde vstupuje do prodeje a očekává velký zájem zákazníků. To je panečku rychlost. Když už začínáme být i v souvislosti s pandemickou krizí a nedostatkem polovodičů zvyklí na prodlevu mezi odhalením prvních fotek a uvedením na trh dlouhou klidně i rok, Suzuki prostě dokáže překvapit, a to samozřejmě v dobrém. Plusové body tedy sbírá hned od začátku, čím vším ještě ale dokáže zaujmout? V první řadě stojí atributy, které oslovovali už v předchozích dvou generacích, tedy kompaktní rozměry s vlastnostmi plnohodnotného SUV (vč. nabídky pohonu 4×4) a skvělým poměrem cena/výkon, který je už tradicí japonské značky. Abychom ale jen nepovídali, se třetí generací jsme měli možnost také jezdit, navíc nám tentokrát štěstí opravdu přálo, neboť jsme měli tu čest jej vyzkoušet v zasněženém východním okolí Prahy, kdy testovací trasa vedla i po nezpevněných komunikacích. Pojďme tedy na první představení novinky, která má rozhodně co nabídnout…

 

První dojmy – ostře řezený design

S-CROSS je dle slov automobilky navržený s ohledem na dynamicky se rozvíjející nároky, které zákazníci různých věkových kategorií kladou na SUV. Je opravdovým SUV s propracovaným designem a vysokou funkčností. Ačkoliv si S-CROSS zachovává siluetu velmi podobnou předchozí generaci, celkově je design s předchůdcem zcela nezaměnitelný. Pohled nejprve upoutá impozantní leskle černá maska chladiče. Velká maska dává vyniknout příčné chromované liště s výrazným logem značky. Přední i zadní nárazník jsou ozdobeny stříbrnými prvky, které zcela nový S-CROSS jednoznačně řadí do kategorie SUV.  Přední a zadní LED světla s charakteristickou trojicí svítících segmentů jsou stylová a nezaměnitelná. Hranaté lemy blatníků doplněné o stříbrné ozdobné prvky na předním a zadním nárazníku dávají zřetelně najevo drsnou povahu SUV, která je novému S-CROSSU vlastní.

 

Funkční a variabilní interiér

Ačkoliv může S-CROSS zvenčí působit na první pohled drsně, vnitřní prostor lze v tom nejlepším slova smyslu bez pochyb označit za útulný. Prostorný interiér pojme pět dospělých pasažérů, variabilní prostor pro 430 litrů pak představuje solidní porci pro jejich zavazadla. Pohodlí předních pasažérů není na úkor těch vzadu – jim S-CROSS nabízí dostatek místa pro kolena i možnost nastavit si sklon zadních opěradel. Samozřejmostí je množství odkládacích prostorů pro všechny cestující. Rozměrné čelní sklo a dlouhé otevíratelné panoramatické střešní okno (dosutpné pro nejvyšší verzi) prosvětlují interiér a umocňují dojem prostornosti a vzdušnosti. Ergonomicky tvarovaná kožená sedadla mají výplně sedáků a opěradel čalouněné tkanou umělou kůží. Palubní deska je robustní a propracovaná. Široký přístrojový štít nabízí trojrozměrný design. To vše doplňuje zcela nový 9palcový dotykový displej infotainmentu i přepínač jízdních režimů pohonu všech kol Allgrip Select. Multimediální systém obsahuje nejnovější digitální technologie včetně konektivity Apple CarPlay®, Android Auto™, hlasového ovládání a hands-free telefonování přes Bluetooth. Zobrazení provozních informací, jako jsou spotřeba paliva a dojezd nebo tok energií v systému SHVS, dává řidiči přehled o stavu vozidla, displej také zobrazuje varovná hlášení a obraz ze zadní parkovací kamery, 360° kamery nebo parkovacích senzorů.

 

Technicky spoléhá (ne)překvapivě jen na jednu motorizaci, i ta ale dokáže obstojně uspokojit

Ano, je to tak a asi ani nejde o žádné překvapení. Nejsilnější motorizací Suzuki v Evropě je v současnosti 1.4 BoosterJet označovaný K14D, tedy zážehový čtyřválec doplněný o mild-hybridní pohon, nechybí samozřejmě ani přimé vstřikování. Mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Účinnost spalování dále zvyšují elektricky ovládané variabilní časování ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vysoký kompresní poměr. Zcela nový S-CROSS je standardně vybaven 48V mild-hybridním systémem SHVS. Za běžných jízdních podmínek systém snížením točivého momentu spalovacího motoru, které se kompenzuje zapojením elektromotoru, šetří palivo. Když je potřeba zrychlovat, funkce elektrického navýšení točivého momentu a podpory při akceleraci zlepšují odezvu, vyhlazují reakce a přidávají dodatečný točivý moment.

 

AllGrip Select aneb možnost volby pohonu 4×4, manuálu i automatu anebo pouze 2WD

Ačkoliv se může zdát spolehnutí pouze na jednu motorizaci jako překvapivé, šíře nabídky zas tak malá není. Právě 1.4 BoosterJet je totiž možné kombinovat s manuálem i automatem a s oběma typy převodovek se dá párovat náhon na přední kola i příplatkový pohon 4×4 označovaný jako AllGrip Select.

Čtyři snadno volitelné jízdní režimy (Auto, Sport, Snow a Lock) dávají možnost pohodlně přepnout systém pohonu všech kol do nastavení, které nejlépe odpovídá aktuální situaci. Elektronicky ovládaný pohon všech kol upravuje množství točivého momentu přenášeného na zadní kola a spolupracuje s ESP®, řídicí jednotkou motoru, posilovačem řízení a dalšími systémy, aby dosáhl chování, které řidič požaduje.

 

Ani zde nechybí balíček bezpečnostních asistentů

I nový S-CROSS je vybaven balíčkem asistenčních systémů označovaných Suzuki Safety Support, pod nimž se skrývají Dual Sensor Brake Support (DSBS), Adaptivní tempomat (u automatu s funkcí Stop & Go), 360° kamera, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu (LDW), systém udržování v jízdním pruhu (LDP), systém sledování únavy řidiče (VSW), rozpoznávání dopravních značek (TSR), sledování mrtvého úhlu (BSM), asistent rozjezdu do kopce (HHC) a systém sledování prostoru za vozem (RCTA).

 

S cenou od 508.900 Kč má hodně dobře našlápnuto

Přiznejme si, že auta v posledních letech (a hlavně měsících) výrazně zdražují. I když se tak základní cenovka 508.900 Kč u nového S-CROSSe nemusí zdát jako úplně lákavá, opak je pravdou. Je potřeba se na auto koukat jako novinku, která se může už v základu pyšnit bohatou výbavou, příjemným vnitřním prostorem a hlavně 4válcovým zážehovým motorem, jemuž konkurenční „základy“ nesahají ani po kotníky, což mimochodem potvrzuje i naše zkušenost třeba s Vitarou nebo modernizovaným Swiftem Sport. Líbí se mi i možnost volby, jakou Suzuki českému (evropskému) zákazníkovi nabízí – tím mám na mysli manuál, automat, dvoukolku a čtyřkolku (a libovolnou kombinaci výše zmíněného). Možná bych uvítal silnější „vrcholnou“ verzi, o tu ale dnes nejde. Pro většinu účelů přeplňovaná mild-hybridní čtrnáctistovka stačí. Osobně se mi nejvíce líbí, jak onen mild-hybridní systém funguje především v kombinaci s automatem, a tak bych jen zvážil, jakou porci výbavy potřebuji a případně zdali opravdu využiji pohon všech čtyř kol, který bez pochyb zvládne většinu nástrah dnešního života. Už teď se moc těším na klasický plnohodnotný test.

 

Jan Novotný

Sdílet: