Zdroj úvodní fotky: Central European Rally
Středoevropská rally 2024: slavnostní start v Praze a napínavé boje v Pošumaví

Středoevropská rally 2024: slavnostní start v Praze a napínavé boje v Pošumaví

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Central European Rally

Letošní ročník Středoevropské rally (CER), předposlední podnik mistrovství světa v rally (WRC), přinesl během prvních dvou dnů skvělou podívanou a napínavé souboje mezi nejlepšími závodníky světa. Rally začala ve čtvrtek 17. října slavnostním startem v Praze na Hradčanském náměstí a pokračovala měřenými zkouškami v hlavním městě i na Šumavě. V pátek se pak boje přesunuly do Pošumaví, kde šest rychlostních zkoušek přineslo zvraty v čele závodu. A my jsme byli u toho, proto vám nyní můžeme přinést první reportáž a přehled toho nejdůležitějšího, co se během prvních dvou z celkových čtyř dnů programu událo.

 

Čtvrteční start v Praze: Atmosféra na Pražském hradě

Středoevropská rally odstartovala slavnostním ceremoniálem za účasti prezidenta České republiky Petra Pavla, který přišel podpořit špičku světového motorsportu. Pod dohledem majestátního Pražského hradu se na startovní rampě představili všichni favorité letošního ročníku, včetně Thierryho Neuvilla, Sébastiena Ogiera a Otta Tänaka. Hlavní hvězdy rally si nenechaly ujít možnost potkat se s fanoušky, rozdávat podpisy a pózovat na společných fotografiích, což přispělo k jedinečné atmosféře na Hradčanském náměstí.

Po slavnostním startu se soutěžní vozy přesunuly do Velké Chuchle, kde byla připravena superspeciální rychlostní zkouška na dostihovém závodišti. Přehledná trať s technickými úseky o délce 2,55 km nabídla velké divácké lákadlo v podobě skoků, kdy vozy létaly až do vzdálenosti padesáti metrů. „Bylo lepší si přibrzdit, skok byl náročný,“ komentoval Filip Mareš, jeden z českých závodníků, po absolvování této erzety. Nejlépe si s tratí poradil Sébastien Ogier, který od začátku ukazoval, že i letos patří mezi hlavní favority na vítězství. Thierry Neuville si sice držel krok, ale jeho opatrnější jízda ho odsunula na druhé místo se ztrátou dvou sekund.

Noční atmosféra a atraktivní světelné rampy pak doprovázely druhou rychlostní zkoušku, která se odehrála na Šumavě v Klatovech. Zde si na své přišli především fanoušci týmu Hyundai. Thierry Neuville s Ottem Tänakem předvedli vynikající výkon, kdy Neuville dosáhl nejlepšího času a Tänak ho následoval s minimálním odstupem. Sébastien Ogier bral třetí místo, ale udržel si průběžné vedení před pátečními rychlostními zkouškami s náskokem necelé jedné sekundy​.

 

Pátek v Pošumaví: Dechberoucí souboje a náročné podmínky

Páteční program Středoevropské rally pokračoval šesti rychlostními zkouškami v oblasti Pošumaví. Na trať se znovu postavili všichni favorité, aby bojovali o každou setinu sekundy. V čele se stále držel Sébastien Ogier, ale Thierry Neuville, hladový po svém prvním titulu mistra světa, začal stupňovat své tempo.

Den zahájil nejlepším časem Ogier, ale poté si prvenství v jednotlivých zkouškách střídali další jezdci – Elfyn Evans, Ott Tänak, Katsuta Takamoto a nakonec i Thierry Neuville. Každý z nich ukázal své schopnosti na technicky náročných úsecích, kde se střídaly záludné zatáčky s rychlými rovinkami a proměnlivou přilnavostí povrchu. Závodníci museli neustále přizpůsobovat své tempo měnícím se podmínkám, kdy listí a nečistoty na trati zvyšovaly riziko chyb.

Klíčový moment přišel ve čtvrté rychlostní zkoušce, kdy Ogier se svou Toyotou vyjel mimo trať a ztratil drahocenné vteřiny. „Moc se mi ta erzeta nepovedla,“ přiznal po závodě. Ačkoliv se v té chvíli ještě držel na čele, jeho náskok se smrskl na pouhé tři desetiny sekundy. Neuville využil této chyby svého soupeře a postupně převzal vedení. Po osmi měřených úsecích měl již náskok 6,4 sekundy, čímž výrazně posílil své naděje na premiérový titul mistra světa. „Přilnavost se mění v každé zatáčce. Ráno jsem měl problémy s nedotáčivostí, odpoledne bylo na trati tolik nečistot, že jsem raději nechtěl riskovat,“ komentoval svůj výkon belgický jezdec​.

Páteční závodění přineslo také dramatický moment, kdy Andreas Mikkelsen v pravotočivé zatáčce ztratil kontrolu nad vozem a vyletěl z trati. Jeho Hyundai byl natolik poškozený, že pořadatelé museli rychlostní zkoušku zastavit a přidělit zbývajícím posádkám stejný čas.

Nejlepším Čechem v průběžném pořadí je Filip Mareš, který se se svou Toyotou drží na třetím místě v kategorii WRC2 a celkově je na jedenácté příčce.

 

Ohlasy jezdců po osmé rychlostní zkoušce

Po náročném dni se jezdci podělili o své dojmy z pátečních rychlostních zkoušek. Thierry Neuville, lídr závodu, si byl vědom náročnosti podmínek: „Jsem jen rád, že jsme to dokončili. Je tak snadné udělat chybu a dnes bylo nejdůležitější jen dojet do cíle. Některé úseky jsem jel volněji, ale to je v pořádku. Začíná trochu pršet a místy je to hodně kluzké a extrémně zrádné. Zaměřili jsme se hlavně na to, abychom jeli bezpečně a zvládli to.“ Neuville si tedy zvolil konzervativnější přístup, což se nakonec ukázalo jako správné rozhodnutí.

Jeho týmový kolega Ott Tänak zhodnotil den pozitivně: „Vůbec netuším, jak si vedeme, tak uvidíme po této zkoušce. Ale aspoň jsme měli čistý den a myslím, že jsme z toho vytěžili maximum.“ Tänak byl spokojen s tím, že se vyvaroval chyb a jeho výkon byl konzistentní po celý den.

Naopak Sébastien Ogier si den užil, přestože musel dohánět ztracený čas: „Byla to zábava. Měli jsme špatný mezičas ke konci předchozí zkoušky, ale řídit auto dnes bylo skvělé. Zítra ale budeme muset víc zatlačit.“ Ogier si je vědom, že bude muset v sobotních zkouškách ještě více riskovat, pokud chce znovu přebrat vedení

Oliver Solberg, který soutěží v kategorii WRC2, měl smíšené pocity: „Pravděpodobně nejhorší zkouška dne. Moje jízda byla opravdu špatná, vůbec jsem neměl jistotu. Je to tak kluzké, snadno uděláte chybu, tak jsem radši příliš neriskoval. Ale celkově to byl zábavný den. Je fajn být zpět v autě na asfaltu, hodně se učím.“ Solberg tak přiznal, že se na kluzkém povrchu necítil jistě, ale zároveň vyjádřil spokojenost s tím, že se mu daří získávat nové zkušenosti​.

Poohlédnutí za Středoevropskou rally 2023 aneb postřehy, dojmy i otázky z prvního WRC v Čechách

 

Výhled na víkend

Po úvodních dvou dnech, kdy se soutěž odehrávala na území Česka, čekají posádky během víkendu další náročné výzvy. Sobotní program se přesune na území Německa a Rakouska, kde na jezdce čeká šest měřených úseků o celkové délce 123,46 km. Nedělní finále pak vyvrcholí čtyřmi rychlostními zkouškami v Německu o délce 54 kilometrů. Vítěz letošní Středoevropské rally bude korunován v neděli v historickém městě Pasov​.

Není pochyb o tom, že souboj mezi Neuvillem a Ogierem bude ještě velmi napínavý. Ogier, osminásobný mistr světa, se rozhodně nevzdá bez boje, zatímco Neuville má před sebou možnost získat svůj první titul mistra světa. Výsledky druhého ročníku Středoevropské rally rozhodne až nedělní odpoledne.

 

Jan Novotný

Sdílet: