Dacia Bigster – Dacia ve velkém poprvé naživo v Paříži, byli jsme u toho
Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Dacia / Renault GroupNa právě probíhajícím pařížském autosalonu Mondial de l’Auto 2024, který jsme navštívili v pondělí, se poprvé veřejnosti i novinářům představila dlouho očekávaná novinka značky Dacia – model Bigster. Tento robustní SUV crossover, který Dacii poprvé posouvá do segmentu C, na sebe okamžitě strhl veškerou pozornost. Po dvou letech od odhalení konceptu se Bigster ukázal v plné parádě a od té doby se stal symbolem nového směru, kterým se tato rumunská automobilka vydává. Pojďme se blíže podívat, co Bigster nabízí a proč by měl zaujmout každého zájemce o dostupné, ale prostorné a technologicky vyspělé SUV.
Dacia nám v letošním roce nabídla spoustu novinek. Když se podíváme od nejmenšího k největšímu začínáme důkladně inovovaným Springem, který je momentálně nejdostupnějším elektromobilem na českém trhu a již brzy budou první vozy u dealerů. Další novinkou je nová generace oblíbeného SUV Duster, který přijíždí již ve třetí generaci a jeho design a nové technologie mu opět zaručuje úspěch. Jako poslední byl představen právě nový BIGSTER. Design Bigsteru zapadá do současné modelové nabídky a oproti konceptu představeném v roce 2021 se liší jen minimálně. Někdo by však mohl namítat, že se jedná pouze o natažený Duster, ale není tomu úplně tak. Oproti Dusteru přichází Bigster se spoustou technologií, které Dacia do svých vozů implementuje naprosto poprvé.
Exteriér – jednoduché, robustní a líbivé
Design nového Bigsteru je přímočarý, ale nezapomíná na „cool“ nádech, který je součástí hodnoty značky a očekávání zákazníků v segmentu C-SUV. Dacia to však dělá po svém. Grafické prvky na přední masce a dveřích a nad zadní poznávací značkou dodávají vozu nádech nenucené elegance. Než aby však podlehli módě lesklé černé, rozhodli se designéři značky Dacia pro kombinaci lesklé a matné černé, která je odolnější a působí robustněji. V modelu Nový Bigster se snoubí robustnost s ekologickým přístupem a nezapomíná být cool. Přední a zadní spodní hrana nárazníku jsou barevně sladěné, takže jsou odolnější a trvanlivější. Ochranné lišty, které se táhnou kolem celé karoserie – na bocích, podbězích kol a spodní části nárazníku – jsou vyrobeny z materiálu Starkle®.( materiál, který vynalezli inženýři značky Dacia a který jako první využil model nový Duster. Starkle® obsahuje až 20 % recyklovaného polypropylenu a používá se v surovém, nelakovaném stavu, což snižuje uhlíkovou stopu spojenou s jeho výrobou). V rámci udržitelného přístupu používá Dacia tento materiál, vytvořený jejími inženýry a částečně získaný recyklací, v surové, nelakované podobě. Nový Bigster se velmi pragmaticky přizpůsobuje vkusu a zvyklostem zákazníků v segmentu C-SUV. Bigster se standardně dodává se 17- nebo 18palcovými koly z lehkých slitin, u nejvyššího stupně výbavy Journey jsou na přání k dispozici vysoce elegantní 19palcová kola. U vyšších úrovní výbavy si zákazníci mohou zvolit dvoubarevné provedení exteriéru (černá střecha), která dynamicky zvýrazňuje linie vozu. Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé.
K dispozici je také nová barva karoserie modrá Indigo. Tato metalická barva je určena exkluzivně pro model Nový Bigster a dodává vozu nádech elegance, naznačuje prestiž a zároveň evokuje střízlivost. Vůbec poprvé nabídne Dacia možnost dvoubarevného lakování.
Interiér – v jednoduchosti je síla
Interiér nového Bigsteru vychází z Dusteru a dále rozvíjeli jeho koncept. Vysoká, vertikální palubní deska zvětšuje prostor pro cestující na předních sedadlech. V zájmu jednoduchosti a efektivity jsou všechny provozní informace seskupeny na 7„ nebo 10,1“ digitálním přístrojovém štítu (v závislosti na úrovni výbavy) a všechny informace multimediálního systému jsou na 10,1“ centrálním dotykovém displeji (standardní výbava všech vozů Bigster). Bigster se tímto stává prvním modelem značky Dacia, který nemá klasické analogové ukazatele za volantem. Tyto dvě obrazovky spojuje elegantní zelená linka, která je pomáhá vizuálně integrovat do palubní desky.
V závislosti na stupni výbavy nabízí nový Bigster tři typy středové konzole pro přední sedadla: Poprvé u vozu Dacia je k dispozici vysoká středová konzola s loketní opěrkou (s chlazenou přihrádkou), indukční nabíječkou a objemným úložným prostorem.
Zvláštní pozornost byla věnována designu čalounění sedadel, přičemž v závislosti na stupni výbavy byl kladen důraz na jednoduchost a přívětivost (Bigster Essential a Expression), odolnost a snadné čištění (Extreme) nebo vysoký komfort (Journey).
Bigster nabízí jednu z nejlepších úrovní prostornosti v segmentu C-SUV a splňuje tak základní požadavek zákazníků na tomto trhu. Bigster pohodlně pojme 5 osob a jejich zavazadla. Vepředu i vzadu nabízí Bigster největší prostor nad hlavou v segmentu, což poskytuje citelný pocit prostoru. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici nejlepší prostor pro nohy v segmentu, což je velkou výhodou pro pohodlí na dlouhých cestách. Bigster se pyšní nejlepším objemem zavazadlového prostoru ve svém segmentu, který dosahuje až 667 litrů VDA, což je důležitá vlastnost pro rodinné výlety. Délka a výška zavazadlového prostoru stanovuje nová měřítka na trhu C-SUV.
Hlavní technologické novinky, které do svého portfolia zavedla značka Dacia v modelu Bigster jsou tedy Dvouzónová automatická klimatizace, Adaptivní tempomat, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Dělené opěradlo zadních sedadel v poměru 40-20-40. Panoramatická střecha,m která měří na délku 120 cm, lze ji otevřít o 35 cm a první panoramatickou střechu Dacia lze také vyklopit. Panoramatické střešní okno je součástí standardní výbavy modelu Extreme a je k dispozici jako volitelná výbava modelu Journey.
Motorizace – moderní a efektivní, hybridní a nechybí ani LPG
HYBRID 155 – Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor HYBRID 155. Skládá se ze zážehového čtyřválce o výkonu 107 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva přidělené elektromotoru. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí spojky.
TCe 140 – Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu nový Duster. Tato první úroveň elektrifikace kombinuje tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.
ECO-G 140 – Dacia, nesporný lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG pod označením ECO-G. V modelu Bigster Dacia poprvé nabízí motor kombinující dvoupalivový a 48V mild-hybridní pohon. Ta pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru, ať už pracuje na benzin, nebo LPG, ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje potěšení z jízdy a efektivitu.
Při provozu na LPG vypouští nový Bigster ECO-G 140 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní nehybridní benzinový motor. Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1 450 km. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován objem zavazadlového prostoru. Přepínání z jednoho paliva na druhé je rychlé a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do přístrojové desky.
TCe 130 4×4. Bigster je navržen tak, aby vás díky pohonu všech kol v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou dostal mimo vyšlapané cesty, a zároveň maximalizoval účinnost díky 48V mild-hybridnímu systému. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru při rozjezdu a akceleraci, čímž snižuje spotřebu paliva a emise CO2 a nabízí vynikající požitek z jízdy.
Závěrem drobné shrnutí, na co se začátkem příštího roku těšit z hlediska výbavy vozu:
Bigster Essential : 17″ kola z lehkých slitin, pevné střešní nosiče, Media Display s 10,1“ centrální obrazovkou, 7“ digitální přístrojový štít, manuální klimatizace, zadní parkovací senzory a kamera, elektrické ovládání předních a zadních oken.
Bigster Expression : stejně jako Essential + dvouzónová automatická klimatizace, elektrická parkovací brzda, dešťový senzor, automaticky sklopná zrcátka, zadní modulární sedadla 40/20/40 s funkcí Easy Fold.
Bigster Extreme : stejně jako Expression + 18″ kola z lehké slitiny, nastavitelné střešní lišty, měděně hnědé obložení exteriéru a interiéru, panoramatické střešní okno, hands-free karta, omyvatelné čalounění TEP microcloud, gumové koberečky na podlaze a v zavazadlovém prostoru, 10,1“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, zvukový systém Arkamys 3D se 6 reproduktory, systém Hill Descent Control.
Bigster Journey : stejně jako Expression + 18″ kola z lehkých slitin, dvoubarevný lak, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, hands-free karta, vysoká středová konzola s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10,1“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, audiosystém Arkamys 3D se 6 reproduktory, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, adaptivní tempomat.
Cenovky jednotlivých výbav by mohly být známé ještě do konce roku a první auta dorazí na jaře 2025. Nezbývá než se těšit, že nám Dacia připravila další povedené auto.
Míra Jeništa