Jaguar F-Pace: kandidát na čtenářské auto roku #3

Jaguar F-Pace: kandidát na čtenářské auto roku #3

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jaguar Land Rover Austria GmbH

Pomalu ale jistě se v rámci ankety čtenářské auto roku přesouváme do premium segmentu, který letos rozhodně nemůže chybět. A stejně tak je důležitá účast i vůbec prvního kandidáta z této kategorie, kterého vám máme dnes v plánu představit a již 31.10. jej navíc budete mít možnost osobně otestovat. Nejdříve je ale potřeba odevzdat svůj hlas on-line a ohodnotit tak všechny letos nominované novinky. A že jich bude! Je tomu už více než 4 roky, co poprvé spatřilo světlo světa vůbec první SUV tradiční britské prémiové automobilky. Do dnešního dne na něj navázali menší bráška a z mnoha úhlů pohledu revoluční elektromobil. Z logiky věci lze ale usuzovat, jak důležitý vstup do C-SUV segmentu to pro Jaguar byl. A možná i právě proto po 4 letech přichází modernizace, která přináší drobné designové retuše, spoustu moderních technologií a hlavně úplně nové motorizace, které, jak již náš nedávný test ukázal, rozhodně stojí za to. V nabídce jsou totiž čtyřválce, šestiválce (i osmiválec), benzíny, diesely i plug-in hybridy. To zní při nejmenším hodně zajímavě, nemyslíte? Pojďte se společně s námi na nového F-Pace podívat…

 

Inovovaný exteriér s novými technologiemi

Nový design exteriéru dává cenami ověnčenému sportovnímu SUV F-PACE čistší a sebejistější vzhled. Nově tvarovaná kapota dostala širší prolis uprostřed i jemnější a precizněji definované plochy. Kapota také vylepšuje dojem díky snížení počtu spár na přední části vozu. Nové velmi úzké diodové světlomety jsou dostupné v adaptivním provedení Pixel LED, přinášejícím lepší rozlišení a vyšší jas. Systém sleduje vozovku před automobilem a automaticky upravuje kužel dálkových světel tak, aby odstínil protijedoucí vozidla nebo dopravní značky. Viditelnost je zlepšována pomocí samostatné aktivace jednotlivých diodových segmentů světlometů, aniž by byli oslňováni ostatní řidiči. Nová světla využívají denní svícení ve tvaru “Double J”. Prémiová technologie LED je součástí standardní výbavy napříč celou nabídkou. Ve výbavách SE a HSE je dostupná spolu se systémem Auto High Beam Assist. Tato technologie na základě informací z čelní kamery automaticky přepíná dálková světla. Dynamické blinkry podtrhují prémiový charakter vozu.

Při pohledu zezadu je zdůrazněna šířka vozu pomocí nových úzkých svítilen s grafikou “double chicane” poprvé použitou u elektrického modelu I-PACE. Přepracovaný nárazník a nově tvarované páté dveře přidávají vizuální drama a sebevědomější vzhled. Ve specifikaci R-Dynamic nabízí nový F-PACE řadu výrazných designový prvků, díky nimž působí na pohled ještě sportovněji. Všechny varianty jsou na přání k dispozici s paketem Black Exterior, který podtrhuje design automobilu leskle černými detaily.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Nový, prvotřídně zpracovaný interiér

F-PACE nabízí luxusnější interiér a vylepšenou konektivitu. Design kabiny je odvážnější, dynamičtější a více orientovaný na řidiče. Nová středová konzola je protažená až k přístrojovému štítu, a kromě schránky pro bezdrátové dobíjení disponuje také většími odkládacími přihrádkami. Srdcem nového interiéru je elegantně integrovaná, centrálně umístěná dotyková obrazovka. Zakřivený HD displej s úhlopříčkou 11,4” je uložený v pouzdru, vyrobeném ze slitiny hořčíku a slouží k ovládání multimediálního systému Pivi Pro. Hodnotné materiály jako například dřevěná dýha s otevřenými póry nebo hliník, jsou vyvedeny v nádherných tvarech, jak dokazuje horní obložení dveří nebo dekor přístrojového štítu. Laserově leptané mřížky reproduktorů nebo kovový otočný ovladač Jaguar Drive Control ztělesňují důraz na detail.

Nový volič automatické převodovky – pouze jeden z mnoha krásných detailů – nabízí horní část s prošíváním ve stylu kriketového míčku, zatímco spodní část je s ohledem na lepší citlivost při ovládání vyvedena z precizně opracovaného kovu. Nový F-PACE využívá moderní elektronickou architekturu Jaguar označovanou jako EVA 2.0, která tvoří základ řadě nových technologií zaručujících, že i v budoucnu bude vůz vždy on-line a bude využívat aktuální systémy. Infotainment Pivi Pro je ovládán přes zcela nový dotykový zakřivený HD displej (11,4”). Klíčovými výhodami je trojnásobně větší jas a o 48 % větší obrazovka ve srovnání s předchozím desetipalcovým displejem. Jednodušší struktura menu umožňuje řidičům přístup k 90 % běžně užívaných funkcí ze základní obrazovky maximálně na dvě kliknutí.

 

Nové nejen plug-in hybridní motorizace

Nový F-PACE je dostupný s plug-in hybridní motorizaci P400e, stejně jako s nejnovějšími čtyřválci a novými zážehovými i vznětovými řadovými šestiválci Ingenium. U vybraných motorů je poprvé k dispozici také mild-hybridní (MHEV) technologie. Každá z dostupných variant je vybavena inteligentním pohonem všech kol a osmistupňovou automatickou převodovkou. Nové čtyřválcové plug-in hybridní (PHEV) provedení kombinuje dvoulitrový zážehový motor a elektromotor (105 kW), celkově produkuje 404 koní a 640 Nm. Moderní elektromotor využívá elektrickou energii uloženou v 13,6 kWh lithium-iontovém akumulátoru. Díky elektrické části pohonu nabízí vůz také působivou dynamiku reprezentovanou časem 5,3 s potřebným pro akceleraci z nuly na 100 km/h.

Moderní mild-hybridní (MHEV) technologie, dostupná pro čtyř- i šestiválcové naftové motory a pro zážehové šestiválce, pracuje se startér generátorem (BiSG, Belt integrated Starter Generator) připojeným k motoru pomocí řemenu. Systém získává energii běžně ztracenou při zpomalování a brzdění. Tato energie je následně ukládána do samostatné 48V lithium-iontové baterie, dokud není opětovně použita jako inteligentní asistence motoru při akceleraci. Využívána je také pro jemněji fungující systém stop/start.

Zájemci o zážehovou jednotku mohou zvolit řadový třílitrový šestiválec produkující 400 koní a 550 Nm. A právě z varianty P400 jsme měli tak obrovskou radost při nedávném testu. Také tento motor využívá nejnovější technologie včetně elektrického kompresoru, podporovaného dvoukomorovým turbodmychadlem a systémem variabilního zdvihu ventilů (CVVL). Výsledkem je kombinace prvotřídní dynamiky a nízké spotřeby. Nový F-PACE vybavený tímto motorem zvládne akceleraci 0-100 km/h jen za 5,4 s.

Podvozek nového F-PACE byl vylepšen s ohledem na instalaci nových elektrifikovaných motorů. Zároveň je k dispozici nejnovější sada jízdních režimů JaguarDrive Control a nový systém Auto Vehicle Hold. V rámci JaguarDrive Control mohou zákazníci manuálně vybírat podle podmínek na silnici z režimů Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow a Dynamic.

TEST: Jaguar F-Pace P400 – po modernizaci neuvěřitelně příjemný neokoukaný Brit

 

I pro F-Pace bude možné hlasovat, získá si i vaše srdce?

F-Pace i v roce 2021 vyjíždí na základech, na nichž si dal Jaguar již před lety tolik záležet, aby v roce 2016 přišel se svým prvním SUV. Britům se musí minimálně jedna věc nechat – šli do toho po hlavě a postavili už od prvního pohledu výstřední auto. Může se vám líbit anebo ne, to je ale subjektivní záležitost. Modernizace, která do Čech dorazila na přelomu loňského a letošního roku, pozvedla jeho techniku, zpracování i moderní technologie. To vše tak dává dohromady komplexní balíček, jenž lze označit za „prototyp prémiového SUV současnosti“. Třešničkou na dortu je šířka nabídky (a motorové palety), na níž někteří konkurenti ani nedokážou odpovědět. To vše dává F-Pace do vínku předpoklady účastnit se letošního ročníku MOTORVIZE Fans Award a ucházet se tak o vaše hlasy v rámci ankety čtenářské auto roku. Už od této neděle, 17.10. mu budete moct dát i váš hlas a 31.10. bude možné jej dokonce i osobně otestovat…

 

Jan Novotný

Sdílet: