ROZHOVOR: manažer DS Performance o Formuli-e
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýJako naši čtenáři jste již měli možnost zaregistrovat jedno z nadčasových témat, kterým jsme se v poslední době věnovali. Je to zhruba týden, kdy jsme navštívili jeden ze závodů vůbec první čistě elektrické závodní série – Formuli-e. O posledním víkendu jsme zavítali na Berlin ePrix. K nalezení odpovědí, jaký vlastně má smysl vyvíjet a věnovat se elektrickým formulím, jsme si přizvali jednoho z nejvýše povolaných a nejzkušenějších. Na otázky ohledně významu této disciplíny pro tovární tým, vlivu vývoje elektrických formulí na celou automobilku a předpokladů do budoucna odpovídal Xavier Mestelan Pinon, šéf DS Performance (závodní divize DS). Také vás zajímá, proč se samotné automobilky hrnou do elektrických soutěží? Nás rozhodně ano, takže se stačí utišit a ponořit do světa „bzučících“ a pekelně rychlých strojů.
Berlin ePrix: jak vypadala sezóna do sedmého závodu?
Už podle výsledků můžeme tušit, že Xavier nebude s výkony jeho týmu zcela spokojený. Zatímco jiné týmy už mají přes 200 bodů, DS Virgin racing na čtvrté příčce v poháru konstruktérů kouká na první Renault E.DAMS ze vzdálenosti minimálně 130 bodů. 4 z 10 na druhou stranu asi není tak špatný výsledek. Jak vnímá první polovinu sezóny “otec” týmu DS Virgin Racing? “Od začátku sezóny jsme hodněkrát inovovali a upravovali naše auto. Dneska je už hodně rychlé. S ním jsme spokojeni během kvalifikace a v závodech, ale doteď jsme udělali dost chyb. Bylo jich možná až příliš.” Výsledky se samozřejmě dostávají i průběžně, komentuje p. Pinon výsledky snažení jeho týmu: “Třikrát už jsme byli na stupních, ale zatím ještě ani jednou na příčce nejvyšší. Není to ani tolik o nedostatcích našeho auta, nýbrž spíše o těch chybách, které jsem zmiňoval.” Samozřejmě i nás zajímalo, o jakých chybách je tu vlastně řeč. Xavier reaguje: “Nešlo jen o chyby jezdců, pár přešlapů se dopustili i naši inženýři. A samozřejmě ze začátku jsme měli i problémy s technikou, ta je vůbec nejdůležitější. Dneska už jsme se dosáhli opravdu dobré úrovně všech komponentů a naší formule jako celku.“ Kde všude se vylepšovalo a díky kterým inovacím má teď Xavierův tým větší potenciál? „Máme už hodně dobré tempo, výkon skvělý, aerodynamika se podařila vylepšit a hlavně už se netrápíme se spotřebou, to je tady na elektrických závodech asi úplně nejdůležitější.“
DS a Virgin: jak probíhá vývoj a spolupráce v týmu?
Možná bychom měli osvětlit i složení celého týmu. DS Virgin racing – tak se totiž tento závodní tým nejmenuje pro nic za nic. Virgin je ve Formuli-e již třetí sezónu, DS druhou. Kooperace to může být občas i trošku zvláštní, vysvětluje Xavier: „DS je ryze francouzská část týmu, Virgin pak zase kompletně britská. Víte, lidé v těchto zemích pracují úplně jinak. Občas nás to dokonce až překvapí.“ To, že jsou Francouzi poněkud specifičtí, víme už asi dlouho. Ale že by byli i Britové? „Našim úkolem bylo vzít si z obou částí to nejlepší. Dneska už víme, co je na obou týmech opravdu to nejlepší.“ Rozdíly pak vysvětluje Mr. Pinon takto: „V Británii se inženýři zaměří na hlavní problematiku, ten „main point“, jemu se věnuji a snaží se najít nejrychlejší řešení. My ve Francii si spíše vyložíme daný problém ze všech možných úhlů, snažíme se přijít na všechna možná řešení a až po jejich rozboru vybereme tu nejlepší cestu, kterou se pak následně ubíráme.“ A ve finále? „My Francouzi jsme asi méně efektivní, ale u konce máme opravdu velkou sílu. Dohromady s britskou částí našeho týmu si myslím, že tvoříme silného hráče pro všechny konkurenty.“ V cíli musí být samozřejmě konkurenceschopné a silné auto: „Potřebujeme hlavně vyvážený monopost. Potřebujeme být dobří a výkonní v kvalifikaci a úsporní i rychlí v závodě. To není lehký úkol. Když nezvládnete dobře kvalifikaci, v závodě pak máte hodně malou šanci na nejlepší příčky. Naopak odjet z předních příček na startu a nevystačit s akumulátory taky nemůže znamenat dobré umístění. Takový vztah a návaznost prostě tak nějak platí ve Formuli-e snad nejvíce ze všech motoristických disciplín.“
Vývoj: další výjimečnost nebo jen efektivní spolupráce mezi závodní a sériovou výrobou?
Snad při každém rozhovoru na poli závodních tratí a okruhů se musím zajímat i o kapitolu celkového významu disciplíny pro automobilku. Většinou je na prvním místě marketing. Koho však nenapadlo, jestli se milióny euro investované do vývoje techniky pro závodní vozy vrátí třeba tím, že minimálně řadu poznatků použijí i inženýři v sériových autech nebo dokonce určité části implementují na nové vozy? Mě to napadá vlastně každou chvíli. Jak je tomu v případě DS Performance? „Je to klíč k našemu úspěchu a podmínka účasti. Snažíme se snížit vliv na životní prostředí a k tomu je Formule-e výborným prostředníkem. My tady pracujeme s čistě elektrickým vozem a jeho technologie je mnohdy hodně užitečná pro poznatky k vývoji dalších hybridů či elektromobilů.“ Vše prý ale není pouze o konkrétní technice či komponentech: „Důležité poznatky předáváme i do simulátorů – na všechny součástky pohonu a ostatní technické díly. Hlavním úkolem je najít nejefektivnější hnací ústrojí.“ A výhled do budoucna? Xavier se poměrně nebojí předpovídat: „V budoucnu určitě uvidíte na běžných autech technologii pocházející bezprostředně ze závodů. Nejde samozřejmě o současný stav, ale jednou k tomu určitě dojde.“ Na závěr tohoto tématu si neodpustí ještě porovnání se svou předchozí pozicí technického ředitele Citroen Racing: „Když jsem ještě pracoval pro Citroen, a že to nějaký ten pátek bylo, nikdy jsme naše poznatky nesdíleli tak jako tady, resp. my je nesdíleli skoro vůbec. Technologie byla tolik odlišná, nařízení ve WRC byla natolik jiná, že ze závodů jsme toho nebyli schopni moc použít do běžných produkčních aut. Tady jsou nařízení otevřená, můžeme si s autem víc hrát. Jedním příkladem hovořícím za vše je napětí baterií. My tu pracujeme s hodnotami okolo 7V, zatímco u sériových aut je napětí nejčastěji zhruba 4,5V. Proč? Nikdo to prostě pořádně ještě nezkoušel jinak…“
Chvilka soukromí: od WRC po Formuli-e aneb dlouhá cesta do neznáma
Mr. Xavier Mestelan Pinon toho má v PSA za sebou už opravdu hodně. Pracoval s velkými hvězdami a jen tak něco ho v motorsportu nerozhodí. 16 let pro závodní divizi jedné automobilky, to zní skoro až jako sci-fi. Jak vnímá on svou kariéru až sem, do Formule-e? „V Citroenu to byla skvělá zkušenost, pracoval jsem s lidmi jako je Sébastien Loeb nebo Sébastien Ogier či Carlos Sainz, to bylo fantastické. Dosáhli jsme společně opravdu mnoho úspěchů a titulů. Tady máme spoustu novinek, ku příkladu fan boost. Všechno je tady pro nás nové a já to beru jako výzvu. Našim úkolem je to vše tak nějak objevit, prozkoumat a vzít si odsud to nejlepší a vlastně i otevřít novou kapitolu motorsportu. Je to velké potěšení a pocta – být u zrodu něčeho tak velkého. Já sám opravdu miluju WRC, ale potřeboval jsem už změnu. Něco nového, jít dál. Tady pro mě přichází novinky každým dnem a bojovat a pracovat s nimi, to mě v současnou chvíli naplňuje.“
Očekávání do budoucna? Snad vyhrát ne.?
Zeptat jsme se museli i na očekávání. Xavier si za začátku lehce zavtipkoval, když s úsměvem vznesl jednoznačnou odpověď: „Vyhrát“. Pak ji ale doplnil ještě takto: „Ne, samozřejmě nám jde o pódium a chceme vyhrát. Být konkurenceschopní a být schopní vyhrávat. Musíme se už konečně poučit z chyb (už jsme to snad i udělali).“ Jak to vidí v DS se sezónou nadcházející? „Dalo by se říci, že další sezóna už je vlastně taky za dveřmi. Hodně na tom pracujeme. Příští rok nás čeká řada změn a jedna hodně velká – musíme si vystačit s jedním autem na celý závod. To je pro nás zatím technicky nereálné a během pár měsíců z této skutečnosti budeme muset udělat realitu. První testy nás čekají v lednu, kdy se musíme předvést a samozřejmě ještě nevzdáváme ani letošní sezónu a pracujeme na tom současném monopostu.“
Velká nebo alespoň zvětšující se role Formule-e pro PSA? Jak je to s marketingem?
Celou dobu tu mluvíme o zcela nové, revoluční sérii, o vůbec prvním elektrickém šampionátu na světě. Zatím jsme o něm ale ještě moc neslyšeli. Jak velkou roli tak hraje elektrická formule pro jeden z největších evropských automobilových koncernů? „Už jsme mluvili o návaznosti našeho vývoje na ten sériový. Asi z tohoto důvodu, ač se budete divit, hraje tato divize opravdu velkou roli v současném pohledu koncernu PSA jako celku. Samozřejmě ještě nejsme moc vidět. Jsme stále ve fázi start-upu a nemůžete od nás chtít zázraky. I marketing, na který jste se ptali, je ve svých prvopočátcích. Ten pravý boom nás teprve čeká. Musíme ještě hodně pracovat všichni společně (FIA, promotér, fabrika a týmy). Nezapomeňte, že nám každým rokem přibývá fabrických týmů, a s tím i související atraktivita, nemyslíte?“
Formula-e: jedna velká rodina
Na závěr jsem položil Xavierovi jednu otázku lehce na tělo. Jak se mu pracuje v týmu? Francouzský entusiasmus nezklamal a opět se mi dostává pozitivní odpovědi. Prý je to u DS Virgin racing jako doma – jedna velká rodina. Touto lehkou nadsázkou jsem ukončil náš přátelský rozhovor. Na samotný závěr jen dodám pár svých poznatků, které pro mne byly překvapením. PR manažer týmu a i samotný ředitel na mě měli dostatek času. Budete se divit, ale to nebývá tak úplně zvykem. Všechno je narychlo a předem bývá avizováno časové okno, do kterého se musím vejít – tady? Rozhovor jsme udělali dřív, v úplně jinou dobu a s jinou délkou. V samotném závodě mě pak doslova dostalo střídání aut. Jeden z jezdců zaparkoval čumákem sotva pár centimetrů ode mě, rychle spěchal do nabitého monopostu, byl připoután a během pár vteřin (po uplynutí minimálního času) zase odjížděl. A do třetice všeho dobrého mě doslova vyvedla z míry přátelská atmosféra, kterou jsem měl možnost vnímat i já sám jako externista. Dostal jsem týmová sluchátka, popovídal si s většinou důležitých osobností a byl v přímém kontaktu i s jezdci po celou dobu závodního víkendu. Kéž by to takhle vypadalo všude na závodech! Za mě rozhodně palec nahoru!
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.