Rally Hustopeče 2017: hodně pěkně je mezi vinicemi…

Rally Hustopeče 2017: hodně pěkně je mezi vinicemi…

Pokud si vzpomenete na naši reportáž z Hustopečí s ročníkem 2016, asi si budete pamatovat i na pozitivní duch, v jakém se celá publikace nesla. Mezi velkými mistráky máme většinu stálic. O Barumce nemluvě, Bohemka je poslední roky kapitolou samou pro sebe. Pak tu máme soutěže po formální stránce na shodné úrovni se dvěma výše zmiňovanými, i když… Zlín a Boleslav je sice alfou a omegou českého rally, ale srovnatelné taky moc nejsou, obzvláště pak poslední 2-3 ročníky. Krumlov je sice krásný, a to hlavně díky svému prostředí. Šumava je kvalitní stálicí a v případě Příbrami tomu není jinak. Všechny jsou ale tak nějak neformálně (mezi lidmi) brány jako o něco nižší soutěže než Barumka a příp. Bohemka. Pak jsou tu ale Hustopeče a… Neberte mě prosím za slovo, nechci pasovat rally mezi vinicemi, jak jí bývá přezdíváno, na srovnatelnou pozici s dlouhodobou jedničkou ve Zlíně. Dnes pro mě tak přichází poměrně nejednoduchý úkol. V Hustopečích se nám totiž hodně líbilo i letos. Kvalitní startovka, nádherné tratě, kouzlo malebné krajiny v prostoru tradičních jihomoravských vinic a taková řekněme nádherná atmosféra díky skloubení všeho výše jmenovaného, to jsou atributy další každoročně tradiční soutěže, Rally Hustopeče letos s oficiálním názvem Agrotec Petronas Syntium Rally. Pojďme se přesunout přesně doprostřed českého mistrovství v rally a vychutnat si atmosféru vinic a rally.

 

Vyrážíme: očekávání velká

Jak už jsem naznačil v úvodním odstavci, vzhledem k poměrně pozitivně překvapujícímu předchozímu ročníku jsme se na Hustopeče těšili i letos. Hned takto ze začátku musím pochválit pořadatele, že (zřejmě) mysleli i na diváky z dalekého okolí a start první rychlostní zkoušky naplánovali až na večerních 19:20. I přesto vyrážíme z Prahy (už) lehce po druhé hodině odpolední. To samozřejmě s sebou nenese vůbec žádnou jistotu hladkého průběhu cesty, už na 29. kilometru sjíždíme a objíždíme první kolonu. Mým úkolem samozřejmě není podrobně rozebrat průběh naší cesty do Hustopečí, takže už dokončím povídání o ničem jen cílovým časem. Do místa dění dorážíme lehce po 17. hodině. Máme tak zhruba 2 hodiny na vyzvednutí akreditace a návštěvu servisu. Nesmím opomenout ohodnotit umístění tiskového centra. Zatímco na ostatních soutěžích jsme zvyklí na zázemí v prostorách městských úřadů, tady pořadatelé využili zázemí spol. Agrotec a umístili jej hned u sjezdu z dálnice v jedné z hal. Když opomenu možná lehce menší „luxus“ uvnitř areálu Agrotecu, umístění a tiskové zázemí hodnotím jinak velmi kladně. A servis? Přejedeme Hustopeče (město není nikterak velké a jeho projetí zabere sotva pár minut) a jsme tu. K prostoru pro závodní týmy je opět využita plocha jedné ze společností patřící k Agrotecu. Jak už jsme zvyklí, o diváky a jejich zvýšený pohyb na silnici je tu také skvěle postaráno. Z obou stran silnice nás už v dáli upozorňují velké obrazovky, abychom zpomalili a očekávali chodce na silnici. Opět se možná dostávám do úzkých. Hodnotím prostory rally, ale to přeci není tak důležité. V teorii tak zůstanu možná už jen opravdu na chvilku. Na čase je podívat se do startovky. Položím si takovou zdánlivě lehkou a nic neříkající řečnickou otázku. „Kolikátá může být asi poslední R5?“ Možná byste si mohli říci, že je nám to asi jedno. Poslední R5 možná stejně bude Landa (bez urážky). Počet R5 ale udává tak trochu i diváckou atraktivitu. Jistě, hezkých průjezdů se nám může dostat kolikrát nejen od R2 Peugeotů, ale i od „Cupových“ Adamů. Kvůli nim ale primárně na rally nejezdíme. Poslední R5 (Ford Fiestu) tak najdeme ve startovním poli s číslem 33 a posádkou Hanuš/Timko. Dalo by se tak skoro říci, že se vyplatí stát u trati alespoň na 33 aut, a to je na poměry českého mistráku zatraceně dobré číslo! Ptáte se, jak je to možné? Odpověď je jednoduchá. Hustopeče jsou součástí Mistrovství Slovenska v rally. To je hodně znát!

 

Na tratích: začínáme večer…

Efektivní je i začátek rally. Je něco málo před sedmou hodinou a my se zcela v klidu přesouváme ze servisní zóny směrem k první RZ. Když se tak na celou soutěž ze svého vlastního pohledu koukám zpětně, docházím k závěru, že místo ke sledování první rychlostky bylo vlastně tím asi nejslabším článkem celé soutěže. Ani ne tak pro svoji nekvalitu, nýbrž pro svou přeplněnost diváky. Ti totiž byli úplně všude. Kromě nás, vestařů, tak i všichni ostatní novináři stáli někde zhruba ve třetí řadě. To se asi nechce nikomu. Nakonec jsme viděli poměrně rychlý nájezd, pravou čtyřku přes most, krátkou rovinku a ostrou levou na opravdu hodně úzký mostek. Řekl bych, že by stačilo jezdce trošku více zahřát a měli bychom adepta na jedno z nejatraktivnějších míst na tratích. Škoda pro nás/bohudík pro pořadatele za takové krásné a téměř přeplněné místo. Nutno doplnit, že v tuto chvíli ještě tma určitě nebyla. Po průjezdu již zmíněných 33 nejzajímavějších posádek se přesouváme na RZ s pořadovým číslem 3. Je už 20:19, když startuje první posádka, Honza Kopecký a Pavel Dresler. Teď už se doopravdy stmívá. Opět musím říci, stejně jako na předešlých soutěžích, že mi snad i připadala posádka pána řidiče a pana navigátora V. Pecha a P. Uhla o něco rychlejší na trati než výše zmínění se startovním číslem 1. To nejzajímavější přišlo každopádně až později večer. Pro některé posádky v hloubi startovního pole by sice šlo přívlastek večerní zaměnit za noční, ale o to byly naše dojmy zajímavější. Ze začátku mám sice pocit, že se snad všechny posádky opravdu bojí a jedou hodně „hlavou“, ale ani tak se nedá říci, že by nebylo na co koukat. Na páté RZ přicházejí pak daleko zajímavější momenty. I díky pár kapkám v úvodu, které se k závěru přeměnily na poměrně slušný deštík. Každý si asi domyslí, co pro fotografa znamená „po druhé se narodit“, za což vděčím Jaromíru Tarabusovi, který nedobrzdil a v únikové cestě našel právě mě a doslova lízal jednu z mých nohou o pár desítek centimetrů. Z mé páteční poslední rychlostky tak odcházím s přesvědčením a odsouhlasením pořekadla „konec dobrý, všechno dobré“. S podlomenými koleny se těším na další den, kdy doufám, že se k trati budu moci opět postavit.

 

Druhý den aneb „konec dobrý, všechno dobré“

Nebojte se, jedným blbým zážitkem pro mě/nás rally neskončilo. Pokrařovali jsme i druhý den. Zatímco v první večerní RZ snad 4 z 10 prvních jezdců skončilo s defektem, tentokrát už se skoro všem dařilo. Několik rychlostek vyhrál sám Pech, od kterého se stále bohužel marně vyhlíží vítězství v jednom z podníků velkého mistráku. Tentokrát zaostal za první posádkou o něco málo přes 40 vteřin. Překvapením je třetí místo Miroslava Jakeše, jež s další Fiestou skončil jen 10 vteřin za tou samotného pana řidiče. Pontus Tidemand pak dojel s druhou tovární Fabií R5 až na páté příčce. Pouhou 1 vteřinu a 6 desetin na něj dále ztratil Honza Dohnal se skvostným Focusem WRC, jehož čeká opěvování snad v každé rallyové publikaci Motorvize. Za Hustopeče si od nás v letošním roce pořadatelé opět odnášejí jeden velký palec nahoru. Kouzelná atmosféra díky táhnoucím se vinícím, malebná a jen lehce kopcovitá krajina a kvalitní startovní pole dělají své. Pro mě se pomalu Hustopečská rally stává srdeční záležitostí.

 

Celkové výsledky:

Pozice Posádka Celkový čas Ztráta
1 Kopecký Jan / Dresler Pavel 01:27:17.5 00:00:00.0
Škoda Fabia R5
2 Pech Václav / Uhel Petr 01:27:58.7 00:00:41.2
Ford Fiesta R5
3 Jakeš Miroslav / Ehlová Marcela 01:28:09.0 00:00:51.5
Ford Fiesta R5
4 Valoušek Pavel / Havelková V. 01:28:11.8 00:00:54.3
Ford Fiesta R5
5 Tidemand Pontus / Andersson Jonas 01:29:10.5 00:01:53.0
Škoda Fabia R5
6 Dohnal Jan / Ernst Michal 01:29:12.1 00:01:54.6
Ford Focus WRC
7 Koči Martin / Schovánek F. 01:29:16.9 00:01:59.4
Škoda Fabia R5
8 Odložilík R. / Tureček Martin 01:29:27.6 00:02:10.1
Ford Fiesta R5

 

Celkové výsledky dvoukolek:

Pozice Posádka Celkový čas Ztráta
1 Mareš Filip / Hloušek Jan 01:36:25.2 00:00:00.0
Peugeot 208 R2 00:00:00.0
2 Wagner Simon / Stein A. 01:36:45.1 00:00:19.9
Peugeot 208 R2
3 Knápek Tomáš / Horák Ivan 01:39:25.0 00:02:59.8
Peugeot 208 R2
4 Pospíšilík T. / Stross Jiří 01:39:39.6 00:03:14.4
Peugeot 208 R2
5 Baller Zbyněk / Trlifaj Martin 01:41:21.1 00:04:55.9
Citroën C2 R2 Max
6 Kupec Karel / Krajča Ondřej 01:41:39.7 00:05:14.5
Peugeot 208 R2
7 Barčák Andrej / Střeska T. 01:41:53.7 00:05:28.5
Opel Adam R2
8 Hordossy Robert / Palivec Š. 01:42:03.7 00:05:38.5
Opel Adam R2

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.