Reportáž: jak probíhá oprava karoserie bez poškození laku (PDR)?

Reportáž: jak probíhá oprava karoserie bez poškození laku (PDR)?

Znáte to. Každému se to jednou za čas stane. Ať už jde o poškození vlastní vinou, vlivem neohrabaného souseda na nejednom obřím parkovišti s parkovacími “kójemi” sotva na Fabii nebo snad nějakým tím živlem, čas od času se nám na autě nějaká ta promáčklina, boule či jiné poškození karoserie prostě objeví. Obzvláště nám, těm, co své miláčky dlouze opečovávají, dopřávají jím péči a mají k nim určitý vztah, prostě taková rána způsobuje bolest až u srdce. Není se čemu divit. Často, ať už máte či nemáte svůj (ne)garážovaný kousek havarijně pojištěný či nikoliv, se ale dostáváte do dilema, zda se pustit do opravy v podobě lakování, výměny dílů či dokonce kitování. To všechno bych i já sám považoval skoro za sprostá slova, neboť ani jeden ze zásahů není vyloženě dobrým pro auto. Nemusím ani připomínat, že jakákoliv oprava většího rázu snižuje jeho zůstatkovou hodnotu. Teď ale zpět k problematice, která je nám pro dnešní den blízká. I naší redakční Giulii se totiž nedávno něco nepěkného přihodilo. Asi se není čemu divit, přeci jen ji máme v “redakční” garáži už přes rok a najela s námi už více jak 30 tisíc kilometrů. Nebudu zatím poodkrývat, s čím konkrétně jsme ji museli do profesionální péče svěřit. Důležité je, že techniku PDR jsme se vydali ověřit v praxi k nejzkušenějšímu českému týmu, redakční Alfě se věnovali borci z RENOVE CARS, jimž nově navíc patří jedno z největších světových ocenění v technologii opravy metodou PDR. Zpět ale do Čech, konkrétně do Vestce u Prahy a k naší Giulii. Co všechno lze opravit? Co jsme opravovali my, jak dlouho to trvalo, jak to celé probíhalo a jaký byl výsledek? To a mnohem více už dnes, v naprosto výjimečné reportáži!

 

Pátek ráno, chvilka napětí a natěšení

Je pátek ráno, tedy co to povídám. Celý příběh započal ještě dříve. Na jednu stranu bylo zapotřebí nejdříve domluvit celou spolupráci, jinak poněkud delší a velmi příjemná schůzka předem ale není pro běžného zákazníka potřebná. Na druhou stranu je ale lepší se s poškozeným autem zastavit s předstihem a stanovit rozsah opravy či domluvit konkrétní termín. I tak by šlo tedy naší schůzku definovat. Domu už odjíždím s termínem (do týdne) a jasnou představou o rozsahu a finanční náročnosti prováděných úkonů. Já, pokud bych chtěl dále postupovat v našem příběhu podle posloupnosti, doplnímKonečně přichází den „D“. Je brzo ráno a já vstávám, abych byl na místě včas. Mám to štěstí, že bydlím na kraji Prahy, zhruba 20 km od sídla Renove Cars, a to po ideální trase – po pražském okruhu. Troufl bych si mimochodem tvrdit, že lokalitou to sem má díky dobré dopravní dostupnosti blízko téměř každý. Jen krátce po osmé hodině ranní dojíždím do profesionální dílny, ke které mě vede i navigace i dobré značení. Zvenčí bych snad ani neřekl, jak velké a profesionální pracoviště se uvnitř nachází. Teď už je ale opravdu lehce po osmé hodině ranní a já s předstihem klepu na dveře příjmu (objednán jsem až na 8:30). Říkám si, že mám alespoň dost času na focení příběhu pro vás a nasátí té správné atmosféry. Je to navíc jedna z mála příležitostí, kdy jsem já osobně někam přijel dříve než na čas. Netrpělivě samozřejmě očekávám, jak celý den v Renovecars bude probíhat. Co vy? Jste na tom podobně?

 

Přípravy vrcholí: péče o auto je tu jako v hotelu

Ano, možná se divíte, ale je tomu přesně tak. I o auto by mělo být pečováno jinak, než jak je běžný smrtelník zvyklý. Ostatně to by každý znalec, nadšenec či milovník aut měl vědět a hlavně praktikovat. Samotná péče o naše “čtyřkolé miláčky” se docela zjevně projevuje. Záhy po najetí redakční Giuliou dovnitř a předání klíčků mi p. Poláček, zakladatel a největší machr na PDR, kterého alespoň já znám, na přistaveném autě nejmenované značky ukazuje, jak vypadá neudržovaný lak a jaké je mu potřeba péče. Zajímavostí je, že se jedná o kabriolet a světe div se, věnovat se zde budou i jeho plátěné střeše. Jak se dozvídám, péče je potřeba věnovat stejně, jako kdyby se svým majitelem každé auto “žilo”. Stačí občas po mytí použít polituru nebo leštící pastu, abychom odstranili povrchové mapy na laku. Podobné, byť stále pouze v drobném rozsahu, stárnutí laku zažívá už i naše, sotva tři roky stará, Giulia. Než se stačím nadechnout a pod speciálním světlem pozorovat projevy zašlého laku zralého na renovaci či aplikaci přípravků s keramikou, našemu autu už je věnována první péče, a to přípravná fáze. Ačkoliv jsem jej pár dní před návštěvou osobně ručně myl a trochu i leštil, cesty byly toho dne poněkud navlhlé a dovézt auto zcela čisté tak bylo téměř nereálné. Na druhou stranu, asi i kdyby byla silnice suchá, nějaký ten prach se přeci jen na povrch laku dostane. I proto je před každým aplikování techniky PDR (i dalších oprav či korekcí karoserie nebo laku) potřeba důkladného umytí auta. I to tu ale vypadá profesionálně. Až s úsměvem koukám na milovanou Alfu do osvětlené “kóje” určené výhradně mytí aut. Teď už je ale mytí hotovo, kolega vyjíždí a přemisťuje ji na místo určené dalším, hlavním úkonům. Kvůli čištění ani leštění jsme tu tak úplně nebyli, i když jde o vedlejší a velmi příjemný produkt. Redakční vůz ale teď trápí vesměs něco jiného – před časem se jednomu z kolegů (záměrně nejmenuji) povedlo nechat si do něj zajet domovní vrata. Šílené, že? Postižena byla levá zadní část blatníku (u řidiče). Nešlo samozřejmě o nic drastického, bystré oko každého nadšence si ale zejména při slunečním svitu nemohlo nevšimnout výrazných odlesků způsobených mělkou, za to velmi širokou promáčklinou plechového dílu nad LZ kolem.

 

Konečně jdeme na věc: pečlivě dozoruji tajemnému PDR

Abych jen nechodil stále kolem horké kaše, doplním, co označení PDR znamená. Nejde o nic jiného než již zmíněnou “opravu bez poškození laku”, zkratku tří anglických slov (Paintless Dent Removal). Určitě je vám ale jasné, že nemluvím o ničem jednoduchým. To dokazuje i technika, kterou si s sebou sám velký mistr přiváží. Základem je propracovaný pojízdný “stojánek” na vše důležité, co k dnešním úkonům budeme potřebovat. Právě na něj je již z kufříku přendáno to hlavní, čím se “vytlačování” promáčklin provádí. Ani nevím upřímně, jak bych hlavní nástroje popsal. V první řadě jde o tzv. “reverzní kladivo”, kterým je pomocí nejen suchého a studeného lepidla možno napoprvé poškození posunout, udělat první krok. Pak už je většina práce na dlouhých železných tyčích, jejichž konec je různě tvarován přesně tak, aby umožnil jemně, za to efektivně vytlačovat inkriminovaná místa zevnitř. Výhodou je, že samotný plech je tvárný a nevrací se tak do poškozené podoby (u hliníku je to trochu složitější). To zabere z celého procesu asi nejvíce času, ale hlavně úsilí i námahy. Konkrétně v našem případě bylo navíc potřeba odmontovat část zadního světlometu i tapecírunku kufru, což nás ještě trochu zdrželo. I tak už ale hltám každý pohyb mistra a pozoruji, jak se postupně daří vytvarovat plech do původní podoby. Při pohledu na lehce zabejčený postoj se dovoluji trochu s pokorou zeptat, jak velká je fyzická námaha spojená s úkony. “Opravdu velká. Zůstat v jednom postoji a dělat stejný nebo alespoň podobný postoj, to není nic jednoduchého ani pár minut, na tož třeba i pár desítek. Někdy je moje práce snad i náročnější než cvičení ve fitku,” odpovídá člověk, který se této problematice věnuje již několik let. Můj čas se krátí a já pomalu začínám netrpělivě koukat na hodinky, kdy že budu muset odjet na další program. Znáte to, čas je bohužel drahý a ačkoliv bych chtěl, ani já jej nemám na rozdávání. Většina vytlačování je zhruba po půl hodině intenzivní práce za námi (resp. za mnou úplně ne samozřejmě), teď už zbývá čas spíše na retuše a zbytek žádaných kosmetických úprav. Dovolím si tak své auto u odborníků zanechat a k reportáži se tak hodlám vrátit až v odpoledních hodinách, kdy by všechno mělo být hotovo. Než vám ale představíme výsledek, dovolím si jednu rychlou odbočku.

 

Auto svěřujeme jen profesionálům: tady je důkaz!

Ne nadarmo jsem už několikrát označil zástupce Renove Cars za velké profesionály. Jedním z aspektů jsou ty stovky, tisíce opravených aut a spokojených zákazníků po celé republice. Druhým aspektem je pak obrovská úspěšnost opravitelných a opravených aut/poškození, která se (limitně) blíží 100 %. Třetím pak něco prozatím v Čechách zcela nevídaného. Tak trochu náhodou se totiž pan Poláček, který celý tým vede, přihlíží všem opravám a o ty nejtěžší případy se stará osobně, vydal vstříc další výzvě. Nedávno si troufl posunout své jméno ještě o stupínek dále. A vyplatilo se! Budete se divit, i v technice PDR se pořádá světový šampionát. Není tomu ani měsíc, co se právě toto klání přesunulo tentokrát do relativně nedalekého Německa. Tuto ojedinělou možnost si žádný profesionál nemůže nechat ujít. Konkurence byla ale i tentokrát opravdu velká, kapacita navíc omezená. Štěstím byl konkrétně jeden odhlášený účastník, který zhruba týden před konáním uvolnil místo právě dosud jedinému českému zájemci o titul. Celkově ze 42 soutěžících pouhých 6 postoupilo do finálového klání, v němž české želízko v ohni nemohlo chybět. „Bělorus a Brazilec už skončili, křičela na mě během finále moje přítelkyně, když jsem si po sobě kontroloval svojí práci a chystal se znovu mávnout na rozhodčího, že jsem hotov. Ten rychle přispěchal a stopky zastavil. I tak jsem se svým umístěním velice spokojený. Moje první zkušenost v celosvětové soutěži nejlepších techniků PDR metodou mě katapultovala na první pozice a já jsem se tak znovu přesvědčil, že patřím mezi nejlepší a dělám svojí práci dobře,” zní jako hodnocení p. Poláčka z Renove Cars ke své první účasti. A vám už je teď určitě jasné, že ceněný kov do Čech byl skutečně dovezen, třetí místo pro české zastoupení je tak naprosto úžasný úspěch, který jen dodává na důvěryhodnosti technika, práce jeho i jeho svěřenců. Ne nadarmo se říká: “žena a auto se prostě nepůjčuje,” svěřit jej ale do těchto rukou bych prostě já už dneska problém neměl.

 

Závěrem: opraveno, výsledek k nerozeznání od originálu a s úsměvem domů

Určitě jste už na začátku čekali, jak to dopadne. Asi jste tušili nebo dokonce možná věděli, že na vás čeká onen “happy end” i v tomto případě. Uznejte sami, že by to nebyla dobrá vizitka, kdyby něco nedopadlo dobře. Už se ale pomalu stmívá, den se chýlí ke konci a já konečně po čtvrté hodině odpolední dorážím natěšený do Vestce, kde na mě už čeká vyšperkovaná Giulia v podobě skoro jako nikdy dřív. V podstatě na objednávku i z vlastní iniciativy proběhly na autě i další korekce. Nevěřili byste, že se na vašem miláčkovi dají najít další nedostatky. Z těch prvním okem profesionála byl vidět lehce prohnutý blatník na PP kole, který taktéž v Renove Cars srovnali. Dovolil jsem si požádat i o drobné rozleštění škrábance na předním nárazníku způsobeném nějakým nešetrným parkováním a o drobnou retuš laku po jednom drobném, blíže nespecifikovaném vrypu. Světe div se, vše je opravdu na 100 % vyřešeno a redakční Alfa se leskne už z dálky. Mě chybí už jen pár drobností – v prvé řadě jde o velké díky směřující ke (všem) profíkům z Renove Cars, druhé pak o pár fotek a samozřejmě tenhle článek, příběh z jednoho skvělého a ovoce plodícího dne. A co přijde příště? Samozřejmě nikomu nepřeji, aby musel taková poškození nikdy řešit, ale jak jsem již zmínil, o každého miláčka by měl jeho řidič pečovat, a tak není na škodu se občas svěřit do rukou odborníků. Já to určitě s redakčním autem udělám! A co vy?

 

Více informací k dispozici na stránkách RenoveCars.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.