Rozhovor: Citroen Racing a Kris Meeke údajně v nejlepší kondici!

Rozhovor: Citroen Racing a Kris Meeke údajně v nejlepší kondici!

Autor: Pavel Novotný · Fotografie: Pavel Novotný

Jak už jste možná zaregistrovali, tým Motorvize se tento víkend přesouvá s motorsportem a rally trošku dale, než je minimálně v redakci běžné. Nedávno jsme psali o zahájení sezóny MČR v rally a nechyběla ani reportáž z MS na zastávce v Mexiku. Ta byla ale pouze takovou ochutnávkou a předznamenáním něčeho o dost výjimečnějšího. Jedna část našeho týmu se již od dnešního rána nachází na Korsice, kde pro vás připravuje to nejzajímavější ze čtvrté zastávky letošního WRC. Dnešním dnem máme za sebou pouze shakedown, který sice může předurčit kondici týmů a jezdců, ale z hlediska výsledků není příliš vypovídající. My máme za sebou ale úplně jinou zastávku. Na chvilku jsme se podívali k Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team, jehož jezdecké obsazení by se dalo označit za hvězdné. Koho jiného jsme však na první rozhovor z Korsiky mohli odchytit, než jednoho z nejdéle startujících jezdců v celém startovním poli. Kris Meeke si svůj debut odbyl již v roce 2002 tehdy ještě s Fordem Pumou S1600, v letošním roce se postaral zatím o minimálně jeden velký úspěch, tím bylo vítězství v Mexiku. Jak vidí vývoj auta, se kterým měli snad všichni stájoví jezdci z počátku opravdu nemalé problémy, co čeká od Korsiky a jak vidí zbytek startovního pole, mimo jiné právě na to jsme se jej těsně před ostrým startem zeptali!

 

Nové WRC: brutální monstrum nebo technická dokonalost s (pře)náročným vývojem?

Malinko jsem to nakousl již v úvodu. Někteří je přezdívají „monstra“ nebo je přirovnájí k tzv. „béčkové“ době, druzí pak hlasitě vítají zvýšení výkonu a s ním spojené úpravy pro letošní WRC. Asi si nemusíme nic zastírat, i vývoj takového auta, které má s loňským opravdu málo společného, nebyl vůbec jednoduchý. Z pohledu diváka by se vzhledem k výsledkům továrního týmu Citroenu dalo usuzovat, že právě zde byl vývoj při nejmenším krkolomný. Naštěstí přišel zvrat v Mexicu, kde Kris vyhrál. „Na sněhu, ve Švédsku, to bylo opravdu hodně těžké, ale.. Měli jsme co dělat. A naše práce byla dobrá. V Mexicu už jsme měli dobrou rychlost a jsem přesvědčen, že vyhrát v Mexicu bylo hodně těžké a jen tak jsme mohli ukázat naši sílu. Byla to velká zkouška nás, posádek, ale hlavně techniky, která obstála“ vzpomíná na Mexico vítězný Kris Meeke, jemuž se na závěr povedl i jeden bizarní kousek. Vzpomínáte na ta „vtipná“ videa, kdy jeden z vozů WRC jezdí na parkovišti mezi obyčejnými vozy a hledá cestu ven? Tak to přesně byla posádka Kris Meeke a Paula Nagle, kteří se i přes lehkou dezorientaci dostali do cíle jako první. „Musím říci, ano. V týmu jsme odvedli skvělou práci. Věděli jsme o pár problémech a k těm jsme se postavili čelem, našli jsme řešení a v praxi jsme je předvedli právě v Mexiku. I sem na Korsiku jsme pracovali na dalších vylepšeních a teprve na trati se opět ukáže, zda byla všechna správná.“ dodává spokojeně k týmové práci aktuálně nejúspěšnější jezdec stáje. Pojďme teď ale trochu k technice. Změna oproti loňskému vozu nebyla jen v označení (z DS 3 tu máme klasickou C3). „Jsou to opravdu úplně jiná auta. Máme větší turbo a díky němu víc koní, auta jsou širší, nechybí více aerodynamických prvků a kapitolou samou o sobě je centrální diferenciál. Je to opravdu spousta záležitostí pro naše vývojáře a pro nás hodně testování“ hodnotí Kris ty nejzásadnější změny a vylepšení na autě. „Těžké bylo najít i nastavení. Zvykáte si na novou techniku, nové auto a to si musíte opět přizpůsobit sobě a hlavně prostředí. Já jako jezdec se cítím za volantem nové C3 jako v dost silnějším, dynamičtějším autě. Pocitově je auto také větší, sirší. Je to opravdu hodně jiné než loňská DS 3.“ Pohled Krise asi nikoho moc nezarazí. Mezi některými profesionály se už skloňují otázky ve smyslu pokračování novodobé (monstrózní) éry WRC, ale nepředbíhejme. Nám se zatím pohled na letošní vozy líbí a jejich výkony jsou úctyhodné.

 

Bez rodiny by to nešlo aneb profesionální tým WRC

Často se důležitých osobností z motoristického světa ptáme na jejich práci nebo spíše lépe řečeno na pocity z práce v jejich týmu. V motorsportu je to možná i důležitější než na poli vývoje či designérství. Na jezdce je vyvíjen obrovský tlak, na technické inženýry možná ještě větší. Občas dokonce padají hlavy. Tady zatím ještě žádná nepadla. „Máte pravdu. Vztahy jsou hrozně důležité. Pro mě je to rozhodně jako kdybych byl součástí jedné velké rodiny. V rally musíte mít silné vztahy vždycky. Jiné to bylo samozřejmě za dob mého juniorského angažmá, kdy jsem se necítil úplně jako součástí velkého týmu. Tady je to sice velice profesionální, ale já se tu cítím jako doma, v jedné velké rodině. To je pro mě velice důležité“ možná až úsměvně pro nezasvěceného popisuje práci v týmu. Ono se asi není čemu divit. Zkuste si pustit nějaký onboard z WRC. Vlastně snad stačí i z nižších R5 nebo dokonce R2. Zjistíte, že rally fakt není žádná sranda. Je to všechno hodně o koncentraci, maximálním nasazení. Co jiného pak má fungovat, než klid, který je důležitý pro soustředěnost a vyváženost psychiky na trati? V Citroenu to prý funguje…

 

První tři závody pokaždé s jiným zlatým vozem, kdo má největší šance?

Kris vyhrál zatím jednou a je celkově šestý v průběžném pořadí jezdců. Hodně se v servisu i na poli odborné veřejnosti mluví o celkové vyváženosti startovního poli. Řeč však není jen o autech, která se zdají být vzhledem k situaci, kdy na stupínek nejvyšší se ve třech závodech dostal pokaždý jiný závodní speciál, opravdu hodně vyrovnaná. U jezdců je to hodně podobné. „Volkswagen skončil a jeho jezdci se museli přesunout. Ogier vyhrál v Monaku, Lattvala ve Švédsku a my zase v Mexiku, takže se to zdá být hodně otevřené. Všechny týmy jsou silné a všechny mají své TOP jezdce. Z mého pohledu je to tak opravdu nepředvídatelná sezóna a většinu z ní máme ještě před sebou, takže se teprve ještě ukáže, která posádka dokáže vymáčknout to nejlepší maximum ze své techniky.“ Nám nezbývá než souhlasit. Čas letí, technika stárne, trendy se mění. Šance mají všichni zhruba stejné. V případě Citroenu je potřeba neusnout na vavřínech a pokračovat ve vývoji, protože minimálně v Monaku to vypadalo při nejmenším složitě a odvedená práce na autě za těch pár týdnů je na tratích skutečně vidět.

 

V průběhu slavné Tour de Corse, která se nově přesunula do první třetiny podniků WRC, se vám budeme postupně hlásit. Připraven je pro vás další rozhovor s jedním z jedců Citroenu C3. Pokud štěstí bude přát, uvidíte i několik LIVE přenosů na našem Facebooku. Jak už Kris mimo záznam naznačil, určitě je na co se těšit. Korsika není jednoduchá, čeká nás jedna rychlostní zkouška s celkově 48km a jedna dokonce s 53. To samo o sobě vypovídá, jak velký je rozdíl mezi lokálními závody a WRC. Krisovi přejeme, aby se znovu neztratil a „monstrům“ pak, aby pokračovali bez nehody v dokazování své technické vyspělosti.

 

Pavel Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..