Nová rychlodobíjecí stanice: s jedním velkým ale
Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr BahenskýUž je tomu nějaký ten pátek, kdy jsem naposledy seděl v elektromobilu. Ještě o prázdninách jsem testoval Leafa, kterého jsem sice velmi vychvaloval, na druhou stranu jsem byl zklamaný z doby potřebné k dobíjení a hlavně míst, kde bych si svůj vůz mohl dobít. Lepší z „elektro-světa“ byla pro mě elektrizující BMW i3, jež jsem si opravdu užíval. I s Teslou jsem si užil pár hodin jízdy, ale nadšení z ní jako takové neprobíhalo jako od menších „elektrokár“. Kde je tedy chyba těchto kousků? Proč elektromobita ještě není tam, kde by mohla být? Možná je to otázka chybějících dobíjecích stanic. Možná jsou lidé naštvaní, že je doba nabíjení tak dlouhá. Nejspíš pro vás mám dnes dobrou zprávu, bohužel s velkým ale. Začneme ale tou dobrou…
Jedno krásné pozvání
Za Motorvizi jsem byl vyslán, abych náš tým reprezentoval na otevření nové dobíjecí stanice. Je to tady. Sjíždím z dálnice, abych si zaskočil do Říčan. Zde po několika minutách nacházím elektromobily typu BMW i3, Tesla model X a další elektromobily od Huyndaie. To byla hlavní lákadla na dnešní tiskovou konferenci. Samozřejmě si jdu prohlédnout všechny tyto žihadla a vzpomínám na svezení v některých z nich. Postupně mě vítají sladké úsměvy od organizátorek a přemýšlím nad očekáváním, co se tedy dnes vlastně dozvím.
Výkon 100 kW, ale …
Během pár chvilek se dozvídám o dobíjecí stanici, jenž může dobíjet výkonem 100 kW až 4 vozidla. Wau. To je pecka! Na této dobíjecí stanici můžete dobít 50 kW do jednoho auta. Již zmiňovaný Leaf s akumulátory o kapacitě 40 kWh by pak právě tady měl být schopný dobití z nuly na 80% za zhruba půl hodiny. Další energie se pak rozdělí do dalších vozů. Co hodnotím velmi pozitivně, to je posun, že můžete na jedné dobíječce dobít až 4 vozy najednou! Říkám si, že tohle je opravdu úžasné a těším se, až sem vyrazím při testování dalšího exempláře v „eko“ stylu. A teď přichází to ale. Ta smutná tečka. Dobíjecí stanice je neveřejná. Co to znamená? Vy, jestliže nejste zaměstnanci firmy, si zde svůj elektromobil nedobijete. Máte smůlu.
Smutná tečka na závěr, ale
Možná si říkáte, že můj dnešní článek obsahuje hodně „ale“. Ačkoliv mé nadšení končilo: „ale veřejnost má smůlu“, dovolím si napsat ještě jedno ale. Dneska jsme neulehčili dobíjení elektromobilů pro lidi, kteří již vlastní vůz budoucnost. Dnes jsme se nesetkali s úsměvem na tváří, ale zjistili jsme, že to jde. Jednou, za nějaký čas, přijde dobíjecí stanice, která bude dostatečně rychlá. Místo, kde budeme moci naráz dobíjet až 4 vozy. Dnes zde máme důkaz, že to opravdu jde. Je to možná jen otázka času, než nám elektrárenské společnosti dovolí i tyto možnosti. Dejme jim ještě chvíli a možná tohle bude ten čas, kdy si lidé řeknou, že elektromobil má smysl. Je to otázka několika týdnů, měsíců nebo let? Už teď pevně věřím, že se té budoucnosti dočkáme již brzy! A nejen lidé v zaměstnání, ale i samostatní odvážlivci!
Petr Bahenský
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.