Plug-in hybridy aneb budoucnost PSA: jak ji vidí vývojáři?
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýPařížský autosalon s ročníkem 2018 byl (či je) tak trochu jiný. Nalákal samozřejmě tak jako každý rok na řadu novinek. O budoucnosti se tu hovořilo zejména v souvislosti s autosalony jako takovými, do Paříže totiž dorazilo „jen“ 14 automobilek. Z osobního úhlu pohledu mi to v zásadě nevadilo. V tuto chvíli chci navíc mluvit o zcela jiné budoucnosti, o té, kterou vidí a předpovídají v PSA a konkrétně u domácí automobilky Peugeot. Dnes sice nebude řeč o technologii, jež nějak zásadně změní automobilový svět. Není ale tajností, že je na tom s emisemi koncern PSA nejlépe ze všech, a to zejména díky dlouhodobým snahám. Už několikrát jsme se právě díky Peugeotu přesvědčili o skutečnosti, že diesely nejsou mrtvé. I my jim fandíme. Právě k nim ale přibyde v příštích měsících jedna alternativa, jež rozhodně historii psát bude. Plug-in hybridy jsme už viděli, zažili a řídili, žádný z nich ale nebyl vyloženě masovkou. Toto vnímání mají změnit PHEV verze poslední generace modelů značky Peugeot, a to především nová 508 a 3008. V čem je tato technologie revoluční, co vše přinese uživatelům a jaká historie se opravdu psát bude, na to jsme se při příležitosti Pařížského autosalonu zeptali Oliviera Salvata, projektového manažera PHEV za koncern PSA.
Začněme zlehka: o jak velký úkol, projekt či osobní výzvu jde?
Už jsem vám prozradil, že máme připravený další rozhovor a že jsme vyzpovídali jednu hodně důležitou osobnost automobilového průmyslu. Tentokrát navíc hlavním tématem není „jen“ kus železa, nýbrž myšlenka a budoucnost. K ní je ale potřeba mít určitou osobnost, ducha a nadšení, i proto si dovolím také dnes začít osobními otázkami. P. Salvat je jednou z nejdůležitějších osobností v PSA zodpovědných za PHEV projekt, jak on sám vnímá tuto pozici? „Je to samozřejmě zajímavá, byť určitě ne zcela jednoduchá pozice. Mám na mysli šanci vést tým, který pro celé PSA group vyvíjí plug-in hybridní technologie, a to pro širokou škálu vozů, z čehož jsem samozřejmě velmi nadšený,“ odpovídá na poprvé možná poněkud zaskočeně elegantní a velmi odměřený projektový manažer. Co konkrétně ale patří do jeho úkolů a zodpovědnosti? „Ty jsou opravdu rozsáhlé. Máme na starosti samozřejmě technický design důležitých komponentů, jejich implementaci do vozidel a také musíme zajistit přípravu fabrik k přijetí technologií a adaptaci do platformy. To je především technická část. Musíme být také připraveni motivovat zákazníky a vysvětlit všem, že jsou tato vozidla plně připravena udělat potřebnou změnu v soukromém i firemním vozovém parku,“ popisuje svou strategickou pozici skromně se tvářící Olivier. Jaké jsou však ty důvody ke změně, proč je potřeba motivovat nás, zákazníky, k přechodu na nové technologie? „Naprvním místě je pro nás snaha a touha po snížení emisí. Přidání elektrického pohonu do vozidel je velmi efektivní cestou, jak toho dosáhnout. Trh je připravený, zákazníci už očekávají tento typ technologie a ty jsou už dnes poměrně dostupné. Takže lidi chtějí a my umíme a chceme,“ zní z úst zástupců PSA.
Peugeot není eco-nováčkem: historie, milníky a cesta k současné technologii
Stejně jako já sám jsem si na autosalonu v Paříži vzpomněl na Peugeot 106 v elektrické verzi, i vám teď nabízím krátké poohlédnutí za historií Peugeotu, co se elektrických a eko vozů týče. Připomínám, že právě od zmíněného milníku uběhlo už 25 let. Jak tuto cestu a získané zkušenosti vidí Olivier? „Ty vědomosti a hlavně zkušenosti, které jsme za tuto dobu načerpali, se všechny soustředili a využili právě při vývoji nového PHEV. Upřímnějsme se dlouhou dobu snažili umístit na trh plně elektrické vozy, v tomto případě bychom ale potřebovali ještě trochu větší progres v infrastruktuře a politickou sílu. A právě to nyní máme, proto můžeme na takových technologiích pracovat.“ Vraťme se ale ještě lehce k té osobní stránce věci. Těch projektů bylo přeci jen hodně. Na jaký je však v Peugeotu vzpomínáno nejvíce, nejčastěji či snad nejradši? „To je těžká otázka. Asi bych řekl, že nejdůležitější je vždy ten doposud poslední. Tentokrát stavíme na existujících dovednostech a posouváme hranice. Vždy, když vytváříte něco nového, musíte vidět dál, poučit se z minulosti a představit o něco lepší věc pro zákazníky.“ Jak dlouho ale může takový projekt, příprava nové technologie trvat? „Řekl bych, že jde o standardní čas potřebný k vývoji nového vozu. Jde o zhruba 4 – 5 let od vydání rozhodnutí do uvedení prvních vozidel na trh,“ poodkrývá Olivier ještě jednu zajímavost – rozhodnutí o hybridním pohonu padlo roky před tím, než byla uvedena současná 3008 a nová 508, jež jsou prvními nositeli plug-in hybridu od Peugeotu.
Hybrid tu u PSA přeci jen už byl: jak je na tom porovnání 508 RXH či 3008 Hybrid 4, která byla prvním dieselovým hybridem na světě, a současné PHEV?
Nebyl bych to novinářem 21. století, kdybych si nedovolil trochu nevybíravě vrátit do minulosti, připomenout zajímavou hybridní technologii (kombinaci dieselu a elektřiny), jež Peugeot relativně nedávno disponoval. Co všechno je nové, ptám se tedy. „Nových je mnoho věcí. První je bez pochyby spalování benzínu, protože tento hybrid bude celosvětovým autem. Chceme jej uvést na trh i v Číně. Máme také nové vysokokapacitní baterie, díky kterým budete mít možnost ujet až 50 km v bezemisním módu. Samozřejmě nyní jde o plug-in verzi, takže auto budete moci nabíjet ze zásuvky. Navíc jsme významně zvýšili výkon elektrických motorů. Pro předokolku bude mít výkon 80 kW a pro čtyřkolku budete mít k dispozici dva elektromotory s 90 kWh baterií. Akcelerace a jízdní vlastnosti nových vozů budou tak zcela jiné.“ Teď se přesuňme k výhodám, které budou k dispozici koncovým uživatelům, co vše nám přinese 508 a 3008 v plug-in hybridní verzi? „Mluvil jsem o bezemisní jízdě, dáváme vám ale svobodu volby, jestli zrovna pojedete čistě na elektřinu nebo v hybridním módu. Implementace systému nemá navíc žádný vliv na základní komfort řidiče – nezmenšili jsme objem motoru ani palivové nádrže. Jsme na to hodně hrdí. Pokud se totiž rozhodnete přejít na náš hybrid, můžete jezdit stejnou rychlostí, ale o hodně úsporněji. A nakonec ještě přidáme famózní akceleraci,“ opravdu velmi hrdě popisuje svůj (týmový) výtvor Olivier Salvat.
Dnes hybridní 3008 a 508, jak bude vypadat budoucnost?
Než se rozpovídáme o budoucnosti, která se doslova před pár dny začala psát, ještě si dovolím odbočit a zeptat se na změny, jimiž musely oba modely při implementaci technologie projít. „Kromě modifikace struktury a platformy, komponentů, jež vy nevidíte, jedinou změnu, kterou můžete zvenčí pozorovat, je otvor pro dobíjení na levé straně vozu. Pro řidiče tu bude nový systém, jenž pomůže poznat nové vozidlo a naučit se jej efektivně řídit. Jinak je to úplně normální auto. Díky hybridu budete mít ještě navíc možnost třeba na dálku přednastavit teplotu (vyhřívání / klimatizování před odjezdem). To jsou atributy, které od nás zákazníci dostanou.“ Teď už ale k té budoucnosti. Samozřejmě nikdo z nás (bohužel) stále nemá křišťálovou kouli. I tak jsem se pokusil získat pohled či nadhled, jaký mají v Peugeotu ohledně ekovozidel. „Je tu několik odlišných věcí. Co očekáváme, to je pokrok v technologiích. Stejně si ale myslíme, že řada vlastností je už dnes více než dobrá. 50% běžných denních cest evropských řidičů je pod 15 km za den, takže když máte dojezd 50 km na elektřinu, pokryjete většinu svých potřeb. Určitě jej v budoucnosti ještě zvýšíme, budou to ale spíše drobné změny. Věřím, že se nám podaří ještě o něco snížit hmotnost, abychom zlepšili spotřebu paliva. Ani to ale nebudou zásadní změny. Nejvíce očekáváme zlepšení cen, a to nejen za komponenty, ale hlavně té finální pro zákazníky, aby tato technologie mohla být rozšířenější než první její aplikace uvedená na trh,“ s chutí popisuje svá očekávání p. Salvat. Opět jej nenechám příliš odpočinout a pokládám další otázku na tělo – jaké je současné navýšení hmotnosti způsobené implementací hybridu? „U verze 4×4 jde o zhruba 330 kg, dvoukolky s sebou nesou zátěž jen 270 kg. Samozřejmě jde o podstatné navýšení, na druhou stranu ale přináší zlepšení těžiště, které je níže. Zároveň je větší poměr hmotnosti soustředěn na zadní nápravu. Dynamika a chování takového vozu se tak o něco zlepšily. Podle nás by i přes vyšší hmotnost mělo dojít ke snížení spotřeby paliva o 40 %, takže jsme jej vlastně proměnili v převažující výhody,“ obhajuje navýšení hmotnosti a dodává: „Nejvíce hmotnosti je samozřejmě v bateriích, tam se soustředí mezi 120 a 130 kg, což je největší zátěž. Zbytek dělají především elektromotory.“ Naznačil jsem, že budeme také mluvit o budoucnosti. Pokud přicházíte s něčím do jisté míry revolučním, asi tomu přisuzujete i nějaký očekávaný úspěch, kolik procent 3008 a 508 se tedy zřejmě bude prodávat právě v hybridu? „Určitě máme nějaká očekávání, ta ale nemusejí být správná. Nemůžeme vám říci konkrétní čísla. 508 jsme zvyklí prodávat okolo 60% v dieselu a 40% v benzínu. Díky PHEV se budeme pohybovat úplně jinde. Očekáváme, že 60% nyní připadne benzínu, z čehož půlku bychom rádi viděli u plug-in hybridní verze,“ v řeči čísel popisují v Peugeotu svá očekávání. Já jen sesumíruji, že v roce 2020 by prodeje mohli vypadat takto: 30% plug-in hybrid, 30% benzín a 40 % nafta. U budoucnosti ještě chvilku zůstaneme. Uvedením nové technologie se totiž dle mého nezmění jen jednotlivá auta značky, co jiného bude v budoucnu jinak? „Každá značka, která uvádí podobnou technologii, doufá, získá velkou výhodu. Základem je zlepšování vlastností jednotlivých vozů – ticho, bezemisní režim, skvělá akcelerace a svoboda jet kamkoliv. Každá značka tak očekává, že zákazníci si tuto modernu budou žádat a očekávat. Takto si změnu trhu představujeme my. Pak už je na nás, jak přesvědčíme zákazníky, aby si kupovali taková auta,“ očekávání popisuje a dodává: „Samozřejmě očekáváme i zlepšování infrastruktury. Výhodou oproti elektrickým autům ale zůstává, že i přes slušný dojezd plug-in hybridu, nemají baterie tak velkou kapacitu a dají se v klidu dobýt z klasické zásuvky.“
Peugeot vidí budoucnost mimo jiné právě v plug-in hybridech. Jak ji vidíte vy?
Abych vás již dlouho nezdržoval, poslední věta z rozhovoru totiž již padla, pokusím se jen doplnit svá očekávání. Už na první pohled je zřejmé, že to PSA myslí s plug-in hybridy vážně. Nemohu si odpustit to srovnání s předchozí 508 RXH, jež určitě byla zajímavým autem, ale v hybridu ji moc nikdo jiný než my, novináři, neviděl. I podle slov p. Salvata bych si dovolil tvrdit, že tentokrát můžeme očekávat úplně jiné uvedení na trh. Samozřejmě ještě bude záležet na cenách a dostupnosti, i tak ale věřím, že se cíle naplní nebo k jejich naplnění alespoň nebude daleko. Připomeňme si, že právě PHEV bude doposud nejsilnější verzí obou aut a zároveň jedinou možností k pohonu 4×4. To už stojí za řeč ne? Já se už teď při nejmenším těším, až se v obou verzích svezu, a co vy? Jak vidíte svou automobilovou budoucnost?
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.