Rally Příbram 2018 aneb napínavá sezóna až do konce

Rally Příbram 2018 aneb napínavá sezóna až do konce

Dnešním dnem mohu říci, že není rally MČR, na kterém bychom letos nebyli. Nebyli bychom to my, kdybychom se rozhodli nepřihlížet i poslednímu podniku sezóny. Mistr ČR je sice už jednoznačně jasný, tím se stává opět Honza Kopecký s Pavlem Dreslerem na tovární Fabii R5. Boj se ale odehrál někde lehce jinde. Mluvím především o druhé a třetí pozici. Asi každý už pochopil, že se posledních pár let nesoutěží o celkově vítězství, ale o dvojku. O tom ale až někdy příště. Mým úkolem bylo o víkendu a dnes přenést se na tratě do Příbrami a pokusit se zase jednou načerpat tu správnou atmosféru, vůni benzínu, však to dobře znáte. Základní otázkou samozřejmě zůstává, kdo se stane letošní dvojkou a kdo vyhrál Rally Příbram s ročníkem 2018. Zeptejme se ale ještě, co všechno bylo k vidění a jak moc jsme si to my, diváci užili?

 

Sobota ráno: přejte si raději brzký start než pozdní konec

Zaběhlým zvykem je dvoudenní formát velkých tuzemských soutěží. Ani Příbram není výjimkou. I tady se jede dva dny, konkrétně sobota a neděle. U mě samotného padla volba především na sobotu, kdy jsem sice nebyl odhodlán ke zcela brzkému startu, i tak jsem ale byl na nohou už od osmi hodin ranních a v 10 jsem již netrpělivě očekával vůni benzínu. Kupodivu hned první místo bylo tím pravým ořechovým pro rallyového nadšence. Zajímavostí je, že se hned takto z rána vydávám na polní cestu a trápím naši redakční Alfu, ačkoliv jsem tak opatrný, že jsem dokonce za brzdu tamějšího provozu. To je zároveň možná i úsměvné, když si představíte, že jsme (jako akreditovaní novináři legálně) projeli přes dva zákazy vjezdu a urazili zhruba kilometr po lesní cestě. Zpět ale k rally jako takovému. Už jsme zase u tratě a očekáváme příjezd prvních. Skoro bych si snad i myslel, že se není moc na co těšit. Na druhou stranu po dlouhé době uvidíme na startu posádky letos moc neviděné – na mysli mám hlavně staronový Focus WRC Honzy Dohnala a také Fiestu R5 Václava Pecha. Oba dva prožívali pekelnou sezónu, a to v případě prvně jmenovaného opravdu doslova. Hned vzápětí se dozvídám, že má očekávání opravdu nebyla správná. Oba dva první průjezdy stály za to i přes skutečnost, že jsem si minulý víkend ve Walesu užíval chuti soutěže nejvyšší. Je pravdou, že sledování  ostatních závodníků, řekněme po odjetí první pětky (max. desítky), už takovou diváckou atraktivitou neoplývalo. Navzdory tomu mě samotného překvapilo, s jakou vervou se v Čechách „erpětky“ ženou vpřed asfaltovým tratím. Skoro bych si dovolil tvrdit, že úroveň českých jezdců této u nás nejvyšší kategorie je poněkud výše než těch na mistrovství světa se shodnými vozy. Takové jsou první dojmy…

 

Servis a (ne)vydařené odpoledne

Jelikož jsem si dovolil dnešní den považovat za lehce odpočinkový, hned po prvním průjezdu si dovoluji přesunutí směr servisní zóna. Teprve teď si vyzvedávám akreditaci, zdravím známé tváře a plánuji svůj odpolední program. Servisní zónu si standardně příliš neužívám i proto, že nejsem vyloženě velkým technickým odborníkem, který by přesně věděl, co a jak zrovna mechanik na autě montuje. Dnes se snad (ne)záměrně zdržuji na letišti v Dlouhé Lhotě poněkud déle. RZ s pořadovým číslem 6, kam jsem se i díky zvýšené atraktivitě polookruhové části plánoval podívat, je totiž zrušena. Ptáte se proč? První tři závodníci si v předchozím průjezdu dovolili překročit stanovenou maximální průměrnou rychlost celé vložky stanovenou na 130 km/h. Sám jsem nechápavě přemýšlel, jak je možné, že s něčím takovým nebylo ze strany pořadatelů počítáno. Dostává se mi jednoduché odpovědi: „Všichni počítali s tím, že budou ti kluci rychlí. Nikdo ale nečekal, že budou až tak rychlí. Všem jim jde o poslední body a druhé místo…“ To asi dokáže pochopit nejeden nadšenec, a to i navzdory zármutku ze zrušení zřejmě nejatraktivnější dnešní RZy. Tady se nám mimochodem ukazuje, proč je lepší si přivstat nebo spíše proč to bylo lepší tentokrát. Mě tak po zhruba hodině a půl v servisu čeká RZ s číslem 7, na ní se nachází pouze jedno divácké místo, kde se na poměrně malé ploše zdržovala většina všech přihlížejících. Všichni jsme se navíc ještě docela načekali. Výjezd sanitky k civilnímu případu a zdržení na předchozí RZ, však to všichni znáte. K našemu nemilému překvapení jde o 26 minut prodlevy. Ani to nás ale od trati neodláká. Počkáme na prvních zhruba 20 nejlepších a odjíždíme vcelku v klidu na dnešní poslední rychlostku. Tentokrát se mi už nechce brodit polem. A teď mi promiňte tuto metaforu. Nezpevněné cesty totiž nebyly promáčené hluboko do hlíny, ba naopak spíše vyprahlé. To nám nabízí onu vydařenou část dne – Murphyho zákoník tentokrát výjimečně nefunguje (nebo nám oplácí první den z nedávného Walesu) a počasí vypadá na jedničku. Během celého dne chodím v tričku s krátkým rukávem a zima mi rozhodně není. Ani na RZ 8 není nuda. Opět sledujeme pěkné výkony Honzy Dohnala, Václava Pecha, ale hlavně také Míry Jakeše, jež si se svou novou Fabií R5 náramně rozumí a ukazuje svou sílu konečně v plné kráse. Bravo.

 

Závěrem: i bez fabriky a s řadou odpadlíků vydařená soutěž

Celá neděla byla doslova podivná. Zatímco v cíli můžeme s opravdu titěrným rozdílem vidět Václava Pecha na prvním místě a za ním Honzu Dohnala, Míra Jakeš i Honza černý nabrali zásadní zpoždění. Jeden díky utrhnutému zavěšení a druhý kvůli defektu a následné výměně kola na trati. Hold štěstí, řekl by jeden. Stává se. I tak šlo ale o vydařenou rally, na které fabrický tým Škoda Motorsport obvykle nebývá a ani nikterak nechyběl, byť výkony první a letošní vítězné posádky jsou stále opravdu obdivuhodné. Otázkou dalších let zůstává, jakou konkurenci skutečně mají vzhledem k téměř neomezeným možnostem fabrického týmu.

 

Výsledky SVK Rally Příbram 2018:

1. Pech, Uhel (Ford Fiesta R5) 1:14:23,5

2. Dohnal, Ernst (Ford Focus WRC 06) +4,7

3. Štajf, Rajnoha (Škoda Fabia R5) +1:16,5

4. Vlček, Žáková (Ford Fiesta R5) +2:10,2

5. Trojan, Jůrka (Škoda Fabia R5) +2:16,8

6. Pospíšilík, Hovorka (Škoda Fabia R5) +2:21,6

7. Březík, Omelka (Škoda Fabia R5) +2:24,7

8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) +3:16,1

9. Štochl, Vacková (Škoda Fabia R5) +3:28,1

10. Rujbr, Římalová (Škoda Fabia R5) +4:02,0

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.