První dojmy z nové Škody Superb – dotažené takřka do posledního detailu
Autor: Vít Bukač · Fotografie: Škoda Auto, a.s.Počátkem listopadu ve světové premiéře představila mladoboleslavská Škoda Auto již IV. generaci Škody Superb. Tehdy se jednalo o statickou prezentaci. A právě tento týden jsme měli možnost se poprvé posadit za volant a novou generaci vyzkoušet. Škodovka pro tuto dlouho očekávanou příležitost vybrala okolí portugalského Lisabonu. A ať už by vás tato přímořská destinace oslnila či nikoliv, jedno se mladoboleslavské automobilce musí nechat – dala si opravdu hodně záležet, myšleno samozřejmě ohledně nové generace vlajkové lodi. Je jen málo, co bychom mohli kritizovat. Právě teď přinášíme přehled nejdůležitějších novinek čtvrté generace modelu, detaily k aktuální nabídce a také naše první dojmy. Tady jsou!
Staví se na pevných základech
Superb si od uvedení první generace v roce 2001 získal širokou oblibu napříč zákaznickým spektrem, o čemž svědčí i celkový počet vyrobených kusů, který přesáhl 1,6 milionu. Komfort, variabilita a reprezentativnost. Těmito třemi slovy lze jednoduše vyjádřit to, čím Superb je.
Všechny předešlé generace patřily ke špičce, a tak měli před sebou vývojáři mladoboleslavské automobilky nelehký úkol tuto laťku nejen udržet, ale zvednout. A myslím, že se to povedlo!
Karoserie – zatím sice jen kombi, přesto stále atraktivní
Jako první přichází verze kombi, karosářská verze liftback bude uvedena na trh koncem roku. Celkový design karoserie přináší oproti předchozí generaci snížení součinitele aerodynamického odporu z původních 0,30 na 0,25, což znamená zejména menší hlučnost, nižší spotřebu a s tím pochopitelně nižší emise, o které jde dnes v první řadě. Auto se nepatrně zvětšilo – o 4 cm na délku, ovšem rozvor zůstává stejný. Přibylo místa na předních i zadních sedadlech, a o 30 litrů se také zvětšil zavazadelník na celkových 690 l základního objemu. V nabídce budou 2 základní (nemetalické) barvy a dále 6 metalických. Kola z lehkých slitin budou sahat od 17“ (2 designové varianty), dále přes 18“ a 19“ obě shodně po 3 designových variantách.
Jdeme za volant…
Interiéru vévodí velký 13“ displej infotainmentu s 3 otočnými voliči s vychytávkou „Smart dials“, která umožňuje nastavit si, jaké funkce budou ovládány. Tady nelze říct nic jiného než „díky“, protože ovládání a nastavování auta přes dotykový displej většina zákazníků v oblibě prostě nemá. Já jsem jedním z nich. Další zásadní změnou je přesun voliče automatické převodovky ze středového panelu vpravo pod volant po vzoru amerických vozů nebo Mercedesu. Na původním místě pak najdete odkládací prostor pro telefon včetně bezdrátového nabíjení o úctyhodném výkonu až 15 W. Samozřejmostí zůstávají držáky kelímků na kávu nebo láhev s pitím. Taktéž loketní opěrka je rozdělená na poloviny a otevírá se do stran. Uvnitř pak najdeme šikovnou houbičku na čištění dotykového displeje.
Materiály, které se liší podle „typu interiéru“
Superb se bude dodávat ve dvou výbavových stupních, které nabízí rozdílné designy interiéru. Designy interiéru doplňují tématicky sestavené pakety a další možnosti individualizace. Výbavový stupeň Selection nabízí interiéry Loft, Lounge, Suite černý a Suite hnědý Cognac.
Ve Variantě Loft nalezneme kombinaci látkových potahů, které obsahují recyklovaný polyester, a kůže v koňakové barvě, jenž je ekologicky vyčiněna pomocí zbytkové vody z produkce oliv.
Superb Combi L&K nabízí interiéry L&K černý a L&K hnědý Cognac se specifickými detaily, jako jsou vyšité nápisy Laurin & Klement.
V interiérech Suite a L&K nalezneme ergonomická sedadla AGR s pamětí, funkcí snadného nastupování a masážní funkcí. Samozřejmě nechybí vyhřívání a odvětrání .
Na přání je možné objednat soundsystém Canton s výkonem 725W se subwooferem a 19 reproduktory. Pro L&K jde o standard.
Na manuál zapomeňte…
To samozřejmě není tajností – všechny motorizace se budou dodávat výhradně s automatickou převodovkou DSG. Standardně půjde o klasických 7 převodových stupňů, jen v případě plug-In hybridní jednotky to bude převodovka šestistupňová. Konkrétně v jeho případě šlape pod kapotou 1.5 TSi iV ve spolupráci s elektromotorem, díky čemuž dosahuje systémového výkonu 150 kW. Baterie o úctyhodné kapacitě 25,7 kWh umožní dojezd až 100 km čistě elektricky a doplněno je nově i DC nabíjení, které tuto baterii dokáže z 10 % na 80 % dobít za cca 25 minut. Druhou variantou benzínu je opět 1.5 TSi, tentokrát ve variantě mHEV s výkonem 110 kW. Tyto benzínové verze dostanete pouze s pohonem předních kol. Vrcholem benzínových jednotek je motor 2.0 TSi – s výkonem 150 kW je k dispozici opět jako dvoukolka, s vrcholnými 195 kW pak výhradně ve spojení s pohonem 4×4. Dieselové motorizace se opírají o motor 2.0 TDI, a to ve výkonových variantách 110 kW s pohonem předních kol anebo 142 kW jako čtyřkolka.
Jízdně se opravdu máme na co těšit
Nový Superb bude určitě stejně úspěšný jako jeho předchůdci. Bude to polykač nejen dálničních kilometrů. I my jsme jej vyzkoušeli jak na běžných silnicích, v uzounkých lisabonských uličkách, ale i na dálnici. A ve všech podmínkách nás mile překvapil. Chvilku si musíte jen zvyknout na umístění voliče převodovky pod volantem a taky na to, že se stěrače ovládají na levé straně. A to je asi tak všechno. Vše ostatní hned sedne do ruky. Oceníte i prostor ve středovém panelu, kde máte vše po ruce. Jediné, co mě trošku nevyhovovalo, jsou opěrky hlavy. V prvním krátkém testu jsem sáhnul po základní dieselové motorizaci, tedy 2.0 TDi 110 kW. Motor s relativně velkým autem dokáže v běžném režimu rychle akcelerovat a v režimu sport už takřka není o čem hovořit. Motor a vůbec celé auto jsou výborně odhlučněné, takže to, že jste v „klapavém“ dieselu ani nepoznáte. Silnější verze 4×4 je na tom stejně, i když jsem ji měl k dispozici jen na kratší cestu z hotelu na letiště. Jediným případem, kdy uslyšíte motor, je prudká akcelerace. Základní benzínové 1,5 TSi mHEV také nelze nic zásadního vytknout, ačkoli proti naftě má s velkým autem trochu víc práce. V úzkých uličkách a relativně silném provozu v Lisabonské čtvrti Belém bylo pak příjemným zážitkem svezení s novým plug-in hybridem. Čistě elektrická jízda byla na tento provoz jako dělaná. Popojíždění v koloně ale i zrychlování tomuto pohonu vyloženě svědčí a připojení spalovacího motoru bylo téměř neznatelné. V tomhle směru nejvíce potěší hlavně větší baterie, díky níž lze už reálně opravdu veškeré městské cesty zvládnu v plně elektrickém režimu.
Laťka je hodně vysoko
Poslední generací Superbu postavila mladoboleslavská Škodovka laťku hodně vysoko. Auto má elegantní a reprezentativní vzhled, výborné jízdní vlastnosti a uvnitř se posádka bude cítit jako ve wellness centru. Tohle bude opravdu polykač nejen dálničních kilometrů, bude to taky atraktivní auto pro flotilové zákazníky stejně tak pro větší rodiny. Nám už teď ale nezbývá, než se těšit na klasický redakční test.
Vít Bukač
Technická specifikace
motor | |
Model | Superb Combi 2.0 TDI SCR |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.3 s |
Max. rychlost | 222 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 7 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1968 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 4.9 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 7.1 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 4.7 l/100km |
Velikost nádrže | 66 l |
Emisní norma | Euro 6e (WLTP) 36EA |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/55R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2241 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1678 kg |
Přívěs s brzdami | 2000 kg |
Náklad | 563 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | NZ |
Uveden | 02/24 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 4902 mm |
Rozvor | 2837 mm |
Šířka | 1849 mm |
Prostor pro zavazadla | 690 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1920 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1521 mm |
Světlá výška | 139 mm |
Průměr otáčení | 11.1 m |
Sedadla | 5 |