Peugeot e-208: s oblíbenou 208 tentokrát tedy ekologicky
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýPeugeot 208 jsem testoval zhruba před dvěma lety a co si vzpomínám, dělal mi jen radost. Byla to benzinová, slušně vybavená verze. A dnes koukám na další dvěstěosmičku, která stále vypadá skvěle. Tahle se ale jmenuje e-208 GT. Jak už sám název napovídá, jedná se o plně elektrickou verzi městského modelu. Bez mučení se přiznávám, že nejsem zrovna fanouškem tohoto typu pohonu, ale jestli mi někde dává opravdu smysl, je to právě městský a příměstský provoz. Jak tedy chutná budoucnost a je i 208 na baterky dostatečně dobrým autem?
Exteriér: Jako šperk
Jak už jsem se zmínil v úvodu, Peugeot 208 už v naší redakci testem prošel. Nebudu tady tedy zacházet úplně do detailů, protože to, že je Peugeot 208 opravdu pěkným autem, to bylo jedním z témat minule. V každém případě mohu zhodnotit změnu barvy u aktuálně testovaného vozu. Bílá perleť autu sedla a díky přímému kontrastu s černým lemováním blatníků i dalších částí karoserie je doslova nepřehlédnutelná z každého úhlu. Design stále funguje a ve víru velkoměsta je výraznější než ostatní nabízené odstíny. Záleží tedy na vás, jestli chcete být nepřehlédnutelní, anebo trochu splývat s davem. Podle mého je Bílá Nacré tou pravou volbou.
Interiér: i-Cockpit vládne všemu
Interiér v žádném případě nezaostává za exteriérem. Peugeot se do toho v roce 2010 opřel představením Peugeot SR1, což byl bohužel jen koncept, byť nesmírně atraktivní. Modernizace modelů nebyla ale myšlena jen s ohledem na jejich vizáž. Týkala se i funkčních a ovládacích prvků. A to je to, čemu bych se také rád pověnoval trochu více do hloubky, než u běžného testu. Tou zásadní změnou v přístupu k interiéru vozů byl právě i-Cockpit. Mnohými dodnes neoblíbený. V čem jeho odlišnost spočívá? Tak především je zde v porovnání s ostatními auty velmi malý volant. Jeho tvar připomíná šestiúhelník, což je asi jediná věc, která mi tu nesedí. Nad volantem, čtete správě nad, ne za, vidím digitální přístrojovou desku s běžnými provozními údaji a palubní deska se stáčí směrem k řidiči. Kromě vzhledu se Peugeot tímhle řešením snažil o zlepšení ergonomie uvnitř vozu. A tady se právě názory poměrně často rozcházejí. Mně se tohle řešení nejenže líbí, ale mohu i říct, že mi umístění kapličky přístrojů opravdu sedlo a působí to na mne opravdu dojmem, že je to lepší, než rozmístění běžné pro většinu dnešních aut. Head-Up displej byste u Peugeotu hledali marně, protože všechny potřebné informace jsou k dispozici přímo na očích, nad věncem volantu. To je právě to, co mnohým vadí. Nevidí přes volant důležité provozní informace. Hodně totiž záleží na nastavení sedačky. Je potřeba, pokud to vaše výška dovolí, sednout si o trochu výš, než obvykle a volant mít nastavený přímo proti sobě. Pak nemůže překážet a vyšší osoby tenhle problém asi nezaznamenají, protože s hlavou těsně pod stropem tato komplikace prakticky neexistuje. Je to ale řidič od řidiče. Nový přístup si žádá i nový postup. Ve chvíli, kdy patříte do té skupiny, která na přístroje vidí, si myslím není naprosto na co stěžovat. Bez odvracení pozornosti od provozu vpředu mám stále k dispozici kompletní informace o voze, jízdě, a to vše přímo v zorném poli. Takhle komplexní přehled o všem nenabízí žádný Head-Up. I když existují systémy, které zobrazují mnoho informací, tak propracovaný systém digitální přístrojové desky jen tak někdo nenabídne, a to už vůbec ne v daném segmentu. Od roku 2012, kdy byl i-Cockpit uveden právě v modelu 208 samozřejmě doznal postupně mnoha změn, základní koncept drží Peugeot již 10 let. Ty změny se projevily především v digitalizaci kapličky přístrojů a díky tomu rozšíření poskytovaných informací a zároveň možnost individualizace vzhledu. U současného Peugeot 208 je nejenže digitální, ale také „3D“. Fotky nedokážou plně zobrazit to, jak zobrazování funguje. Tady to chce vyrazit za dealerem a udělat si názor sám. Je to ale značně futuristické a bylo potřeba si trochu zvyknout. K celkovému pojetí auta to ale dokonale sedí. I-Cockpit je i po deseti letech stále u mnoha lidí kontroverzní nebo neoblíbený. Já jsem ale na té straně, která s tímhle řešením nemá žádný problém. Mít kompletní informace včetně navigace stále před sebou, v zorném poli považuji za užitečné, funkční a moderní řešení, které se Peugeotu opravdu povedlo a jeho moderně pojatým modelům naprosto sedí.
Technika: 100 kW, 50kWh baterie a deklarovaný dojezd 340 km
e-208 jezdí velmi dobře, stejně jako její benzinová sestřička. V běžném provozu zvýšení hmotnosti oproti podobně výkonnému spalovacímu motoru (96 kW benzin vs. 100 kW elektro) necítím. Je ale poměrně zásadní. Benzinová 208 váží 1233 kg a elektrická 1530 kg. Samozřejmě se přesné hodnoty mohou lišit v návaznosti na výbavě konkrétního vozu. Rozdíl ale bude někde okolo 300 kg a je tedy s podivem, jak dobře s nimi e-208 umí pracovat. Běžné cesty zvládá naprosto bez problémů a ke kultivovanému, byť pevnému podvozku, přidává komfortnímu dojmu právě elektrický pohon. Naprosto lineární zátah a téměř neslyšný provoz posouvají jízdní projev do úplně jiné kategorie. Pro městský a příměstský provoz je elektrický pohon už dnes opravdu vhodný a návykový. Oproti benzinové verzi je to velmi znatelný skok a vnímám ho jen pozitivně. Tady opravdu není co vytknout. Jaké to ale je pro každý den? To hodně záleží na tom, jak chcete takový vůz používat. Využitelná kapacita baterie je cca 45 kWh, což je pro město více než dostačující. Test ale probíhal ještě v chladném počasí a já měl před sebou výlet dlouhý přibližně 230 km – to by přece v moderním elektromobilu neměl být žádný problém. Deklarovaných 340 km je přece víc než dost. Auto mám nabité na 97 % a směle vyrážím na cestu. Jedu z Prahy do Nového Boru, takže za Mladou Boleslaví sjíždím z dálnice na okresky a stejně pojedu zpět. Nastavuji rovnou eco režim a na dálnci jedu 120 km/h na tempomat. Po okreskách se pohybuji stále v eco režimu rychlostmi 90 – 100 km/h. S plynem zacházím velmi jemně a nepředjíždím. Snažím se vyjít autu vstříc, jak jen je to možné. A ono to bohužel nestačí. Spotřeba je i s tímto stylem, kterým se běžně nepohybuji, někde lehce nad 20 kWh na 100 km a dojezd i procentuální nabití velmi rychle mizí před očima. Z původně palubním počítačem při startu deklarovaných 310 km po příjezdu do Nového Boru (cca 100 km) zbývá podle ukazatele už jen 45 km dojezdu. Před cestou mi ale kolega radil, kde mohu nabíjet a nastavuji tedy navigaci do České Lípy, což mám po cestě domů. Nabíječku PRE typu DC považuji za poměrně rychlou, umožňuje mi nabít potřebný dojezd za asi 20 minut. Zůstávám na ní radši 35 minut a beru trochu navíc. To se rázem ukazuje jako dobrý krok, protože stejným eco stylem jedu domů a při parkování před barákem mám opět dojezd cca 45 km. To mi na Prahu stačí, ale nadšený jsem tedy nebyl. Reálně jsem jel v podstatě pomalu, abych vyšel elektromobilu vstříc, jel jsem sám, v eco režimu a strávil na 230km cestě přes půl hodiny na nabíječce. Přesto budu muset ráno opět směřovat někam na nabití, protože u bytu nemám možnost soukromého ani veřejného nabíjení. Zní to jako kritika? Možná, ale já to vnímám spíš jako prezentaci reality. Jestli to někomu vadí nebo nevadí, je jeho věc, ale takhle to zkrátka je a moc jiné to asi jen tak nebude. Na obhajobu e-208 je potřeba ale doplnit, že studené zimní dny nedělají dobře žádnému elektromobilu a spotřeba může být i o desítky procent vyšší nežli v létě. Mohu navíc říct, že Peugeot e-208 je jedním z mých oblíbených, ne-li nejoblíbenějším elektromobilem. Kombinuje skvělý design, moderní interiér a přístup ve velmi příjemný balíček. Opravdu pak záleží na každém zákazníkovi, jaká je jeho představa a potřeba o využití svého vozu. Pro mne by to bylo skvělé, ale maximálně jako druhé auto do rodiny, určené pro provoz v Praze. Moje potřeby jsou univerzálnější a potřebuji větší flexibilitu, než by mi takový elektromobil mohl nabídnout. Celkově je ale Peugeot e-208 vážně příjemný parťák a práci, pro kterou byl vyroben, dělá opravdu skvěle.
Závěr: 208 tentokrát ekologicky
Jakkoliv možná předchozí odstavec působí kriticky, Peugeot e-208 je velmi dobrým elektromobilem, který je dobře postavený pro to, co by měl dělat. Tím, co by měl dnes elektromobil umět nejlépe, je pohyb v příměstském a městském provozu, kde jeho pohon dává největší smysl a minimálně lokálně má opravdový přínos. Mimo zimu dojezd bez potíží dosáhne na 250 km, což pro každý den takového ježdění bohatě stačí. Úplně ideálně tak, abych se necítil ničím „obtěžován“, považuji za nutné mít zařízené domácí / firemní nabíjení skrz wall-box. V takovém případě mizí drtivá většina komplikací spojených s dojezdem a dobíjením. A Peugeot e-208 vám bude dělat jen radost svým moderním vzhledem a luxusním jízdním projevem, který dokáže zprostředkovat jen elektromobil. Pro mě je e-208 opravdu dobrým a oblíbeným městským vozem.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | e-208 136 |
Výkon | 100 kW |
Točivý moment | 260 Nm |
Zrychlení 0-100km/h | 8.1 s |
Max. rychlost | 150 km/h |
Palivo | Elektrická energie |
Převodovka | Redukční převodovka |
Převodů | 1 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 15.5 kWh/100km |
Emisní norma | Elektrické vozidlo |
Velikost pneumatik | 205/45R17V |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1910 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1530 kg |
Náklad | 380 kg |
modelová řada | |
Název generace | U |
Uveden | 01/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4055 mm |
Rozvor | 2540 mm |
Šířka | 1745 mm |
Prostor pro zavazadla | 265 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 960 l |
Max. zatížení střechy | 70 kg |
Výška | 1430 mm |
Průměr otáčení | 10.4 m |
Sedadla | 5 |