Peugeot 3008: nový automat = lepší auto?

Peugeot 3008: nový automat = lepší auto?

Francouzskou automobilku známe už téměř nazpaměť. Za poslední rok nám v redakci “proběhlo” už mnoho modelů. Já si jěšte stále vybavuji představení nové 3008 a ejhle ono tomu je už něco přes rok a máme tu nové vychytávky. Tou první, co Peugeot nově nabízí, je úplně nová osmistupňová automatická převodovka. Má prvotní otázka zní, jestli vůbec stejné auto může být jiné a nebo snad ještě lepší? Kdybych si mohl v úvodu odpovědět ,tak řeknu, že to není vůbec reálné. Francie mě ale opět přesvědčila o opaku. Fotbalovou velmocí je nyní právě tato země. Může té nejvyšší příčky dosáhnout i v automobilovém průmyslu? S novou 508 rozhodně zabodovala a co tedy vylepšena “třitisíceosma”, někdejší Evropské auto roku?

 

Interiér: 1:0

Nedávno jsem slyšel názor, že interiéry od německých automobilek jsou lepší, protože jsou “tradiční”, proto vás ihned neomrzí. Tenhle názor mi přišel zvláštní a obzvlášť, když si nyní říkám, že i po roce, co si Peugeot se svým designem hodně pohrál, se mi velmi líbí. Člověk si připadá jako v opravdovém kokpitu. Vše lehce najde,ačkoliv mě i po roce vytáčí, že ovládání klimatizace nemá téměř žádné mechanické ovladače. Poradím vám s postupem. Nejdříve zmáčknout první tlačítko a poté dotykově na obrazovce navolit vysněnou teplotu ve voze. Proč dotykové ovládání klimatizací?! Když si sednu a opominu tuto jednu (snad i jedinou) uživatelsky velkou nevýhodu, nastavím si volant a přichází první velké uspokojení. Tento vůz nepotřebuje head-up displej, protože je přístrojová deska v dostatečné výšce tak, že nemusím s pohledem sjíždět níže jako při té chůzi, kdy kolem vás prochází krásná mladá slečna. Volant je naopak dostatečně nízko.Nemusíte tak s hlavou dělat manévry, abyste viděli na obrazovku před sebou. Super! Tohle se mi fakt líbí! Sedačky nabízí masáž, a to si zaslouží pořádný výlet. Hledám tlačítko start, dlouze ho podržím, slyším, jak se motor nastartoval a jedu! Připoutat, sedíme totiž v GT-line verzi!

 

Krok zpátky, co ten exteriér?

Dovolím si teď vrátit v čase a podělím se s vámi o hodnocení vnějšku auta. Tentokrát bych si nedovolil říci: „láska na první pohled“, neboť ve mě první dojmy vyvolali poměrně skeptická očekávání. Červená barva v GT-line. Samotná červená konkrétně na tomto modelu až moc vyniká a působí na mě už příliš agresivním dojmem, když vezmu v potaz, že jde stále o SUV. Přiznám se, že po nějaké době testování jsem si na ni však zvykl. Ke konci našeho společného týdne se mi dokonce tato sportovní kombinace začala líbit, a to právě díky těm doplňkům ve výbavě GT. Ovšem nemůžu si pomoci, ale třeba ta hnědá, bílá nebo dvoubarevné kombinace, které můžeme vidět téměř na všech propagačních materiálech, mají mnohem více do sebe. To je pro mě více Peugeot. Oproti větší 5008 se mi právě na starším (a menším) bráškovi líbí zadní partie. Zatímco větší model má zadek uříznutý, moje 3008 rozhodně ten svůj hodně posilovala. Klasická zadní světla v podání lvích drápů působí stále líbivým dojmem, stejně tak jako přední světlomety, které mají kvalitní dosvit. Celkově je (stále) nová 3008 moderním crossoverem s líbivými a uhlazenými tvary. Určitým směrem můžeme designovou identitu francouzské značky označit za výstřední, nenajde se však dle mého názoru moc těch, kteří by jej odsoudili. Ba naopak.

 

jízdní vlastnosti: Co ta převodovka?

3008 už u nás byla nespočetněkrát. Není asi potřeba ji dlouze představovat ani hodnotit jízdní vlastnosti, které se nezměnily. Po roce a kousku na trhu si s sebou i pro řidiče nese vše dobré i zlé, čehož je ale opravdu málo. I samotná nejsilnější naftová jednotka u nás už byla a jako zřejmě nejběžnější volba zákazníků (společně s nejsilnějším benzínem 1,6 litru) představuje i opravdu rozumnou volbu – skvěle jezdí, má na diesel vcelku klidný a příjemný chod a zároveň dokáže být i opravdu úsporná. Podvozkově je 3008 velmi slušným SUV, možná byste jej čekali o něco měkčí, na oplátku vám ale nabídne velmi slušnou jízdní stabilitu. Co by vás ale mohlo nejvíce zajímat, je nová automatická převodovka. Samozřejmě slibuje díky dvěma převodovým stupňům navíc (celkově 8) nižší spotřebu a hladší a plynulejší chod. No, během celého týdne jsem auto příliš nešetřil a i tak se spotřeba přehoupla jen lehce nad 6 litrů na 100 km. Věřím, že kdybych se snažil, tak se k udávaným údajům od francouzské automobilky alespoň více přiblížím. Ta slibuje spotřebu nižší než 5 l. Pod kapotou máme 180 koní a kdybych je měl pocitově hledat, tak je se zavřeným okem najdu. Pojďme otestovat chování automatické převodovky. Ve chvíli, kdy jsem nechal řadit převodovku samotnou, nebyl vlastně téměř žádný problém. Řazení bylo plynulé a vždy, když jsem si říkal, že bych už zařadil vyšší převodový stupeň, Peugeot ho tam šoupnul. Když jsem pak přešel na manuální řazení, setkal jsem se najednou s drobným váháním. Často jsem chtěl podřadit, auto několik vteřin rozmýšlelo, jestli je to správný krok a pak mě teprve pustilo. Najednou bylo řazení mnohem delší, krkolomnější a o to více nepředvídatelnější. Raději jsem se vrátil do „déčka“ a nechal ho pracovat samostatně. Automatická převodovka fungovala kvalitně, jen tedy v zácpách má tendenci s sebou cukat a je schopná při rychlém předjíždění podřadit z osmého stupně na pátý. Jestli o koupi nového kousku uvažujete, budete muset u sebe mít přes 745 tisíc korun. Za tuto cenu dostanete 180 koní v benzínu, a nebo si pak můžete připlatit za dieselovou variantu se stejným počtem koní. Zde se ale cena vyškube až na 815 tisíc. Ani to ale u středně velkého SUV s opravdu skvělou výbavou včetně mnoha moderních prvků a hlavně osmistupňovým automatem není moc.

 

Zhodnocení? Stále vede!

Třitisíceosmička je auto, kterým nikdy v redakci nepohrdneme. O to zajímavější je v tomto úhlu pohledu fakt, že nejde o nikterak výjimečný kousek. Je to SUV, kterých se prodá tisíce, desetitisíce… Je to masovka. Ani tak ale nelze tento crossover od Peugeotu považovat za obyčejný. I když zapadne do davu a sousedi na vás nebudou koukat přes prsty, design je líbivý a nikoliv konvenční. Technika ve většině případech nezarmoutí a nijak extra ani nenadchne, byť nový hydrodynamický měnič (klasický automat s jednou spojkou) i samotné motory (dvoulitrové diesely a benzínové jednašestky) patří spíše k nadprůměru v daném segmentu. To vše je zabalené v docela rozumném pozlátku a za stále příznivou cenu. Němečtí konkurenti kolikrát doslova neví, kolik drobných příplatků vám umožní přidat a na kolik se jejich cena může vyšplhat. Věřím, že se i náročnější zákazník u Peugeotu vejde v klidu do 900 tisíc korun, ten opravdu skromný bude naopak jen lehce nad půl milionem, obojí není špatné. Nový automat navíc dodává někdejšímu Evropskému autu roku poslední punc moderní techniky, které nechybí dnes už snad opravdu nic…

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.