ROZHOVOR s otcem Citroen C5 Aircross: SUV a jejich budoucnost

ROZHOVOR s otcem Citroen C5 Aircross: SUV a jejich budoucnost

Nová auta, to nejsou jen „těla bez duše“. Ač by se mohlo v zápalu boje mezi automobilkami o co možná nejnabitější a nejmodernější vůz, že jsou jejich nové modely pouze kusy železa a mnoha počítačů, opak je pravdou. Každé auto má tak trochu svou duši. Právě tu mu musí na začátku všech prací vnuknout tým, pod jehož křídla vývoj něčeho takto nového a zásadního spadá. Píše se 2.10. roku 2018 a časně ráno se otevírají brány Pařížského autosalonu. Začíná se psát ale úplně jiná historie, světu se poprvé živě představuje další nadějný zástupce stále rekordně rostoucího segmentu SUV, jak jinak než francouzský vůz, Citroen C5 Aircross. Po doslova dechberoucích výsledcích menšího brášky, C3 Aircross, má rozhodně zcela nový model na co navazovat. Právě proto (a samozřejmě ještě díky mnoha dalším důvodům) jsme se vydali do této stáje něco málo vyzvědět. Vyzpovídali jsme „otce“ a konkrétně tu osobu, která tomuto vozu duši vnukla jako první a nejvíce, Patricka Fontana, hlavního marketing-produkt manažera značky Citroen a mimo jiné právě C5 Aircross.

 

Dlouhá cesta k PSA? Zapomeňte! Jak vypadá 30 let u koncernu?

Tak trochu tematicky jsem začal své dnešní povídání. Nikdo z nás (doufám) totiž není tělem bez duše. I proto mě dnes úplně nezajímaly modelové otázky a odpovědi, které pro mě mohl mít Citroen připravené. Já jsem totiž hovořil s člověkem. S tím, který stojí za projektem dalšího SUV s velkou nadějí na úspěch. Sám je u PSA na nejrůznějších pozicích už více než 30 let, jak taková cesta vůbec vypadá? „Ano, máte pravdu, je to opravdu dlouhá doba,“ s úsměvem se zamýšlí nad nečekanou otázkou Patrick. „Do koncernu jsem se dostal v roce 1985. Je to rozhodně doba hodně zajímavá, vystřídal jsem za ni mnoho pozic a načerpal mnoho zkušeností. Začínal jsem v mezinárodní divizi,“ popisuje začátky. Právě poslední citovaná věta nabývá na významu v souvislosti s dnes představovaným vozem: „Nějaký čas jsem pracoval pro koncern v Jižní Americe, kde jsem představil hned několik modelů. Mezi nimi byl třeba Peugeot 309, 205 v Chile a 505 v Argentině. Pak jsem se přesunul do obchodní divize v Bolívii a dělal jsem také na projektech v Brazílii. Až v roce 1991 jsem se přesunul na produktové oddělení, tehdy ještě do Peugeotu a pracoval jsem třeba na 106, 205, 309 a pak také na 307,“ stejně jako já už asi očekáváte, kdy se dostaneme k Citroenu. „Poté jsem se přesunul k Citroenu a dostal jsem na starosti vedení zcela nového projektu s Toyotou,“ všichni určitě tušíme, že jde o nám velmi dobře známá auta, Citroen C1, Peugeot 108 a Toyotu Aygo, jež vyrábí TPCA nedaleko Kolína. Sám Patrick s úsměvem přiznává, že v Čechách už mnohokrát i díky nové fabrice byl. Za zajímavost pro něj samého považuje rychlý vývoj (posun) naší země. „To bylo v roce 2001. Pak jsem se zase vrátil do Peugeotu. Zde jsem byl zodpovědný za všechny vozy spadající do C-segmentu. Představil jsem první 308, 3008, 5008 a také RCZ. A teď jsem zpět, v produktové divizi Citroen. Mám na starosti organizaci, koordinaci týmu pracujícího na vývoji široké řady vozů,“ s úsměvem pokládám řečnickou otázku, zda snad Patrick není zodpovědný za úplně každé auto v PSA a na závěr osobní části rozhovoru se mi dostává komentáře, že s jeho osobou zatím není spjato žádné vozidlo z řady DS.

 

Vývoj nového auta: důležitý projekt, velký challenge nebo jen rutina?

A teď už k autu. Jak velký úkol to pro Patricka byl? „Vždycky je to velký challenge začít pracovat na novém autě. Všichni totiž chceme, aby bylo úspěchem. Tohle bylo ale prvním kusem, který jsme začali vyvíjet a vyrábět v Číně jakožto prvním trhu. Normálně úplně stejný proces děláme zcela opačně. Začneme v Evropě a až pak jej adaptujeme v Číně k jejich místním podmínkám a požadavkům. Samozřejmostí je i tým, který kompletně sedí v Šanghaji,“ vysvětluje zajímavosti vývoje nového Aircrossu. Jaké to asi je, pracovat s čínským týmem? „Bylo to opravdu zajímavé pracovat s Číňany, kteří normálně nejsou zvyklí vyvíjet auto od úplného základu, ale pracují s adaptací na místní kondice. Tentokrát jsme se často potkávali s místními stylisty, lidmi se stylem a našimi lidmi, abychom dosáhli konečného výsledku.“ Zároveň, jak mi tak tento na první pohled vcelku nenápadný chlapík napovídá k další otázce, mě zajímá, co vše je tedy jiné na autě pro Evropu, jak probíhala evropská adaptace? „Na prvním místě jsou tu prvky, které jsou jednoznačně zřejmé. V Číně prodáváme jen benzíny a výhradně automaty. Pro Evropu jsme přidali diesely a manuály. Připravili jsme také pravostranné řízení pro Anglii. Pokud se budeme bavit konkrétně o tom autě a o adaptaci, jsou tu také zvyklosti, na které jsme museli myslet,“ tak trochu netradičně se dostáváme i ke kulturním odlišnostem (s úsměvem pozn. red.). „V Číně jezdí obvykle dospělí i v druhé řadě sedadel. Čínská auta jsou tak obvykle delší a také o něco větší než evropská. Tady v Evropě jsou kromě řidiče a spolujezdce důležité hlavně děti. A co je důležité, když máte děti?“ Nyní je naopak řečnická otázka adresována mně. „Samozřejmě prostornost, a to hlavně v zavazadlovém prostoru. Čím menší máte děti, tím více toho potřebujete dát dozadu. V Číně tak máme standardní lavici v druhé řadě, v Evropě jsme ji při zachování stejných dimenzí auta nahradili třemi oddělenými, posuvnými a identickými sedadly,“ pomalu se přesouváme k celkovému obrazu, jaký má C5 Aircross jako globální auto vytvářet. „Jsme jedni z posledních, kdo vstupuje do segmentu. Kdybychom byli ale jen dalším „přispěvatelem“, asi neuděláme díru do světa. Jak zní ale náš podpis, musíme vyprávět svůj vlastní příběh, a ten máme. Máme mnoho spokojených zákazníků C4 Picasso a Grand Picasso, které bychom si chtěli udržet. Jelikož jsou SUVéčka trendem, právě tahle skupina zákazníků po nich pokukuje, i když touží po zachování prostornosti svých současných vozů. Právě to je náš příběh, který jim chceme nabídnout. Máme prostorné auto se spoustou odkládacích prostorů a přesto je to SUV.“

 

C5 Aircross jako soubor důležitých prvků, které to jsou?

Abychom nemluvili jen obecně, dovoluji si položit otázku, které prvky při vývoji nového auta byly nejdůležitější pro Patricka a jeho tým, ten má jasno: „Můžu zmínit tři. Prvním z nich jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy,“ pozorní si jistě vzpomenou na C4 Cactus. „Ano, jde o podobnou technologii, jakou jsme použili u Cactusu. Samozřejmě jsme je ale přizpůsobili karoserii a dimenzím nového auta. Dáváme je i do čínských vozů, v Evropě jsou ale standardem pro všechny verze.“ Pak někdo v týmu myslel také na lidi jako jsem já: „Druhým bodem jsou sedadla. Ty mají hodně měkké povrchy, tak aby bylo komfortní v nich sedět kdykoliv a kdekoliv. No a závěrem jsme implementovali všechny moderní technologie a pokročilé asistenty, které se moderní doba žádá. Třeba HDA (Higway driver assist – dálniční asistent; pozn. red.), který se skládá z adaptivního tempomatu s funkcí stop&go a samozřejmě z plynulého asistenta jízdních pruhů.“ Prodejním hitem je bez pochyby menší C3 Aircross. Co se dá z tak úspěšného, ale menšího a levnějšího modelu převzít do většího a luxusnějšího? Patricka jsem možná trochu zaskočil: „Fyzické prvky tu asi žádné nebudou. Co jsme si ale z C3 odnesli, to je podstata. Myslím tím celkovou podstatu SUV a naše pojetí – SUV zvenčí (po stránce designu) a MPV uvnitř (po stránce všestrannosti a prostornosti). Jasné je, že C3 je o hodně menší, i tak jsme se snažili tuto myšlenku držet v paměti při vývoji obou vozů tak, aby byla adaptovatelná pro oba segmenty.“

 

Ekologie, snižování emisí = jedno velké téma. Jak kvituje nová C5?

Doslova o pár metrů dále představuje nové hybridní technologie Peugeot. Bude je mít i Citroen či co vše plánuje? „Ano, C5 Aircross bude prvním plug-in hybridním vozem v modelové řadě Citroen. Pokud dobře vím, u C3 Aircross hybridní verzi zatím neplánujeme. Tuto technologii totiž postupně plánujeme uvést do generace nastupující po C5. Jak jistě víte, trh se mění. Právě u C3 se přesouvá poptávka od dieselů k benzínům a očekáváme další přesouvání k hybridům či dokonce elektrickým verzím. Populární je bezemisní jízda, kterou my díky plug-in hybridu budeme umět,“ doplňuje informace a očekávání v segmentu. Zajímá vás, kdy jej Citroen uvede? „Byť už je vývoj v podstatě hotov, uvedení na trh plánujeme na začátek roku 2020. V tuto dobu bude uveden na celý evropský trh,“ a potěší, že česká republika bude součástí první vlny.

 

Design a korporátní identita: kam Citroen směřuje?

Toto téma jste ode mě asi už očekávali. V dnešní době, kdy jsou si auta z modelových řad automobilek velmi podobná, je dle mého názoru opravdu na místě zeptat se, kam značka směřuje a jak moc jsou nové modely ovlivňovány korporátní identitou. „Na budoucnost našeho designu by bylo asi lepší přizvat některého z našich stylistů, nicméně před dvěma lety jsme ukázali světu showcar, velký sedan, který měl předznamenat směřování značky, co se designu týče. Pro C5 aircross jsme použili současnou definici stylu. Můžete si všimnout, že má na sobě dvě úrovně předních světlometů, černé lesklé sloupky a na ně navazující střešní nosiče ve stejné barvě. Uvnitř pak naleznete horizontální palubní desku, jejíž vzhled si můžete společně se sedadly ve velké míře individualizovat.“

 

Závěrem: kde je budoucnost SUV a samotné C5 Aircross?

Než se s vámi rozloučím, ještě se pokusím společně s Patrickem Fontanou podívat do budoucnosti, a to nejen auta, ale také celé třídy. „Z mého úhlu pohledu tu není žádný risk pro životní cyklus této C5 Aircross. Neočekáváme žádnou větší změnu v trendech segmentu. Stále si myslím, že se segment posouvá a bude růst i v příštích letech. Ve všech zemích na světě, na kterémkoliv kontinentu můžeme poznamenat, že jde o jediný segment, který opravdu znatelně roste. Lidi chtějí SUV.“ Když už jsme mluvili o tom případné (ne)risku, jak jej tedy zjišťuje továrna? „Neriskujeme. Udělali jsme mnoho průzkumů, a to nejen u současných zákazníků. Můžu poznamenat, že aktuální majitelé SUV budou chtít SUV i v budoucnosti a řada těch, co jej ještě nemají, budou o jeho koupi při nejmenším přemýšlet. Vidíme tu právě také možný přesun klientů z MPV do SUV, i proto jsme na ně mysleli při vývoji.“ Na druhou stranu si říkám, že právě v rodinných vozech má Citroen tradici a mě osobně Picasso v poslední generaci opravdu sedlo. Tak jak je tomu v budoucích plánech? „Očekáváme, že MPV segment půjde dolů. Naše nabídka se tomu musí přizpůsobit a nabídnout přesun k SUV. Neříkám, že už žádné MPV nepřijde, prioritou to ale není a neumím vám říci, který model uvedeme či ne,“ zakončuje příjemné povídání o budoucích plánech sympatický „otec“ řady modelů PSA a mimo jiné nového SUV, které určitě má šanci navázat na úspěchy svého menšího brášky, C3 Aircross.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.