Rally Wales 2018: jak to všechno dopadlo?

Rally Wales 2018: jak to všechno dopadlo?

O tom, že jsme vyrazili na další zastávku letošního Mistrovství světa v rally, už jste určitě slyšeli. Ne nadarmo padla volba právě na Anglii, kde se o body poprala především první trojka ve složení Neuville, Tanak a Ogier. Všichni tito tři jsou po Walesu ve dvaceti bodech. Než se ale ponoříme do celého příběhu, který od nás určitě očekáváte, musíme jako posádka alespoň trochu vychladnout. Předbíhám? Možná trochu. Jak mě určitě dobře znáte, i tentokrát jsem nabitý emocemi. Zažili jsme dobré i zlé, to pozitivní ale tentokrát bez pochyby převažovalo. Anglie je jedním slovem nádherná. Rally Wales se snad ani nedá popsat slovy. Úchvatná příroda, neuvěřitelná kultura, pozitivní myšlení všech okolo, nálada, krásné tratě (podobné těm v Čechách), ale i výkony předních jezdců, z nichž vám kolikrát musí spadnout brada. Mým úkolem, dokud se ještě nevrátím domů, je především zmínit výkony závodníků a shrnout výsledky. Na mé kompletní dojmy si budete muset ještě chvilku počkat.

 

Pátek: jasná dominance Toyoty a trápení Citroenu

Abych nezapomněl, za zmínku stojí určitě i čtvrtek. My jsme však úvodní diváckou RZ vzhledem k dostupnosti spojů úplně nestíhali. Pojďme se tedy ponořit do pátku. Je sychravé ráno, vzhledem k lokaci asi vcelku očekávané. My už v 6:30 vyrážíme směr servisní zóna v Deeside industrial park. Závodníci jsou však ještě chvilku před námi. První RZ jim totiž startuje opravdu brzo. Je vlhko, občas zaprší a k tomu ještě docela zima. Výsledkem jsou kluzké tratě, které v kombinaci se šotolinou na povrchu vytvářejí hodně zajímavou podívanou pro nás, diváky, ale zároveň obtížnou situaci pro jezdce. O výkonech první desítka ale není třeba pochybovat. A jaké jsou výsledky? Suverénní dominance Toyoty zní takto: 1. Tanak, 3. Latvala a 4. Lappi. Mezi ně se dostal jen průběžně vedoucí šampionátu, Thirerry Neuville. Naopak z výsledků vyčteme, že se příliš nedařilo dvojici Citroenů: Breen šestý a Ostsberg až osmý. Snad jen třetí auto v podání Khalida al Qasimiho tu už chybělo.

 

Sobota: škoda chladiče pro Tanaka, chybičky Neuvilla a naopak zlepšení Ogiera

Zatímco předpověď říkala, že nejhorším dnem bude sobota, realita byla daleko. Nejvydatnější srážky a potřebu místního „poncha“ (čti pončo, typ pláštěnky; pozn. red.) přinesl naopak pátek. Na sušším nikoliv však úplně suchém povrchu bylo potřeba dostát hesla „keep pushing“, což se nevyplatilo hned prvním dvěma posádkám. Tanak po drobné kolizi a vyteklém chladiči odstoupil, Neuvilla byo potřeba naopak vytáhnout ze škarpy, kde ztratil hodně drahocennou minutu. V zisku byly naopak oba Citroeny, jimž po třetím dnu patřilo čtvrté (Breen) a páté (Ostsberg) místo. Drobným překvapením vzhledem k opticky spíše pomalejším průjezdům může být vedení Seba Ogiera. 4,4 vteřiny odstupu druhého Latvaly a dalších pouze 7,4 vteřiny Lappiho neznamenaly však skoro nic. To značí jediné – budeme bojovat až do konce a nás čekají další krásné průjezdy i v neděli.

 

Neděle: powerstage a neuvěřitelný tlak první pětky

Pokud jste zapomněli, jen připomenu, že v závěru soutěže čeká všechny okolo tzv. powerstage. Právě na ní mají možnost závodníci získat dodatečné body, pro prvního jde o 5 bodů, druhý 4, atd. A právě na této rychlostce nemůžeme chybět. Je 5:58 a zvoní budík, neptejte se mě proč zrovna v tento čas. Prostě zvoní. Power stage vzdálená od servisu něco přes hodinu a od našeho hotelu o dalších dvacet minut více startuje už v 8:08. Nemůžeme chybět, byť nás čeká opravdu náročný den. Zajímavostí je, že dojíždíme až k úplnému cíli, kde sledujeme ono důležité „pushování“, a to opravdu od všech. Jede totiž i Tanak, kterého stihli přes noc opravit a také Elfin Evans, jež po páteční kolizi jede taktéž super-rally s přidelěným časem nejhoršího závodníky z neodjetých RZ. Změnou je tlak i Seba Ogiera, jež má údajně zajištěno místo pro příští sezónu u Citroenu. To sem ale nyní nepatří. Krásný závěr je totiž ještě bohužel hoooodně daleko. Poslední RZ, jedna z mála asfaltových, je totiž kvůli civilní nehodě v cílovém městě opožděna o celých 105 minut (hodinu a třičvrtě). Hrozné. Nechtějte vědět, jaká zima nám byla. Každopádně ještě před cílem činil rozdíl mezi prvním a druhým pouhé 3,3 sekundy a mezi čtvrtým a pátým 7. To není moc a stačí jedna malá chybička. Cílová páska ale hovoří jasně. Kompletní výsledky naleznete níže, já jen prozradím, že svým kvalitám dostal vítěz poslední zkoušky, Sébastien Ogier. Vyhrál. A vy se, s prominutím, už teď máte opravdu na co těšit. V další části naší reportáži se podíváme za tím vším, co jsme v Anglii zažili. Kromě zkušenosti se zcela novou řečí (specialita Walesu) a skvělých zážitků ze světa rally šlo i o poznání odlišné kultury. Už za pár dní, možná i hodin pro vás budeme mít více.

 

Celkové výsledky DAYINSURE Rally Wales 2018:

  1. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC)
  2. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +10.6
  3. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC) +35.1
  4. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +1:10.4
  5. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:14.4
  6. Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) +1:15.9
  7. Paddon / Marshall (Hyundai i20 WRC) +1:18.4
  8. Ostberg / Eriksen (Citroën C3 WRC) +1:21.6

 

Pořadí jezdců v průběžné klasifikaci WRC:

  1. Thierry Neuville – 189 points
  2. Sébastien Ogier – 182 points
  3. Ott Tänak – 168 points
  4. Esapekka Lappi – 104 points
  5. Jari-Matti Latvala – 98 points
  6. Andreas Mikkelsen – 83 points
  7. Dani Sordo – 60 points
  8. Craig Breen – 59 points
  9. Hayden Paddon – 55 points

 

Pořadí týmů v průběžné klasifikaci WRC:

  1. Toyota Gazoo Racing – 317 points
  2. Hyundai WRT – 297 points
  3. M-Sport Ford WRT – 273 points
  4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 187 points

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.